top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

שיטת הישרדות של דניס הנובר: כלי מושלם להגנה עצמית כמו גם זרקור של דרך החיים

במאמר זה נעבור על שיטת הישרדות הישראלית הראשונה והוותיקה ביותר של קאייצ'ו, ד"ר דניס הנובר, נתייחס על שאלות מעניינות כמו: מהי היסטוריית היוולדות של שיטת דניס הישרדות? מה מיוחד בשיטת דניס הישרדות? על איזו פילוסופיית חיים השיטה מבוססת? מה מבדיל בין שיטת דניס הישרדות משיטות הגנה עצמית אחרות? מהי חשיבותם של תחרויות לשיפור מתמיד של שיטת הישרדות? האם שיטת הישרדות מתאימה לילדים ולנוער? האם שיטת דניס הישרדות מתאימה לנשים? מהי הכנה פסיכולוגית בשיטת דניס הישרדות?

 

מהי היסטוריית היוולדות של שיטת דניס הישרדות?

קאייצ'ו ד"ר דניס הנובר
קאייצ'ו ד"ר דניס הנובר

על פי ספרו (Hanover, 2005) "להביס את האלימות בכבוד", במשך שנים של אימונים אצל מדריכים ומורים רבים בתחומי אומנויות לחימה שונים, ספג את הידע, מנטאליות, והניסיון העשיר מהם יצר את הטכניקות של שיטתו, המבוססת על חוכמת מומחים רבים בתחומי הגנה עצמית שונים. בגיל 15 הצטרף דניס הנובר למועדון ג'ודו ראשון שלו בחו"ל. כאשר, בשנת 1959 קיבל את הדאן השני שלו בג'ודו. כאשר, בתחילת שנות ה - 70 התחיל לשלב ג'ודו עם אימוני קראטה, אינטנסיביים. בשנת 1975, נבחרת הקראטה הישראלית השתתפה באליפות העולם הראשונה בשיטת קראטה קיוקושין. שם הוא דורג כאחד משבעת הלוחמים הטובים בעולם. כמו כן, קיבל את הדאן השלישי שלו מקאייצ'ו מאסוטסו אויאמה, והוכר בתור נשיא של פדרציית קראטה קיוקושין הישראלית, ובתור המדריך הראשי שלה בישראל. כמו כן, קיבל את הדאן הרביעי שלו מהפדרציה הישראלית לקראטה. בשנת 1977 מונה לנשיא התאחדות הקראטה הישראלית ובשנת 1979 קיבל את הדאן החמישי שלו. בשנת 1983 קיבל דניס את דאן החמישי שלו מאיגוד הג'ו-ג'יטסו האירופית המקורית. כאשר, בהמשך שיטת דניס הישרדות הוכרה כסגנון מודרני של ג'ו-ג'יטסו, וד"ר דניס הנובר כמייסדו. נכון להיום הוא מחזיק בדרגת קאייצ'ו, בדאן 12בשיטתו (גבוהה ביותר בשיטתו).


מה מיוחד בשיטת דניס הישרדות?

