top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

קאייצ'ו רפי ליבן הבלתי מנוצח

עודכן: 27 בנוב׳ 2021

מאמר זה מוקדש ללוחם הבלתי מנוצח קאייצ'ו רפי ליבן. אנו נשאל שאלות וננסה לענות עליהם לגבי דמות האגדית זו: מה כתב ג'ון בלומינג על קאייצ'ו רפי ליבן? מי היה ג'ון בלומינג? מה היה הקשר בין קאייצ'ו רפי ליבן לבין אימי שדאור ליכטנפלד? מה הם שיאי גינס של קאייצ'ו רפי ליבן? מה היא היסטוריית חייו של קאייצ'ו רפי ליבן? מה מיוחד באקדמיה העולמית לאומנויות הלחימה? על מה מבוססת פילוסופיית שו-שין קראטה-דו וקרב-מגע-לי? מה מיוחד בסגנונות הלחימה שו-שין קראטה-דו וקרב-מגע-לי?

 

מה כתב ג'ון בלומינג על קאייצ'ו רפי ליבן?

בין רפי ליבן וג'ון בלומינג היו יחסים מיוחדים של חום ומשפחה, הם היו חברים קרובים ועמיתים בתחום אומנויות הלחימה. רפי ליבן הביא אותו לארץ לביקור מספר פעמים כדי להכיר אותו את הלוחמים הישראלים.

מכתב של ג'ון בלומינג לרפי ליבן

ג'ון בלומינג באחד המכתבים שלו לרפי ליבן ממליץ לו לכתוב ספר על חייו, כדי להעביר לדורות הבאים את הרוח וסגנון הלחימה של רפי ליבן, כאשר הספר נכתב על ידי חגית מאור תחת שם "רפי ליבן הבלתי מנוצח"; במכתב שלו ג'ון בלומינג מתייחס על רוח הלחימה וכוח הפנימי של רפי ליבן, משווה אותו עם אגדה באומנויות הלחימה קאנג'י קורוסאקי דאן 10 בקיוקושינקאי קראטה; הוא ציין כי רפי ליבן "אחד המדריכים ולוחמים הטובים ביותר שראיתי אי פעם"; כמו כן, התייחס לקישורי ההדרכה ולסגנון שלו, כאשר הוא הדגיש שמתלמידים שלו רפי ליבן דורש "להשיג שיאים בלתי אפשריים בקראטה ולחימה" כפי שהיה דורש מעצמו; הוא כתב במכתב שלו "אם אתם רוצים, תמיד אתם יכולים לנסות אותו בקרב", "אל תוכלו איתו אך נסו להילחם בו".

מי היה ג'ון בלומינג?

ג'ון בלומינג היה אומן ומאסטר בלחימה, מדריך ושחקן קולנוע הולנדי; ידוע כחלוץ במגוון אומנויות הלחימה; החזיק בדאן 9 בג'ודו, דאן 10 בקראטה, ודאן 10 בהאפקידו; היה מאמן בג'ודו של פעמיים אלוף אולימפי ויליאם רוסקה; חבר טוב של מאסוטסו אויאמה ושל רפי ליבן, ויוצרים את השיטה קיוקושין-בודוקאי. כאשר רפי ליבן מחזיק בדאן 10 בקיוקושין-בודוקאי. למעשה ההבדל בין שיטת קיוקושין קראטה של מאסוטסו אויאמה לבין שיטת קיוקושין-בודוקאי של ג'ון בלומינג היה שילוב של תרגילי קראטה עם עולם של ג'ודו והיאבקות. כאשר השיטה החדשה הייתה הרבה יותר מציאותית ויעילה.


מה היה הקשר בין קאייצ'ו רפי ליבן לבין אימי שדאור ליכטנפלד?

