top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

ג'ו-ג'יטסו ברזילאי: כדרך הכרחית להצלחה בלחימה משולבת

עודכן: 19 באוג׳ 2021

במאמר שלנו נעבור על היסטוריית היוולדותו של ג'ו-ג'יטסו ברזילאי: מה המקור של הג'ו ג'יטסו יפני? למה מיתגו ג'ו-ג'יטסו יפני בשם ג'ודו? איך הופצה ג'ו-ג'יטסו יפני בעולם כולו? איך התפתח ג'ו-ג'יטסו ברזילאי? איך הגיע ג'ו-ג'יטסו ברזילאי לעולם המערבי? מה זה אבולוציה של ג'ו-ג'יטסו ברזילאי בימינו? האם ג'ו-ג'יטסו ברזילאי יעיל להגנה עצמית? מה הם טכניקות הכנעה בסיסיות בג'ו-ג'יטסו ברזילאי? איך מתקדמים בדרגות בג'ו-ג'יטסו ברזילאי? מה לובשים בג'ו-ג'יטסו ברזילאי? האם יש ציוד מגן מיוחד לג'ו- ג'יטסו ברזילאי? מה כולל ציוד מאמן בג'ו-ג'יטסו ברזילאי?

 

מה המקור של הג'ו-ג'יטסו יפני?

אסטרטגיית ניהול קרב בג'ו-ג'יטסו ברזילאי מסתכמת בהכנעה היריב או בהחלטת השופט. ניתן להכניע טקטית בעזרת חניקה או בריח.
תחרות ג'יו ג'יטסו ברזילאי

לג'ו-ג'יטסו ברזילאי מסורת עתיקה בת כ-1000 שנים. מקורה ביפן כאשר עם השנים התפתחה וצמחה בתור שיטה ייחודית לאומנויות לחימה משולבות בברזיל. פרופסור ג'יגורו קאנו (1860-1938), המייסד של הג'ו-ג'יטסו היפני. קאנו בעצמו התחיל ללמוד ג'ו-ג'יטסו מסיבה פשוטה, כי באמצעות השיטה לאדם קטן יותר יש סיכוי לגבור על אדם גדול וחזק יותר. בהיותו קאנו איש וורסטילי, אהב ללמוד דברים חדשים בתחומי אומנויות לחימה שונים. לאחר שנים של אימונים בשיטות שונות החליט כי כדאי לקחת את האלמנטים הכי אפקטיביים מכל אחד מהשיטות שלמד, וב-1882 פתח קאנו הקודוקאן דוג'ו, התחיל ללמד ג'ו-ג'יטסו לכוחות הביטחון המקומיים בבית ספר קטן, במשך כ-30 שנה הפך להיות לבית ספר הגדול אשר כלל בתוכו כאלף חברים בדרגת חגורה שחורה.


למה מיתגו ג'ו-ג'יטסו יפני בשם ג'ודו?

במאה ה-19עם השתלטות של התרבות המערבית, הפכה יפן תוך שנים ספורות לחברה מודרנית, בה לא היה מקום לבתי ספר ללחימה קלאסית. כתוצאה החליט קאנו על הפיכתו של ג'ו-ג'יטסו יפנית לאומנות לחימה אותה ניתן ללמד לקהל הרחב במתכונת המודרנית המקובלת של היום. פרופסור ג'יגורו קאנו מייסד של ג'ו-ג'יטסו יפני החליט למתג את השיטה מחדש בכוונה להפוך אותה לספורט בשם ג'ודו, הוציא את הטכניקות המסוכנות כגון: בעיטות ואגרופים ויצר שיטה המאפשרת להילחם בכל הכוח בלי להיפצע.


איך הופצה ג'ו-ג'יטסו יפנית בעולם כולו?

