top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

פיתוח גוף: יתרונות וחסרונות בספורט זה

עודכן: 21 בספט׳ 2021

במאמר זה נעבור על: מה זה פיתוח גוף? מה זה פיתוח גוף מקצועי? מה היתרונות בפיתוח גוף מקצועי? מה החסרונות בפיתוח גוף מקצועי? מה היסטוריית פיתוח גוף? מה זה תחרויות בפיתוח גוף? מה זה פיתוח גוף טבעי? מה זה פיתוח גוף אצל הנשים? מה זה אימון יתר בפיתוח גוף? איך מתלבשים במכון כושר? מה ציוד כושר מומלץ למאמן האישי? איזה ציוד ביתי כדאי לרכוש?

 

מה זה פיתוח גוף?

פיתוח גוף הוא שימוש בתרגילים פרוגרסיביים עם התנגדות לפיתוח השרירים על ידי היפרטרופיה של השריר, כאשר המטרה העיקרית היא אסתטיות. הוא מתמקד בעיקר במראה פיזי במקום בכוח
תרגיל לפיתוח שריר של חזה עליון

בפיתוח גוף נעשה שימוש בתרגילים פרוגרסיביים עם התנגדות לפיתוח של השרירים על ידי היפרטרופיה, כאשר המטרה העיקרית היא אסתטיות. מפתחי גוף מתמקדים בעיקר במראה פיזי במקום בכוח. כאשר מתכוננים לתחרויות מבצעים חיסול שומן בגוף שאינו חיוני, על ידי שילוב של התייבשות חוץ-תאית והעמסת פחמימות, להשגת גודל שרירים מקסימאליים. הם גם משתזפים ומתגלחים כדי להדגיש את ניגודיות עורם. בניית הגוף דורשת מאמץ וזמן רב כדי להגיע לתוצאות רצויות. מפתחי גוף בשנה הראשונה מעלים מסת שריר במהירות גבוהה. עם זאת, העלייה מתמתנת לאחר השנתיים הראשונות ומסת שריר עולה אך בקצב עיטי יותר. לאחר חמש שנים, מהירות עליית במסת שריר כמעט מתאפסת ומגיעה לשיא יכולת. ישנם מפתחי גוף אשר משתמשים בסטרואידים אנבוליים ותרופות אחרות לשיפור הביצועים כדי לבנות שרירים ולהתאושש מפציעות מהר יותר, אך לפעמים תחרויות אוסרות להשתמש בהן בגלל הסיכונים הבריאותיים או השיקולים בנוגע לתחרות הוגנת. למרות המלצות רבות לבדיקות סטרואידים בקרב מפתחי גוף, איגוד פיתוח גוף אינו דורש בדיקות. בתחילת מאה 21, היו ניסיונות להפוך פיתוח גוף לספורט אולימפי. היא קיבלה חברות מלאה ב- IOC בשנת 2000 וניסתה לקבל אישור לאירוע הדגמה באולימפיאדה, אך זה לא צלח וההכרה האולימפית נותרה שנויה במחלוקת עקב טענה כי פיתוח גוף אינו ספורט.


מה זה פיתוח גוף מקצועי?

בתעשיית פיתוח הגוף המודרנית, המונח "מקצוען" פירושו בדרך כלל מפתח גוף שזכה בתחרויות מקדימות וקיבל "כרטיס מקצוע". אנשי המקצוע מרוויחים את הזכות להתחרות בתחרויות הכוללות פרסים כספיים. כרטיס מקצוען אוסר על הספורטאי להתחרות בפדרציות שאינה זו שממנה קיבל את הכרטיס המקצועי. בהתאם לרמת ההצלחה, מפתחי הגוף עשויים לקבל תגמולים כספיים מספונסרים או מגופי פרסום שונים.


מה היתרונות בפיתוח גוף מקצועי?

ישנם מאמנים שטוענים כי לפיתוח גוף מקצועי השפעה גדולה ובריאה על השרירים, העצמות והמפרקים; שומר על הגוף והשרירים חזקים וגמישים ומסייע במחלת באוסטיאופורוזיס ודלקת פרקים
אימון לפיתוח יד קדמית

ישנם מאמנים שטוענים כי לפיתוח גוף מקצועי השפעה גדולה ובריאה על השרירים, העצמות והמפרקים; שומר על הגוף והשרירים חזקים וגמישים ומסייע במחלת באוסטיאופורוזיס ודלקת פרקים. לטענתם, יש המון סיבות להיכנס לפיתוח גוף מקצועי מעבר ליתרון הברור של בניית שרירים והרגשה טובה יותר של גוף אתלטי. כמו כן, קיים תמריץ כלכלי, פרסומי והכרתי הם אלה שנועדו לעודד אנשים להיכנס לתחום זה על ידי סיפורי הצלחה והערות מאנשים שהרוויחו מאוד מספורט זה.


