top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

איך למצוא מאמן של החיים?

עודכן: 19 באוג׳ 2021

במאמר זה נעסוק בשאלות: מה חשיבותו של המידע מפה לאוזן למציאת המאמן? מה מטרת האימונים? מה תוכנית אימונים צריכה לכלול? האם מאמן טוב חייב להיות בכושר? למה חשוב בטיחות באימונים, וביטוח מקצועית של המאמן? מדוע מאמנים נותנים שיעורי ניסיון? מה ציוד כושר מומלץ למאמן אישי? איזה ציוד כושר מומלץ להחזיק בבית?

 

מה חשיבותו של המידע מפה לאוזן למציאת המאמן?

כדאי לבדוק, תעודות של המאמן. באיזה בית ספר לספורט למד/ה, או אם יש לו/ה השכלה אקדמית מתאימה, תואר ראשון או שני בספורט, התמחות בהוראה. כדאי לשים לב! המאמן שעובד ללא תעודה מתאימה עובר על "חוק הספורט".
הדרכת קיק בוקסינג

קיימים כללים דיי ברורים במציאת מאמן טוב, צריך להתחיל לשאול שאלות אצל החברים הקרובים אולי מישהו מתאמן, ניתן להגיע למאמן טוב באמצעות מעגל החברים, מפה לאוזן. ברשתות החברתיות תוכלו למצוא אתרי אינטרנט אשר מפרסמים על פי תחומי ההתעניינות שלכם. באתרים אלה, מאמנים מעלים תמונות של המועדון, ושל החניכים שלהם. בדרך כלל, בלוגים של החניכים יכולים להגיד המון. כדאי לבדוק עד כמה מאמן פעיל חברתית בתחום, והאם ישנם אירועים מפורסמים כמו תחרויות עתידיות או אימוני טבע (בחופי הים או בחדרי כושר ציבוריים), בצורה כזו ניתן לקבל מוסג עד כמה אותם בתי הספר או מאמני הכושר מקדישים תשומת לב לחניכים ומתחייבים לתוצאות. כדאי לבדוק הסמכות של המאמן, באיזה בית ספר לספורט למד/ה או אם יש לו/ה השכלה אקדמית מתאימה, תואר ראשון או שני בספורט, התמחות בהוראה. שימו לב! המאמן שעובד ללא הסמכות מתאימות עובר על "חוק הספורט". תתרחקו ממאמנים שלא מבקשים אישור כשרות מהרופא, לפני שמתחילים לאמן. דהיינו האם אתם רשאים לבצע פעילות גופנית כזו או אחרת. האימונים צריכים להיות מועילים, מקצועיים, בטיחותיים וכמובן כפים, בכדי שתוכלו להתמיד ולא להזניח אחרי מספר פגישות. תבררו בקפדנות מה כוללת התוכנית האימונים שלכם, האם ישנם מערכי שיעורים מסודרים בנויים מראש. דהיינו, חשוב להבין האם המאמן מביא אתכם למטרה מסוימת (היעד) או שהאימונים הם ספונטניים ולא מתוכננים. כאשר לא תקבעו יעד ספציפי, ריאלית להשגה אז גם לא תגיעו לשום דבר! זה כמו לתת פול גז בניוטרל!


מה מטרת האימונים?

חשוב שתהיו סגורים ליעד שלכם, מה המטרה שלכם? ומה הם הציפיות מהמאמן? מאמן טוב יודע לקבוע יעדים תפורים לחניכים שלו. בונה תוכנית מסודרת לתקופה של חצי שנה עד שנה, ומעביר אותה לביקורת של החניך, וכמובן מקבל פידבק מימנו, כלומר אישור על התוכנית.
תוכנית אימונים מוגדרת מראש יכולה להביא לתוצאות רצויות