פרופסור ג'יגורו קאנו רצה להפיץ שיטת הג'ו ג'יטסו יפני בכל רחבי העולב, ולכן שלח חמישה מומחים שלו ברחבי העולם. אסטרטגיית הפצה התבססה על טקטיקה שיווקית ספציפית. המומחים של קאנו הגיעו למקומות בולטים של אומנויות לחימה שונות בכל רחבי העולם, והזמינו מומחים בכל השיטות הקיימות להתחרות מולם. לאחר תקופה של התמודדות עם מאות, אלפי מומחים שונים הצליחו בשני ווקטורים עיקריים: 1) רכשו המון ניסיון בקרבות משולבות עם אומנויות לחימה שונות כגון: אגרוף; קראטה; קונג פו; האבקות ועוד: 2) קיבלו הכרה בכל רחבי העולם באמצעות מעשים פרקטיים ולא תיאורטיים בלבד.


איך התפתח ג'ו-ג'יטסו ברזילאי?

אחד המומחים בג'ו-ג'יטסו יפני מתוך חמישה שנשלחו על ידי פרופסור ג'יגורו קאנו, היה מיטסויו מאדה (1878-1941) מומחה בג'ודו יפני. לאחר יותר מ-2000 ניצחונות בקרבות מקצועיים בספרד ופורטוגל, קיבל כינוי של רוזן קרבי (קונדה קומה) ב-1908. הישגיו הובילו לכינוי "האיש הקשוח ביותר שחיי אי פעם", כמו כן נחשב לאביו של ג'ו-ג'יטסו ברזילאי. ב-1916 מאדה נתן הופעה בקרקס אמריקני בבלם אשר היה בבעלות של גסטאו גרייסי. בנים של גסטאו: קרלוס והליו גרייסי התעניינו במומחיות של מאדה והחלו לתרגל שיטתו. עם השנים הם יצרו שיטה חדשה שהתבססה על לימודי מאדה וקראו לה ג'ו-ג'יטסו ברזילאי.


איך הגיע ג'ו ג'יטסו ברזילאי לעולם המערבי?

ג'ו-ג'יטסו ברזילאי התפתחה בתלם מיוחד, בתור שיטה וורסטילית אשר כללה בתוכה ניסיון רב של קרבות מגוונות עם אומנויות לחימה שונות . בתחילת שנות 90 הגיעו לוחמים ברזילאים לעולם המערבי והתחילו להתחרות. הלוחמים בשיטות שונות בכל רחבי העולם, לא היו מוכנים לוורסטיליות של השיטה. עקב כך, במשך תקופה ארוכה כ-10 שנים לוחמים ברזילאים היו הדומיננטיים בלחימה משולבת (MMA) בעולם המערבי. העולם לא היה מוכן לשיטת לחימה מסוג ג'ו-ג'יטסו ברזילאי, כאשר ברזילאים ידעו היטב איך להילחם כנגד כל שיטה ושיטה.


מה זה אבולוציה של ג'ו-ג'יטסו ברזילאי בימינו?

עם השנים, העולם המערבי יצא מהלם הראשוני והבין כי, כדי לנצח אנשי ג'ו-ג'יטסו ברזילאי קודם כל צריך ללמוד את השיטה שלהם. לאחר כ-15 שנה הפער אשר היה נסגר בין לוחמים ברזילאים ללוחמים מאומנויות לחימה אחרות. כאשר אומנויות לחימה אחרות שילבו את הג'ו-ג'יטסו ברזילאי עם שיטת הלחימה הספציפית שלהם. דהיינו עברו תהליך אבולוציוני כדי לשרוד ולנצח. לעומת זאת, בתי ספר ברזילאים הסתגרו בתוך עצמם והחליטו לא להמשיך להתפתח. זו הייתה טעות גדולה שלהם, ונגד את עקרונותיו של יוצרים הראשוני של השיטה, ג'יגורו קאנו (1860-1938). דהיינו להיות ורסטילי ולהתפתח כל הזמן. עקב כך, ברזילאים התחילו להפסיד את הקרבות, לבתי ספר אחרים מכל רחבי העולם. אלה יצרו היבריד של ג'ו-ג'יטסו ברזילאי עם השיטות שלהם אשר היו הרבה יותר מעודכנים לצרכים של לחימה משולבת.


