top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

ניתוח ריאליסטי של תקיפת סכין נגד אדם חמוש באקדח

עודכן: 31 במאי 2022

במאמר זה אנו נשתדל לנתח אחד התרחישים המסוכנים ביותר של תקיפת סכין כנגד אדם חמוש עם אקדח. כאשר תרחיש זה נפוץ ביותר בישראל בתקיפות של טרוריסטים כנגד חיילים ושוטרים ישראליים. כאשר, מטרתנו לענות על שאלות כמו מהן יתרונות וחסרונות בהגנה עצמית סכין נגד אקדח? מהו תרחיש לא מציאותי של תקיפת סכין כנגד אקדח? מהו פתרון מציאותי לבעיה של תקיפת סכין כנגד אקדח?

 
אזהָרָה!
המושגים המוצגים כאן הם למטרות המחשה בלבד. חפשו הכשרה מקצועית ממדריך בעל מוניטין לפני שתנסו כל טכניקה הנדונה או מוצגת בסיפור זה.
 

מהן יתרונות וחסרונות בהגנה עצמית סכין נגד אקדח?

סכין או אקדח, מה עדיף להגנה עצמית? כדי לענות על שאלה זו נסתכל על הבעיה משני כיוונים שונים כאשר: התוקף חמוש בסכין והקורבן באקדח; התוקף חמוש באקדח והקורבן בסכין.

  • בתרחיש הראשון - התשובה נראית הגיונית, כלומר מה הסיכוי שהתוקף עם הסכין יצליח בתקיפה נגד חמוש באקדח? והתשובה היא חד משמעית, כאשר, מדובר בטווח קצר בין השניים, סיכויים של התוקף עם הסכין גבוהים מאוד. מרכיב של זמן בתקיפה מסוג זו הוא החשוב ביותר! דהיינו, קיים מרכיב של זמן שליפה של האקדח. כמו כן, לא כל אחד הולך ברחוב עם אקדח טעון ודרוך ללא נצרה. דהיינו, כל המרכיבים האלה יחד יוצרים זמן תגובה של הקורבן. בנוסף, המרכיב החשוב ביותר עבור הקורבן זה זמן זיהוי של התוקף. במאמרים הקודמים שלנו ראינו כי אדם מיומן בסכין יכול להתקרב בטווח אפס בלי שנדע שהוא מתכוון לפגוע. אך בוא נניח שהתוקף לא מקצוען, והוא שולף את הסכין מרחוק, והנה הקורבן מזהה את הסכנה. אז מה באמת המרחק לתגובה?

  • בתרחיש שני - בו התוקף עם האקדח מאיים מרחוק, הקורבן על הכוונת ולא יכול לזוז. ככל שהתוקף עם האקדח מתקרב לקורבן עד לטווח של נגיעה של הקנה לגוף, הסיכויים של הקורבן עולים משמעותית. דיברנו על הגנה נגד אקדח במאמרים הקודמים שלנו. כלומר, טווח קצר במקרה של תקיפת סכין מסוכן מאוד, למראות שבמקרה של איום עם אקדח יכול להיות סיכוי טוב להישרדות.

יתרון של הסכין:

סכין יכולה לעשות עבודה טובה יותר בטווח קצר מאשר אקדח, וזו אחד הסיבות מדוע סכין היא אופציה טובה יותר מאשר אקדח. אקדחים כבדים יותר, ותופסים יותר מקום מסכינים; הסיכוי להחמיץ את המטרה עם הסכין קטן יותר מאשר עם האקדח. יתר על כן, שימוש באקדח דורש הדרכה מיוחדת. יש צורך ברישיון לשימוש באקדח באופן חוקי. לכן, סכין היא האפשרות הטובה ביותר. סכינים זמינים בדרך כלל בכל בית. לאקדחים לוקח זמן טעינה וכיוון למטרה. אלו הן רק חלק מהסיבות לכך שסכין יכולה להיות יעילה יותר במקומות קרובים. אף על פי שאף אחד לא יטען שאקדח הוא לא נשק טוב לביטחון, להחזיק סכין - וללמוד איך להשתמש בו - נותן לך אפשרויות במצבים שבהם הגנה על עצמך היא המטרה החשובה ביותר. כדי ליצור את הסיכוי הטוב ביותר להישרדות, כפי שהוסבר לעיל, זה באמצעות תרגול עד שהוא הופך לאינסטינקט חייתי.

