top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

ניתוח דקירה מחזורית בטווח קצר: שליטה על הזרוע התוקפת

עודכן: 11 ביוני 2022

מאמר זה מהווה המשך טבעי של מאמרים הקודמים שלנו בנושא דקירת סכין ישרה ומלמטה (תחתית) ולכן מומלץ לקרוא אותם לפני, "טופ טכניקות דקירת הסכין: מהצד וישירה, בקרב מגע ישראלי ובשיטות אחרות", "אנליזת קומבינציות של: דקירת סכין, שיסוף עם סכין, דחיפה ועבודת רגליים בטופ טכניקות להגנה עצמית" ו"תקיפה מחזורית עם כוח ונחישות, פתרון מעשה לבעיה (באנגלית)". כאשר, המטרה העיקרית שלנו להמחיש את הצורך בהבנה של הנושא "דקירות מחזוריות" בקרב מדריכים ומאמנים של תחומי הגנה עצמית שונים. לצורך כך, נשתדל לענות על מספר שאלות להלן: מהו זיהוי של התוקף עם הסכין? מהי דקירה מחזורית עם הסכין? מהי תגובה אופטימאלית של הקורבן בעת זיהוי תוקף עם הסכין? מהי מטרת הקורבן בהנחה שהוא מומחה בהגנה עצמית?

 
אזהָרָה!
המושגים המוצגים כאן הם למטרות המחשה בלבד. חפשו הכשרה מקצועית ממדריך בעל מוניטין לפני שתנסו כל טכניקה הנדונה או מוצגת בסיפור זה.
 

מהו זיהוי של התוקף עם הסכין?

בהנחה שהתוקף זוהה על ידי הקורבן בזמן סביר לפני התקיפה, זה נותן לאדם מיומן באחד משיטות הגנה עצמית ישימות להתמודד עם התקיפה זו. כאשר, בסעיף זה אנו מניחים שהתוקף הוא לא מומחה, אחרת היה מתקרב לקורבן ומבצע חיתוך יחיד עם הסכין וזה היה מספיק! עקב כך, אנו דנים במקרה שבו התוקף הוא חובבן, חשף את הסכין במרחק זיהוי. ייתכן שמדובר באירוע של קטטה או תקיפת טרוריסט בנאלית. בניתוח של האירוע מתבססים בהנחות אלה בלבד!


מהי דקירה מחזורית עם הסכין?

בסרטון למעלה עידן ותלמידיו משיטת הקלה הישראלית, מציגים שלבי הגנה עצמית נגד דקירה תחתית מחזורית, באמצעות טכניקה ששמה שליטה על הזרועה של היד התוקפת.

דקירה מחזורית עם הסכין מתאפיינת באכזריות מצד של התוקף, ואתם תשאלו שאלה ובצדק ודקירה רגילה לא אכזרית? דקירה רגילה היא אכזרית אך בתנאי שהיא לא פגע לאיברים חיוניים בגוף כמו לב, כבד, כליות, עורקים אז לקורבן יש סיכוי לשרוד אותה. בניגוד לתקיפה מחזורית כאשר, במקרה זה התוקף מכה מספר רב של אזורים בגוף של האדם... והמטרה היא ברורה, לפגוע בכמה שיותר איברים חיוניים לגוף האדם, דהיינו להרוג. כמו כן, הדקירה מתאפיינת בפיזורים שונים של הסכין ומה הכוונה? היא יכולה להיות ממוקדת לנקודה אחד או במספר רב של נקודות פזורות בגוף האדם. זו יכולה להיות דקירה בשילוב עם שסופים שונים. כלומר, התקיפה היא כאוטית ובדרך כלל לא ניתן לחזות את המכה הבאה. כאשר, במאמר זה אנו מתייחסים באחיזת סכין קדמית מסוג – פטיש. האחיזה זו נחשבת חזקה ויציבה, עקב כך היא נפוצה. ראה הסברים על האחיזה זו במאמר הקודם שלנו, (טופ טכניקות דקירת הסכין: מהצד וישירה, בקרב מגע ישראלי ובשיטות אחרות).