האם ג'ו-ג'יטסו ברזילאי יעיל להגנה עצמית?

ג'ו-ג'יטסו ברזילאי יעילה במיוחד להגנה עצמית מול יריב יחיד, מתמחה בהכנעתו בעזרת נעילות מפרקים וחניקות, דהיינו הלוחם מעביר קרב למישור של הקרקע בו משקל, חוזק, גודל וגובה של היריב מפחיתים מערכם. השיטה מסייעת לפיתוח כושר גוף, סיבולת לב-ריאה, כוח מתפרץ ועוד. אומנם יש גם חסרון והוא נובע מאותה אסטרטגיית ניהול קרב על הקרקע. אז מה הכוונה? כאשר מדובר במספר תוקפים, מטרתנו העיקרית היא לשרוד גם בעזרת נסיגה זמנית או ניהול קרב בעמידה. כאשר, בעמידה באמצעות אגרופים ובעיטות יש סיכוי להיחלץ מהמצוקה. תסכימו קרב על הקרקע נגד יותר מאחד יריבים מיומנים לא יעיל במיוחד! כלומר, כאשר מדובר בהגנה עצמית מול מספר רב של התוקפים, השיטה עלולה להיות אף מסוכנת. לכן תמיד כדאי לצרכי הגנה עצמית כנגד מספר רב של יריבים, לתרגל שיטות נוספות כמו: מואי טאי, קיק בוקסינג, קראטה, קונג פו, טאיקוונדו ועוד סגנונות בהם מתרגלים תרגילי הגנה עצמית בעמידה. דהיינו אומנויות לחימה משולבות (MMA).


מה הם טכניקות הכנעה בסיסיות בג'ו ג'יטסו ברזילאי?

אסטרטגיית ניהול קרב בג'ו-ג'יטסו ברזילאי מסתכמת בהכנעה או בהחלטת השופט. ניתן להכניע יריב טקטית בעזרת חניקה או בריח. הבריח מהווה הפעלת כוח פיזי על המפרקים של הגוף. בריחים על המפרקים הקטנים כמו האצבעות או הבהונות אסורים בקרב ג'ו-ג'יטסו ספורטיבי. בנוסף קיימים בריחי לחץ שתפקידם להפעיל לחץ על השרירים או על הגידים של היריב באמצעות הפעלת כוח כנגד עצם. חניקות מתחלקות לשני סוגים עיקריים, חניקות דם וחניקות גרגרת. כאשר הראשון נפוץ יותר.


איך מתקדמים בדרגות בג'ו-ג'יטסו ברזילאי?

בג'ו-ג'יטסו ברזילאי, כמו ברוב אומנויות הלחימה היפניות, מתנהל באמצעות חגורות בצבעים שוני. כאשר ההתקדמות תלויה בשני גורמים מרכזיים: כמות הידע הטכני בתחום או היכולת מוצגת בקרבות ובתחרויות. כאשר התחרויות הן המרכיב העיקרי בהתקדמות בדרגות.


מה לובשים בג'ו-ג'יטסו ברזילאי?

בג'ו-ג'יטסו ברזילאי מקובל ללבוש חליפות בסגנון חליפות ג'ודו וחגורות בצבעים שונים, אומנם בתחרויות (MMA) הקרב מתנהל בלבוש חופשי שכולל מכנס קצר, מגני שיניים, מגן מפשעה, תומך קרסול וכפפות (MMA) וחזיית ספורט לנשים. המטרה היא לדמות קרב רחוב עד כמה שאפשר. להלן צורף רשימת לבוש מומלצת לנשים וגברים, באימוני ג'יו-ג'יטסו ככלל ובאימוני (MMA) בפרט:




 

האם יש ציוד מגן מיוחד לג'ו-ג'יטסו ברזילאי?

