top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

קרב מגע ישראלי, השיטה העילה והמומלצת להגנה עצמית

עודכן: 12 במרץ 2022

במאמר זה נעבור על מספר נקודות חשובות הקשורות לקרב מגע ישראלי, כמו כן נשאל שאלות מעניינות כגון: מה זה קרב מגע? במה קרב מגע שונה מאומנויות לחימה אחרות? מה מאפיין קרב מגע בתור כלי הגנה יעיל? האם קרב מגע יעיל יותר לעומת אומנויות לחימה אחרות? האם קרב מגע מתעדכן עם הזמן? האם יש תחרויות בקרב מגע? למה כדאי ללמוד קרב מגע? למה שיטת קרב מגע מומלצת לילדים ולנוער? למה נשים לומדות קרב מגע? מה זה קרב מגע מבצעי? למה חשובה, הכנה מנטלית של קרב מגע מבצעי? מה לובשים בקרב מגע? מה כולל ציוד מאמן בקרב מגע? מה חשיבותו של ציוד-מגן אישי בקרב מגע? עם איזה ציוד כדאי לתרגל קרב מגע בבית? מה חשיבותה של סיבולת לב-ריאה באימוני קרב מגע?

 

מה זה קרב מגע?

קרב מגע מהווה אוסף תנועות וטכניקות יעילות ומהירות מכל אומנויות לחימה קיימות. כדי להבין מה זה קרב מגע נחזור לתקופה בה היא נוצרה. עוד לפני קום המדינה, השיטה פותחה על ידי אדם בשם אימי שדאור (1910-1998), בשנות ה-30 מאה הקודם. הוא היה אלוף אגרוף ומומחה באומנויות לחימה אשר פיתח יסודותיה והעביר ליהודים שחיו בקהילות אירופאיות, והיו צריכים להגן על עצמם. משם השיטה חלחלה לצבא. דהיינו הלוחמים שלנו היו צריכים תוך זמן קצר לעבור קורס הכשרה ללחימה אפקטיבית כנגד אויב גדול, עוצמתי, חזק וגם ללא נשק חם. לא היה זמן להשקיע שנים בלימודי טכניקות מורכבות ומסובכות. מטרת השיטה ישראלית הייתה להיות יחסית קלה לקליטה וגם קטלנית. בדרך כלל דברים פשוטים עובדים טוב ברוב המקרים.


במה קרב מגע שונה מאומנויות לחימה אחרות?

אומנם השיטה טובה לצרכי הגנה עצמית כנגד תקיפה פתאומית, אך היא לא יעילה בלחימה בזירות של אומנויות לחימה משולבות, כאשר נעלם עקרון פתאומיות. בקרב מגע מלמדים כמות קטנה של תנועות. בדרך כלל קוראים להם תרחישים מובנים. מלמדים סיטואציות שבלוניות של תקיפה או הגנה ומנסים להלביש פתרון יעיל ביותר לתרחיש שמוצא. לדוגמא הדרך להתגונן מחניקה, מתפיסה כוחנית, בעיטה ממוקדת לאזור המפשעה, אגרופים וחבטות לפנים, לצוואר ולעיניים, הגנה באמצעות מקלות, צרור מפתחות, שימוש בחול, אבנים, עלה, תרסיסים וכו'...


מה מאפיין קרב מגע בתור כלי הגנה יעיל?

ביצוע הגנה נגד סכין,  בו זמנים עם מכת נטרול לפנים.
אימון קרב מגע טקטי, הגנות נגד סכין

בקרב מגע יוצרים מספר תרחישים נפוצים לאירועים ספציפיים. עקב כך, קרב מגע שונה עבור צרכים של צבא לעומת צרכים של משטרת ישראל. דהיינו בצבא מלמדים לתקוף יעדים לעומת משטרת ישראל שהיא חייבת להתגונן בפני התקיפה. כמו כן, היא חייבת להיות שקופה יותר מבחינת החוק ואזרחיה. כלומר נכנס נושא של עקרון תגובה מידתית, אבחון מקדים, הרגעה וטיפול נכון במצבים שונים כדי שכמה שיותר להימנע משימוש בכוח. אומנם תנועות בסיסיות של מכות רגליים וידיים כמעט זהות בין קורסים מועברים בצבא למשטרת ישראל, למראות זאת, התרחישים בהם משתמשים שונים לחלוטין. זה מה שהופך קרב מגע למפורסם כל כך, תופרים תרחישים שבלוניים לאירועים ממוקדים ומלמדים אותם את החניכים לרמת האינסטינקטים. למעשה זה סוד ההצלחה העיקרית של השיטה. חזרות רבות על אותם תרחישים עד שהם הופכים להיות אינסטינקטיביים.


