top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

שיטת הקלה ככלי להגנה עצמית אולטימטיבית

במאמר זה נדון על שיטה ישראלית, להגנה עצמית אולטימטיבית בשם ה - (KALAH): מהי היסטוריית היוולדות של שיטת ה- (KALAH)? מה גרם לעידן אבולניק ליצור שיטת לחימה חדשה? מה גרם לאבולוציה של השיטה? מה זה אבולוציה של השיטה? מה חשיבותם של תחרויות לשיפור מתמיד של כל שיטת הישרדות? למי מיעודת שיטת ה - (KALAH)? האם שיטת ה - (KALAH) מתאימה לנשים? האם שיטת ה - (KALAH) מתאימה לנוער וילדים? למה חשובה, הכנה מנטאלית בשיטת ה - (KALAH)? מה חשיבותו של ציוד-מגן אישי באימונים של הגנה עצמית?

 
אזהָרָה!
המושגים המוצגים כאן הם למטרות המחשה בלבד. חפשו הכשרה מקצועית ממדריך בעל מוניטין לפני שתנסו כל טכניקה הנדונה או מוצגת בסיפור זה.
 

מהי היסטוריית היוולדות של שיטת ה- (KALAH)?

עידן אבולניק מייסד של שיטת ה- (KALAH) ישראלית, התחיל את דרכו בתור לוחם בצבא הישראלי, ביחידת גולני. כאשר, לקח חלק במבצעים עם סיכון גבוה בדרום לבנון ובגדה המערבית. החל משנת 2003 הכשיר את כוחות הביטחון של המשטרה, יחידות אכיפת חוק ואת קהילת החווה בדרום אפריקה, שם עסק בפרויקטים רבים בתחומי אבטחה. בשנת 2003 ייסד את שיטת ה- (KALAH). כאשר, הפילוסופיה של השיטה גורסת "אנו לא מאסטרים אלא השורדים". על פי פילוסופיית השיטה "אף תוקף לא יבוא אליך ויגיד - אני הולך לתקוף אותך עם סכין, אקדח, או באגרופים". תמיד נופתע מהתוקף, ואנחנו צריכים להילחם מנקודה המוצא זו. זה אומר שהתוקף תמיד מוכן הרבה יותר. מטרת ה - (KALAH) אינה להתחרות בשיטות אחרות אלא מנסה להתחרות במציאות בחיינו. על פי עידן "המציאות היא תמיד עשרה צעדים לפנינו" ומוסיף כי "היא זו שמכתיבה כללי התמודדות במצבי קיצון בחיים שלנו". כלומר, היא זו שהופכת את הגנה עצמית לקשה. למילים אלה משמעות עדירה, שמבדילה בין חיים למוות, דהיינו בתרחישים אלימים ומציאותיים שקרו בדרום אפריקה וברחבי העולם, ועליהם השיטה מבוססת.

בשנת 2005 הפכה שיטת ה- (KALAH) לבינלאומית. כאשר, עידן הציג אותה לארגוני אכיפת החוק, וצבא באיטליה, בורונה. בהמשך, לשם הפצתה נסע עידן ברחבי העולם והדגים יתרונותיה לאזרחים, ולרשויות אכיפת החוק. עד היום למעלה מ-30 מדינות הזמינו את עידן אליהם כדי ללמד את שיטת ה- (KALAH). נכון להיום השיטה מיושמת בכוחות אכיפת החוק בברזיל, ספרד, צרפת, יוון, דרום אפריקה, שוויץ ובריטניה; בכוחות מיוחדים באיטליה, הולנד ואפילו בישראל משתמשים בעקרונותיה.


מה גרם לעידן אבולניק ליצור שיטת לחימה חדשה?