לרוב משלבים ג'ו-ג'יטסו ברזילאי עם שיטות שונות ולכן, מנהלים קרבות בעמידה בסגנון אומנויות לחימה משולבות (MMA). עקב כך, חייבים להתגונן בפני פציעות קשות. אסור לאפשר הדגמות וקרבות ללא ציוד מגן מתאים. אם מדובר בהגנות ידיים אז יש צורך להגן על אותו אזור שמקבל מכה ואותו דבר בהגנות רגליים בדרך כלל מדובר במגנים לא יקרים יחסית לנזק גופני שהם מונעים. כמו כן, נכנס כן נושא של ביטוח מקצועי של המאמנים. ללא ציוד מגן אין ביטוח!

כאשר נותנים מכות לשק אגרוף, אם זה מגת ג'אב, קרוס, הוק, חצי וו או אפרקט חייבים להשתמש בכפפות אגרוף. ולפני כן לשים לב גם על הנושא של רצועות אגרוף, יש לבצע סגירת אגרוף בצורה נכונה. במהלך הקרבות מומלץ לשים מגן גוף כדי להפחית נזקים בעת קבלת מכות גוף, מגנים אלה שומרים על שלמות צלעות ומקטינים סיכויים של פגיעות קשות במהלך הקרבות. חשיבות רבה לשמור על הראש שלנו וכמובן שיניים בפני פגיעות לא רצויות ולכן כדאי ומומלץ להשתמש במגן ראש ושיניים. להלן צורף רשימת מגנים מומלצת באימוני ג'יו-ג'יטסו ככלל ובאימוני (MMA) בפרט:

 

מה כולל ציוד מאמן בג'ו-ג'יטסו ברזילאי?

עקב ורסטיליות של השיטה, על פי ייעודה, והיסטוריית היוולדותה, חשיבות רבה מוקנית בהיווצרותם של שרירים פונקציונליים. מצד אחד יש צורך לעבוד על מהירות וזריזות בתנועה, מצד השני לפתח שרירים לכוח ועוצמה. לצורך העניין, כדי להצליח במשימה זו: כדאי לעבוד עם משקולות קטנים, הרבה חזרות בכל סט; מומלצת עבודה עם מרחיב קרפאל וגומי אימונים נמתח; עם חבל אימונים כבד; המון חזרות על שק כבד וקל; עם שק זריזות ועוד...חובה לתרגל הטלות, חניקות, נעילות, מכות רגליים וידיים עם המאמן, ועם ציוד מתאים לכך. לצורך העניין מכות ידיים וברכיים לכיוון הבטן, ניתן לבצע רק עם יש לו מגן בטן מתאים ובטוח! להלן צורף רשימת ציוד מומלצת למאמן באימוני ג'יו-ג'יטסו ככלל ובאימוני (MMA) בפרט:

 

סיכום ג'ו-ג'יטסו ברזילאי

ג'ו-ג'יטסו ברזילאי מהווה אחד השיטות היעילות להגנה עצמית מול יריב בודד. הסתבר כי כדאי לשלבו עם אומנויות לחימה אחרות, בהם מתנהלים קרבות בעמידה. כל זה ליצירת שיטה ורסטילית יותר מסוג (MMA). סרקנו מקור היוולדותו של השיטה ואיך היא הגיעה לעולם כולו. דנו על חשיבות של שיפור מתמיד ואבולוציה של השיטה בעולם המערבי, ואיך ברזיל עם השנים נשארה מאחור. עברנו בקצרה על סוגי חניקות והכנעות, איך מתקדמים בדרגות, ומה הם: ציוד מגן, ציוד אימונים ומה לובשים באימונים.

 

מחבר הכתבה - גיל פלג.



Comments


bottom of page