שיטת דניס הישרדות קיימת כבר מעל שישים שנה. היא הוכיחה בעבר, ומוכיחה יום אחר יום את עוצמתה ויעילותה בתחרויות ספורטיביות, ובשדה הקרב במציעות הישראלית. זוהי אחד השיטה היעילה להגנה עצמית המשלבת טכניקות יישומיות מעולמות של אומנויות לחימה מכל רחבי העולם כגון: ג'ודו, ג'יו-ג'יטסו, קראטה ועוד... זהו כלי הגנה עצמית חשוב ודרך חיים שלמה שמסייעת למתאמן להרחיב את אופקיו, ולפתח כלים חדשים להתמודדות עם הקשיים שהחיים מציבים בפניו. הצלחתה רבה של השיטה כנגד לוחמה בטרור במאה ה-21, הביאה לקבלתה כחברה מן המניין ע"י איחוד הג'יו-ג'יטסו האירופאי, אשר רואה בשיטה זו אבן דרך מודרנית של הג'יו-ג'יטסו המסורתי. לימודי השיטה, בנויים כך שהם מתאימים לכל אדם, בכל גיל ומלווים כל מתאמן בצורה אישית ותוך מתן תשומת לב וחיזוק נקודות חולשה בצורה פרטנית. שיטת "דניס הישרדות" בארץ ובעולם, מקדמים טקטיקות להישרדות והגנה עצמית המתאימות הן לסוכנויות ממשלתיות והן לאזרחים ובין מתאמנייה נמנים מהבכירים בענפי הג'ודאיקה, הלחימה המשולבת וגורמי הביטחון, כולם כאחד גדלו והתחנכו תחת פיקוחו של ד"ר דניס, וילדיו משמרים את המסורת ואת הדרך אותה הוא קבע.


על איזו פילוסופיית חיים השיטה מבוססת?

פילוסופיית שיטת דניס הישרדות היא לא רק כלי מושלם להגנה עצמית אלא גם דרך החיים המבוססת על כבוד, משמעת ומודעות עצמית. על פי ספרו (Hanover, 2005) להביס את האלימות בכבוד, ניתן להבין שפילוסופיית החיים שלו מבוססת על שלושת הערכים העיקריים אשר חשובים עבורו (ד"ר דניס הנובר). דהיינו החברה, מדינה ודת. על פיו, אלוהים נותן לכם כלים להישרדות, ומדגיש על אחד המרכיבים העיקריים בנוסחה זו, הדרך של החיים אשר מבוססת על "רוח שלכם" ומשווה אותה לצ'י (Chi)/דרך. כאשר ד"ר הנובר מדגיש, סוד של צ'י (Chi)/דרך נמצא בתוככם, על פיו חייבים להיות רגועים, עד שקורה מצב חירום. ובמקרה של סכנת חיים, התגובה צריכה להיות בדומה לאינסטינקט הישרדותי של נחש טורף, כלומר תגובת התפרצות כלפי היריב, מהירה ועוצמתית. על פיו, האימונים אצלו מסייעים לחניכים שלו למצוא את הדרך החיים האופטימאלית כ"חלק של עצמו". כאשר, השיטה חרטה על דגלה לעזור לאנשים, לסביבה ולבעלי החיים במצוקה. השיטה נועדה לפתח אצל חניכיה תכונות ועקרונות של דרך החיים כגון: מוסריות, הישרדותיות ומשמעת עצמית להשגת יעדי חיים. השיטה מכוונת להתייעלות וקידמה, לשיפור מתמיד וחדשנות, לפתיחות כדי לקבל ביקורת. לצד טכניקות משולבות מכל רחבי העולם, ספגה שיטת דניס הישרדות גם את העקרונות המוסריים של העמים שהעבירו את חלקם מתרבותם. ערכים אלה העניקו לה את הכוח לעבור את המבחנים הקשים של הזמן, לעמוד ולהתחשל בהם. דהיינו, היום מי שעוסק בשיטת דניס הישרדות לא רק לומד להגן על עצמו, אלא גם צובר ניסיון בהתנהגות מכובדת המבוססת על ששת ערכי הכבוד אשר נועדו להעשיר את חניכיה בערכים טהורים כמו: כבוד לאלוהים, לדגל המדינה, להורים, למורים, לחברים ולעצמו. מתוך ערכים אלו צומחים דפוסי התנהגות המנחים את חניכי השיטה בחיי היום יום ועוזרים: בשיפור מתמיד של האישיות שלהם; מסייעים להרחיב אופקים, לחשוב מחוץ לקופסה; לעזור לזולת; להגשים את הפוטנציאל שטמון בהם.

מה מבדיל בין שיטת דניס הישרדות משיטות הגנה עצמית אחרות?

