top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

יוגה הוורסטילית, גם מדיטציה וגם בריאות #1: ספורט שמתאים לכל אחד

במאמר זה נדון על יוגה הוורסטילית ונענה על מספר שאלות מעניינות: מה היא היסטוריית היווצרות של יוגה? מה זה היוגה של הג'ייניזם? מה זה פרקשה דהיאנה? מה זה הרפיה עם מודעות עצמית? מה זה היוגה הבודהיסטית? מה הם הנתיבים הקלאסיים ביוגה ההינדואיסטית? מה הם שיטות האטה יוגה? איזה ציוד כדאי לרכוש לאימוני יוגה?

 

מה היא היסטוריית היווצרות של יוגה?

משמעות של מילה יוגה בתרגום מסנסקריט משמעותה "לחבר" או "עול בקר". המושג משמש לרתימה או איחוד האדם עם אלוהות או מהות רוחנית אחרת. על פי פילוסופיית היוגה, במצב זה אנחנו מתאחדים עם מישור הרוחני, לפי היוגה - אלה שחווים שלווה נצחית הנקראים "סמאדהי". היא מסע פיזי ורוחני שמטרתו להרגיע את תנודות התודעה, ודרכו המתרגל מקבל כלים להתמודד עם הקשיים האישיים שלו. יוגה היא גם שם לאחד מששת הזרמים המסורתיים בפילוסופיה ההינדית אשר מקבלים את "הוודות" כסמכות העליונה.
תרגול יוגה קבוצתי

היסטוריית היוולדותה של יוגה מסתורית ומעורפלת, אין הסכמה על הכרונולוגיה או על מקורותיה, פרט ליוגה שהתפתחה בהודו העתיקה. ישנם באופן כללי שני סוגים של תיאוריות על מקורות היוגה. המודל הליניארי טוען כי ליוגה יש מוצא ארי כאשר השם ניתן במקור לעם שהוא דובר שפה הודו-אירופית ארכאית, שהתיישב בתקופה הפרהיסטורית באיראן העתיקה ובתת היבשת הצפונית ההודית. על פי ההשערה, אלה ככל הנראה הארים בהירי העור שפלשו לכבוש את הודו העתיקה מהצפון. בהמשך למודל הליניארי יוגה משתקפת בקורפוס הטקסטואלי הוודי, ומושפע מהבודהיזם; מודל זה נתמך בעיקר על ידי חוקרים הינדים. מודל הסינתזה טוען כי יוגה היא סינתזה של תרגולים מקומיים, שאינם ארים אך עם אלמנטים אריים; מודל זה מועדף באסכולות מערביות. השערות טרום פילוסופיות של יוגה החלו לצוץ בתקופת המוקדמות של המחצית הראשונה של האלף הראשון לפני הספירה. בימי הביניים התפתחו מסורות רבות של יוגה. יוגה הגיעה לידיעת הציבור המערבי המשכיל באמצע המאה ה - 19 יחד עם נושאים אחרים של הפילוסופיה ההודית. לשם של יוגה משמעויות מיסטיות ורוחנית שמקורן בהודו. כיום במערב מתייחסים לשיטת אימון גופנית עם פחות אלמנטים של רוחניות. משמעות של מילה יוגה בתרגום מסנסקריט היא לחבר או עול בקר. המושג משמש לרתימה או איחוד האדם עם אלוהות או מהות רוחנית אחרת. על פי פילוסופיית היוגה, במצב זה אנחנו מתאחדים עם מישור הרוחני, לפי היוגה - אלה שחווים שלווה נצחית הנקראים "סמאדהי". היא מסע פיזי ורוחני שמטרתו להרגיע את תנודות התודעה, ודרכו המתרגל מקבל כלים להתמודד עם הקשיים האישיים שלו. יוגה היא גם שם לאחד מששת הזרמים המסורתיים בפילוסופיה ההינדית אשר מקבלים את "הוודות" כסמכות העליונה.


מה זה היוגה של הג'ייניזם?