קאיצ'ו ליבן פגש את אימי שדאור ליכטנפלד מייסד קרב מגע ישראלי בפעם הראשונה בשנת 1966 כשביקר בדוג'ו שלו ברחוב פינסקר בתל אביב. כאשר דאז קאיצ'ו ליבן היה נער בן 16 ואימי ליכטנפלד היה מעל גיל 50. בינם היו יחסים מיוחדים של "שני לוחמים מבינים אחד את השני" למראות הפרש הגילאים. כאשר קאייצ'ו ליבן היה בעל ניסיון וידע רב בניהול קרבות רחוב מעשיים, בו זמנית תרם מהידע שלו לפיתוחה של שיטת קרב המגע. עקב כך, באחד המפגשים שלהם בארץ, שאל אימי ליכטנפלד "תגיד לי רפי - האם התלמידים שלי טיפשים?" רפי שאל אותו למה? הוא ענה לו: "אחרי כל השנים האלה אף אחד מהתלמידים שלי לא פיתח את שיטת קרב מגע הלאה", "רק אתה פתחת את השיטה". עקב כך, אימי ליכטנפלד כיבד ואהב את קאייצ'ו ליבן.


מה הם שיאי גינס של קאייצ'ו רפי ליבן?

קאייצ'ו רפי ליבן בעל 12 שיאי גינס, אך במאמר זה נתייחס לשיא גינס בשבירת 199 לבני שמוט ב-60 שניות. על פי ספרה של חגית מאור התקשר אליו נציג "שיאי גינס" והסביר כי הגיע אליו לאחר מחקר מעמיק אשר ביצעה עליו, הוסיף משפטים הבאים "העיתונאים באירופה אינם מפסיקים להלל אותך", "אין תחרות קראטה שאינך משתתף בה ומסיים תמיד ראשון". הנציג אמר לרפי שיש מקום לשיא גינס חדש. על פי חגית מאור הגיע תגובה מיידית של רפי "אני שובר לבנים, לא שובר שיאים". לאחר שיחה טלפונית הם נפגשו בבית קפה וסגרו על תאריך ומיקום של האירוע. רפי ליבן מייד התקשר לעוזרו וביקש מימנו לרכוש לבני שמוט כדי להתכונן לשיא גינס חדש. כאשר שיא גינס עמד על שבירת 100 לבני שמוט ב-52 שניות. דאז שיהאן רפי ליבן היה אמור לשבור את השיא של עצמו, דהיינו לשבור 200 לבני שמוט ב-60 שניות. לצורך כך, התחיל שיהאן להתאמן לקראת התחרות באמצעות ריסוק של אלף לבנים ביום. היותו אדם מאמין באלוהים היה משוכנע כי ייתן לו את הכוח לעמוד במשימה בלתי אפשרית הזו. על פי חגית מאור "את היממה האחת שנותרה עד לתחרות בחר רפי להקדיש למנוחה. כאשר "שתי אצבעות בידו הימנית היו שבורות ועקב רגלו ייסר אותו בשעת ההליכה". ביום התחרות הגיעו אלפי צופים ו"העירו את האולם במחיאות כפיים". דאז שיהאן רפי ליבן דאן 8 בקראטה יצא לבמה כדי "לשבור את השיא ולהירשם בספר השיאים של גינס". דקה לפני תחילת התחרות הייתה דממה, ולאחר סימן להתחלה "בזינוק פנתרי הניף ליבן את ידיו לעבר שורת הלבנים הראשונה: יד ימין שוברת הוא לא חש את האצבעות שצעקו מכאב", "יד שמאל מרסקת, רגל מונפת לבעיטת ניתוץ", בצורה זו רוסקה שורה ראשונה, שנייה, שלישית... לאחר 60 שניות השופט אישר את השיא החדש של שיהאן רפי ליבן שבירת 199 לבני שמוט. על פי חגית מאור נשמעו צלילי שיר "התקווה" לכבוד השיא של השיהאן "כמו זרם של כוחות מחודשים שטף את איבריו למשמע הימנון מדינת ישראל" וליבן הזדקף לעמידת דום. על פי חגית מאור - ללא ספק אלה רגעים שאדם אינו שוכח לעולם וחוויה שמעטים זוכים בה...


מה היא היסטוריית חייו של קאייצ'ו רפי ליבן?

