top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

טופ דיון על דקירות סכין: מלמטה בקרב מגע ישראלי

עודכן: 7 בפבר׳ 2022

במאמר זה נעבור על מה הן אסטרטגיית תקיפה עם סכין? מה גורם נזק יותר חתך או דקירה? מהן טכניקות האחיזות סכין קדמיות (המסורתיות)? מהי דקירה מלמטה ארוכה? מהי דקירה מלמטה קצרה ותדירה? איזה סוגי סכיני אימון וציוד מגן משתמשים באימוני קרב מגע? איזה סוגי סכיני תקיפה אמיתיים יש?

 

אזהָרָה!

המושגים המוצגים כאן הם למטרות המחשה בלבד. חפשו הכשרה מקצועית ממדריך בעל מוניטין לפני שתנסו כל טכניקה הנדונה או מוצגת בסיפור זה.

 

מה הן אסטרטגיית תקיפה עם סכין?

כאשר מתחילים ללמד התקפות עם סכין, בדרך כלל מדריכים משתמשים בשפה מסוימת כדי להעביר תנועה, כלומר חל שימוש בזוויות הממוספרות מאחת עד שמונה. חלק מהמדריכים בוחרים להשתמש ביותר זוויות, בעוד שמדריכים אחרים בוחרים בפחות. לטווח עם היריב משמעות רבה לבחירת אסטרטגיה להגנה מפני התקפה. אם אנו נמצאים בטווח בינוני וקרוב, כלומר המרחקים הפופולאריים ביותר בכל הקשור לקרבות סכינים, אנו צריכים להשתמש ביד כדי לעצור את המומנטום של התוקף. אך חייבים להיזהר! בדרך כלל סכינאים מיומנים, משתמשים בטקטיקת ניהול קרב סכינים בשם "השחתת הנחש". הערה: מדובר במקרה בו גם התוקף וגם המותקף מנהלים קרב על חיים ומוות. העיקרון הזה, שלקוח מאומנות הלחימה הפיליפינית "קאלי", הוא פשוט: כשנשק או אגרוף בא עליך, פשוט תקוף עם הסכין את ה"אזור בגוף של היריב הקרוב ביותר". מדובר בעיקרון מסוכן ביותר עבור המותקף! כי התוקף בכל הגנה או תקיפה, עונה בחתכים באזורי הגוף הנגישים! כאשר המטרה העיקרית של התוקף, לחתוך את הצד הפנימי של פרק כף היד והאמה, כאן נמצאים הגידים המשמשים לכיפוף האצבעות. על פי שיהאן ארמן אוונוב (דאן 6 בקרב מגע וקראטה קיוקושין), "חתכי סכין בגפיים מאוד מסוכנים לכן המתגונן חייב לתקוף ברצף מכות ובעיטות ולא מכות בודדות. אזור פגיעה עדיף הוא סרעפת ובטן תחתונה לצורך שיבוש נשימה. מי שלא יכול לנשום לא יכול לתקוף. פגיעה באשכים אם היא לא ממש מדויקת רק מעלה את רמת האדרנלין ואז התוקף נהיה הרבה פחות רגיש לכאב". באמצעות טקטיקת לחימה זו, ניתן למנוע התנגדות עתידית של היריב ולאט אך בטוח לנטרל את המוטוריקה הבסיסית. כאשר החתך גבוה במעלה הזרוע, כלומר על העורק הזרוע... התוצאה עלול להיות פטאלית עבור המותקף והסוף מגיעה בדקות ספורות באמצעות איבוד כמות קריטית של הדם. על פי מרק פסלר (דאן 6 בקרב מגע), "יש לשים לב על עמידת המוצא של התוקף. בדרך כלל אנשים מתורגלים עובדים בעמידת מוצא הפוכה, כלומר רגל של היד עם הסכין קדימה, נותן יתרון לטווח הגישה עם הסכין".


מה גורם נזק יותר חתך או דקירה?