מקדש רנאקפור כולו בנוי משיש הלבן, עם תקרה שגובהו כשבעה מטרים. אומנם מה שהופך אתו לאטרקציה שחובה לראות עם אלף ארבע מאות ארבעים וארבע עמודי השיש שבתוכם כל טור בודד מתגאה בעיצוב מרשים משלו.
מקדשי רנאקפור ג'יין בהודו

היוגה של הג'ייניזם שואפת להגשמה עצמית במצב הטהור של הנשמה. זרם יוגה זה משולב בשלושה עקרונות הדתיים - החזון הנכון, הידע הנכון וההתנהלות הנכונה. עקב כך, לא נפוץ אצל אלו שאינם נמנים עם חסידי הדת הג'יינית. יוגה בג'ייניזם נזכרת בטקסטים המוקדמים ביותר של ג'יינה, עם תיאורים של הקארמה אשר משמעותה במכניקה של הפעולה השגרתית. הקשר בין קארמה לסיבתיות הוא מוטיב מרכזי בג'ייניזם. לפיו הפעולות שמבצע היחיד וכוונותיו משפיעות על מהלך חייו. פעולות שמבוצעות בכוונה גורמות להצטברות קארמה, לעומת פעולות שמתבצעות ללא כוונה, מותירות את הקארמה ללא שינוי. כאשר קארמה טובה מהשפיעה חיובית על חייו של המבצע, לאומת קארמה רעה, לה השפעה שלילית. כאשר הקארמה לאו דווקא מוגבלות לחייו הנוכחיים של האדם, אלא יכולה להשפיע גם על גלגולו הבאה. המילה יוגה נקשרה בכל הדתות ההודיות עם שיטות רוחניות של איפוק אתי, תפילה ומדיטציה. בתקופת ימי הביניים, מחברים רבים השתמשו במונח יוגה בהתייחסות לתרגול רוחני של ג'יינה. בתקופה המודרנית צצה צורה של יוגה של ג'יינה, הידועה בשם "פרקשה דהיאנה". תרגול זה כולל את התנוחות הגופניות ותרגילי הנשימה המוכרים היטב באמצעות הגלובליזציה של היוגה.


מה זה טכניקת יוגה פרקשה דהיאנה?

היא טכניקת מדיטציה לשינוי גישה ופיתוח משולב של אישיות. מבוססת על החוכמה של הפילוסופיה העתיקה ונוסחה במונחים של מושגים מדעיים מודרניים. המטרה הקמת חביבות, שלום ואושר העולם על ידי מיגור הדחפים החייתיים כמו אכזריות, נקמה ושנאה. תורם להגברת האנרגיות הפיזיות, העצביות והרוחניות. ברמה הפיזית, היא עוזרת לכל תא גופני להחיות את עצמו, מקל על העיכול; הופך את הנשימה ליעילה יותר ומשפר את זרימת הדם. ברמה המנטאלית, היא מתגלה כשיטה יישומית לאימון המוח כדי לאלץ אותו להתרכז; למציעה דרך לטפל במחלות פסיכוסומאטיות קשות ללא תרופות; היא כלי יעיל נגד התמכרויות והרגלים רעים אחרים. נותנת כוח לשלוט במוח ולהשתחרר מהשפעות החיצוניות שמכריחות אדם לאבד שוויון נפש. מטרתה העיקרית של התרגול היא לטהר את המצב הנפשי. המוח שנחנק על ידי זיהומים, רגשות ותשוקות מזהמות. כשהמוח שקט, נפש נקייה מופיעה אוטומטית.


מה זה הרפיה עם מודעות עצמית?