האם קרב מגע יעיל יותר לעומת אומנויות לחימה אחרות?

התרחישים אפקטיביים כנגד תנועות שבלוניות, אך פחות במקרה של קרב עם מומחה באומנויות לחימה משולבות (MMA). אם אותו מומחה לא הפסיד את הקרב בכמה שניות הראשונות, אז בדרך כלל הוא ינצח! בגלל הוורסטיליות, עקב שנים של אימונים מגוונים בעמידה ועל הקרקע, שליטה בתנועות מתחמקות של רגליים וידיים, ידע בקריאת האויב ויכולת לחזות תנועות העתידיות. לדוגמא, כנגד אנשי אגרוף תאילנדי, אנשי קרב מגע לא יוכלו להתחרות מסיבה פשוטה, התאילנדים מתמחים בתנועות עוצמתיות וזריזות, הגנות, והטלות. מחשלים את עצמותיהם ומחזקים יכולת ספיגה של מכות חזקות כל חייהם. במקרים כאלה, הכשרה צרה של קרב מגע מפסידה כנגד סיטואציות מורכבות בקרבות זירה משולבות. כמו כן, אנו לא יכולים לצפות שאדם ממוצע יהיה בכושר שיא של מתחרה בזירה. עם זאת, השיטה מעולה בפני הגנה ברחוב, בדרך כלל תוקף ממוצע משתמש באותם תקיפות שבלוניות. בזירה כזו, ברוב המקרים תגובות אינסטינקטיביות מעולם קרב מגע, יעילות ומצילות חיים.


האם קרב מגע מתעדכן עם הזמן?

קרב מגע ישראלי עובר תהליכים אבולוציוניים ומתפתח, בדרך כלל השיטה מלמדים בבתי ספר אזרחיים, באומנויות לחימה משולבות בתור קורס להגנה עצמית, במקביל להתמחותם העיקרית. עקב כך, תחום זה מאוד דינמי, כל הזמן מנסים להרחיב תרחישים לסיטואציות מורכבות יותר. להתאים לדרישות חדשות מהשטח, דהיינו יוצרים תרחישים מעניינים מהמציאות ומתרגלים אותם. בתי ספר כאלה נמצאים עם יד על הדופק וכל הזמן משפרים יכולות של קרב מגע ישראלי. בדרך כלל שילובים מוצלחים של קרב מגע עם אומנויות לחימה כגון עם: ג'ודו, אגרוף תאילנדי, נינגי'טסו, ג'ו-ג'יטסו ברזילאי, אגרוף, קראטה קיוקושין, סמבו רוסי ועוד שיטות שחותרות מגע מלא בזמן הקרבות, באימונים ובתחרויות. למעשה שילובים אלה יוצרים אוסף מיומנויות קטלניות אצל המתאמנים. כל שיטה ייחודית, ומושכת קרב מגע לכיוון התמחותו, מעשיר ומשפר אותו.


האם יש תחרויות בקרב מגע?

בדרך כלל לא מקיימים תחרויות בקרב מגע עקב היותה שיטת לחימה שבנויה בעיקר מאוסף תרחישים מציאותיים. לצורך העניין, תרחישים הם שונים עבור גברים, נשים וילדים. כאשר מדובר בקבוצת גברים, מועברים קורסים ספציפיים לאנשי הביטחון, מאבטחים, רופאים, מורים וכו'... קורסים של נשים מתמחים על הגנה עצמית נגד תוקף שהוא בדרך כלל חזק יותר פיזית ולכן מתמקדים בתגובות זריזות, מלמדים נקודות תורפה, שימוש באביזרים נגישים כמו תיק, מפתחות, טלפון נייד, עט, כלומר אביזרים נגישים לכל אישה בחיי יום יום. בחוגים של ילדים מועברים תרחישים של בריונות בבתי הספר, דהיינו אוסף מקרי תקיפה נפוצים בגילאים האלה. כפי שניתן לראות, בקרב מגע אין חוקים מוגדרים, מותר הכול. לצורך העניין בקרב מגע מתרגלים נטרול יריב באמצעות מכות לאשכים, אצבעות לכיוון עיניים, מכה לכיוון הגרון, וזה נחשב נורמאלי כי שוב אין חוקים, זו לחימת רחוב! אומנם לא מעט בתי הספר משלבים קרב מגע עם תחומי ההתמחות שלהם ומקיימים תחרויות מקומיות בסגנון לחימה משולבת (MMA). לאחרונה בצבא, התחילו לקדם את הנושא של תחרויות קרב מגע, לאנשי יחידות מיוחדות ומובחרות.


