top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

אנליזת קומבינציות של: דקירת סכין, שיסוף עם סכין, דחיפה ועבודת רגליים בטופ טכניקות להגנה עצמית

מאמר זה עוסק בתרחישים מציאותיים של תקיפות סכין קיימות כדי להמחיש את הבעיה בפני אנשי הגנה עצמית. והמטרה היא לא להגיד מה הם תרגילים מסוכנים יותר, אלא לצורך מודעות של חניכים ומורים, לשים לב! על סיכון וסכנה שבמציאות! כדי להמחיש את הנושא כל המאמר מוקדש רק לשאלות של: מה מאפיין דקירה? מה מאפיין שיסוף? מהן טכניקות נפוצות של סלאש עם הסכין? מהן קומבינציות נפוצות של דקירת סכין ושיסוף סכין? איזה סוגי סכיני אימון וציוד מגן משתמשים באימוני הגנה עצמית? איזה סוגי סכיני תקיפה אמיתיים יש?

 
אזהָרָה!
המושגים המוצגים כאן הם למטרות המחשה בלבד. חפשו הכשרה מקצועית ממדריך בעל מוניטין לפני שתנסו כל טכניקה הנדונה או מוצגת בסיפור זה.
 

מה מאפיין דקירה?

בוידאו למעלה איבן קאוסילס משיטת הקלה הישראלית, מציג טכניקות סכין בטווח אפס.

הדקירה יכולה לגרום נזק עמוק, אך יש לה כמות מוגבלת של פיזור עקב הפרופיל הדק יותר של המכה. עדיף להשתמש בו כדי לכוון לאיברים פנימיים כמו הכליות, הריאות, הלב, הטחול וכו', אך ניתן להשתמש בו ביעילות גם על המטרות הרכות החיצוניות כמו העיניים. הדקירה יכולה לשמש יעילות רבה גם אם נעשה שימוש בהטעיה והפתעה באמצעות תקיפה פתאומית, שימוש בטכניקת רגליים מתאימה קרא מאמר הקודם שלנו בנושא, (דינאמיקת עבודת רגליים בהגנה עצמית: תנועה בזמן תקיפת הסכין). יתרון אחד הוא המהירות העצומה שבה ניתן ליישם את טכניקת "מחט התפירה", מכות ליניאריות נקודתיות. יצירת פצעי דקירה עמוקים , כאשר משתמשים בהם בצורה זו, החיסרון הוא שאם הם מפספסים מטרה חיונית אז בגלל הפיזור הדק, הפצע לרוב אינו חמור כמו שהוא נראה, וניתן לטפל בו די בקלות. זה עדיין נכון לגבי חתכים, אבל עם אלה, לא חייבים להיות מדויקים כדי לפגוע במטרה חיונית כמו שבדקירה.


מה מאפיין שיסוף?

השיסוף מעניק למתרגל את היכולת לשמור על תנועה בלתי צפויה וזורמת מבחינה דינמית, ומקשרת מכות יחד תוך התמקדות באזורים גדולים יותר בגוף. כלומר, לסדרה של חתכים לאזורים ידועים עליו המכילים עורקים וגידים, בהם הסיכוי לפגוע במטרה חיונית גדל עם כל פגיעה. עם זאת, זוהי יותר אלימות של טכניקה מבוססת-פעולה מאשר אלימות של הפתעה. כאשר, אדם מיומן בביצוע שסופים מעולמות של קאלי, הקלה, קרב מגע וכו... יוכל להשתמש בטכניקה זו גם לצרכי הפתעה וגם לצרכי קרב סכינים. לרוב במקרה ראשון התוצאה פטאלית היא מיידית עבור הקורבן, דהיינו הוא אפילו לא ירגיש את השיסוף מהמומחה, והמוות מגיע תוך דקות ספורות, ובמקרה של חיתוך עוקרים חיוניים איבוד הכרה בלתי נמנעת תוך שלוש דקות ממועד השיסוף (תוצאה סופית היא מוות). עם זאת, חובה לציין ששיסוף לעולם לא תשיג את יחס הקטלניות לדימום החוצה שביכולת של דקירה ישירה. בני אדם לא מתים מחתכים, הם מתים מאיבוד דם.


מהן טכניקות נפוצות של סלאש עם הסכין?