המאסטר קאייצ'ו רפי ליבן דאן 10 בקיוקושין קראטה, בשו-שין קראטה-דו ובקרב-מגע-לי, המייסד של האקדמיה העולמית לאמנויות הלחימה ויוצר שיטות של שו-שין קראטה-דו ובקרב-מגע-לי. הוא מתאמן באומנויות הלחימה מעורבות במשך למעלה מ-65 שנה; הפילוסופיה שלו היא ש"אדם לעולם לא יפסיק ללמוד וישמור על ראש פתוח לכל דבר"; הוא מדגיש באימונים שלו חינוך פסיכולוגי ופרקטי הנדרשים לשם הגנה עצמית טקטית ברחובות, ועבור כוחות הביטחון כמו משטרה, צבא, שומרי ראש וכן הלאה
מאסטר קאייצ'ו רפי ליבן

קאיצ'ו רפי ליבן נולד בתל-אביב בכרם התימנים אצל אבא ממוצא רוסי ואימא ממוצא תימני בתאריך 03.03.1949. בגיל 6 התחיל ללמוד ג'ודו וקיוקושנקאי קראטה אצל לוחם, אורח מיפן אשר עסק באותה התקופה במדע בארץ, מאז המשיך להתאמן יומיום קראטה ואומנויות לחימה שונות, כאשר בגיל 15 קיבל חגורה שחורה דאן 1 בקיוקושין קראטה. הוא מתאמן באומנויות הלחימה רבות ומעורבות במשך למעלה מ-65 שנים, כולל שוטוקאן, קיוקושינקאי, איגרוף תאילנדי, קנדו, ג'ודו, אייקידו, קובודו, קיק-בוקס, אוקינאווה-ט מקורי, וקראטה במגע מלא. לאקדמיה העולמית לאומנויות הלחימה יש קשרים, מספר רב של עוקבים וחברי אקדמיה בדנמרק, ישראל, נורבגיה, סלובקיה, גרמניה, רוסיה, שבדיה, צ'כיה, ארה"ב, ברזיל, בלגיה, הולנד, יוון, הונג-קונג, ניו-זילנד, הודו, נפאל ועוד... כמעט בכל מדינות אלה קאייצ'ו רפי ליבן העביר סמינרים והשתתף במופעים טלוויזיוניים בנושא אומנויות הלחימה. הוא התנדב בגיל 18 לצנחנים, בגדוד 890 בחטיבה 35; השתתף בפעולות תגמול ומרדפים רבים כדי למצוא מחבלים ולהביא אותם לדין לאחר שעשו מעשי טרור. הוא שירת בצבא הגנה לישראל בין התאריכים 02.02.1967 עד 02.02.1981. בשנת 1967 נלחם קאייצ'ו רפי ליבן במלחמת 6 הימים וב -1973 במלחמת יום הכיפורים ובינם היה במבצעי לחימה נוספים.

לאחר מכן עבד כמדריך לכוחות המיוחדים. בשנים 1977-1978 עבד כשומר ראש של נשיא באי מרטיניק. כמו כן, בתקופה זו הפך פעמיים לאלוף אירופה בקראטה במגע מלא.

בשנת 1980 הרופאים מצאו גידול ממאיר בסינוס וסרטן בחלקו הקדמי של הראש אצל קאייצ'ו רפי ליבן. עקב כך, בתאריך 23.12.1980 (נר שלישי של חנוכה) עבר ניתוח כריתה קשה ובלילה שלאחר מכן ברח עם מונית מבית החולים כדי להעביר אימון באולם אומנויות הלחימה שלו באשדוד, כאשר פניו היו עטופים בתחבושות. לאחר האימון באותה הלילה חזר שוב לבית החולים להמשך טיפול במחלה. חודש לאחר הניתוח התחיל קאייצ'ו רפי ליבן בטיפולים אונקולוגיים, טיפולים קרינתיים וכימותרפיים במכון שרת הדסה ירושלים.