למה כדאי ללמוד קרב מגע?

באימונים מתרגלים תקיפות סכיני גומי, עד התגובה הופכת להיות לאינסטינקט הגנתי. בדרך כלל, בזמן כזה מוח שלנו מפסיק לחושב, כאשר אירוע כזה מתרחש והקרב אמיתי נגמר בשניות ספורות.
השתלטות על התוקף עם הסכין

יחסית לאומנויות לחימה אחרות, בסיס של קרב מגע ניתן ללמוד יחסית מהר, ומה הכוונה? ישנם קורסים אינטנסיביים של חודשיים עד חצי שנה שבהם מקנים בסיס מעולה, גם לאנשים שלעולם לא עסקו באומנויות לחימה משולבות. מתחילים: עם חיזוק של שרירים חיוניים לשיפור זריזות, מהירות ועוצמה; משפרים כושר גוף וסיבולת לב-ריאה; במקביל מתחילים ללמד תרחישים רלבנטיים עבור קבוצת מתאימות של נשים, גברים וילדים. לאחר קורס כזה, ניתן להמשיך ולהתמקצע, ואין סוף לזה. קורסים ממוקדים אלה, נותנים מענה לאנשים שלא יכולוים או לא רוצים להפוך אומנויות לחימה לדרך החיים שלהם, אלא לומדים בסיס כדי לדעת להתגונן בכבוד, ובמקרי הצורך.


למה שיטת קרב מגע מומלצת לילדים ולנוער?

בדרך כלל שילובים מוצלחים של קרב מגע עם אומנויות לחימה כגון עם: ג'ודו, אגרוף תאילנדי, נינגי'טסו, ג'וגיטסו ברזילאי, אגרוף, קראטה קיוקושין, סמבו רוסי ועוד שיטות שחותרות מגע מלא בזמן הקרבות, באימונים ובתחרויות.
לאחר קרב, חיבוק של חברים

בעיקר, לילדים ולנוער בלימודי קרב מגע, מדגישים את הנושא של הקניית ביטחון עצמי. נותנים כלים של התמודדות בסיטואציות חברתיות שונות כמו: בריונות בבית הספר; מול תקיפות של מבוגרים; מול אלימות ברשתות החברתיות ועוד... השיטה מסייעת לילדים אשר היו מדוכים בעבר, להרגיש יותר ביטחון עצמי, הם לומדים להימנע מעלימות, להעריך את המצב, ואם אין בררה להגיב בצורה מידתית ויעילה.


למה נשים לומדות קרב מגע?

בשיעורים מתרגלים ברמת אינסטינקטים תרחישים שבלוניים של תקיפות מסוגים שונים ומצבי איום מגוונים כגון ניסיון שוד או אונס. רוב תרגולי קרב מגע לנשים מתמקדים בדרך כלל בהתמודדות לא סימטרית, מכיוון שלרוב, תוקף הוא גבר, ולרוב הוא גדול יותר, עוצמתי יותר, אגרסיבי יותר וחזק יותר פיזית.
תרגול קרב מול גבר

יותר ויותר נשים בארץ ובכל העולם לומדות קרב מגע לצורך הגנה עצמית. שיטה זו מספקת פתרונות קונקרטיים, לבעיות אמתיות של התקפות על הנשים שניתן לראות בחדשות, בטלוויזיה, בעיתונות או באינטרנט. השיטה מאפשרת לנשים לחוש מוכנות ומסוגלות במצבים מאיימים ובלתי צפויים במרחב הציבורי והפרטי שלהן. תרגולים רבים מחזקים את היכולת של האישה להגן על עצמה מפני תקיפות עתידיות. משפיעות על בניית תכונות חשובות כגון: אסרטיביות, הערכה עצמית, תחושת שליטה. גורמות לירידה בחרדה ובפחד מתקיפות עתידיות. בשיעורים מתרגלים ברמת אינסטינקטים תרחישים שבלוניים של תקיפות מסוגים שונים, ומצבי איום מגוונים כגון: ניסיון שוד או אונס. רוב תרגולי קרב מגע לנשים מתמקדים בדרך כלל, בהתמודדות אסימטרית, מכיוון שלרוב, תוקף הוא גבר, ולרוב הוא גדול יותר, עוצמתי יותר, אגרסיבי יותר וחזק יותר פיזית.