באומנויות לחימה יישומיות כמו: קאלי, הקלה, קרב מגע ועוד... משתמשים לא מעט בטכניקות חיתוך עם הסכין. טכניקות חיתוך מסיחות את דעתו של היריב באמצעות טכניקות הטעיה שונות. להלן הסבר לגבי מספר טכניקות חיתוך עם סכים. כאשר הנחת ייסוד היא שיד ימין מבצעת את השיסוף:

טכניקת סלאש אנכי - שיסוף עם סכין עוקב אחר קו אנכי ישר למטה דרך המטרה. כאשר, אחיזת הסכין הקדמית-הפטיש או החרב, ראו מאמר הקודם שלנו בנושא, (טופ טכניקות דקירת הסכין: מהצד וישירה, בקרב מגע ישראלי ובשיטות אחרות). כאשר, יד השנייה מבצעת תנועת הטעיה בזמן שיסוף זה. כלומר, יצירת מגע מסוים עם היריב או דמוי של המגע על גוף היריב.

טכניקת סלאש קדמית - שיסוף עם סכין עוקב אחר קו ישר במכה קדמית (מימן לשמאל), על פני אזורי המטרה של הצוואר (אלכסון גבוה) או אזור הבטן (אלכסון נמוך), כאשר, אחיזת הסכין הקדמית-הפטיש או החרב. מבחינה טכנית היד התוקפת מבצעת במקביל לשיסוף תנועה סיבובית באמצעות כף היד כלפי מעלה, עד שלהב הסכין יוצר מגע עם היריב. כלומר, מומנט סיבובי של פרק כף היד דרך תנועת החיתוך גורמת נזקים רבים יותר ליריב. כאשר, התנועה מסתיימת עם גמר תנופה וכאן חייבים לציין שתי מקרים:

  • תנופה חזקה מימן לשמאל - במהלך התנופה עם מומנטום סיבובי של כף היד נוצרת אנרגיה קינטית של היד עם הסכין, אשר נבלמת ליד רגל שמאל של התוקף עם הסכין, דהיינו להב של הסכין ממוקם ליד הברך של התוקף.

  • תנופה חלשה מימן לשמאל - במקרה זה אנרגיה קינטית של הסכין היא חלשה יותר יחסית לקודמה וגם יכולת להזיק קטנה יותר, במיוחד אם היריב לובש משהו עבה. היתרון יחסית לקודמו הוא יכולת שליטה בסכין. כלומר, ליריב קשה יותר להשתלט על האמה של היד התוקפת.

טכניקת סלאש הפוך - סלאש הפוך היא טכניקת המשך לטכניקת סלאש קדמית. זה מאפשר התקפה משנית וגם את היכולת לחדש את עמדת הלוחם הבסיסית. כאשר, הסכין (חדה משני צדדים של הלהב) עוקב אחר קו ישר במכה חוזרת משמאל לימין, על פני אזורי המטרה של הצוואר (אלכסון גבוה) או אזור הבטן (אלכסון נמוך). מבחינה טכנית הושיטו את יד ימין תוך כדי סיבוב בו זמנית של כף היד כלפי מטה עד שלהב הסכין יוצר מגע עם היריב.


מהן קומבינציות נפוצות של דקירת סכין ושיסוף סכין?

בוידאו למעלה עידן אבולניק ותלמידו משיטת הקלה הישראלית, מציגים טכניקות סכין בטווח אפס.

כדי לענות על השאלה זו, פנינו לעידן אבולניק ולצוות שלו כדי להמחיש לנו מספר קומבינציות של דקירת הסכין ושיסוף עם הסכין. כאשר בסרטון למעלה אנו ממחישים באמצעות תנועות מהירות, זריזות ועוצמתיות את הסכנה שבסכין ככלל ואת הסכנה שאדם מיומן בשיטת הקלה שמחזיק את הסכין בידו. כפי שניתן לראות התנועות של סכינאי קשה מאוד עד בלתי ניתן לחזות. שימו לב! ביד ימין הוא מחזיק סכין אשר איתו הוא מכה וחותך, ובאמצעות יד שמאל הוא מבצע תנועות של הטעיה, דחיפה ומכה. מה שעוד יותר מקשה על הקורבן לשרוד את התקיפה. כאשר, בסרטון זה התוקף מחזיק בסכין באחיזת - הפטיש, ואם נשתדל למצוא חוקיות מסוימת בתנועותיו אז להלן מספר קומבינציות שלו למטה.