דניס הישרדות, היא שיטת לחימה אשר כוללת בה כלים אולטימטיביים להגנה עצמית מאומנויות לחימה שונות. כאשר, הישרדות בתנאי הקיצון, היא למעשה זו שמבדילה את השיטה מכל שיטה אחרת, ומה הכוונה? כל החניכים בשיטה זו יודעים משיעור ראשון שלהם אצל ד"ר דניס הנובר, לא לפחד מהמכה של היריב, לשדר כוח ועוצמה גם במצבים בהם נמצאים בעמדה נחותה יותר יחסית ליריב. כלומר, דגש רב משיעור הראשון של השיטה בהכנה פסיכולוגית של החניך. ללא הבדל במין, בגיל ובסטאטוס החברתי שלו. בשיטה שמים דגש רב על תרגילים ישימים ומגוונים בהגנה עצמית נגד אדם חמוש בנשק חם וקר. דהיינו, מקל, סכין, אקדח ורובה. למעשה החניכים של השיטה עוברים קורס הכנה אינטנסיבי, להגנה עצמית בסגנון של כוחות הביטחון במדינת ישראל. כאשר, לא מעט חניכים של השיטה משרתים בתור מדריכים בכירים ביחידות מיוחדות של צבא ומשטרת ישראל. עד כאן, ייתכן וישאלו שאלה מציאותית ובצדק, אז מה בכל זאת מבדיל את השיטה משיטות הגנה עצמית אחרות כמו קרב מגע, קרב מגן ישראלי, הקלה וכו... שיטות בהם לא מתקיימות תחרויות. לידיעתכם, רוב התרגילים בין שיטת הישרדות של ד"ר דניס הנובר לבין שיטות כמו קרב מגע, קרב מגן, הקלה וכו... זהים לחלוטין! אך חובה להוסיף כי שיטת ד"ר דניס הנובר כוללת עבודת קרקע מיועדת לצרכי הגנה עצמית נטו (מבוססות על ג'ודו, וג'ו-ג'יטסו)... מה שכמעט אין בשיטות הגנה עצמית ישראליות אחרות. כלומר, מדובר בשיטה וורסטילית ביסודה אשר מאגדת תחומים שונים של הגנה עצמית מכוונים כולם להיות אפקטיביים ויישומים לצרכי הישרדות במצבי מצוקה קשים. תחרויות שמתקיימות בשיטה זו הם במגע חלקי או מלא על פי כללים של אותה תחרות, ונועדו לבחון תרגילים בתנאי קיצון של תחרויות. כאשר, האנושות עוד לא המציע שיטה טובה יותר לשיפור מתמיד של השיטה, למעט מצבי מציאות של מלחמה או לחימת אמת ברחוב, אשר מהווים מבחנים אולטימטיביים לגילוי נקודות חלשות ושיפור מתמיד של השיטה. מדריכים בכירים של השיטה משרתים ביחידות בחירות של צבא ומשטרת ישראל, עקב כך השיטה מתעדכנת בתרגילים מהשטח של מציאות ישראלית בנושאים של לוחמה בטרור ובפשע.


מהי חשיבותם של תחרויות לשיפור מתמיד של שיטת הישרדות?

לצורך העניין שיטת הישרדות של ד"ר דניס הנובר בה תלמידים שלו לומדים לא רק בצורה תיאורטית יבשה את הנושא של הגנה עצמית, אלא בשיטה זו מתקיימים תחרויות שמשלבות תרגילים רבים מעולם של קרב מגע והגנה עצמית. תחרויות אשר מאפשרות לבדוק את יעילותם של אותם תרגילים שמועברים בשיעורים. אין ספק שתחרות היא הדרך החשובה לשיפור מתמיד של השיטה, אך בתחרות קיימים גם חוקים שאמורים להגביל את המתחרים שלה. כלומר, אם היריב קיבל מכה ונוטרל לא ימשיכו להכות אותו אלא יעצרו את הקרב. ברור שבמציאות זה לא קורה, ולמבחן של מציאות השפעה עליונה על שיפור מתמיד של השיטה. כל נשק שנוצר בתולדות האנושות, עובר מבחן מציאות בשדה הקרב. כך זה היה, זה מה שקורה היום וזה מה שיקרה בעתיד.