כדי להכינם לתחרות זו, קאיצ'ו רפי ליבן לקח אותם איתו לנורווגיה לאימוני הקראטה בשנת 1981 כאשר הוא בעצמו הוזמן לשם כדי להכין את לוחמי הקראטה הנורווגים לקראת אליפות אירופה שנערכה בעיר ונציה באיטליה. משה בוחניק ואלי ביטרן ייצגו אותו ואת מדינת ישראל בצורה מכובדת בקרבות, אומנם לא הצליחו להביא ניצחון, משום שלא הכירו את החוקה
משה בוחניק ואלי ביטרן

באותה התקופה קאייצ'ו רפי ליבן הוזמן להשתתף בתחרות בינלאומית, שנערכה בעיר ונציה באיטליה. עקב מצבו הבריאותי, הנהלת התחרות לא הסכימה לקבל אדם שנמצא תחת טיפולים אונקולוגיים. עקב כך, קאייצ'ו רפי ליבן בחר בשני הלוחמים הישראלים אשר נראו לו כשרים לתחרות ברמה זו, אחד מהם היה תלמידו הבכיר משה בוחניק והשני היה אלי ביטרן אשר הוכיח רמת לחימה מצוינת.

כדי להכינם לתחרות זו, קאיצ'ו רפי ליבן לקח אותם איתו לנורווגיה לאימוני הקראטה בשנת 1981 כאשר הוא בעצמו הוזמן לשם על ידי התחדות הקראטה הנורווגית להכין את הלוחמים שלהם לקראת אליפות אירופה שנערכה בעיר ונציה באיטליה.

משה בוחניק ואלי ביטרן ייצגו אותו ואת מדינת ישראל בצורה מכובדת בקרבות, אומנם לא הצליחו להביא ניצחון, משום שלא הכירו את החוקה.

לאחר חזרתו למדינת ישראל, בתחילת 1981 קאייצ'ו המשיך לקבל טיפולים קרינתיים בבית החולים ובמקביל היה יורד מירושלים לכפר המכביה שברמת גן כדי להכין את הלוחמים לקראת משחקי המכביה ה-11 בקראטה. כמו כן, באותה התקופה עבר קורס שיפוט בינלאומי ראשון בהיסטוריה של מדינת ישראל תחת הנהלתו של מקס וישל מצרפת אשר התנהל בין התאריכים 06-16.07.1981.

כאשר הרופאים אמרו לו לנוח, קאייצ'ו עשה בדיוק ההפך, דהיינו המשיך להתאמן פי שתיים חזק יותר. אבני הדרך שלו בחיים שעזרו לו להתגבר על המחלה היו: לעולם לא לוותר; להמשיך בעקרונות; לא לתת לחולשות לגבור. כאשר את הכוח הפיזי והנפשי שאב מדמותו של אביו (פיפקה), שנתנה לו את הכוח, להילחם ולהביס את מחלת הסרטן.

כאשר הוא היה בנורווגיה גילה כי אקלים הקר טוב לבריאותו. עקב כך, החליט להתיישב במדינה עם אקלים דומה. בסוף 1981 עבר לדנמרק והמשיך שם ללמד אומנויות הלחימה.

בשנת 1985 נפתח מרכז הספורט בו מלמדים את שו-שין קראטה-דו עד היום. כאשר בכל השנים שבהם קאייצ'ו רפי ליבן התאמן ולימד אומנויות הלחימה השונות, מעולם לא מצא את השיטה המושלמת. הוא ראה את הטעויות של מאסטרים השונים ותמיד הרגיש שמשהו חסר. בסוף שנות ה-80, הוא החל לפתח סגנון משלו בשם שו-שין קראטה-דו, שפירושו הדרך האמיתית והטהורה. כמו כן, פיתח שיטה משלו משודרגת ברשותו של אימי שדאור ליכטנפלד - בשם "קרב מגע ליבן אינטרנשיונל" אותה מעביר לנשים וגברים (קרב מגע לא ניתן לתחרות משום שכל דבר מותר).