מהי תגובה אופטימאלית של הקורבן בעת זיהוי תוקף עם הסכין?

שליטה על הזרועה של היד התוקפת עם הסכין
שליטה על הזרועה של היד התוקפת עם הסכין

בהנחה שהתוקף זוהה בטווח בינוני עד קצר מהקורבן, אז יש מספר פרמטרים חשובים להישרדות של האירוע זה: שמירה על אזורים חיוניים של הגוף באמצעות הרמת הידיים למעלה. כאשר, הם קרובים וצמודים אחד לשני. עיתוי של תקיפה נגדית, ומה הכוונה? התרגיל חייב להתבצע בדיוק בזמן המתאים, כאשר התוקף התקרב מספיק. להלן שלבים לביצוע של התרגיל:

זיהוי עיתוי יציאה של הסכין, השלב החשוב ביותר! אסור להקדים, ואסור לאחר. כל טעות תוביל לתוצאה פטאלית לקורבן. כאשר, אם מקדימים אז לתוקף יש זמן לשנות את המסלול של המכה מלמטה לצד (באמצע) או (למעלה). אם לאחר אז לא ניתן לעצור ולהשתלט על הזרוע, דהיינו עקב מהירות ועוצמה שהמכה רוכשת.

אז תשאלו ובצדק מתי לבצע השתלטות? זמן אופטימאלי לביצוע של התקפת נגד היא כאשר זוהתה כוונה ברורה לביצוע מכה. כלומר ישנם סממנים לכך, התוקף מבצע מספר דחיפות הטעיה עם היד הנגדית ומשלב עם מכת סכין בהמשך. אז הקורבן בעת ביצוע דחיפות אלה מוכן עם ידיים למעלה, צמודות אחד לשנייה לביצוע התקפת נגד. ובעת זיהוי יציאה של הסכין מבצע תנוע מקבילה לתוקף. ובואו נפרט להלן את התרחיש:

שימו לב! הקורבן והתוקף נמצאים במרחק של מטר עד מטר וחצי אחד מהשני. שניהם מתחילים תנוע אחד לקראת השני כמעט באותו זמן. בנקודה זו אנו עוצרים ומבצעים ניתוח מעמיק:

  • מקרה ראשון - התוקף מבצע תנופת סכין ארוכה, כלומר התנועה של הסכין מתחילה מאחורי הרגל שלו (קרוב לישבן).

  • מקרה שני - התוקף מבצע תנופת סכין קצרה, כלומר הסכין יוצאת מאזור הבטן שלו.

שני מקרים אלה חשובים כי במקרה הראשון התמודדות עם הסכין שונה יחסית מהמקרה השני. מה הכוונה שונה? בואו ננתח את ההתמודדות עם שני מצבים אלה, כאשר מהמאמרים הקודמים שלנו, אנו מניחים כדקירת סכין היא מחזורית! עקב כך, התמודדות היא באמצעות שליטה על הזרועה של היד התוקפת. אך אנו חייבים להבין כי, השתלטות (שליטה) על הזרוע זוהי תוצאה של התהליך המקדים.


אז בואו נתמקד בתהליך עצמו:

אומנם מדובר בדקירות מחזוריות, במקרה ראשון מופעל הרבה יותר כוח, לפחות בדקירה ראשונה. כאשר, בהמשך הדקירות יכולות להיות כאוטיות בשילוב עם דקירות קצרות וחתכים. במקרה השני כוח הדקירה הראשונה קטן יותר אך זמן תגובה של הקורבן אפסי.


מהי המטרת התוקף במקרה הראשון?

