top of page

ФЕДЕРАЦИЯ ТХЭКВОНДО РОССИИ

Public·10 members
Oliver Cook
Oliver Cook

Sabetay Sevi REPACK



1665 yılında sevinçle karşılandığı İzmir'e geri döndü. Birkaç yıllık süre içinde, Sabataycılık akımı hızla güçlenerek Venedik, Amsterdam, Hamburg, Londra ve bazı Kuzey Afrika kentlerine kadar yayıldı. Sevi kendisini kralların kralı olarak görüyordu. Dünyayı, kendi hesabına göre 38 krallığa böldü. Her birine de, kardeşlerini ve sadık adamlarını kral tayin etti. Çeşitli beyannameler yayınlayarak, Osmanlı idaresine karşı harekete geçti.




Sabetay Sevi



Sevi'nin Müslüman olması bütün Yahudi dünyasında şok etkisi yarattı. Hahambaşılık olayı sevinçle karşıladı ve Müslüman olan Sevi'yi dinden çıkmış saydı. Büyük çoğunluk onun Mesih olmadığına inanarak Ortodoks Yahudi inancına geri döndü, iki yüz ailelik bir topluluk ise İslamiyete geçerek onun yolundan gitti. Bu tarihten sonra da Dönme olarak adlandırıldılar. Bunlar onun büyük bir hikmet üzerine müslüman olduğunu, mesihliğinin bir gereği olduğu yorumunda bulunurlar. Gazzeli Natan bunu çelişkili hareketler (ma'asim zarim) kurtarıcının yapması gereken garip işler şeklinde açıklar. Leh karısı Sara, Sara'nın kardeşi Yakop Kerido'da (Yakup Kerido) müslüman olurlar. Sara Fatma adını, Kerido'da Yakup adını alır.


Sevi, bu olayla taraftarlarına karanlık bir dönemin başladığını ve bunu aydınlık günlerin takip edeceğini söyleyip, aydınlık dönemin başlaması için karanlığın koşul olduğunu dile getirir. Sabataycılar "Aydınlık Günler" gelinceye kadar gizlenmeye devam edeceklerdir. Din değiştirme sonrası Sevi'de kendini bırakan Musevi kitlelere karşı bir öfke dönemi başlar. Onları "kendisini anlamamak" ile suçlar.


Edirne Sarayı'nda yedi yıl kalan Sabatay bir süre sonra Padişah 4. Mehmet'in takdirini kazandı. Zaman zaman İstanbul ve Selanik'e bile gidebiliyordu. Bir süre Edirne/Hızırlık yakınlarında bulunan bir Bektaşi tekkesine devam etmiş. Bu tekke 1641-1642 yıllarında "şüpheli" bulunarak yetkililerce kapatılmış ancak 4. Mehmed tarafından Zaviye olarak tekrar açılmış. Musevi kaynakları Sevi'nin Suficilik ve Bektaşilikten etkilendiğini ve bu öğretileri Kabala öğretisiyle harmanlayarak kendi öğretisine biçimlendirdiğini söylerler.


asıl amaçları yahudiliği yaymak olan fakat müslüman olduklarını söyleyip müslüman gibi ibadet eden gizli yahudilere verilen ad. hakkında yapılan tartışmalar fazlasıyla abartılmıstır ve gunumuzde de sabetaycılar pek kalmamıştır.


Sabetay Sevi, Temmuz 1626'da, Musevi takvimine göre beşinci ayın dokuzuna denk gelen, ikinci tapınağın yok edildiği günde doğdu. Çocukluğundan beri diğerlerinden daha üstün meziyetlere ve etkileyici bir dış güzelliğe sahip olan Sabetay Sevi, on sekiz yaşındayken Haham unvanını almış, çevresinde gıptayla bakılan bir zat olmuştu. Herkes onun farklı olduğunu düşünüyordu. O ise kendisine bağışlanan bu özelliklerin Tanrı'nın bir hediyesi olduğuna ve seçilmiş kişi olarak belirlendiğine yönelik tutkulu bir düşünceye kapılmıştı. Bir gün Sinagogda cemaat ibadet ederken kutsal yazıların okunduğu minbere çıktı ve diasporadan sonra hiçbir Yahudi'nin telaffuz etmediği Tanrı'nın tam ismini haykırdı: "Shem ha'mforash". Bu yasak sözler onun İzmir'den uzaklaştırılmasına ve dünyanın pek çok ülkesini dolaşmasına neden oldu. Bu seyahatler ona öyle bir cesaret kazandırdı ki sonunda Osmanlı Sultanından tahtını ona bırakmasını ve kendisini Mesih olarak kabul etmesini istemek için İstanbul'a gitti. Ama olaylar beklediği gibi gelişmedi. 041b061a72


About

ברוך הבא לקבוצה! אתה יכול להתחבר עם מנויים אחרים, לקבל עדכונ...

Members

  • Feodor Martyshcenko
  • Gabriel Rivera
    Gabriel Rivera
  • Oliver Cook
    Oliver Cook
  • Noah Reed
    Noah Reed
  • Airam Rojas Zerpa
    Airam Rojas Zerpa
bottom of page