top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

אגרוף תאילנדי: גם כלי יעיל להגנה עצמית וגם דרך מושלמת להכות בשומנים

עודכן: 19 באוג׳ 2021

הנושא של מאמר זה מוקדש, לאומנות לחימה עתיקה שתעזור לכם "להכות בשומנים". לא מעט אנשים סובלים בימינו בהשמנת יתר ומחפשים כל מני דרכים איך לרדת במשקל בצורה בריאה ויעילה. במאמר זה ננסה להראות דרך כיפית של שיפור יכולות הגנתיות וירידה במשקל. כמו כן, נעבור על ההיסטוריה של אגרוף תאילנדי ונענה על השאלות הבאות: מה זה אגרוף תאילנדי? מה זה מואי בוראן? כמה קלוריות שורפים באימון אגרוף תאילנדי? איך בונים כושר באגרוף תאילנדי? מה זה קרבות באגרוף תאילנדי? איזה סוגי אגרופים יש באגרוף תאילנדי? איזה סוגי בעיטות יש באגרוף תאילנדי? איזה ציוד מגן מומלץ באגרוף תאילנדי? איזה ציוד כושר ביתי מומלץ באגרוף תאילנדי? איזה ציוד פיטנס ביתי נדרש לפיתוח סיבולת לב-ריאה באימוני אגרוף תאילנדי? מה כולל ציוד מאמן באגרוף תאילנדי?

 

מה זה אגרוף תאילנדי?

מטרת היוצרים של הסגנון הייתה, להשתמש בכל גופו של הלוחם בתור נשק. כאשר, הידיים והרגליים היו צריכים לדמות חרב ופגיון; השוקיים והאמות חיזקו כדי לשמש שריון נגד המכות, המרפקים והברכיים היו אמורים להיות פטישים של הלוחם
זירת אגרוף תאילנדי, מכת ברך לפנים

אגרוף תאילנדי או מואי טאי, היא אומנות לחימה תאילנדית עתיקה. היסטוריונים על פי רישומים וציורים עתיקים מעריכים כי אגרוף תאילנדי החיל את דרכו באמצע מאה ה - 13 בסיאם. בתחילת מאה ה - 17 הפך להיות פופולארי בכל ממלכת תאילנד. בתאילנד השיטה נחשבת ל"ספורט של המלכים", והמלוכה התאילנדית תמיד מילאה תפקיד בולט בהתפתחותו . המלך "Sri Saan Petch", המכונה "מלך הנמרים", היה ידוע לשמצה בתור מלך, אשר היה שם מסכת נמר כדי להסתיר את זהותו והתמודד בטורנירים של אגרוף תאילנדי. במקור השיטה פותחה ללוחמה מגבו של פיל, כאשר הלוחם אוחז ביד אחד חרב ובשנייה מקל. מטרת יוצרים של הסגנון הייתה, להשתמש בכל גופו של הלוחם בתור נשק. כאשר, הידיים והרגליים היו צריכים לדמות חרב ופגיון; השוקיים והאמות חוזקו כדי לשמש שריון נגד המכות; המרפקים והברכיים היו אמורים להיות פטישים של הלוחם. קרבות זירה בסיאם העתיקה התנהלו בשיטת ההישרדות של הלוחם החזק ביותר, בדומה לתהליכים אבולוציוניים בהם החזק שורד ומנצח. למעשה יצרו סגנון לחימה יעיל וקשוח להתקפה ולהגנה עצמית, כאשר הלוחם בזירת הקרב היה אמור להתמודד במהירות עם האויב שלו ולעבור להבא בתור, וכך הלאה עד שנשאר לוחם יחיד בלתי מנוצח בזירה. אומנות וטקטיקת הלחימה עברו מאב לבן, השיטה שרדה במבחנים מעשיים של מלחמות בין השבטים השונים של סיאם העתיקה והגיעה עד ימינו מחוזקת ומחושלת.

בתחילת המאה - 20 ענף ספורט זה הפך לריכוזי וסחיר כאטרקציה, המלכים הקימו פסטיבלים שערכו שבועיים בערים הגדולות, בהם ניהלו קרבות אגרוף תאילנדי. לפעמים, הסכסוכים, על נושאים של סדר היום הלאומי בין חברי מעמד הבכיר בממשלת תאילנד, היו מוסדרים באמצעות קרבות באגרוף תאילנדי, כאשר לכל סיעה היה לוחם שהיצג את האינטרסים שלהם.

בקרבות זירה של היום בתאילנד, נהוג לפני הקרב לבצע ריקוד "ואי קרו, ראם מואי" המסורתי אשר נמשך כמה דקות בצלילי ה"סאראמה" (מוזיקה תאילנדית מסורתית), כאשר למסורת זו מאות שנים. הלוחם שם על ראשו "מונגקון" ומתחיל לרקוד לכל כיוון של הזירה. נוגע בעמדות של הזירה בתפילה ובצורה זו, מפגין כבוד ליריבו, למורה, לארצו, לאגרוף תאילנדי ולרוחות
לוחם אגרוף תאילנדי לאחר הקרב תולה מונגקון