דרך הטובה ביותר להבין נזקים נגרמים מחתך או דקירה זה ללמוד אנטומיה של גוף האדם. לרוב אנו לא מודעים עד כמה גוף שלנו פגיע וכמה אזורים בולטים בגוף שלנו, שאפילו חתך לא עמוק יכול להיות פטאלי. המצב מכתיב כמו תמיד ואתם עשויים לגלות שבמקרים מסוימים חתך עדיף יותר על פני הדקירה, או להיפך. תלוי מה מטרת התוקף ולאן הוא מכוון, ועוד יותר חשוב איפה הוא פוגע בפועל. אם המטרה היא עורק, איבר וכו'... לטקטיקת הדקירה ככלל יכולת לגרום נזק עמוק אך בפרט יש כמות מוגבלת של פיזור עקב הפרופיל הדק יותר של המכה. התוקפים משתמשים בו כדי לכוון לאיברים פנימיים כמו הכליות, הריאות, הלב, הטחול וכו'..., אך ניתן להשתמש בדקירה ממוקדת ביעילות גם על המטרות הרכות החיצוניות כמו העיניים. יתרון בדקירה הוא המהירות העצומה שבה ניתן ליישם את טכניקת "מחט התפירה", מכות ליניאריות נקודתיות. יצירת פצעי ניקור עמוקים יעילה להפליא כאשר משתמשים בהם בצורה זו, החיסרון הוא שאם הם מפספסים מטרה חיונית אז בגלל הפיזור הדק, הפצע לרוב אינו חמור כמו שהוא ייראה וניתן לטפל בו די בקלות. זה עדיין נכון לגבי החתכים, אבל עם אלה, אתם לא צריכים להיות מדויק כדי לפגוע במטרה חיונית כמו במקרה של דקירה.

טקטיקת חתכים מעניקה למתרגל את היכולת לשמור על תנועה בלתי צפויה וזורמת מבחינה דינמית, ומקשרת מכות יחד תוך כדי התמקדות באזורים גדולים יותר בגוף. אם אתם מכוונים לאיבר מסוים, סדרה של חתכים לאזורים ידועים אשר מכילים עורקים וגידים, אז הסיכוי שלכם לפגוע במטרה חיונית גדלה עם כל מכת הסכין. מדובר בטכניקה מבוססת-פעולה עם כוונה תחילה לפגיעה אנושות (שוד, אונס, טרור וכו...) מאשר לטכניקה של הפתעה, כאשר ניתן להפתיע גם בדקירה וגם בשיסוף. לרוב בני אדם במקרים של תקיפת סכינים מתים עקב איבוד דם, אומנם גם דקירה באיבר חיוני כמו לב יכולה לגרום למוות מידי. על פי שיהאן ארמן אוונוב (דאן 6 בקרב מגע וקראטה קיוקושין),"היבט חשוב של מידת הנזק הנגרמת על ידי דקירה או חתך הוא ביגוד. חתך יעיל באזורים חשופים. דקירה לעומת זאת מסוכנת בשני המקרים. זו הסיבה למה אם הנתקף לובש חולצה או טישירט עדיף להוריד וללפף את הבגד על היד". אז בעצם שתי גישות חיתוך ודקירה קטלניות, לשתיהן יש מקום בקרב סכינים. לרוב כאשר אנו מותקפים ואין דרך אחרת, כדי להתגונן מפני תקיפות סכין כל סוג, אנו חייבים להכיר אותם היטב! כדי להגדיל סיכוי להישרדות.


מהן טכניקות האחיזות סכין קדמיות (המסורתיות)?

הסכין הוא כלי פשוט ובידי איש מקצוע מיומן מהווה נשק הרסני. גם אם קצה החיתוך קהה, הנקודה עדיין יכולה להיות מסוכנת. רקמה אנושית חשופה חסרת אונים מול חוד החיתוך החד של הפלדה, וניקוב על ידי סכין עלול להיות קטלני. הסכין יכולה להיות מסוכנת גם לאדם שנושא אותה. על פי מרק פסלר (דאן 6 בקרב מגע), "יש לזכור שלהבדיל מטריקטוריית תנועה של קליע (ישר), הסכין חותכת או דוקרת בכל מקום שהיא עוברת, עקב כך קשה מאוד לנחש מהי הטריקטוריה שלה". ניתן לאחוז בסכינים בכמה דרכים, אבל שתי טכניקות ייחודיות עיקריות התפתחו בתחום הסכינים הטקטיות יחד עם כמה טכניקות אחיזה יוצאות דופן. כולם שונים מאוד, ולכל אחד מהם יתרונות וחסרונות ברורים. הערה: אין דרך נכונה או לא נכונה להחזיק את הסכין. לבני אדם יש יכולת מדהימה להתמחות במגוון רחב של עמדות ואחיזות, ומכיוון שכל אדם הוא שונה, נעשה שימוש בטכניקות אחיזה רבות. במאמר הקודם (טופ טכניקות דקירת הסכין: מהצד וישירה, בקרב מגע ישראלי ובשיטות אחרות) עברנו על מספר טכניקות אחיזה בסיסיות שקשורות לדקירות והגנות סכין, עקב כך לא נחזור עליהם בפורמט זה.