האם שיטת הישרדות מתאימה לילדים ולנוער?

קאייצ'ו ד"ר דניס הנובר מלמד ילדים הגנה עצמית
קאייצ'ו ד"ר דניס הנובר מלמד ילדים הגנה עצמית

בשיטת ד"ר דניס הנובר, התייחסות מדעית לנושאים של כללי התנהגות של נוער וילדים. כלומר, יכולת שלהם להסתדר עם אחרים לאורך זמן; ליכולת להפגין גמישות, ולהתמודדות עם מצבים משתנים. על פיו, היכולת החברתית אצל הילדים מתפתחת עם הגיל, ומגיל צעיר של הילד, חשיבות רבה לתת חינוך מתאים עם עקרונות ופילוסופיית חיים הולמת. בספרו (Hanover, 2005), להביס את האלימות בכבוד, הוא מדגיש חשיבותם של "תודעתנו, ליבינו, (Chi)/דרכינו וגופינו" כאשר על פיו, סינרגיה של המרכיבים אלה מאפשרת לנו להמשיך ולא לוותר, להיות מאוחדים בגופינו עם נפשנו ולכל המרכיבים אלה חשיבות רבה בהישרדותנו, ועל פיו, הם אלה שמהווים (Chi)/דרך החיים. כאשר, באימונים בשיטה שלו מוקדשת תשומת לב רבה לבנייה ושיפור של שפת הגוף; כישורים חברתיים; ליכולת קבלת ביקורת; ליצירת קשרים חברתיים חיוביים עם חברים; למתן כבוד למאמן, ולחברי הקבוצה.

חינוך נוער ילדים על פי ערכים של שיטת דניס הישרדות
חינוך נוער ילדים על פי ערכים של שיטת דניס הישרדות

עקב כך, החניכים שלו עם הזמן מפתחים אמפטיה ומסוגלים להבין טוב יותר את נקודת המבט של החבר. על פי ספרו (Hanover, 2005) להביס את האלימות בכבוד, ליחסי אנוש מוקנית חשיבות עליונה, דהיינו "תתחשבו במחשבות ובריגושים של אחרים" ומוסיף "אל תשנה את דרך החיים של אחר, אלא תעזור לו לעשות אותה טובה יותר". כמו כן, השיטה שלו נותנת כלים מעשיים להתמודדות בסיטואציות חברתיות שונות כמו: בריונות בבית הספר; מול תקיפות של מבוגרים; מול אלימות ברשתות החברתיות ועוד... השיטה מסייעת לילדים אשר היו מדוכים בעבר, להרגיש יותר ביטחון עצמי, הם לומדים להימנע מעלימות, להעריך את המצב, ואם אין בררה להגיב בצורה מידתית ויעילה. כמו כן, אימונים בשיטת דניס הנובר, מסייעת לאיזון מערכת הפיזיולוגית של הגוף, ומשפרת את השליטה בתגובות בעת מצבי לחץ.


האם שיטת דניס הישרדות מתאימה לנשים?