סביר להניח, שבמקרה הראשון התוקף חשף את הכוונה שלו לפגוע בפני הקורבן. עקב כך, משתמש במלוא העוצמה במכה הראשונה. כמו כן, בדרך כלל היד השנייה של התוקף מבצעת תנועות הטעיה באמצעות דחיפה או סטירה של הקורבן. התוקף יודע כי אם הוא פוגע באיבר חיוני בגוף עם כל העוצמה, אז הנזק יהיה בלתי הפיך. כמו כן, מכת סכין חזקה בפני עצמה גם לא באיבר חיוני גורמת כאב אדיר ובהלה אצל הקורבן. ויתרון זה התוקף רוצה להשתמש כדי לסיים את האירוע באמצעות תקיפות מחזוריות נוספות. המטרה לא פחות חשובה של התוקף היא דיכוי של הקורבן מבחינה פסיכולוגית. כאשר, בתרחיש זה התוקף משוכנע כי התנגדות מצד הקורבן לשוד, אונס או רצח יהיה מינימאלי.


מהי המטרת התוקף במקרה השני?

סביר להניח, שבמקרה השני התוקף הצליח להתקרב לקורבן בשקט (הקורבן לא יודע על כוונתו). עקב כך, משתמש במכה ראשונה קצרה, בטווח אפס. התוקף יודע כי אם פוגע באיבר חיוני או בעורק הראשי בגוף, גם אם עוצמה חלשה אז הכל נגמר. דהיינו הנזק יהיה בלתי הפיך. המומחה בדרך כלל מבצע חיתוך אחד, וזה מספיק. כאשר, אם מדובר במקום ללא אנשים מסביב, ייתכן שהתוקף יבצע מספר דקירות נוספות.


מהי מטרת הקורבן בהנחה שהוא מומחה בהגנה עצמית?

בסרטון למעלה מדריכים משיטת הקלה הישראלית, מציגים שלבי הגנה עצמית נגד דקירה תחתית מחזורית, באמצעות טכניקה ששמה שליטה על הזרועה של היד התוקפת.

אם במקרה הראשון למומחה בהגנה עצמית בשיטה ישימה, יש סיכוי של עד 20% להישרדות במקרה השני הוא שואף לאפס. אני לא מדבר על אדם לא מיומן בהגנה עצמית ישימה, כי הסיכוי שלו בשני מקרים הוא 0 להישרדות. בשיטת הקלה הישראלי ממליצים על מספר שלבים להלן כדי לקבל איזשהו סיכוי להישרדות:

  • שלב 1 - ברגע שהתוקף זוהה, המרחק בינו לבין הקורבן מהווה סכנת החיים. כלומר, חובה לצמצם אותו. אך לפני הקורבן מרים את הידיים למעלה, צמוד אחד לשני (לצורך שמירה על איברי גוף חיוניים). כאשר, עיתוי כניסה למתקפה נגדית חייב להיות ברגע שהסכין מתחיל את התנועה ולפני שמקבל את העוצמה המקסימאלית שבתנופה. דהיינו, רגע קצר לאחר יציאה של התוקף. בהנחה שהתוקף מחזיק סכין ביד ימין, הכניסה למתקפה נגדית של הקורבן עם טכניקת צעד משולש באמצעות רגל ימין. כלומר, יחד עם צמצום לטווח אפס.

  • שלב 2 - הקורבן באמצעות שני ידיים יבצע נעילה של הזרוע (היד עם הסכין), כאשר בעת ביצוע כניסה הידיים של הקורבן סגורים לאגרופים (כדי לא לפצוע אצבעות). הערה חשובה: לא להיות במצב של תשעים מעלות (ניצב) מול התוקף. במצב זה התוקף יכול להעביר סכין מיד ליד אחרת. דהיינו, במצב אידיאלי הקורבן יהיה מקביל לתוקף בעת נעילת הזרוע.

  • שלב 3 - הגוף של הקורבן נטוי קדימה כאשר שני ידיים נועלות את הזרוע התוקפת. בדרך כלל, ברגעים אלה מתנהל מאבק בין השניים וישנם מקרים שבהם תנועה סיבובית לצד הנגדי של התוקף חיונית עם הפעלת כוח כלפי מטה על הכתף שלו.