מה החסרונות בפיתוח גוף מקצועי?

למפתחי גוף מבוגרים יש שיעור פציעות גבוה עוד יותר מצעירים. מחברי המחקר משנת 2014 ציינו כי הנשאלים חוו לרוב פציעות בגב התחתון, בכתפיים, במרפק ובברך. בנוסף, רבים מהספורטאים דיווחו על חיים עם כאבים כרוניים
עבודה עם משקולות כבדות על ניפוח של השריר

שגרת האימונים האינטנסיבית של מפתחי גוף מקצועיים מעמידה אותם בסיכון לפציעה. על פי סקר שנערך ביוני 2018 בכתב העת שיקום פעילות גופנית "Journal of Exercise Rehabilitation". הראה כי 45 אחוז ממפתחי הגוף סובלים כיום מפציעות. מחקר נוסף, שפורסם בגיליון אוקטובר 2014 של כתב העת הבינלאומי לרפואת ספורט " International Journal of Sports Medicine", הראה גם כי למפתחי גוף מבוגרים יש שיעור פציעות גבוה עוד יותר. מחברי המחקר משנת 2014 ציינו כי הנשאלים חוו לרוב פציעות בגב התחתון, בכתפיים, במרפק ובברך. בנוסף, רבים מהספורטאים דיווחו על חיים עם כאבים כרוניים.

מפתחי גוף מקצועיים וחובבים חווים גם יותר הפרעות פסיכו-חברתיות מרוב הספורטאים האחרים. על פי סקירה שנערכה באוגוסט 2016 במחקר פסיכולוגי וניהול התנהגותי, אנשים במצב של הפרעות פסיכו-חברתית אובססיביים לגבי צורתם וגודלם של שריריהם. הם משקיעים הרבה כסף, ומאמצים רבים לשיפור השריריות שלהם. בדוחות מדעיים מתוארים את ההשלכות השליליות של מצב זה. המחברים ציינו כי מפתחי גוף רבים עוסקים בהתנהגויות מסוכנות כדי לעמוד במטרה שלהם להיות רזים יותר וגדולים יותר. הם עשויים, למשל, לפתח תלות רגשית במשלשלים וסטרואידים.


מה היסטוריית פיתוח גוף?

תחרות פיתוח הגוף הראשונה התקיימה ב- 14 בספטמבר 1901, שנקראה "התחרות הגדולה" וזכתה להצלחה רבה. הגביע שהוענק לזוכה היה פסל זהב של סנדו
גביע אולימפיה סנדו, בפיתוח גוף

מסורות הרמת האבנים נהגו עוד במצרים וביוון העתיקה. הרמת משקולות מערבית התפתחה באירופה בשנים 1880 עד 1953, כאשר אנשים חזקה פיזית הפגינו מעשי כוח מאתגרים לציבור. תחרות פיתוח הגוף הראשונה התקיימה ב- 14 בספטמבר 1901, שנקראה "התחרות הגדולה" וזכתה להצלחה רבה. הגביע שהוענק לזוכה היה פסל זהב של סנדו "The Sandow". גביע הכסף של סנדו הוצג לזוכה במקום השני. גביע סנדו הארד-כיום המפורסם מכולם-הוצג לזוכה במקום השלישי. החל מה -28 בדצמבר 1903 עד ה -2 בינואר 1904 התקיימה תחרות פיתוח גוף בהיקפים גדולים באמריקה במדיסון סקוור גארדן, בניו יורק. כאשר פרס כספי עמד על 1000 דולר ונחשב כסכום משמעותי לאותה התקופה.


מה זה תחרויות בפיתוח גוף?