כדרך לשמור על הכושר הפיזי, מנטאלי ורוחני קאייצ'ו רפי ליבן נוהג לתרגל את אומנות השבירה (Tamashiwari). הוא מחזיק בשיא עולמי בשנת 1990 שבירת 199 לבני שמוט בזמן הקצר ביותר האפשרי של - 60 שניות; בשנת 2002 שבר 151 לבנים עם גיאקו-זוקי (אגרוף ישר עם יד) תוך 25 שניות; ב - 1992 שבר 130 ק"ג בטון מאסיבי עם יוקו-גרי (בעיטת צד); מחזיק בשיא עולם בביצוע רצף של 161 בעיטות מאוושי-גרי (בעיטת מגל) ללא הפסקה בגובה של מעל 5 ארגזי בירה שגובם כ- 150 סנטימטר מבלי לגעת בקרקע ובארגזים בתוך זמן קצוב של 60 שניות. הזוכה במקום השני מצרפת הצליח לבצע 92 בעיטות ב-60 שניות בלבד; בשנת 2004 שבר 10 עצים טריים ועבים ב-8 שניות; בשנת 2017 בעיר ברנו בצ'כיה מול קהל של 5000 איש כרת קאייצ'ו רפי ליבן 6 ראשי בקבוקים במכת שוטו אוצ'י (מכת חרב) אחת חדה מהירה ומדויקת.


מה הן התעודות והדרגות הבכירות של קאייצ'ו רפי ליבן?

  • ב- 16.07.1981 הוסמך בתור שופט בינלאומי ראשון, בהיסטורית מדינת ישראל תחת הנהלתו של מקס וישל מצרפת.

  • ב- 10.12.1999 קיבל את הדאן ה-9 שלו בשיטת קיוקושין-בודוקאי מג'ון בלומינג מהולנד וקאנג'י קורוסאקי מיפן אשר שניהם החזיקו דאז בדאן 10 בקראטה.

  • ב- 20.11.2004 קיבל את הדאן ה-10 שלו בשיטה של ד"ר דניס הנובר.

  • ב- 2005 קיבל תואר דוקטור לפילוסופיה ומדעים באומנויות הלחימה.

  • ב- 26.06.2016 קיבל את הדאן ה-10 שלו בשיטת קיוקושין-בודוקאי מג'ון בלומינג מהולנד.

  • ב- 07.04.2018 קיבל תעודת הוקרה פלטינום מ"היכל התהילה הבינלאומי של אומנויות לחימה".

  • ב- 01.15.2019 קיבל חבר כבוד לכל החיים - מארגון אומנויות הלחימה העולמי של צ'ואן פא.

  • ב- 20.08.2021 קיבל תעודת כבוד - מהפדרציה העולמית למדעי ההגנה העצמית.

מה מיוחד באקדמיה העולמית לאומנויות הלחימה?

האקדמיה העולמית לאומנויות הלחימה היא מקום המפגש של לוחמים מכל רחבי העולם בתחומי הקראטה המסורתית כגון: שו-שין קראטה-דו, שוטוקאן, גוג'ו-ריו, שיטו-ריו, וודו-ריו, קיוקושינקאי וכו..; עבור אנשי קרב מגע-הכשרה ללוחמה זעירה לכוחות המיוחדים ואימונים ליחידות ביטחון של SAAT; עבור אנשי פאנקרטיון - סגנון הלחימה המעורב העתיק; עבור אנשי קיוקושין-בודוקאי ולחימה חופשית, אומנויות הלחימה המעורבות - MMA. כאשר מאמני האקדמיה מלמדים בסגנונות השונים.

פילוסופיית קאייצ'ו רפי ליבן מלמדת אותנו "אל תפחד מהגדול ואל תזלזל בקטן", "בהליכתך לך, בישיבתך שב ומעל הכל אל תתנודד". השיטה של אקדמיה העולמית לאומנויות הלחימה מכוונת ליעילות וקידמה, שיפור וחדשנות מתמשכים, פתיחות לביקורת, היא מצוינת להגנה עצמית ונותנת מענה במצבים אמתיים בשתי מישורים העיקריים נגד אויב בלתי חמוש ואויב חמוש בסכין, מקל ואקדח. הודות לשיטת האימונים, המבוססת על חזרות רבות על הטכניקה בעמידה, בקלינצ' ועבודת קרקע, המקנות את היכולת להגיב אינסטינקטיבית במצבי המצוקה מול היריב. שיטה זו מעולה לאנשים העובדים בתפקידים הדורשים כושר גופני גבוה וסיבולת לב-ריאה: לאנשי ביטחון, רופאים, מורים, שוטרים ולאנשי הצבא.


על מה מבוססת פילוסופיית שו-שין קראטה-דו?