  • שלב 4 - ברגעים של מאבק הקורבן יחד עם התנועה הסיבובית יוכל באמצעות יד שמאל להמשיך נעילת הסכין, ובאמצעות יד ימין להכות את הקורבן. לחילופין או בנוסף ניתן לשלב את בירכיות לאזורים חיוניים של התוקף כמו מפשעת ובטן.

  • שלב 5 – יד ימין ממשיכה לנעול את הזרוע התוקפת ויד שמאל מתלפפת מעל ומסביב הזרוע. במצב כזה מופעל עוד יותר כוח על התוקף מלמעלה, ובאמצעות מכות ראש, בירכיות ובעיטות. כאשר, בסופו של דבר מתבצע השתלטות על הקרקע על התוקף.

  • שלב 6 – על הקרקע יד שמאל ממשיכה לנעול את הזרוע התוקפת ויד ימין מכה עד שהסכין משתחררת מהיד. הערה חשובה: הסכין חייבת להיות מחוץ להישג ידו של התוקף (רחוק יותר). כאשר, בסוף תהליך הקורבן אוסף את הסכין ומרחיק אותו מהתוקף.

 

איזה סוגי סכיני אימון וציוד מגן משתמשים באימוני הגנה עצמית?

חשיבות רבה לתרגל הגנה עצמית באמצעות סכיני אימון מגומי ועוד יותר חשוב במהלך האימונים להיות לבושים בציוד מגן מתאים: כגון משקפיים שנועדו להגן על העיניים וציות מגן גוף וראש כנגד קבלת מכה לא רצויה. להלן צורפה רשימת ציוד מומלצת בלימודי הגנות נגד סכין:

  • סכין גומי.

  • מגן מפשעת.

  • מגני רגל.

  • מגני האמה.

  • מגן גוף.

  • מגן ראש.

  • כפפות אומנויות לחימה מעורבות.





איזה סוגי סכיני תקיפה אמיתיים יש?

אזהָרָה!: למטה צורפו סכיני קרב אמיתיים ומסוכנים, אין להשתמש בהם למטרת האימונים! אין להשתמש בהם כדי לפגוע בכוונה במישהו! הם נועדו להמחשה בלבד! דהיינו, כדי להכיר איומים קיימים ולהיות מוכנים להם! להלן צורפה רשימת סכיני תקיפה אמיתיים להמחשה בלבד (ישנם עשרות סוגים שונים של סכיני תקיפה):

  • סכין טקטי מידה אחת.

  • סכין כיס מתקפל.

  • סכין ראפטור קראמביט.

  • סכין הישרדות מפלדת דמשק.






 

סיכום: ניתוח דקירה מחזורית בטווח קצר, שליטה על הזרוע התוקפת

מאמר זה מהווה המשך טבעי של מאמרים הקודמים שלנו בנושא דקירת סכין ישרה ומלמטה ולכן מומלץ לקרוא אותם לפני, "טופ טכניקות דקירת הסכין: מהצד וישירה, בקרב מגע ישראלי ובשיטות אחרות", "אנליזת קומבינציות של: דקירת סכין, שיסוף עם סכין, דחיפה ועבודת רגליים בטופ טכניקות להגנה עצמית" ו"תקיפה מחזורית עם כוח ונחישות, פתרון מעשה לבעיה (באנגלית)". כאשר, המטרה העיקרית שלנו להמחיש את הצורך בהבנה של הנושא "דקירות מחזוריות" בקרב מדריכים ומאמנים של תחומי הגנה עצמית שונים. לצורך כך, השתדלנו לענות על מספר שאלות להלן: מהו זיהוי של התוקף עם הסכין? מהי דקירה מחזורית עם הסכין? מהי תגובה אופטימאלית של הקורבן בעת זיהוי תוקף עם הסכין? מהי מטרת הקורבן בהנחה שהוא מומחה בהגנה עצמית?

 

הכתבה של גיל פלג.

יועץ מקצועי בנושא שיטת הקלה, עידן אבולניק.


Comentarii


bottom of page