פיתוח הגוף הפך לפופולארי יותר בשנות החמישים והשישים עם הופעתם של אלופים מתחומים של כוח פיזי והתעמלות. בפרסום ופופולאריות של הענף תרומה גדולה בכתבות בעיתונות על פיתוח גוף; עקרונות אימון; תזונה נכונה, שימוש בחלבון ובתוספי מזון אחרים, וההזדמנות מצוינת להיכנס לעולם של תחרויות פיתוח גוף. מספר ארגוני פיתוח הגוף גדל, ובראשם הפדרציה הבינלאומית של מפתחי גוף (IFBB) נוסדה בשנת 1946. צצו גם ארגוני פיתוח גוף אחרים כמו איגוד האתלטיקה החובבנית (AAU); האיגוד הלאומי לפיתוח גוף חובבנים (NABBA); ואת אגודת פיתוח הגוף העולמית (WBBG). כתוצאה מכך, התחרויות גדלו הן במספרם והן בגודלם. הזוכה בתחרות השנתית של IFBB מר אולימפיה מוכר בדרך כלל כמפתח הגוף המקצועי הגברי בעולם. מאז 1950, אליפות היקום ב- NABBA נחשבת לתחרות פיתוח הגוף החובבנית המובילה. התארים היוקרתיים ביותר היו מר אמריקה, מר עולם, מר היקום, מר גלקסי ובסופו של דבר מר אולימפיה, שהחלה בשנת 1965 על ידי IFBB ונחשבת כיום לתחרות פיתוח הגוף החשובה ביותר בעולם. מפתחי גוף מסוימים עלו לתהילה בזכות האמצעים החדשים יחסית כגון טלוויזיה וקולנוע.

בפיתוח גוף תחרותי, מפתחי הגוף שואפים להציג גוף לא אסתטי על הבמה. במתן שיפוט, המתחרים מבצעים סדרה של תנוחות חובה: ממרחי לאט קדמי; ממרחי לאט אחורי; שרירי הזרוע הקדמיים; שריר כפול אחורי; החזה הצדדי; תלת צדדיות בצד; הבטן והירכיים. כל מתחרה גם מבצע שגרה כוריאוגרפית אישית להצגת מבנה הגוף שלו. מפתחי גוף בדרך כלל מבלים זמן רב בתרגול התנוחות שלהם מול מראות או בהנחיית המאמן שלהם. בניגוד לתחרויות הרמת משקולות, בהן הכוח הפיזי בעל חשיבות עליונה, תחרויות פיתוח גוף מדגישות בדרך כלל גודל וסימטריה של שרירים. ארגונים שונים מדגישים היבטים מסוימים של התחרות, ולעתים יש להם קטגוריות שונות בהן ניתן להתחרות.


מה זה פיתוח גוף טבעי?

בשל החששות הגוברים מהעלות הגבוהה ההשלכות הבריאותיות והאופי הבלתי חוקי בשל שימוש בסטרואידים, ארגונים רבים בתגובה התחילו לקדם "תחרויות" לפיתוח גוף טבעי. המטרה העיקרית שלהם לשנות תפיסת עולם של הציבור הרחב לגבי פיתוח גוף טבעי. יצרו בתחרויות טבעיות, פרוטוקולים לבדיקות מורכבות לשם גילוי שימוש בסטרואידים אסורים. נוצרו עונשים על ארגונים מפרים, החל מהשעיות ועד איסורי תחרות מחמירים. ישנם הרבה ארגוני פיתוח גוף טבעיים כמו: Musclemania, Ultimate Fitness Events (UFE), INBF/WNBF ו- INBA/PNBA. לארגונים אלה יש נוכחות אמריקאית או עולמית ואינם מוגבלים למדינה בה הם ממוקמים.


מה זה פיתוח גוף אצל הנשים?

אליפות ארצות הברית הראשונה לנשים, נערכה בשנת 1978 בקנטון, אוהיו, נחשבת כתחרות פיתוח הגוף הנשית הראשונה בה נשפטו הנרשמים אך ורק על פי שרירים. בשנת 1980, נערכה מיס אולימפיה הראשונה, התחרות היוקרתית ביותר למקצוענים. התחרות הייתה נקודת מפנה מרכזית בפיתוח גוף נשי. בשנת 1985 יצא הסרט התיעודי "Pumping Iron 2 The Women". הוא תיעד את הכנתן של מספר נשים לקראת "אליפות העולם בקיסארס פאלאס" ב- 1983. בשנים האחרונות הופיעו תחרויות בתחומים הקשורים לפיטנס עם שילובים מעולם של אקרובטיקה ופיתוח שרירים פונקציונאליים בלי נפח מיותר, וגברו בפופולאריות על תחרויות פיתוח שרירים מסורתיות של הנשים, כלומר סיפקו חלופה מצוינת לאותם נשים שבחרו לא לפתח את רמת השרירים הדרושה לפיתוח גוף.


מה זה אימון יתר בפיתוח גוף?