עידן באופיו אדם מאמין, על פיו פילוסופיית החיים שלו היא (השיטה) מתנה מהשמיים. דהיינו דרך שאמורה לעזור לאדם במצוקת החיים לשרוד ולהתחזק. אז מה גרם לעידן בדרום אפריקה ליצור שיטת לחימה ישראלית חדש, אשר אין ספק שאת בסיסה היא שואבת מהיסטוריית החיים שלו. כלומר, צבא ישראלית בו הוא התפתח בתור לוחם ישראלי אמיתי (יחידת גולני) בו למד את יסודות של קרב מגע והגנה עצמית אצל הטובים. אז מה בכל זאת גרם לאדם כזה, לעבור תהליך אבולוציוני ולהחליט לשנות דרך לחימה קיימת? שימו לב להדגמות של עידן, בנושא הגנה עצמית... הוא קודם כל מציג בצורה מושלמת את הטכניקה הקיימת, ומשתדל להסביר את החוזקות ואת החולשות שלה. למעשה הוא מבצע ניתוח וביקורת מעמיקים ביותר על הטכניקות שונות בתחומי קרב מגע והגנה עצמית. משתדל להסביר על סמך ניסיונו העשיר בנושא, איפה ומתי התרגיל נכשל ומהווה סכנה עבור אדם שמבצעו. רק לאחר מכן הוא מציע טכניקה חלופית, שעליה הוא מעביר ביקורת אף קשה יותר כדי להוכיח את יעילותה במצבי אמת של מאבק על החיים (במאמרים הבאים נתייחס לטכניקות של השיטה בקפדנות).


מה גרם לאבולוציה של השיטה?

התשובה היא פשוטה, לתת מענה למציאות חדשה ועוינת, צורך לפתח תרגילים חדשים בהסתמך על הסביבה העוינת. תרגילים אשר נועדו למציאות חדשה, תרגילים שיצילו חיי אדם בפועל בסביבה העוינת. למעשה עידן נאלץ להעביר מבחן של מציאות לקרב מגע ישראלי בעולם מיקרו ולא בעולם מאקרו. ומה הכוונה? בעולם מאקרו שקרב מגע ישראלי נוצר, היה צורך בכלי יעיל להגנה והתקפה נגד אויב לא חמוש וחמוש בנשק חם או קר. כאשר, לא היה זמן ליותר מדיי פיתוחי טכניקות (ראו מאמר הקודם שלנו - קרב מגע ישראלי, השיטה העילה והמומלצת להגנה עצמית). היו צריכים להתבסס על דברים פשוטים ללמידה בזמן קצר יחסית שבממוצע סיכויי טוב שיעבדו בשדה הקרב. אז בואו ננתח את המצב של מדינת ישראל בהיותה צעירה ונלחמת על הישרדותה. המטרה שלה הייתה שיטת לחימה יעילה בשדה הקרב, ליכולות של חייל ממוצע בצה"ל דאז, ולהכשרתו תוך זמן קצר יחסית. על פי עידן, "לחייל קרבי בישראל היום, יש ידע וניסיון עשיר וידע בלוחמה בשיח, עירונית ובכוח אש, אך יכולות לחימת יד ביד מעלה סימני שאלה רבים".

אז האם במציאות של היום, סיכוי הישרדות ממוצע הוא מספיק? מניח שלו. בעולם מיקרו, בו חיים של כל אדם חשובים ולא רק של צבא כולו, לשכלולים של השיטה חשיבות עליונה. אז מה זה שכלולים של השיטה? שיכלול של השיטה אומר להעמיד את התרגילים שמלמדים בה במצבי קיצון של מציאות קיימת. כלומר, לבדוק בשטח האם כל תרגיל עובד! כמו כן, לעשות תחרויות שמדמים את המציאות בשטח עם ציוד מגן!

כאשר, יסודות של שיטת ה - (KALAH) נבנו על ריאליזם ועקרונות הגנה עצמית יעילים. על פיו "אנחנו לא מאמינים במהלכים שנראים מושלמים או מרשימים" התרגילים אמורים לעבור מבחן של מציאות. כאשר, עקרונות של שיטת (KALAH) הם ממש בסיסיים ונועדו להיות ישימים בעת מצבי לחץ קיצוניים ובתרחישי תקיפות שונים. על פיו, השיטה הוכיחה את יעילותה פעם אחר פעם כשתלמידיה שרדו במקומות עוינים ובמצבים קיצוניים מגוונים, במיוחד בדרום אפריקה בו ההתקפות הן אכזריות ככל האפשר.