מה זה קרב מגע מבצעי?

רק שתבינו, עד כמה קשה להתמודד, מול אדם חמוש בנשק: קר, חם, עלה ועוד...! קודם כול מבחינה מנטאלית כאשר אדם לא מוכן נפשית, בדרך כלל מייד נכנס ללחץ ומפסיד לאויב מבלי שיש לו סיכוי לצאת מהאירוע כזה. קורס קרב מגע מבצעי פותח במיוחד לצרכים הגנתיים כנגד תוקפים חמושים: בסכין, במקל או בנשק חם. קורס זה, לעומת קורס רגיל של קרב מגע, דורש ידע ומיומנות בסיסית מהחניך. כלומר, לא ניתן ללמוד אותו מבלי קורס הכשרה בסיסית, בדומה ל"סמבו רוסי קלאסי", כאשר ממשיכים ללמוד לקראת "סמבו קרבי". בתרחישים של קרב מגע מבצעי, מועברים תכנים מעודכנים ממציעות של תקיפות יומיומות שאנו שומעים בחדשות בכל העולם. קירבה למציאות, זו היא אחת הסיבות למה תחום זה הפך להיות כל כך מפורסם בכל רחבי העולם. מלמדים אותו בצבאות של ארה"ב, רוסיה ועוד במדינות רבות בעולם.


למה חשובה, הכנה מנטלית של קרב מגע מבצעי?

יש צורך להכין את החניך, קודם כול מנטאלית (נפשית) לא להילחץ במקרים של תקיפה עם נשק חם, קר, עלה ועוד..., עושים תרגולים רבים באמצעות ציוד גומי מדמה תקיפות שונות ונפוצות ביותר, עד שהתגובה הופכת להיות לאינסטינקט הגנתי. בדרך כלל מוח שלנו מפסיק לחושב שהאירוע כזה מתרחש, וקרב אמיתי נגמר בשניות ספורות. בגלל זה, חשיבות רבה בתרגולים רבים, ובקבוצות. מדובר בהמון חזרות שהחניכים עושים כדי להיות מוכנים לתרחישי תקיפה כאלה. הכנה כזו מעלה סיכויי הישרדות בצורה משמעותית. בצבא ובמשטרת ישראל הגנה עצמית טקטית מהווה קורס חובה לחניכים, יחידות מבצעיות שונות עוברות הכשרות כאלה ברמות שונות לחלוטין.

 

מה לובשים בקרב מגע?

בהתאם להיסטוריית היווצרותה של השיטה, נועדה לשרת כוחות הביטחון של מדינת ישראל, ולכן הלבוש הפורמלי היה מדים. אומנם ישנם בתי ספר אשר מלמדים עם מכנס בצבע שחור בסיגנון נינג'טסו וחולצת טישירט שחורה, בדרך כלל, חובה לשים נעלי ספורט. הערה חשובה: ציוד נשים וגברים זהה לחלוטין בשיטה זו. להלן צורף רשימת לבוש מומלצת, באימוני קרב מגע:

  • מכנס קצר לנשים ולגברים.

  • מכנס ארוך לנשים ולגברים.

  • חולצה קצרה לנשים ולגברים.

  • נעל אומנויות לחימה.

  • תומך קרסול.







מה כולל ציוד מאמן בקרב מגע?