אימון יתר מתרחש כאשר מפתח גוף התאמן עד כדי כך שעומס העבודה שלו עולה על כושר ההחלמה שלו. ישנן סיבות רבות מדוע מתרחש אימון יתר, כולל חוסר תזונה מספק; חוסר זמן התאוששות בין האימונים; חוסר שינה ואימון בעצימות גבוהה מדי (חוסר פיצול אימונים). כדי להימנע מאימון יתר, חובה לנוח בצורה מבוקרת. לצריכה של פחמימות, חלבונים, ויטמינים, מינרלים, ולתוספי תזונה משמעות קריטית.


מה ציוד כושר מומלץ למאמן האישי?

שימו לב, מאמנים אישיים היום מגיעים עם הציוד מלא לאימונים שלכם, כך שאתם תצטרכו לרכוש רק דברים מנמליים אישיים כמו: מזרן, כפפות, מגני שיניים, מגני ידיים, מגני רגליים, מגני ראש וכו'... למאמנים מקצועיים יש אפילו רמקול נייד עם שירים שאתם אוהבים במהלך האימון. כאשר אנו מדברים על מאמני כושר אישיים, אז בדרך כלל ציוד שלהם כולל: משקולות ידיים עם דרגות קושי שונה, מוט ברזל ומשקולות לחזה, ספסל משקל מתכונן, אביזרי גומי מסוג TRX, כדורי יציבות וכו..., ואפילו מנסים לגלוש לתחום של הגנה עצמית. תזכרו, שיעורי הגנה עצמית עושים רק אצל מומחים בתחום! מאמן כושר רגיל יכול להעביר אימון פשוט כמו Cardio Kickboxing אשר מהווה אימון סיבולת לב-ריאה ולא אימון הגנה עצמית. להלן רשימת ציוד של מאמן אישי מומלץ:

  • כדור יוגה.

  • מזרן יוגה.

  • חבל קפיצה.

  • גומי מוצק לאימון.

  • רמקול נייד.

  • כרית בעיטות ואגרופים.

  • מרחיב קרפאל.

  • חבל פיטנס כבד.

  • משקולת אוניברסלית.

  • סט משקולות קל.

  • ספסל משקל מתכונן.

  • בר הרמת משקולות.

  • צלחות משוקללות למשקולות.


איזה ציוד כושר מומלץ להחזיק בבית?

ניתן לרכוש ציוד אישי מינימלי אשר לא טופס מקום רב, מהווה אימון ביתי מושלם ומכין אתכם פיזית לאימונים מתקדמים לחוגים או לאימונים אישיים, בהם נדרשת אינטראקציה עם האנשים, כוח, גמישות, סיבולת לב-ריאה ועוד...להלן רשימת ציוד מומלצת, לתרגולים בבית:

  • שעון חכם.

  • אופניים לכושר.

  • מכונת ריצה.

  • מכנסיים קצרים לנשים וגברים.

  • מכנסיים ארוכים לנשים ולגברים.

  • חולצות לנשים ולגברים.

  • מרחיב קרפאל.

  • גומי מוצק לאימון.

  • נעלים לריצה לנשים ולגברים.

  • תחבושת ידיים.

  • משקולת אוניברסלית.

  • סט משקולות קל.

  • כפפות קלות.

  • כפפות לאגרוף.

  • שק אגרופים ובעיטות עומד.

 

סיכום נושא פיתוח גוף, יתרונות וחסרונות

במאמר זה סקרנו נושא פיתוח גוף ותהליך היוולדותו; כאשר מטרה העיקרית בספורט זה יופי וגודל של השרירים ופחות דגש על חוזק ופונקציונאליות; ראינו השפעות שליליות בשימוש בחומרים לא טבעיים; השפעות שליליות על גוף ועל המצב הנפשי של המתאמנים בתחום; ראינו מה הם תחרויות בפיתוח גוף; סרקנו חוות דעת של המומחים מסוימים שטוענים כי פיתוח גוף משפיע לטובה על המתאמנים; ראינו ניסיונות רבים להפוך את הספורט לאולימפי וכישלונות בדרך; התייחסנו על פיתוח גוף אצל הנשים; ראינו ספורטאים שמתאמנים באופן טבעי ומקבלים תוצאות מרשימות; דנו על השפעות שליליות של אימון יתר. כמו כן, ראינו מה לובשים בחדר כושר, מה הוא ציוד כושר מומלץ למאמן האיש ואיזה ציוד מומלץ להחזיק לאימוני בית.

 

הכתבה של גיל פלג.





Comments


bottom of page