בפיתוח שיטת ה - (KALAH), התבסס עידן על מקורות תרחישים רבים ממציאות קיימת בדרום אפריקה ככלל ובכל העולם בפרט. ניתח המון סרטונים ממצלמות במעגל סגור, בהם תועדה אלימות ברחבות. כמו כן, סרק ולמד באמצעות מאמרים דוקומנטריים רבים את יסודות של דינאמיקת ההתנהגות במצבי לחץ שונים בעת התקיפות. בהתבסס על מקורות אלה התחיל לפתח שיטה מציאותית שלו בשם ה- (KALAH).


מה זה אבולוציה של שיטת ה - (KALAH)?

על פי עידן, דרום אפריקה זו היא סביבה עוינת ומסוכנת! ליכולות הישרדותיות בשטח חשיבות עליונה! בסביבה זו עידן נאלץ לעבוד ולשרוד, וסביבה זו היא שהכתיבה לו כללי הישרדות חדשים בחיים אישיים ככלל ובחיים מקצועיים של הלוחם בפרט. בסביבה זו הוא מלמד את החניכים שלו, כי לתיאוריה יבשה ללא מבחן מציאות אין מקום לקיום. כאשר, שיפורים שהוא הכניס לשיטה עברו, ועוברים ברמה יומיומית מבחן מציאות של הסביבה העוינת בה הוא וחניכים שלו שורדים. במקום אכזרי בו לחיים של אדם שווי נמוך. עקב כך, נאלץ לפתח את התרגילים מותאמים למציאות החדשה. תוך זמן יחסית קצר, השיטה משכה הרבה עוקבים בכל רחבי העולם. כאשר, השיטה מקנה חשיבות עליונה להכנה קרבית-טכנית, ומנטאלית חדשנית לשם התמודדות עם מציאות אכזרית של דרום אפריקה. כלומר, הסביבה העוינת הכתיבה לו את הדרך לאבולוציה של קרב מגע ישראלי. כולנו יודעים מההיסטוריה האנושית כי גוף שלא מסתגל לסביבה בה הוא נמצא, ולא מפתח נוגדנים חדשים לאיומים החדשים, פשוט גוסס ומת.


מה חשיבותם של תחרויות לשיפור מתמיד של כל שיטת הישרדות?

לצורך העניין שיטת הישרדות של ד"ר דניס הנובר בה תלמידים שלו לומדים לא רק בצורה תיאורטית יבשה את הנושא של הגנה עצמית, אלא בשיטה זו מתקיימים תחרויות שמשלבות תרגילים רבים מעולם של קרב מגע והגנה עצמית. תחרויות אשר מאפשרות לבדוק את יעילותם של אותם תרגילים שמועברים בשיעורים. אין ספק שתחרות היא הדרך החשובה לשיפור מתמיד של השיטה, אך בתחרות קיימים גם חוקים שאמורים להגביל את המתחרים שלה. כלומר, אם היריב קיבל מכה ונוטרל לא ימשיכו להכות אותו אלא יעצרו את הקרב. ברור שבמציאות זה לא קורה, ולמבחן של מציאות השפעה עליונה על שיפור מתמיד של השיטה. כל נשק שנוצר בתולדות האנושות, עובר מבחן מציאות בשדה הקרב. כך זה היה, זה מה שקורה היום וזה מה שיקרה בעתיד.


למי מיעודת שיטת ה - (KALAH)?