מהי דקירה מלמטה ארוכה?

בסצנריו של דקירה מלמטה ארוכה, התוקף משתמש במלוא הכוח, מסת הגוף ותנועת היד מהירה בעלת תאוצה הולכת וגוברת מלמטה למעלה כלפי המטרה. כאשר הלהב מוחזקת באחיזת סכין קדמית בצורת (הפטיש או החרב) – כאשר במקרה הראשון האגודל מלופף על הידית ובמקרה השני מוחזק על עמוד שדרת הסכין. מטרת התוקף להגיע במכה אחד לאיברים חיוניים של גוף האדם כדי לנטרל יכולת הגנתית שלו. טריקטוריית הלהב יכולה להיות לאזורים תחתונים, אמצעיים, ועליונים של הגוף. עקב פיזור כזה של הסתברות פגיעה, קשה לחזות למותקף את הכיוון התקיפה של האויב.

אומנם לאנשים מיומנים בהגנות כנגד סכין, סיכוי להתרחק אינסטינקטיבית מדקירת סכין מלמטה ארוכה באמצעות נסיגה עם זריקת אגן לאחור גבוה יותר, מאשר לאדם לא מיומן, אשר קודם כל נכנס ללחץ וברגע זה מפסיד את הקרב (חיים). בדקירה מלמטה ארוכה ישנה תחילת טריקטוריה, דהיינו יציאת הלהב וסיום טריקטוריה, כאשר מדובר בפגיעה בגוף של האדם או פספוס (עקב נסיגה עם זריקת אגן לאחור). ברגע זה אם הסכין פספסה את המטרה, בדרך כלל התוקף יבצע שיסוף ארוך מלמעלה עם התקדמות כלפי המותקף, וזו היא תקיפה בפני עצמה בשם שיסוף ארוך (נרחיב בהמשך). מטרת המותקף להתרחק משיסוף זה באמצעות נסיגה לאחור אם יש לו לאן לסגת... או תזוזה הצידה באמצעות צעדי משולש, המכה השלישית של התוקף בדרך כלל גם ארוכה עם התקדמות כלפי המותקף ובנקודה זו אדם מיומן יכול במקום לסגת אחורה לזרוק את האגן אחורנית ולהשתדל לבלום את הדקירה הארוכה מלמטה באמצעות האמה הנגדית ליד התוקפת.


איך בולמים דקירה שלישית ארוכה מלמטה?

חותרים למגע עם התוקף, כלומר במקום נסיגה לאחור מתקדמים לקראת היריב כאשר יד מנוגדת לסכין של המותקף מבצעת בלימת הסכין עם האמה וזריקת האגן אחורנית, בו זמנית מבוצעת תקיפה עוצמתית (מכת נטרול) ללסת או "לעיניים" - על פי שיהאן ארמן אוונוב (דאן 6 בקרב מגע וקראטה קיוקושין) של התוקף עם היד השנייה. בשלב שלישי האמה מוחלפת באמצעות כף היד שלנו כדי לתפוס את היד התוקפת בסכין של האויב, לנעול אותו למטה עם יד הישרה שלנו ולהמשיך להכות בלסת עד שהוא מרפה על הסכין. הערה: עד שהסכין בידיו של התוקף, הוא מהווה סכנת מוות עקב כך, איך שהוא מרפה על אחיזת הסכין... חובה לפרוק אותו מידיו באמצעות מכה חזקה ביד שלו (במאמרים הבאים נדון על טכניקות השתלטות לאחר פריקת הסכין).


מהי דקירה מלמטה קצרה ותדירה?