יתרון של האקדח:

אקדח הוא נשק קטלני שיכול להיות די יעיל. הוא יכול לירות ממרחק, וניתן לאיים ולהחזיק את היריב על הכוונת מרחוק. אם תכוון סכין לעבר קבוצת תוקפים, סביר להניח שהם לא יפחדו, אומנם מאקדח שיכוון אליהם בהחלט יפחדו. לאחר לקיחת שיעורים רשמיים, אדם יכול לשלוט בשימוש באקדח ויכול להשתמש בו למען ביטחון אישי, משפחתו וחבריו. סכינים לא מפחידים כמו אקדח. ישנם לא מעט מקרים שבהם הסכינים נלקחו מהבעלים המקורי ונוצלו נגדם, מה שמחמיר את המצב. אם נעשה שימוש נכון באקדח, הוא יכול להיות קטלני. אנשים עם יד יציבה והכשרה מספקת תמיד מצפים להשתמש באקדח. התשובה לרכישת סכין או אקדח, למעשה, תלויה במשתמש. אם אתה מוכן לקבל הכשרה ורישוי מתאים להשתמש בנשק שלך בצורה הנכונה, אז זו אפשרות מצוינת להגנה עצמית.


מהו תרחיש לא מציאותי של תקיפת סכין כנגד אקדח?

  1. נתייחס לסרטון למעלה ככלל, ולמספר פרמטרים בפרט בתרחיש שצוין: מרחק בין הקורבן לתוקף; מודעות של התקיפה מאחורה וזמן תגובה אופטימאלי. כפי שניתן לראות מרחק בין הקורבן לתוקף בערך שלושה מטרים, כלומר הוא קצר!

  2. נניח שהתוקף הוא מומחה, נשאלת השאלה מדוע הוא רץ עם סכין שלופה? ומדוע הוא לא מתקרב בשקט, כאשר סכין מוסתרת?

  3. נניח שהתוקף לא מומחה, והוא רץ לקורבן עם סכין שלופה, מה הסיכוי שהקורבן שומע שהתוקף מתקרב? כלומר, מהסרטון מדובר בתרחיש בתנאי מעבדה - לא מציאותיים, כאשר התוקף לא מומחה רץ עם סכין במרחק קצר והקורבן מספיק לשמוע אותו שהוא מתקרב.

בואו ננתח שתי פתרונות של התרחיש זה:

  • פתרון א': הקורבן איכשהו הרגיש סכנה!!! ועשה גלגול קדימה, בהמשך שלף אקדח וביצע יריה. כפי שניתן לראות מהניתוח זה הפתרון לא ריאליסטי... אולי טוב לסרטי הוליווד. הקורבן אפילו לא זיהה את התוקף, הראש שלו בתחילת האירוע היה מכוון קדימה... אז איך הוא זהה את התוקף? יש לו עיניים בגב? כלומר, איך שהתוקף מתקרב בריצה הוא בלי לזהות את הסכנה מתחיל להתגלגל.

  • פתרון ב': מתייחס לתקיפת סכין באותו טווח של שלושה מטרים פנים אל פנים. שוב אנו מניחים שהתוקף הוא לא מומחה. אפילו ניתן לייחס אותו למתאבדים ששולפים סכין לפני אדם חמוש באקדח. כאשר מצב זה מבחינה פסיכולוגית בלתי אפשרי. אלא אם התוקף לא מתכוון לחיות לאחר תקיפה זו. אחרת היה מתקרב עם סכין מוסתרת ומבצע שיסוף בנאלי עם הסכין. אך נניח שהתוקף הוא מתאבד או מחבל, אינו רוצה לשרוד את התקיפה. המטרה להרוג בכל מחיר, אפילו במחיר חייו. תראו מה הקורבן עושה... הוא נשכב על הרצפה, שולף אקדח ויורה. ואם התוקף היה מחזיק את הסכין בטכניקת אחיזת סכין - ההפוכה (Edge Out)? ואולי היה קופץ על הקורבן מלמעלה? שוב פתרון לא מציאותי של הבעיה... אולי לסרטי הוליווד זולים.


מהו פתרון מציאותי לבעיה של תקיפת סכין כנגד אקדח?

