top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

טאי צ'י: גם אומנות לחימה יוצאת דופן וגם כלי למדיטציה מרשים

עודכן: 19 באוג׳ 2021

במאמר זה נסקור: מה זה טאי צ'י צ'ואן? הגנה עצמית וכושר באמצעות טאי צ'י צ'ואן, מה לובשים בתרגולי טאי צ'י? באילו כלי נשק וציוד כושר משתמשים בטאי צ'י? האם יש רמות דירוג בטאי צ'י בסגנון קראטה? מה זה טאי צ'י בישיבה? מה זה מדיטציה בתנועה בטאי צ'י? האם טא' צ'י משפיעה על הבריאות?

 

מה זה טאי צ'י צ'ואן?

מדובר באמנות לחימה סינית המתורגלת לצורך הגנה עצמית, שמירה על הבריאות ולמדיטציה. המונח טאי צ'י לקוח מתחום הקוסמולוגיה הסינית ופירושו "אגרוף". טאי צ'י צ'ואן מאופיינת בטונוס שרירים נמוך ובתשומת לב מיוחדת לבריאות הגוף. במהלך המאה ה-20 הפכה להיות לתרגול המקובל בקרב מאות מיליוני בני אדם ברחבי העולם. כתוצאה מכך, הרוב המכריע של המורים מלמדים אותה למטרות בריאותיות וספורט, דהיינו מזניחים את האספקטים הלוחמניים המקוריים של השיטה. בהתאם לכך, התרגולים נעשים כתנועה איטית וזורמת.
תרגול תאי צ'י על הגג של המגדל

מדובר באומנות לחימה סינית המתורגלת לצורך הגנה עצמית, שמירה על הבריאות ולמדיטציה. המונח טאי צ'י לקוח מתחום הקוסמולוגיה הסינית ופירושו "אגרוף". טאי צ'י צ'ואן מאופיינת בטונוס שרירים נמוך ובתשומת לב מיוחדת לבריאות הגוף. במהלך המאה ה-20 הפכה להיות לתרגול המקובל בקרב מאות מיליוני בני אדם ברחבי העולם. כתוצאה מכך, הרוב המכריע של המורים מלמדים אותה למטרות בריאותיות וספורט, דהיינו מזניחים את האספקטים הלוחמניים המקוריים של השיטה. בהתאם לכך, התרגולים נעשים כתנועה איטית וזורמת.

בשנת-1956הקימה הרפובליקה הסינית את "עמותת הספורט הסינית", אשר יצרה תבנית התנועות ותרגילים בהסתמך על טאי צ'י צ'ואן למטרת התעמלות ורפואה מונעת עבור המעמד הפועלים. נכון להיום, מתרגלים מיליוני בני אדם ברחבי העולם תבניות טאי צ'י צ'ואן מדי בוקר. טאי צ'י צ'ואן היא מאומנות הלחימה הפופולארית ביותר בעולם, אך רובם המכריע של המתרגלים אינם יודעים כיצד ליישם אותה בלחימה, אלא מתרגלים את השיטה למטרות בריאותיות בלבד.


הגנה עצמית וכושר באמצעות טאי צ'י צ'ואן

טאי צ'י היא טכניקת מדיטציה קלה שניתן לתרגל כמעט בכל מקום. ישנן עדויות רבות שלתרגולי גוף והנפש שמקורו בסין, יש ערך רב בטיפול או מניעת בעיות בריאותיות רבות. בתרגולים אלה ניתן להתחיל גם אם המתרגל אינו במצב בריאותי מעולה. באמצעות תרגילים איטיים אלה, עוברים בלי לעצור סדרת התנועות הנקראות בשם תנועות בעלי החיים
תרגול תאי צ'י למטרת הגנה עצמית

טאי צ'י צ'ואן מתמחה בלחימה בטווחים בינוניים וקרובים, ומיישמת בשיטה ארבעה ווקטורים בהגנה עצמית יעילה כגון: אגרופים ובעיטות, מניפולציות והיאבקות. ישנם מספר עקרונות, שהם מקבילים יחסית בין הסגנונות השונים של טאי צ'י צ'ואן כגון: עקרון יציבה: הבעיטות מכוונות לרוב מתחת למותן. יש דגש על שמירת שיווי משקל עצמית ושיבוש שיווי המשקל של היריב. עקרון אסטרטגי: נקודת המוצא היא הגנתית, דהיינו רוב הטכניקות הן "התקפות שכנגד", והיוזמה הראשונית מוענקת לרוב ליריב.