בסצנריו זה התוקף משתמש בתנועות יד מהירות, זריזות, תדירות וקצרות כדי לגרום לכמה שיותר נזקים באמצעות מספר דקירות בגוף הנתקף (טווח בינוני קצר). כאשר מטרת התוקף לא איבר ספציפי אלא מספר פגיעות אקראי לתוך הגוף של הנדקר. טקטיקה זו היא קטלנית וקשה מאוד לגילוי מפני שהדקירה בוצע בטווח בינוני קצר כאשר הסכין בדרך כלל מוחבאת. בתקיפה זו סיכוי להיפגע מדקירה הראשונה גבוה מאוד כי המותקף אינו מוכן לתקיפה. אך אם הסכין לא פגע באיבר חיוני בגוף של המותקף קיים סיכוי נמוך להדוף את הדקירות העוקבות אם אנו מיומנים ומתורגלים בהתקפות פתאומיות מסוג זה.

המטרה היא לבלום את היד התוקפת בסכין אשר מגיעה מלמטה, כאשר ישנם שני גישות בולטות: גישת זריקת אגן אחורנית עם בלימת האמה הנגדית של הסכין; גישת צעד משולש לכיוון נגדי של היד התוקפת עם בלימת הסכין באמצעות האמה. כאשר המטרה היא עם היד הנגדית שלנו לבצע מכות נטרול ללסת או לעיניים - על פי שיהאן ארמן אוונוב (דאן 6 בקרב מגע וקראטה קיוקושין) של היריב עד שהוא מרפה על אחיזת הסכין. הערה: במהלך תנועה סיבובית שלנו בכיוון נגדי של הסכין, חובה להחליק את היד שלנו ולתפוס את היד עם הסכין של התוקף. כאשר בטכניקה מקובלת בקרב מגע, מיישרים ונועלים אותה עם החזקתה של היד התוקפת עם הסכין. הסכנה חולפת כאשר מכות נטרול השפיעו וניתן לפרוק את הסכין מהיד של התוקף באמצעות מכה חזקה. בסצנריו זה חתכים על היד המגנה בלתי נמנעים וזה במקרה הטוב.

 

איזה סוגי סכיני אימון וציוד מגן משתמשים באימוני קרב מגע?

חשיבות רבה לתרגל קרב מגע באמצעות סכיני אימון מגומי ועוד יותר חשוב במהלך האימונים להיות לבושים בציוד מגן מתאים: כגון משקפיים שנועדו להגן על העיניים וציות מגן גוף וראש כנגד קבלת מכה לא רצויה. להלן צורפה רשימת ציוד מומלצת בלימודי הגנות נגד סכין בקרב מגע ישראלי:

  • סכין גומי.

  • מגן מפשעת.

  • מגני רגל.

  • מגני האמה.

  • מגן גוף.

  • מגן ראש.

  • כפפות אומנויות לחימה מעורבות.





איזה סוגי סכיני תקיפה אמיתיים יש?

אזהָרָה!: למטה צורפו סכיני קרב אמיתיים ומסוכנים, אין להשתמש בהם למטרת האימונים! אין להשתמש בהם כדי לפגוע בכוונה במישהו! הם נועדו להמחשה בלבד! דהיינו, כדי להכיר איומים קיימים ולהיות מוכנים להם! להלן צורפה רשימת סכיני תקיפה אמיתיים להמחשה בלבד (ישנם עשרות סוגים שונים של סכיני תקיפה):

  • סכין טקטי מידה אחת.

  • סכין כיס מתקפל.

  • סכין ראפטור קראמביט.

  • סכין הישרדות מפלדת דמשק.





 


סיכום הגנות נגד דקירות סכין מלמטה

במאמר זה עברנו על אסטרטגיית תקיפה עם סכין ומה גורם נזק יותר חתך או דקירה; למה אחיזות סכין אינדיבידואליות לכל אדם ואין טוב יותר או רע יותר אלא מה מתאים יותר; מהי דקירה מלמטה ארוכה; מהי דקירה מלמטה קצרה ותדירה? איזה סוגי סכיני אימון וציוד מגן משתמשים באימוני קרב מגע ואיזה סוגי סכיני תקיפה אמיתיים יש. כמו כן, קיבלנו חוות דעת מקצועית מהמומחים בתחום הגנה עצמית.

 

הכתבה של גיל פלג.

יועץ מקצועי בתחום קרב מגע ישראלי מרק פסלר.

יועץ מקצועי בתחום קרב מגע ישראלי שיהאן ארמן אוונוב.




Comentários


bottom of page