כדי לענות על השאלה זו, פנינו לעידן אבולניק מייסד של שיטת הקלה הישראלית. הוא ניסה לשחזר את התרחיש זה יחד עם תלמידו, בוא נראה מה הסתבר. עידן קודם כל העלה מספר שאלות מקצועיות של טווח וזיהוי התוקף. כמו כן, הדגיש על פרק זמן מינימאלי הדרוש לתגובה באירוע מסוגים א' ו-ב' לתרחישים מסעיף הקודם, כלומר לשליפת האקדח. כאשר, הוא ותלמידו שיחזרו את האירוע זה ולהלן ממצאים מעניינים של הניסוי:

  • פתרון א' לתרחיש מסעיף הקודם - הסתבר כי לא משנה עד כמה הקורבן זריז, עצם העובדה שהוא מסתובב לקראת תוקף שמתקרב הוא (הקורבן) נותן לתוקף סיכוי לפגוע בו, דהיינו בזמן שהקורבן שולף אקדח הוא (הקורבן) כבר מת.

  • פתרון ב' לתרחיש מסעיף הקודם - עידן אפילו לא רצה לדון על פתרון בעיה באמצעות הגלגול על הרצפה. אלא אם כן, אתם בסרטי הוליווד וחיים שלכם לא בסכנה מיידית וממשית בעת תקיפת הסכין.

חוות דעת מומחה: על פי עידן אבולניק מומלץ להיות מציאותיים בתרחישים מסוג אלה, כדי לקבל איזשהו סיכוי מינימליסטי לשרוד את האירוע. על פיו עדיף להסתובב פנים אל פנים לתוקף עם הסכין ולנסות להשתלט על היד התוקפת, דהיינו שיטה על הזרוע של התוקף. רק לאחר נטרול יכולת שלו לבצע דקירות סכין מחזוריות ניתן לשלוף אקדח. כלומר, אם התוקף עדיין עם הסכין ומהווה סכנת חיים התגובה של הקורבן היא ברורה! ואם התוקף נוטרל אז ניתן לבצע נוהל מעצר אזרחי, בתנאי שאדם שמבצע נוהל זה לאחר קורסים מתקדמים בסוגים שונים של קורסים להגנה עצמית ישימים כמו קרב מגע, הקלה וכו...

 

איזה סוגי סכיני אימון וציוד מגן משתמשים באימוני הגנה עצמית?

חשיבות רבה לתרגל הגנה עצמית באמצעות סכיני אימון מגומי ועוד יותר חשוב במהלך האימונים להיות לבושים בציוד מגן מתאים: כגון משקפיים שנועדו להגן על העיניים וציות מגן גוף וראש כנגד קבלת מכה לא רצויה. להלן צורפה רשימת ציוד מומלצת בלימודי הגנות נגד סכין:

  • סכין גומי.

  • מגן מפשעת.

  • מגני רגל.

  • מגני האמה.

  • מגן גוף.

  • מגן ראש.

  • כפפות אומנויות לחימה מעורבות.





איזה סוגי סכיני תקיפה אמיתיים יש?

אזהָרָה!: למטה צורפו סכיני קרב אמיתיים ומסוכנים, אין להשתמש בהם למטרת האימונים! אין להשתמש בהם כדי לפגוע בכוונה במישהו! הם נועדו להמחשה בלבד! דהיינו, כדי להכיר איומים קיימים ולהיות מוכנים להם! להלן צורפה רשימת סכיני תקיפה אמיתיים להמחשה בלבד (ישנם עשרות סוגים שונים של סכיני תקיפה):

  • סכין טקטי מידה אחת.

  • סכין כיס מתקפל.

  • סכין ראפטור קראמביט.

  • סכין הישרדות מפלדת דמשק.






 

סיכום: ניתוח ריאליסטי של תקיפת סכין נגד אדם חמוש באקדח

במאמר זה השתדלנו לנתח אחד התרחישים המסוכנים ביותר של תקיפת סכין כנגד אדם חמוש עם אקדח. כאשר תרחיש זה נפוץ ביותר בישראל בתקיפות של טרוריסטים כנגד חיילים ושוטרים ישראליים. כאשר, מטרתנו הייתה לענות על שאלות כמו מהן יתרונות וחסרונות בהגנה עצמית סכין נגד אקדח? מהו תרחיש לא מציאותי של תקיפת סכין כנגד אקדח? מהו פתרון מציאותי לבעיה של תקיפת סכין כנגד אקדח? הסתבר לנו ממצא חשוב ביותר כי לפעמים פתרון פשוט ביותר הוא פתרון הכי הגיוני וישים. דהיינו, נטרול של הסכנה באמצעות שליטה על הזרוע של היד התוקפת ורק לאחר מכן שליפת האקדח במרחק בטוח מהתוקף.

 

הכתבה של גיל פלג.

יועץ מקצועי בנושא שיטת הקלה, עידן אבולניק.



Comments


bottom of page