זכייה בתחרות של נשים בשיטת דניס הישרדות
זכייה בתחרות של נשים בשיטת דניס הישרדות

בעבר הוקמה חטיבה להגנה עצמית של נשים ע"י דניאלה גנפול, כאשר היום התכנים מקצועיים מועברים ע"י אדוארד לינדנבאום; בתו של דניס, אור-לי הנובר ומפוקחת ומנוהלת ע"י ד"ר דניס הנובר עצמו. השיטה מספקת פתרונות קונקרטיים, לבעיות אמתיות של התקפות על הנשים שניתן לראות בחדשות, בטלוויזיה, בעיתונות או באינטרנט. השיטה מאפשרת לנשים לחוש מוכנות ומסוגלות במצבים מאיימים ובלתי צפויים במרחב הציבורי והפרטי שלהן. תרגולים רבים בשיטה זו מחזקים את היכולת של האישה להגן על עצמה מפני תקיפות עתידיות. משפיעות על בניית תכונות חשובות כגון: אסרטיביות, הערכה עצמית, תחושת שליטה. גורמות לירידה בחרדה ובפחד מתקיפות עתידיות. בשיעורים מתרגלים ברמת אינסטינקטים תרחישים שבלוניים ולא נוחים במיוחד אשר מדמים את המציאות של התקיפה מסוגים שונים, ומצבי איום מגוונים כגון: ניסיון שוד או אונס. ברוב תרגולי השיטה, הנשים מתמודדות עם הפעלת כוח אסימטרית מהיריב, מכיוון שלרוב, תוקף הוא גבר, ולרוב הוא גדול יותר, עוצמתי יותר, אגרסיבי יותר וחזק יותר פיזית.


מהי הכנה פסיכולוגית בשיטת דניס הישרדות?

יש צורך להכין את החניך, קודם כול מנטאלית (נפשית) לא להילחץ במקרים של תקיפה עם נשק חם, קר ועוד..., עושים תרגולים רבים באמצעות ציוד גומי מדמה תקיפות שונות ונפוצות ביותר. כאשר, יחסית לקרב מגע מסורתי להפעלת לחץ אטומי במהלך התרחיש מוקנית חשיבות עליונה! אין רחמים! הכל חייב להכין אתכם מנטאלית למציאות! והמטרה היא שהתגובה שלכם תגיע בעיתוי מתאים ביותר ויהפוך לאינסטינקט חייתי והגנתי. בדרך כלל מוח שלנו מפסיק לחשוב שהאירוע כזה מתרחש, וקרב אמיתי נגמר בשניות ספורות. בגלל זה, חשיבות רבה בתרגולים רבים, ובקבוצות. מדובר בהמון חזרות שהחניכים עושים כדי להיות מוכנים לתרחישי תקיפות כאלה. הכנה כזו מעלה סיכויי הישרדות בצורה משמעותית.

 

סיכום שיטת הישרדות של קאיצ'ו ד"ר דניס הנובר: כלי מושלם להגנה עצמית כמו גם זרקור של דרך החיים

במאמר זה עברנו על שיטה הישרדות הישראלית הראשונה והוותיקה ביותר של קאייצ'ו, ד"ר דניס הנובר, התייחסנו על מספר שאלות מעניינות בהם למדנו על היסטוריית היוולדות של שיטת דניס הישרדות ומה מיוחד בשיטה; על איזו פילוסופיית חיים השיטה מבוססת ככלל ובפרט על פילוסופיית שטמונה בטכניקת הישרדות בעת ביצוע קרב עם היריב; ראינו מה מבדיל בין שיטת דניס הישרדות משיטות הגנה עצמית אחרות ומהי חשיבותם של תחרויות לשיפור מתמיד של שיטת הישרדות; הסתבר לנו כי שיטת הישרדות תורמת רבות להכנה פסיכולוגית של ילדים ונוער, מהווה זרקור של הדרך לסלילת המשך של החיים; מתאימה לצרכי נשים אשר בדרך כלל מתמודדות עם יריב גדול וחזק יותר. כמו כן, ראינו מהי הכנה פסיכולוגית בשיטת דניס הישרדות.

 

הכתבה של גיל פלג.

יועץ מקצועי בנושא שיטת דניס הישרדות רן שטיינברג.


ביבליוגרפיה

Hanover, D. (2005). Defeating Violence with Honor - A life of Spirit and Survival.



Opmerkingen


bottom of page