הַרפָּיָה מתחילה עם ההפסקה המוחלטת של התנועה כאשר הנשימה והרפיה קשורים אחד בשני, אם הנשימה רדודה, נמהר ולא סדירה, יש להסדיר אותה עד שהופכת לאחידה, איטית וקצבית. בהמשך מתבצע שכנוע עצמי של כל שריר בכל חלק הגוף על מנת להירגע; הגוף באי-תנועה מוחלטת; יש לאפשר למוח לנוע בצעדים קטנים ולא באופן מאולץ על ידי כוח רצון חזק. כאשר כל הגוף נרגע, יש תחושה ממשית של מנוחה והרפיה, חוויה אמיתית. בשלב זה, הגוף נזרק ונשכח, מעצמו החומרי.
הרפיה עם מודעות עצמית

תנועות גופניות, דיבור ותפקודים מנטאליים הן שלוש פעילויות של הגוף שלנו. אחד ההיבטים של תרגול מדיטציה הוא צמצום או הפסקת מוחלטת של כל אחד מפעילויות אלה. לשם השגת מטרה זו מתרגלים "קייוטסרגה", בתרגום חופשי משמעותה נטישת הגוף יחד עם רמה גבוהה של מודעות. בפועל, מדובר בהשעיה מודעת של כל התנועות של הגוף וכתוצאה מכך הרפיה של שרירי השלד והפחתה דרסטית של חילוף החומרים פעילויות. מצב גופני זה גורם להפגת מתחים נפשיים והוא תנאי מוקדם לתרגול מדיטציה. לכן הוא הופך לשלב הראשון של "פרקשה דהיאנה" מתרגלים במשך מספר דקות, כאשר התרגול מהווה תרופה למחלות פסיכוסומאטיות הנובעות ממתח. מבחינה רוחנית, בתהליך תרגול זה, גוף חסר החיים מתבטל, בעוד התודעה כלפי מעלה משוחררת ממעטפת החומרה ונמצאת מחוצה לה. על פי שיטת "קייוטסרגה" למטרת התרגול יש לבחור מיקום נוח; תנוחת לוטוס היא אידיאלית לכך, אך גם תנוחות אחרות מקובלות; שומרים על עמוד השדרה, הצוואר והראש בקו ישר מבלי לגרום למתח; משתמשים בשטיח יוגה לשם שכיבה שטוחה על הקרקע; הַרפָּיָה מתחילה עם ההפסקה המוחלטת של התנועה כאשר הנשימה והרפיה קשורים אחד בשני, אם הנשימה רדודה, נמהר ולא סדירה, יש להסדיר אותה עד שהופכת לאחידה, איטית וקצבית. בהמשך מתבצע שכנוע עצמי של כל שריר בכל חלק הגוף על מנת להירגע; הגוף באי-תנועה מוחלטת; יש לאפשר למוח לנוע בצעדים קטנים ולא באופן מאולץ על ידי כוח רצון חזק. כאשר כל הגוף נרגע, יש תחושה ממשית של מנוחה והרפיה, חוויה אמיתית. בשלב זה, הגוף נזרק ונשכח, מעצמו החומרי.


מה זה היוגה הבודהיסטית?

היוגה הבודהיסטית מקיפה מגוון רחב של שיטות שמטרתן לפתח סגולות או תכונות מפתח הידועות בשם 37 העזרים להתעוררות, ידוע גם בשם "נירוונה" או גמילה, שנתפסת באופן מסורתי כקצה קבוע של סבל "דוקהה" לידה מחדש. למדיטציה בודהיסטית מטרה עיקרית לפתח תשומת לב, ריכוז, רוגע ותובנות. טכניקות ליבה נשמרו בטקסטים בודהיסטים עתיקים, התפשטו וקיבלו גוונים שונים באמצעות מסירה ממורים לתלמידים. בודהיסטים מתמידים בביצוע מדיטציה כדי להגיע לנירוונה.


מה הם הנתיבים הקלאסיים ביוגה ההינדואיסטית?

מדובר בארבעה זרמים המרכזיים ביוגה, נעבור עליהם ברפרוף: "ראג'ה יוגה" שפירושה "היוגה הקלאסית" או "המלך של היוגה"; "בהקטי יוגה" פירושה "דרך ההתמסרות" דרך האהבה לעליון, דרכים רוחניות יותר כוללות מדיטציה עם או בלי אמירת מנטרות או שתיקה; "קארמה יוגה" שפירושה "הפעולה הנכונה". מטרתה לאפשר להשתחרר מאגוצנטריות; "ג'יינה יוגה" שפירושה דרך החשיבה, הדרך הרציונאלית.