עקב ורסטיליות של השיטה, על פי ייעודה, והיסטוריית היוולדותה, חשיבות רבה מוקנית בהיווצרותם של שרירים פונקציונליים. מצד אחד יש צורך לעבוד על מהירות וזריזות בתנועה, מצד השני לפתח שרירים לכוח ועוצמה. לצורך העניין, כדי להצליח במשימה זו: כדאי לעבוד עם משקולות קטנים, הרבה חזרות בכל סט; כמו כן, לשלב עם אימוני (כוח אימוני משקולות), אשר מהווים הכנה פיזית סטטית טובה, כדאי להקפיד על עומסים מתאימים ולהתייעץ עם המאמן כדי לא לגרום נזקים לרצועות שרירים; מומלצת עבודה עם מרחיב קרפאל וגומי אימונים נמתח; עם חבל אימונים כבד; המון חזרות על שק כבד וקל; עם שק זריזות ועוד...חובה לתרגל הטלות, חניקות, נעילות, מכות רגליים וידיים עם המאמן, ועם ציוד מתאים לכך. לצורך העניין מכות ידיים וברכיים לכיוון הבטן, ניתן לבצע רק עם יש למאמן מגן בטן מתאים ובטוח! באימוני קרב מגע טקטית, בעת תרגולים של הגנות כנגד סכיני גומי, מקל גומי ועוד..., כדאי להשתמש בציוד בטוח! אשר עבר מבדקי בטיחות קפדניים. כאשר מגיעים לבית הספר, והחלטתם להירשם תבדקו אם הרצפה שלהם מוגנת היטב, ועם ריפוד הגנה מתאים בפני נפילות, הטלות, זריקות וכו...בבתי ספר יוקרתיים, קיים אזור ממודר כמו זירת אגרוף (אוקטגון). להלן צורף רשימת ציוד מומלצת למאמן, באימוני קרב מגע:

  • מקל מרופד.

  • חבטות אגרוף.

  • חבל פיטנס כבד.

  • מגן מכות וביעיטות בטן.

  • שק אגרוף כבד.

  • שק אגרוף קל.

  • שק אגרופים ובעיטות עומד.

  • גומי מוצק לאימונים.

  • מחזק קרפאל.

  • ריצוף חדר כושר.

  • זוג כריות לבעיטות.

  • רפידת בעיטות ואגרוף.

  • משקולת אוניברסלית.

  • סט משקולות קל.

  • חבל קפיצה.

  • שק אגרופים לזריזות.

  • ציוד אגרוף, ספינינג בר.

  • זירת קרבות אוקטגון.


מה חשיבותו של ציוד-מגן אישי בקרב מגע?

בתי ספר טובים מבינים חשיבותו של הציוד מגן באימוני אומנויות לחימה ככלל ובקרב מגע בפרט. חייבים להתגונן בפני פציעות קשות של החניכים. אסור לאפשר הדגמות וקרבות ללא ציוד מגן מתאים! בדרך כלל מדובר במגנים לא יקרים יחסית לנזק גופני שהם מונעים. כמו כן, נכנס כן נושא של ביטוח מקצועית של המאמן. ללא ציוד מגן אין ביטוח! כאשר נותנים מכות לשק אגרוף, אם זה מכת ג'אב, קרוס, הוק, חצי וו או אפרקט; יש לבצע סגירת אגרוף בצורה נכונה; חייבים לעטוף רצועת אגרוף (תחבושת אגרוף) ולהשתמש בכפפות אגרוף. מומלץ בקרב מגע מלא: להשתמש במגן גוף, אשר שומר על שלמות צלעות; במגן ראש; מגן שיניים; מגן אמה; מגן מפשעת; מגן שוקה; מגן רגל ותומך קרסול. להלן צורף רשימת ציוד-מגן אישי מומלץ, באימוני קרב מגע:

  • תחבושת ידיים.

  • מגן רגל.

  • קאפה.

  • מגן גוף.

  • מגן ראש.

  • כפפות קלות.

  • כפפות אגרוף.

  • שומר שוקה.

  • שומר יד וזרוע.

  • מגן מפשעת.


עם איזה ציוד כדאי לתרגל קרב מגע בבית?

כדי ללמוד קרב מגע, חייבים לתרגל את אותו הדבר אלפי פעמים עם החברים בקבוצה. תחום זה אינו תיאורטי, לעומת אומנויות לחימה אחרות, בהם יש קאטות וניתן ללמוד מהמאמן בצפייה ישירה דרך המחשב. כך שחשיבות עליונה לתרגולים ואינטראקציות תחת פיקוח. אומנם כדאי, ואף מומלץ לעבוד בבית על מכות ידיים ובעיטות, אימון משקולות וכו'... לצורך כך, ניתן לרכוש ציוד אישי מינימלי אשר לא טופס מקום רב, מהווה אימון ביתי מושלם ומכין את החניך פיזית לאימונים מתקדמים בחוגים, בהם נדרשת אינטרקציה עם האנשים, כוח, גמישות, סיבולת לב-וריאה ועוד...להלן רשימת ציוד מומלצת, לתרגולים בבית:

  • מזרן יוגה.