לכולנו יש צרכים ויעדים ספציפיים מהאימונים: ישנם כאלה שרוצים לרדת במשקל; אך ישנם מתאמנים כאלה שרוצים להפך לעלות במסת שריר ולשפר סיבולת לב-ריאה, באמצעות הרמת משקולות ואימוני פיטנס; ללמוד אומנויות לחימה ולהשתתף בתחרויות; כאלה שרוצים ללמוד תחום ספציפי בספורט ולהפוך למקצועת החיים שלהם, או כאלה שפשוט מגיעים לאימון כדי לעשות צילומי סלפי. אז חשוב שתהיו נעולים על מטרה שלכם! כדי לדעת במדויק, מה נדרש מהמאמן? מאמן טוב יודע לקבוע יעדים תפורים לחניכים שלו. בונה תוכנית מסודרת לתקופה של חצי שנה עד שנה, ומעביר אותה לביקורת של החניך, וכמובן מקבל פידבק מימנו, כלומר אישור על התוכנית. תזכרו, בדרך כלל אין תכניות זהות באימוניים אישיים, ומה הכוונה? אם הייתם רוצים לעשות אימון קבוצתי, הייתם נרשמים לקבוצת מתאמנים ולא לאימון אישי! באימון אישי כל תשומת לב היא עלכם בלבד, וגם התוכנית אימונים תפורה לצרכים האישיים שלכם!


מה תוכנית אימונים צריכה לכלול?

התוכנית חייבת לכלול התחלה הדרגתית באימונים, והגברת הקצב על פי יכולות של המתאמן. היעד הסופית חייבת להיות ברורה! כלומר התוצאה סופית שהמאמן מתחייב לה, אם זה הרזייה או שיפור משמעותי ביכולות הפיזיות. לאחר דיון על התוכנית עם המאמן, מומלץ לסגור את הנושאים הבאים: אופן תשלומים, האם משלמים מראש לכל שיעור, או לתקופה ממושכת; קבלת הנחות לתקופה ממושכת של רישום; הקפאת מנוי עקב נסיעה לחול, מחלה וכו'...; אפשרות של ביטול הרשמה והחזרת הכסף על פי נסיבות מוצדקות.


האם מאמן טוב חייב להיות בכושר?

חשיבות רבה, עד כמה מאמן או מדריך מתאמן בעצמו ומעודכן בתחומו. האם עובר השתלמויות אצל אלה שעומדים דרגה מעליו בתחום שהוא מעביר. כדאי לבדוק: האם השתתף בתחרויות בעבר או אולי פעיל היום?; האם הוא היה אלוף בתחומו?; האם היה מאמן בצבא או בכוחות הביטחון? שימו לב, היום קל מאוד להוציא תעודת המאמן
מאמן טוב תמיד חייב להיות בכושר.

חשיבות רבה, עד כמה מאמן או מדריך מתאמן בעצמו ומעודכן בתחומו. האם עובר השתלמויות אצל אלה שעומדים דרגה מעליו בתחום שהוא מעביר. כדאי לבדוק: האם השתתף בתחרויות בעבר או אולי פעיל היום?; האם הוא היה אלוף בתחומו?; האם היה מאמן בצבא או בכוחות הביטחון? שימו לב, היום קל מאוד להוציא תעודת המאמן, סף קבלה לתוכניות האלה נורא נמוך, תוכלו לברר בעצמכם. מקבלים כמעט כל אחד שחושב שמתאים להיות מאמן, העיקר לשלם כסף על הקורס. מהסיבה זו חשוב לראות את העבר של המאמן. מאיזה גיל הוא מתאמן? האם זה דרך חיים שלו מגיל צעיר? בדרך כלל אנשים שמתאמנים מגיל צעיר רוכשים ידע וניסיון אדיר בתחומם. מספיקים לצאת לתחרויות, ואפילו לזכות במקומות מכובדים, למאמנים כאלה יש מה להעביר חוץ מתיאוריה יבשה. דהיינו, הם חוו על בשרם ימים ולילות של אימונים קשים כדי להגיע לצמרת ולהיות אלוף. ישנם גם כאלה שהדריכו בצבא או בכוחות הביטחון, במועדוני כושר מכובדים בארץ ובחו"ל, הם בהחלט יכולים להיות מאמנים מתאימים. תזכרו להיות מאמן טוב, זה קודם כל לתת דוגמא אישית לחניכים. עקב כך, מאמנים טובים כל הזמן מתעדכנים בתחומם, לומדים דברים חדשים, וגאים להעביר אותם למתרגלים בשיעורים. כמו כן, מחזקים אתכם מנטאלית, הופכים לעמידים בפני זעזועים של החיים. מספקים השראה ומוטיבציה שמסייעת לכם להיות ממוקדים במטרה, בחיים אישיים ומקצועיים שלכם.