עקרון רכות וקושי: ישנה הפרדה חדה בין תנועה רכה לבין תנועה קשה. מגע עם היריב רכה, בזמן התקפתו עם זאת, מתחלפת כתגובה קשה ומידית. רוב התרגול של השיטה הוא איטי וזורם, הגוף רפוי והרמוני והכוח מתפרץ מבפנים החוצה בעוצמה. המגע בין בני הזוג רציף וזורם, ונועד לתרגל חשיבות יציבה, רגישות לתנועת היריב ויישום טכניקות לחימה והפעלת הכוח.


מה לובשים בתרגולי טאי צ'י?

אין לבוש ספציפיים ואחיד בתרגולי טאי צ'י. אומנם מתרגלים מודרניים מעדיפים חולצות טריקו נוחות ומכנסי בד טבעיים ונושמים, דהיינו המאפשרים תנועה חופשית. למרות זאת, טאי צ'י צ'ואן הפכה לשיטה שמכתיבה את הסגנון במדי קונג פו. בדרך כלל המורכבים ממכנסיים רופפים בסגנון סיני וחולצה ארוכה מסורתית, כאשר החולצה חייבת להיות עם צווארון וכפתורים בסגנון סיני. הגרסאות עם השרוול הארוך מכונות מדים בסגנון של צפון סין, ואילו השרוולים הקצרים הם מדים בסגנון דרום סין.


באילו כלי נשק וציוד כושר משתמשים בטאי צ'י?

סגנונות טאי צ'י צ'ואן רבים כוללים בתבניות שלהם גם התעמלות או יוגה. כל סגנונות הטאי צ'י צ'ואן כוללים מיומנויות שימוש בנשק סיני מסורתי, דהיינו בחרב. בסגנונות מסוימים נלמדים גם: הכידון וכלי נשק נוספים. לאחרונה פותחו שיטות תרגול עם עזרי אימון כמו כדורים, מקלות, גומיות ועוד...







האם יש רמות דירוג בטאי צ'י בסגנון קראטה?

לטאי צ'י אין מערכת דירוג אחידה, למעט מערכת הבחינות (Wushu Duan wei) הסינית המופעלת על ידי עמותת (Wushu) סינית בבייג'ינג. רוב בתי הספר אינם משתמשים בדירוג חגורות. אומנם יש בתי ספר שמעניקים לתלמידים שלהם חגורות המתארות דרגה, בדומה לדאנים אשר מקורם באומנויות לחימה יפניות. אלמנט של אחידות ופשטות בסגנון לבוש שלהם מהווה מתן כבוד ונאמנות למורה, ולקהילת המתאמנים. במהלך תחרויות (Wushu), לרוב לובשים "מדי קונג פו" הנוטים להיות ללא חגורות.


מה זה טאי צ'י בישיבה?

. תרגילי טאי צ'י בישיבה נלמדים רבות על ידי קהילת הרופאים והחוקרים. תרגילים אלה מבוססת בעיקר בתבניות ישיבה קצרים של "יאנג". עם השנים השיטה אומצה על ידי הציבור הרחב, ומטרת התרגול היא לשמר על שלמות תבנית הישיבה, וההיגיון מאחורי התרגול הוא: סנכרון של פלג הגוף העליון עם הצעדים ודרכי הנשימה, כאשר השיטה זו התפתחה במשך מאות שנים. באמצעות השיטה מתבצעים מעברים לתנוחות ישיבה שונות. בעזרת תרגולים אלה ניתן להשיג שיפורים ניכרים: בשיווי המשקל, ברמות לחץ הדם, בגמישות, בחוזק השרירים, בצריכת החמצן ולהוריד אחוזי השומן בגוף.
טאי צ'י מדיטציה בישיבה על שפת הים

אומנם טאי צ'י מסורתי פותח למטרת ההגנה עצמית בלבד, במהלך השנים התפתח לצורה מעודנת של פעילות גופנית בישיבה, דהיינו המשמשת בימינו להפחתת מתח, לחץ ולאספקטים בריאותיים נוספים. טאי צ'י בישיבה מסייעת בהסגת שלוות החיים באמצעות תנועות עדינות וזורמות. תרגילי טאי צ'י בישיבה נלמדים רבות על ידי קהילת הרופאים והחוקרים. תרגילים אלה מבוססת בעיקר בתבניות ישיבה קצרים של "יאנג". עם השנים השיטה אומצה על ידי הציבור הרחב, ומטרת התרגול היא לשמר על שלמות תבנית הישיבה, וההיגיון מאחורי התרגול הוא: סנכרון של פלג הגוף העליון עם הצעדים ודרכי הנשימה, כאשר השיטה זו התפתחה במשך מאות שנים. באמצעות השיטה מתבצעים מעברים לתנוחות ישיבה שונות. בעזרת תרגולים אלה ניתן להשיג שיפורים ניכרים: בשיווי המשקל, ברמות לחץ הדם, בגמישות, בחוזק השרירים, בצריכת החמצן ולהוריד אחוזי השומן בגוף.


מה זה מדיטציה בתנועה בטאי צ'י?