על פי עידן, השיטה נעדה לכולם. ומיד נשאלת שאלה הבאה, מה זה אומר כולם? דהיינו, השיטה נועדה לכל מי שבאמת רוצה ללמוד כיצד להגן על עצמו ועל יקיריו, ולא משנה מין, גיל, וסטאטוס בחברה. כאשר המטרה העיקרית היא לא פיטנס ופיתוח גוף ליופי של השרירים, אלא לבנות יכולות פיזיות ומנטאליות לשם התמודדות עם מצבי מצוקה אמיתיים. לאפשר לתלמיד להרגיש התמודדות עם מתקפה אמיתית, ולבנות את הפסיכולוגיה של השורד בחיים. על פי עידן, במציאות "גם אם תנצחו במתקפה אמיתית, לעולם לא תרגישו בנוח", "לעולם לא תרגישו בכוח", "תמיד תהיו בהלם" ייתכן ש"תהיו בפאניקה", והחיים שלכם ישתנו לחלוטין לאחר מכן. כי הישרדות זה הוא הבדל בין חיים למוות, שלכם או של היריב שלכם! זה מה שעידן מצפה שאנשים יבינו כאשר באים ללמוד את השיטה שלו.

כאשר, אימון בשיטה זו לא נוח במיוחד. התרחישים נועדו ללמד את החניכים שלה דרכי התמודדת עם מצבים לא נוחים, ועם סביבה לא נוחה. דהיינו, עם שרשרת אירועים שבה כבר נכשלתם בעבר. בשיטה לומדים כיצד להתגונן מפני נשק קר, נשק חם; התקפות מרובות; לחימה על הקרקע; ואימון הטקטי שבו, מועברים תכנים של הגישה המציאותית. על פי עידן, בשיטה מקנים חשיבות עליונה לאימוני לחימה טקטיים בתנועה ולא רק לירי ספורטיבי וסטטית. בנוסף על מיגון צמוד, פרטי אבטחת אישיים, ולוחמה עירונית.


האם שיטת ה - (KALAH) מתאימה לנשים?

הגנה נגד תקיפת סכין מלמעלה
הגנה נגד תקיפת סכין מלמעלה

יותר ויותר נשים בכל העולם לומדות שיטת ה - (KALAH) לצורך הגנה עצמית אולטימטיבית. כאשר, השיטה מספקת פתרונות קונקרטיים, לבעיות אמתיות של התקפות על הנשים שניתן לראות בחדשות, בטלוויזיה, בעיתונות או באינטרנט. השיטה מאפשרת לנשים לחוש מוכנות ומסוגלות במצבים מאיימים ובלתי צפויים במרחב הציבורי והפרטי שלהן. תרגולים רבים בשיטה זו מחזקים את היכולת של האישה להגן על עצמה מפני תקיפות עתידיות. משפיעות על בניית תכונות חשובות כגון: אסרטיביות, הערכה עצמית, תחושת שליטה. גורמות לירידה בחרדה ובפחד מתקיפות עתידיות. בשיעורים מתרגלים ברמת אינסטינקטים תרחישים שבלוניים ולא נוחים במיוחד אשר מדמים את המציאות של התקיפה מסוגים שונים, ומצבי איום מגוונים כגון: ניסיון שוד או אונס. ברוב תרגולי השיטה, הנשים מתמודדות עם הפעלת כוח אסימטרית מהיריב, מכיוון שלרוב, תוקף הוא גבר, ולרוב הוא גדול יותר, עוצמתי יותר, אגרסיבי יותר וחזק יותר פיזית.


האם שיטת ה - (KALAH) מתאימה לנוער וילדים?

בעיקר, לילדים ולנוער בלימודי שיטת ה - (KALAH), מדגישים את הנושא של הקניית ביטחון עצמי. נותנים כלים של התמודדות בסיטואציות חברתיות שונות כמו: בריונות בבית הספר, תרחישים אשר מדמים תקיפה מרובעת משתתפים, מפתחים עמידות במצבי מצוקה קיצוניים בהם כמעט כל אחד היה נכנע, מלמדים איך להתמודד במצבים אלה פיזית ומנטלית; מול תקיפות של מבוגרים; מול אלימות ברשתות החברתיות ועוד... השיטה מסייעת לילדים אשר היו מדוכים בעבר, להרגיש יותר ביטחון עצמי, הם לומדים להימנע מעלימות, להעריך את המצב, ואם אין בררה להגיב בצורה מידתית ויעילה.


למה חשובה, הכנה מנטאלית בשיטת ה - (KALAH)?