למה חשוב בטיחות באימונים, וביטוח מקצועית של המאמן?

לפעמים מאמנים צעירים מתלהבים מהאימונים, ומעבירים תכנים אשר לא מתאימים לכל אחד. כלומר אינטנסיביות גבוהה לאנשים שלא מוכנים פיזית, או שלא מתאים להם מבחינת מבנה הגוף, גיל או כל דבר אחר אשר מאמן מקצועי צריך לדעת ולשים לב! מחובתו של המאמן, לבצע הערכת סיכונים מקדימים ולבנות מערכי שיעורים מתאימים לחניכים
תביעות מאמנים בגין רשלנות מקצועית

תשאלו שאלות, לגבי מספר פציעות אצל המאמן שאתם רוצים להתאמן אצלו/ה. כלומר: כמה זמן הוא/היא מלמד?; כמה אנשים נפצעו אצלו/ה בתקופה זו? במקרה זה לסטטיסטיקה יש משמעות רבה (מדובר בבריאות שלכם!); האם תבעו אותו/ה בעבר? עקב "רשלנות מקצועית באימונים", ואם כן האם יצא זכאי מהמשפט שהתנהל נגדו/ה?; לפעמים מאמנים צעירים מתלהבים מהאימונים, ומעבירים תכנים אשר לא מתאימים לכל אחד. כלומר, אינטנסיביות גבוהה לאנשים שלא מוכנים פיזית, או שלא מתאים להם מבחינת מבנה הגוף, גיל או כל דבר אחר אשר מאמן מקצועי צריך לדעת ולשים לב! מחובתו של המאמן, לבצע הערכת סיכונים מקדימים ולבנות מערכי שיעורים מתאימים לחניכים. כל הזמן לשאול שאלות מתאימות במהלך השיעור, דהיינו להחזיק יעד על הדופק, כלומר לשאול את עצמו, איך החניך מרגיש עם תוכנית מוצעת? האם האימון אינטנסיבי מדיי בשבילו? אולי אפילו אפשר להגביר את הקצב? ייתכן שתוכנית מקורית צריכה להשתנות...ולא משנה אם זה אימון קבוצתי או אישי. בדרך כלל בתוך הקבוצות מכניסים אוכלוסייה הומוגנית (בעלי יכולות זהות). לעומת זאת, באימונים אישיים בונים מערכי שיעור תפורים למתאמן ומכניסים אותו לשגרת הספורט בהדרגתיות כדי שלא לפגוע בו עם עומסי יתר.

צריך לשים לב לפרטים האלה, אומנם כדאי לזכור כי לא הכול שחור ולבן, ולא מעט תביעות מגיעות למאמנים טובים מהנוכלים אשר רוצים להרוויח כסף מזה. מאמן מבוטח בדרך כלל בעל הסמכות נכונות, כי חברות ביטוח מבקשות מסמכים מעידים על הלימודים מתאימים בהתמחותם. מאמן מבוטח יודע כי אם התביעה נגדו/ה זה רק עניין של נוכלות, אז חברת הביטוח תברר, ותטפל בעניין.


מדוע מאמנים נותנים שיעורי ניסיון?

היום ישנה נטייה של המאמנים לתת שיעורים בחינם, כדי למשוך כמה שיותר חניכים לאימונים שלהם או של המכון. האם מה שאנו מקבלים בכמה שיעורי ניסיון מספיק כדי להחליט להירשם לתקופה ממושכת אצל אותו המאמן? אז כדי לענות על השאלה זו, נבחן מספר מקרים כאשר אנו:

  1. מצטרפים לקבוצה שפועלת זמן מסוים.

  2. מתחילים עם קבוצת מתאמנים חדשים.

  3. סוגרים עם מאמן אישי - הוא נותן שיעור או שתיים, ועל סמך כך אנו מתחייבים להירשם לתקופה מסוימת.