קאיצ'ו רפי ליבן מייעץ לאחרים "לא להיות תלוי במשהו אלא תמיד להישאר בשליטה מלאה על מה שעושים". על פיו קראטה היא לא רק אומנות לחימה אלא אורח חיים הדורש הבנה מעמיקה, עזרה לזולת, סבלנות, אחראיות, סדר וניקיון, דרך ארץ נאמנות. כאשר המשמעות היא שהריכוז באימון בטכניקות הקראטה אינו מספיק! "יש לשמור על גופך חזק ובריא, מחושל, אלסטי ומהיר". בדרך זו, מחזקים את הנפש. זהו הבסיס לקראטה: כאשר אנו חזקים נפשית ניתן להגיע להכל. מבחינה טכנית הסגנון נמצא בהתפתחות מתמדת. על פיו חשוב לשמור על מוח פתוחה מכיוון שתמיד אפשר ללמוד מאמן גדול או מילד קטן. על פי הדרך שלו בשו-שין קראטה-דו לא מפסיקים ללמוד דברים חדשים כדי תמיד לשפר ולהעשיר את הסגנון. בניגוד לסגנונות אחרים, שו-שין קראטה-דו שיטה מציאותית. כל תנועה של הקאטות בשו-שין קראטה דו בעלות משמעות מציאותיות בניגוד לסגנונות אחרים. בשיטה שו-שין –דו תוקפים את היריב בזמן התקפתו ומנסים לשבור את רוחו של היריב בהתקפה מהירה ומדויקת. "אנשי קראטה חייבים להבין את היגיון של התנועות הקשורות למצבי לחימה מיוחדים", וזה חל על הקאטות בשו-שין-דו, כמו גם על הטכניקות והשילובים הבסיסיים הנלמדים עם בן הזוג. כאשר כל התנועות הן מהירות, זריזות, עוצמתיות בעלי משמעות מציאותית ופרקטית במטרה להיות אפקטיביים לצורכי ההגנה עצמית. החניכים משעת ההכשרה הראשונה מתבקשים לחשוב על הידע החדש שנרכש ומה עומד מאחורי כל תנועה ותנועה.

על פיו אנשי קראטה קיוקושין הם קשוחים, חזקים פיזית ורוחנית. אך לא מנסים להגן על פניהם מפני התקפות במכות ידיים ולכן בקלות ניתן להכות אותם בפנים, אם הם צריכים להילחם על פי חוקים אחרים או אם אין חוקים. לאומת זאת, סגנונות הקראטה המסורתיים מראים את היופי של אומנות הלחימה עם כוח התזמון, השליטה והפוקוס, אך הם לא מוכנים למגע מלא ועקב כך, ניתן לנצח אותם בקלות עם אגרוף או בעיטה חזקה לגוף או בעיטה נמוכה לרגליים. על פי פילוסופיית קאיצ'ו רפי ליבן "הגוף והנפש של אנשי קראטה חייבים להיות קשים כמו ברזל ורכים כמו מים". כאשר בשו-שין קראטה-דו משלבים בין כוח וקשיחות עם שליטה, תזמון ומיקוד. לכן הטובים מבין מתחרי השו-שין קראטה-דו משתתפים בכל סוג של תחרות קראטה עם ובלי מגע מלא.


על מה מבוססת פילוסופיית קרב-מגע-לי?

על פי קאייצ'ו רפי ליבן קרב-מגע זו מילה העברית לקרב פנים מול פנים, ומוסיף מחד ש"מקורה באחת המדינות היפות על פני כדור הארץ עם היסטוריה מעניינת ועשירה", מאידך הארץ הזו מגיעה לכותרות בגלל ניסיונות התנקשות, פיגועי פצצה וסכסוכים פוליטיים ודתיים בלתי נגמרים. על פיו זו היא לא הפתעה שאחת ממערכות ההגנה העצמית היעילות בזמנינו, פותחה במדינת ישראל. מוסיף קאייצ'ו רפי ליבן "את הרעיון מאחורי הקרב מגע אפשר לסכם בכמה מילים: הכל מותר, כשאתה נלחם להגנה עצמית של חייך ושל אחרים הנמצאים בסכנה ממשית ומיידית". על פיו שיטת קרב מגע פותחה כדי להביא חיילים לרמת מיומנות גבוהה, בפרק זמן קצר יחסית. היום היא נלמדת גם במוסדות משרד החינוך הישראלי. קרב מגע נוצר על ידי אימי שדאור ליכטנפלד שפיתח אותו במהלך הקריירה המדהימה שלו, תחילה כמדריך ראשי ללחימה בצבא הגנה לישראל ולאחר מכן במסגרות אזרחיות שונות.