יש צורך להכין את החניך, קודם כול מנטאלית (נפשית) לא להילחץ במקרים של תקיפה עם נשק חם, קר ועוד..., עושים תרגולים רבים באמצעות ציוד גומי מדמה תקיפות שונות ונפוצות ביותר. כאשר, יחסית לקרב מגע מסורתי להפעלת לחץ אטומי במהלך התרחיש מוקנית חשיבות עליונה! אין רחמים! הכל חייב להכין אתכם מנטאלית למציאות! והמטרה היא שהתגובה שלכם תגיע בעיתוי מתאים ביותר ויהפוך לאינסטינקט חייתי והגנתי. בדרך כלל מוח שלנו מפסיק לחשוב שהאירוע כזה מתרחש, וקרב אמיתי נגמר בשניות ספורות. בגלל זה, חשיבות רבה בתרגולים רבים, ובקבוצות. מדובר בהמון חזרות שהחניכים עושים כדי להיות מוכנים לתרחישי תקיפות כאלה. הכנה כזו מעלה סיכויי הישרדות בצורה משמעותית.

 

מה חשיבותו של ציוד-מגן אישי באימונים של הגנה עצמית?

בתי ספר טובים מבינים חשיבותו של הציוד מגן באימוני אומנויות לחימה ככלל ולצרכי הגנה עצמית בפרט. חייבים להתגונן בפני פציעות קשות של החניכים. אסור לאפשר הדגמות וקרבות ללא ציוד מגן מתאים! בדרך כלל מדובר במגנים לא יקרים יחסית לנזק גופני שהם מונעים. כמו כן, נכנס כן נושא של ביטוח מקצועית של המאמן. ללא ציוד מגן אין ביטוח! כאשר נותנים מכות לשק אגרוף, אם זה מכת ג'אב, קרוס, הוק, חצי וו או אפרקט; יש לבצע סגירת אגרוף בצורה נכונה; חייבים לעטוף רצועת אגרוף (תחבושת אגרוף) ולהשתמש בכפפות אגרוף. מומלץ בקרב במגע מלא: להשתמש במגן גוף, אשר שומר על שלמות צלעות; במגן ראש; מגן שיניים; מגן האמה; מגן מפשעת; מגן שוקה; מגן רגל ותומך קרסול. להלן צורף רשימת ציוד-מגן אישי מומלץ, באימוני הגנה עצמית:

  • תחבושת ידיים.

  • מגן רגל.

  • קאפה.

  • מגן גוף.

  • מגן ראש.

  • כפפות קלות.

  • כפפות אגרוף.

  • שומר שוקה.

  • שומר יד וזרוע.

  • מגן מפשעת.

 

סיכום: שיטת ה - (KALAH) ככלי להגנה עצמית אולטימטיבית

במאמר פתיחה זה עברנו בקצרה על שיטה ישראלית, להגנה עצמית אולטימטיבית בשם ה - (KALAH): על היסטוריית היוולדותה של השיטה; ניסינו להבין מה באמת גרם לעידן אבולניק ליצור שיטת לחימה חדשה; מה גרם לאבולוציה של קרב מגע הגנה עצמית מסורתית לשיטת ה - (KALAH); ניסינו להבין איך בשיטה של ד"ר דניס הנובר מתמודדים עם הנושא של בדיקה ושיפור מתמיד של השיטה, דהיינו באמצעות קיום תחרויות; כמו כן, הסתבר לנו כי הדרך העליונה לבדיקת השיטה היא דרך המציאות בשטח; כמו כן, גילינו כי השיטה מיעודת לכל אחד שרוצה ללמוד תרחישים מציאותיים, דהיינו לכוחות הביטחון, לנשים, לנוער ולילדים, לאותם אנשים שלא פוחדים משיטת אימונים לא נוחה במיוחד ואף אגרסיבית; ראינו למה חשובה, הכנה מנטאלית בשיטת זו ושימוש בציוד מגן באימונים של הגנה עצמית.

 

הכתבה של גיל פלג.

יועץ מקצועי בנושא שיטת ה - (KALAH), עידן אבולניק.



Kommentit


bottom of page