 
מדובר בקבוצה וותיקה בעלת שנים של היסטוריה בתחום אימונים זה. לכן כדאי לשאול, שאלות בסיסיות: מה ההתקדמות בדרגות וחגורות? תוך כמה זמן מקבלים לחגורה שחורה? איזה מבחנים עוברים לצורך כך? איזה פרק זמן הם מתאמנים? האם יש תוכנית אימונים מסודרת? וכו... האם הם שבע רצון? או שאולי ישנם כאלה, שמתכננים לעזוב את החוג?
חגורות שחורות, קבוצה שפועלת מספר שנים

מקרה הראשון - הוא הכי מועדף כי, ישנה אפשרות לקבל חוות דעת, על חוויית אימונים בקבוצה עצמה. מדובר בקבוצה וותיקה בעלת שנים של היסטוריה בתחום אימונים זה. אם מדובר באומנויות לחימה, אז ישנם חגורות בצבעים, מלבן עד לשחור, מדרגה בסיסית (חגורה-לבנה) ועד דרגה מתקדמת (חגורה-שחורה דאן 10). לכן כדאי לשאול, שאלות בסיסיות: מה ההתקדמות בדרגות וחגורות?; תוך כמה זמן מקבלים חגורה שחורה?; איזה מבחנים עוברים לצורך כך?; איזה פרק זמן הם מתאמנים?; האם יש תוכנית אימונים מסודרת? וכו... האם הם שבע רצון? או שאולי ישנם כאלה, שמתכננים לעזוב את החוג? כמו כן, כדאי לברר באיזה דרגה נמצא המאמן הראשי שלהם? האם הוא בעצמו מעביר את השיעורים הפרונטאליים? או שהם מועברים על ידי חניכים הנבחרים שלו? אם השיעורים מועברים על ידי החניכים אז כדאי לברר כמה זמן הם מתאמנים, ואם יש להם הסמכת מאמן מתאימה, באיזה דרגה של התמקצעות בתחום הם נמצאים? שאלות אלה חשובות כי בשיעורי ניסיון אתם סביר להניח תתמנו אצל המאמן הראשי, ולאחר הרישום תמשיכו אצל העוזר שלו.

 
תשאלו כמה זמן הם מתאמנים? האם חל שיפור ביכולותיהם? כלומר, גם אתם תוכלו להעריך את התנועות הבסיסיות שלהם.
קבוצת מתאמנים מתחילים

במקרה השני - תשאלו כמה זמן הם מתאמנים? האם חל שיפור ביכולותיהם? כלומר, גם אתם תוכלו להעריך את התנועות הבסיסיות שלהם ויזואלית. בעידן שלנו, אתם יכולים לראות באמצעות ערוץ YouTube איכות של תנועות המומחים, וזה בהחלט יכול להיות ייחוס טוב לציפייתכם מאותו בית הספר או מאותו המאמן. תזכרו עולם של חגורות ודרגות היום הוא פרוץ לחלוטין, ולא קל לאמת האם אותו מאמן באמת בעל דרגה כזו או אחרת מיפן, סין או תאילנד. לכן תשאלו שאלות, בדרך כלל אנשים ששבע רצון לא משקרים.

 
חגורות מתקדמות, שיעור פרטי בנושא עבודה על הקרקע
שיעור היאבקות אישי

במקרה השלישי - אתם חייבים לברר על המאמן כמה שיותר, אפילו לפני שמגיעים לשיעור ניסיון: האם אנשים שמתאנים או התאמנו אצלו מרוצים?; הצליחו לרדת במשקל?; במקרה של הנשים האם לא מדובר במטריד סידרתי?; האם יש לו הסמכות מתאימות? ואם ביררתם את כל זה, והחלטתם לעשות שיעורי ניסיון, תשימו לב! על הכימיה שבינכם בשיעור הניסיון. חשוב מאוד שאתם מבינים אחד את השני! תסגרו מראש על התוכנית התקדמות, ועל ההישגים העתידיים שלכם! על יכולת ביטול שיעורים בהתראה מוקדמת מבלי שתחויבו!