מה הם שיטות האטה ביוגה?

ההאטה יוגה היא יוגה של משמעת גופנית, ישנן מספר זרמים, להלן הסבר קצר על כל אחת מהן: "ויניאסה יוגה" – עובדת עם תהליך ברצף, הדגש איננו על שלמות התנוחה, אלא בתרגול התנוחה בהתאם ליכולתו ולצרכיו של המתרגל. היבט חשוב בגישה זו הוא שילוב הנשימות בקואורדינציה עם תנועות הגוף; "איינגאר יוגה" - מתאפיינת בביצוע מדויק של התנוחות ומדגישה העזרות באביזרים שונים. השיטה גורסת כי ישורת הגוף בעל יתרונות רפואיות; "אשטנגה ויניאסה" יוגה – מורכבת מסדרות קבועות של רצפי תנוחות, היא שיטה אנרגטית ומורכבת מכמה סדרות; "שיווננדה יוגה" – שמה דגש בחמישה עקרונות: תרגול נכון, נשימה נכונה, הרפיה נכונה, מחשבה נכונה ותזונה נכונה; "ביקראם יוגה" - המתבצעת בחדר מחומם לארבעים מעלות צלזיוס, וכוללת סדרה של עשרים ושש תנוחות שני תרגילי נשימה, כאשר כל תנוחה מתבצעת פעמיים. הרצף מתוכנן כך שכל תנוחה מותחת ומחזקת בצורה שיטתית קבוצות שרירים, רצועות ומפרקים הדרושים לתנוחה הבאה. שילוב זה יוצר תהליך של מדיטציה בתנועה; "ויג'נאנה יוגה" - פירושה להבין מבפנים, שבעת העקרונות המנחים את האימון והם: הרפיית הגוף, השקטת התודעה, ההתמקדות באמצעות הכוונה, ההשתרשות, החיבור, ההתרחבות והמודעות לנשימה; "טנטרה יוגה" - ממוקדת בטיהור של ערוצי האנרגיה, מכינה את הגוף להתעוררות ומכוונת את המתרגל להפוך כל דבר בחיים לתרגול רוחני.


איזה ציוד כדאי לרכוש לאימוני יוגה?

אין ביגוד ספציפי מיועד לאימוני יוגה, בדרך כלל משתמשים בלבוש נוח אשר עשוי מחומר אלסטי. בנוגע לציוד, למטה צורפה רשימת ציוד מומלצת לאימונים ביוגה:

  • רצועת התעמלות נמתחת.

  • סט גלגל יוגה.

  • בלוק יוגה.

  • חצי כדור עם רצועות יוגה.

  • כרית יוגה לברך.

  • גרבי יוגה לנשים.

  • מכנס ארוך וקצר יוגה לנשים וגברים.

  • נעלי אימון יוגה.

  • שטיח אימון יוגה.


 

סיכום מאמר היוגה הוורסטילית

במאמר זה סרקנו מספר נושאים שקשורים ליוגה, הסתבר כי מדובר בענף ספורט ורסטילי אשר תורם רבות לגוף ולנפש; כאשר ליוגה היסטוריית היוולדות מעניינת עם המון סימני שאלה; הסתבר כי ישנם המון זרמים שונים ביוגה עם שיטות אימון ומדיטציה שונים לחלוטין; כמו כן, ישנם אסכולות חדשות ומתקדמות אשר מתבססות על אותו עקרון של הרגעה אך מפתחים את הנושא של מדיטציה לכיוונים פילוסופיים ומעשיים שונים לחלוטין אחד מהשני; בהמשך גם ראינו איזה לבוש וציוד משתמשים באימוני יוגה.

 

הכתבה של גיל פלג.




פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page