טאי צ'י נקרא לעיתים קרובות כ"מדיטציה בתנועה", על פי מכון ((Tai Chi ו-(Chi Kung) , והיא טכניקת מדיטציה קלה שניתן לתרגל כמעט בכל מקום. ישנן עדויות רבות שלתרגולי גוף והנפש שמקורו בסין, יש ערך רב בטיפול או מניעת בעיות בריאותיות רבות. בתרגולים אלה ניתן להתחיל גם אם אינכם במצב בריאותי מעולה. באמצעות תרגילים איטיים אלה, אתה עוברים בלי לעצור סדרת התנועות הנקראות בשם תנועות בעלי החיים, למשל, "העגור הלבן פורש כנפיים", או תנועות מאומנויות הלחימה, "תיבת שתי האוזניים". תוך כדי תנועה אתה נושמים עמוק וטבעי, מקשיבים לתחושות הגופניות שלכם. התנועות בדרך כלל מעגליות ולעולם לא מאולצות, השרירים נינוחים ולא נמתחים, המפרקים אינם מורחבים או מכופפים לחלוטין, ורקמות החיבור אינן נמתחות. ניתן להתאים טאי צ'י בקלות לכל אחד, יכול להיות מתאים לאנשים המרותקים לכיסאות גלגלים או לאלה שבדרך להחלמה מהניתוח.


האם טא' צ'י משפיעה על הבריאות?

שיטת טיפול באמצעות טאי צ'י התפרסם כתוצאה ביכולת טיפול במחלות שונות, והיא נתמכת בין היתר על ידי הקרן אוסטרלית לאומית לפרקינסון וסוכרת. עם זאת, עדיין חסרות עדויות רפואיות חד משמעיות ליעילותה. בסקירה שיטתית בשנת 2011 המליצו לאוכלוסיית המבוגרת לעסוק בתרגולי השיטה עקב תרומתה בשיפור ביכולות הפיזיות והפסיכולוגיות בקרבת המתרגלים. כמו כן, משנת 2017 נמצאו עדויות לכך שמתאמני טאי צ'י בקרב אוכלוסיה מבוגרת, הורידו משמעותית את כמות הנפילות שלהם. שום ראיות חותכות לא נמצאה לגבי תועלתה לכל אחד מהמצבים האחרים שנחקרו כגון: מחלת פרקינסון, סוכרת, סרטן ודלקת פרקים. כמו כן, בסקירה שיטתית משנת 2015 נמצאה כי ניתן לבצע טאי-צ'י על ידי אנשים עם מחלות רפואיות כרוניות כמו: מחלת ריאות חסימתית כרונית, אי ספיקת לב ודלקת מפרקים ללא השפעות שליליות, נמצאו גם השפעות חיוביות על יכולת הפעילות הגופנית בקרב אוכלוסיית המתרגלים.


סיכום ומסקנות לגבי שיטת הטאי צ'י

מדובר באומנות לחימה סינית אשר במקורה נוצרה לשם הגנה עצמית בלבד, אך בפועל משמשת לצרכים רפואיים בכל רחבי העולם. השיטה התפרסמה באמצע מאה ה-20 לאחר הכרתה באמצעות "עמותת הספורט הסינית". נועדה לשפר יכולות פיזיות ובריאותיות של מעמד פועלים בסין. השיטה מבדילה בין תנועות רכות למטרת הגנה עצמית ותנועות קשות, דהיינו מעבר להתקפה. כאשר על פי פילוסופיית השיטה, לעולם לא תתבצע התקפה, כלומר נועדה להגנה עצמית בלבד, בשיטה ארבעה ווקטורים בהגנה עצמית יעילה כגון: אגרופים ובעיטות, מניפולציות והיאבקות. בטאי צ'י אין דירוגים בסגנון אומנויות לחימה יפניות, אומנם יש מקרים יוצא דופן בהם מתבצע דירוג וזה נדיר מאוד. השיטה מכתיבה סגנון לבוש מסורתי סיני לכל אומנויות לחימה סיניות, אומנם לא מדובר במדי חובה, בדרך כלל הלבוש הוא חופשי, נוח ופשוט. כאשר לפשטות, ערך רב בתרבות סינית. הסתבר כי, ישנה השפעה חיובית של תרגילי מדיטציה על אוכלוסיית מבוגרים, דהיינו מסייעת ליציבות בתנועה ועל שלמות בתבנית הישיבה. הסתבר לאחר מספר מחקרים רפואיים כי השיטה יעילה ומומלצת לאנשים במחלות מסוימות, אך עדיין אין עדות לכך שהשיטה מסייעת בהחלמה ממחלות קשות כמו סוכרת, סרטן, דלקת פרקים ועוד...

 

נכתב יל ידי - גיל פלג






Comments


bottom of page