 

מה ציוד כושר מומלץ למאמן אישי?

שימו לב, מאמנים אישיים היום מגיעים עם הציוד מלא לאימונים שלכם, כך שאתם תצטרכו לרכוש רק דברים מנמליים אישיים כמו: מזרן, כפפות, מגני שיניים, מגני ידיים, מגני רגליים, מגני ראש וכו'... למאמנים מקצועיים יש אפילו רמקול נייד עם שירים שאתם אוהבים במהלך האימון. כאשר אנו מדברים על מאמני כושר אישיים, אז בדרך כלל ציוד שלהם כולל: משקולות ידיים עם דרגות קושי שונה, מוט ברזל ומשקולות לחזה, ספסל משקל מתכונן, אביזרי גומי מסוג TRX, כדורי יציבות וכו..., ואפילו מנסים לגלוש לתחום של הגנה עצמית. תזכרו, שיעורי הגנה עצמית עושים רק אצל מומחים בתחום! מאמן כושר רגיל יכול להעביר אימון פשוט כמו Cardio Kickboxing אשר מהווה אימון סיבולת לב-ריאה ולא אימון הגנה עצמית. להלן רשימת ציוד של מאמן אישי מומלץ:

  • כדור יוגה.

  • מזרן יוגה

  • חבל קפיצה.

  • גומי מוצק לאימון.

  • רמקול נייד.

  • כרית בעיטות ואגרופים.

  • מרחיב קרפאל.

  • חבל פיטנס כבד.

  • משקולת אוניברסלית.

  • סט משקולות קל.

  • ספסל משקל מתכונן.

  • בר הרמת משקולות.

  • צלחות משוקללות למשקולות.


איזה ציוד כושר מומלץ להחזיק בבית?

ניתן לרכוש ציוד אישי מינימלי אשר לא טופס מקום רב, מהווה אימון ביתי מושלם ומכין אתכם פיזית לאימונים מתקדמים לחוגים או לאימונים אישיים, בהם נדרשת אינטראקציה עם האנשים, כוח, גמישות, סיבולת לב-ריאה ועוד...להלן רשימת ציוד מומלצת, לתרגולים בבית:

  • שעון חכם.

  • אופניים לכושר.

  • מכונת ריצה.

  • מכנסיים קצרים לנשים וגברים.

  • מכנסיים ארוכים לנשים ולגברים.

  • חולצות לנשים ולגברים.

  • מרחיב קרפאל.

  • גומי מוצק לאימון.

  • נעלים לריצה לנשים ולגברים.

  • תחבושת ידיים.

  • משקולת אוניברסלית.

  • סט משקולות קל.

  • כפפות קלות.

  • כפפות לאגרוף.

  • שק אגרופים ובעיטות עומד.

 

סיכום נושא על איך למצוא מאמן של החיים

לאחר סקירת המאמר הסתבר כי, כדאי להשקיע מאמץ רב במציאת מאמן שמתאים לכם כמו כפפה, ומומלץ שתתמקדו בנושאים הבאים: הסמכות שלו; התעדכנות בחומר חדש; כימיה בינכם; האם הוא עובד על פי תוכנית אימונים בנויה מראש? ומעדכן אותם על פי הצרכים של המתאמן?; קובע יעדים וציפיות מהאימונים לתקופה של חצי שנה עד שנה. דנו עד כמה חשוב לעקוב אחרי עמידה ביעדים שלכם; הקפדה על סגירה מראש עם המאמן על תשלומים והנחות לתקופה ממושכת; יכולת ביטול שיעור והיעדרויות מוצדקות עם התראה מראש, שלא תחויבו!; נושא של ביטוח בריאות מקצועית, והיעדר תביעות מחניכים אצל המאמן, ואם ישנם אז על מה?; ואולי המאמן יצא זכאי? תזכרו "מאמן טוב הוא מאמן של החיים" ולכן כדאי להשקיע מאמץ למצוא אותו. ראינו מה כולל ציוד אישי של המאמן, ומה כדאי לרכוש ולהחזיק לאימוני בית.

 

הכתבה של גיל פלג.




64 צפיות0 תגובות

ความคิดเห็น


bottom of page