בקרב מגע אין הגבלה בשימוש של אמצעים ותרגילים - מותר הכל, היא שיטת הלחימה וההגנה העצמית הרשמית של הצבא הישראלי, המשטרה וכוחות הביטחון. השיטה שפותחה בסביבה לחוצה מלאה באויבים פנימיים וחיצוניים של מדינת ישראל, שבה לא ניתן היה להקדיש שעות רבות של אימוני לחימה. המטרה הייתה ליצור אוסף של תרגילים אפקטיביים וקטלניים מכל אומנויות הלחימה אשר ניתן היה ללמד במהירות יחסית. קאייצ'ו רפי ליבן ואימי ליכטנפלד היו מאוד קרובים, עם השנים הם פיתחו מערכת יחסים של אב ובן. אימי ליכטנפלד אהב קאייצ'ו רפי ליבן עקב השאיפה והרצון שלו להיות גדול. הוא תמיד התרשם מהמיומנויות שלו ובמיוחד על המשך פיתוח של שיטת קרב מגע ישראלי. באחד הפגשות עבודה שלהם בנושא, קאייצ'ו רפי ליבן ביצע הדגמות של פיתוחי המשך של השיטה, ועל כך אימי ליכטנפלד ענה לו "תגיד לי רפי - האם התלמידים שלי טיפשים?" רפי שאל למה? הוא ענה: "בסך הכל בשנים האלה אף אחד מהתלמידים שלי לא פיתח שיטת קרב מגע הלאה, רק אתה". עקב כך, אימי ליכטנפלד כיבד ואהב את קאייצ'ו ליבן.


מה מיוחד בסגנונות לחימה שו-שין קראטה-דו וקרב-מגע-לי?

לדברי המאסטר, קאיצ'ו רפי ליבן, הפילוסופיה של האקדמיה העולמית לאמנויות הלחימה מכוונת לפתח אצל מתאמנים עקרונות כגון הישרדותיות, משמעת עצמית, ביטחון עצמי, אחריות וכבוד; האימון מתמקד בריכוז - 100% בקומיטה - 100% ובקאטה - 100% כולם כאחד; על פיו "לעולם אסור לאדם להפסיק ללמוד ותמיד ישמור על ראש פתוח לכל דבר" כדי להשיג מטרות בחיים; בוגרי האקדמיה זכו במספר רב של מדליות וגביעים בשיטות שונות של קראטה ו-MMA.

 

סיכום נושא מבוא על קאייצ'ו רפי ליבן הבלתי מנוצח

במאמר זה סרקנו מקורות בנושא קאייצ'ו רפי ליבן והתברר לנו מספר רב של נושאים מעניינים מחייו. ראינו באיזה כבוד והערכה מדבר עליו ג'ון בלומינג באחד המכתבים שלו. ניסינו להבין מי היה ג'ון בלומינג האגדי? ראינו את הקשר של מאסטר למאסטר בין קאייצ'ו רפי ליבן לבין אימי שדאור ליכטנפלד, את הכבוד ואהבה של אימי כלפי רפי על המשך פיתוחו של קרב מגע ישראלי לגרסה טובה ומשודרגת יותר, דהיינו לקרב-מגה-לי. התעמקנו בשיא גינס בשבירת 199 לבני שמוט ב-60 שניות ועברנו בקצרה על שיאי גינס אחרים. סרקנו היסטוריית חייו של קאייצ'ו רפי ליבן. ניסינו להבין מה מיוחד באקדמיה העולמית לאומנויות הלחימה; בפילוסופיה של שו-שין קראטה-דו; של קרב-מגע-לי ומה מיוחד בסגנונות הלחימה של שו-שין קראטה-דו וקרב-מגע-לי.


 

הכתבה של - גיל פלג




פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page