  • משקולת אוניברסלית.

  • ספסל משקל מתכונן.

  • שק אגרופים לזריזות.

  • שק אגרופים ובעיטות עומד.

  • ציוד אגרוף, ספינינג בר.

  • סט משקולות קל.




מה חשיבותה של סיבולת לב-ריאה באימוני קרב מגע?

קודם כול זה בריאות, דבר שני בקרב, שלא הסתיים תוך זמן קצר מנצח מי שבעל סיבולת לב-ריאה. למטרה מומלץ לעשות הליכות מהירות, לשלב עם ריצות להגביר ולהוריד קצב. ריצות כאלה ניתן לעשות בטבע, בטיילת או בבית על מסלול ריצה או אופני ספינינג, שניהם מעולים למטרת שיפור הכושר. כדאי לשמור על הגב ולהשתמש בנעליים מתאימות בזמן הריצה. מומלץ לתעד ולעקוב אחרי שריפת הקלוריות ודופק-לב שלכם באמצעות שעונים חכמים, גם שבאמצעותם קל מאוד לראות שיפורים שלכם בסיבולת לב-ריאה, שריפת קלוריות, משך זמן אימון ועוד...למעשה כל פעילותכם מתועדת באמצעות מחשב, וקיימת היסטוריית אימונים. עקב כך, מדובר בכלי ניטור ובקרת בריאות יעיל במיוחד, דהיינו סוג של מאמן אישי ורופא ביחד. להלן צורף רשימת ציוד אישי מומלץ באימוני בית, לפיתוח סיבולת לב-ריאה ולניטור ובקרת הישגים:

  • אופני ספינינג.

  • מסלול ריצה.

  • שעון חכם.

  • נעלי ריצה לגבר ולאישה.





 

סיכום קרב מגע

במאמר זה עברנו, על מספר עקרונות חשובות ומעשיות מפילוסופיית קרב מגע ישראלי. ראינו כי בשיטה, קודם כול מלמדים להימנע עד כמה שניתן מלחימה, אך לצערנו זה לא תמיד תלוי בנו, ולפעמים אנו נדרשים להגן על חיינו או על חיי משפחתינו. בקרב מגע, משולבים תכנים של התמודדות עם תקיפה מידיים ובלתי נמנעת. הגנה עצמית הינו קרב חופשי שמבוסס רבות על גישת לחימה ברחוב, עם טכניקות מהירות ופשוטות שעושות שימוש בתנועות גוף טבעיות. בשיעורים מתרגלים עד לרמת אינסטינקטים תרחישים שבלוניים בשימוש בעיטות, אגרופים, הפלות, חניקות; כמו כן, בשיטה טקטית מועברים תרחישים מובנים של התמודד עם תקיפה באמצעות שימוש במקלות, סכיני גומי, עלה, נשק חם מוצמד לגוף ועוד; נטרול אויב בשכיבה, הטלות, הכנעות, חניקות ועוד; שחרורים מחניקה או מחיבוק דוב; מתרגלים תרחישים עם: צרור מפתחות, מכשירי טלפון, תיק ועט. כל זה, במטרה ללמד ברמת תגובות אינסטינקטיביות תרחישים שונים לזירות אירועים מגוונות אשר לקוחות ממציאות חיינו. דהיינו מלמדים לנטרל ולהשתלט על האויב כמה שיותר מהר. להימנע מלהיפגע, לפעול בדרך המהירה והקצרה ביותר. הסתבר כי, בקרב מגע מרכיב הבריאותי מהווה חלק משמעתי ולכן מקדישים זמן רב לפיתוח סיבולת לב-ריאה. כלומר, ריצות, הרמת משקולות ופיתוח שרירים חיוניים ללחימה ברחוב. כמו כן, דנו במה קרב מגע שונה מאומנויות לחימה אחרות ולמה כדאי לשלבו ביחד אם אומנויות לחימה אחרות. ראינו מה לובשים, באיזה ציוד אישי משתמשים, מה כולל ציוד המאמן, מה זה ציוד ביתי מומלץ לכושר ולסיבולת לב-ריאה.

 

הכתבה של - גיל פלג.



Comments


bottom of page