  • תרחיש א': תחילת תנועה - שיסוף גרון עם יד ימין, הטעיה עם יד שמאל - סכין חוזרת שיסוף בטן, הטעיה עם יד שמאל - דקירה ישירות לגרון ודחיפה עם יד שמאל.

  • תרחיש ב': תחילת תנועה - שיסוף גרון עם יד ימין, הטעיה עם יד שמאל - ופעמיים דקירה לבטן משולב דחיפה עם יד שמאל.

  • תרחיש ג': תחילת תנועה - שיסוף גרון עם יד ימין, הטעיה עם יד שמאל - סכין חוזר דקירה ישירה לבטן - דקירה ישירה לגרון - צד משולש ימין ודקירה ישירה לגרון. כאשר, כל תנועה עם הטעיה של יד שמאל.

ניתן להמשיך בשיעור קומבינטוריקה של אפשרויות הקיימות כדי להרכיב את התקיפות הרנדומאליות האפשריות באמצעות כל המרכיבים שצוינו למעלה, דהיינו דחיפה; דקירה, שיסוף, צעדי משולש ובקו ישיר, ראה מאמר קודם שלנו בנושא, (דינאמיקת עבודת רגליים בהגנה עצמית: תנועה בזמן תקיפת הסכין). כאשר, במאמרים הבאים נשתדל להסביר טכניקות שונות התמודדות עם קומבינציות אלה.


איזה סוגי סכיני אימון וציוד מגן משתמשים באימוני הגנה עצמית?

חשיבות רבה לתרגל הגנה עצמית באמצעות סכיני אימון מגומי ועוד יותר חשוב במהלך האימונים להיות לבושים בציוד מגן מתאים: כגון משקפיים שנועדו להגן על העיניים וציות מגן גוף וראש כנגד קבלת מכה לא רצויה. להלן צורפה רשימת ציוד מומלצת בלימודי הגנות נגד סכין:

  • סכין גומי.

  • מגן מפשעת.

  • מגני רגל.

  • מגני האמה.

  • מגן גוף.

  • מגן ראש.

  • כפפות אומנויות לחימה מעורבות.





איזה סוגי סכיני תקיפה אמיתיים יש?

אזהָרָה!: למטה צורפו סכיני קרב אמיתיים ומסוכנים, אין להשתמש בהם למטרת האימונים! אין להשתמש בהם כדי לפגוע בכוונה במישהו! הם נועדו להמחשה בלבד! דהיינו, כדי להכיר איומים קיימים ולהיות מוכנים להם! להלן צורפה רשימת סכיני תקיפה אמיתיים להמחשה בלבד (ישנם עשרות סוגים שונים של סכיני תקיפה):

  • סכין טקטי מידה אחת.

  • סכין כיס מתקפל.

  • סכין ראפטור קראמביט.

  • סכין הישרדות מפלדת דמשק.





 

סיכום נושא: דקירת סכין, שיסוף עם סכים, דחיפה ועבודת רגליים בטופ טכניקות להגנה עצמית

במאמר זה עסקנו בתרחישים מציאותיים של תקיפות סכין, כדי להמחיש את הבעיה בפני אנשי הגנה עצמית. והמטרה היא לא להגיד מה הם תרגילים מסוכנים אלא לצורך מודעות של חניכים ומורים, לשים לב! על סיכון וסכנה שבמציאות! כדי להמחיש את הנושא כל המאמר הוקדש רק לשאלות של: מה מאפיין דקירה? מה מאפיין שיסוף? מהן טכניקות נפוצות של ביצוע סלאש עם הסכין? מהן קומבינציות של דקירת סכין ושיסוף סכין? הסתבר לנו כי, ישנם מאות אף אלפני קומבינציות קיימות של שילובים בין מרכיבים של שיסוף ודקירת סכין, אשר מלווים בשילובים של מכות ודחיפות של יד שנייה ובעבודת רגליים אגרסיבית באמצעות צעדי משולש ובקו ישר.

 

הכתבה של גיל פלג.

יועץ מקצועי בנושא שיטת הקלה, עידן אבולניק.

יועץ מקצועי בתחום קרב מגע ישראלי מרק פסלר.


Comments


bottom of page