בקרבות זירה של היום בתאילנד, נהוג לפני הקרב לבצע ריקוד "ואי קרו, ראם מואי" המסורתי אשר נמשך כמה דקות בצלילי ה"סאראמה" (מוזיקה תאילנדית מסורתית), כאשר למסורת זו מאות שנים. הלוחם שם על ראשו "מונגקון" ומתחיל לרקוד לכל כיוון של הזירה. נוגע בעמדות של הזירה בתפילה ובצורה זו, מפגין כבוד ליריבו, למורה, לארצו, לאגרוף תאילנדי ולרוחות. מבחינת חוקי קרב של היום, מותר כמעט הכול, למעט נגיחה ביריב, הכאתו בגב ובאזור החלציים. הכללים מאפשרים להשתמש במרפקים ובקלינצ'ים, הקרב בדרך כלל מסתיים לאחר נוקאאוט, החלטת השופט או לאחר סיום הזמן החוקי.חובה למתמודדים להשתמש במגני שיניים ומפשעת כדי לא לקבל טראומות. אגרוף תאילנדי ידוע גם בשם כינוי “אמנות שמונה הגפיים.” הכוונה היא לשמונה נקודות המגע בהן נעשה שימוש באמצעות גוף האדם: האגרופים, המרפקים, הברכיים והשוקיים.


מה זה מואי בוראן?

היא אומנות לחימה עתיקה אשר קדמה את מואי טאי, השיטה פותחה בעבר להגנה עצמית בלבד ועל מנת להגן על סיאם-ממלכת תאילנד הקדומה. חוקי קרב במואי בוראן התירו להשתמש בחבלי כותנה עטופים על כפות ידיים, לאחר מכן, היו טובלים אותם בשרף עצים ומפזרים סביב זכוכיות על מנת לגרום נזק רב יותר לאויב. במואי בוראן יש 15 קאטות שבכל אחד כ-10 תרגילים. בשונה מהקראטה המסורתי במואי בוראן מתקדמים בדרגות באמצעות קבלת סרט הזרוע, מצבע לבן עד אדום (דרג זוטר). כאשר דרגות בכירות הם מדרגת אדום לבן (דרגת מדריך) עד צבע זהב (הדרגה הכי בכירה). כאשר מאמן מוסמך נקרא "ארג'ן" בדומה לסנסאיי בקראטה היפני. בתחילת מאה ה-20 אסרה ממשלת תאילנד לימודי מואי בוראן וקבעה חוקים חדשים בקרבות הזירה.


כמה קלוריות שורפים באימון אגרוף תאילנדי?

במהלך הקרב, האגן מייצר מומנטום סיבובי חזק וכתוצאה מכך מהלומה או ההגנה. המתחרה משחררים בעיטות הרסניות שמקורם בעצם האגן בתנועה עגולה, כתוצאה ממומנטום הסיבובי והתאוצה חסרת תקדים, נוצר כוח אדיר ממוקד בעצם השוקה וכף הרגל
התוקף משתמש בשוק הרגל כדי להכות את ראשו של היריב

כדי לענות על השאלה זו, קודם כול חייבים לשאול את עצמינו מספר שאלות: באיזה כושר פיזי המועמד נמצא? האם יש למועמד עודף משקל? מה הגיל של המועמד היום? מה מצב בריאותי של המועמד? מדובר במועמד בגבר או באישה? דהיינו לכל קטגוריה לעיל טיפול שונה לחלוטין! בדרך כלל מאמנים מסווגים אותם בקבוצות שונות עם תוכנית הכשרה ייחודית לכל אחד. לכל חניך שמגיע בתחילת דרכו ונרשם בחוג של אגרוף תאילנדי, המאמן בונה לו תוכנית התקדמות לתקופה של חודשיים-שלושה. כאשר המטרה העיקרית היא לשפר מספר פרמטרים חשובים של הגוף כגון: סיבולת לב-ריאה (האירובי); גמישות ידיים ורגליים; השרירים החיוניים לאגרופים ובעיטות: החזה, הבטן, הידיים והרגליים. כאשר יש סדרת תרגילים שמחזקים את השרירים האלה והופכים אותם לעוצמתיים וגמישים יותר. בדרך כלל מדובר בתרגילי כושר סטטיים ודינמיים. בתקופה התחלתית זו חובה להתמקד בכושר. דהיינו בדרך כלל בתקופה זו, החניך בונה את עצמו למאמצים של שיעורים מתקדמים יותר בעתיד. בשיעורים הראשוניים של שעה ניתן להגיע לשריפה של ממאה עד מתאיים קלוריות והאימונים כוללים: ריצה, קפיצה בחבל, אגרוף צל, תרגול בעיטות ואגרופים על שקי אגרוף. אחרי כניסה לכושר המספרים אלה עולים משמעותית ממתאים לארבע מאות קלוריות בשעה. אומנם אומדנים אלה תלויים במספר פרמטרים כמו: מבנה הגוף, גיל ורצון (מוטיבציה) של החניך. היום ישנם שעונים חכמים אשר מסוגלים למדוד בצורה מדויקת את הדופק, שריפת קלוריות ויכולת ניטור של התקדמות במאמצים.


איך בונים כושר באגרוף תאילנדי?

באימון אגרוף תאילנדי עובדים כל קבוצות השרירים בגוף, מה שתורם לפיתוח סיבולת לב-ריאה ומספק שילוב אולטימטיבי לפעילות אירובית וסטטית, עובדים על הזריזות, עוצמה וכוח מתפרץ. מאמני רבים משלבים בתחילת אימונים ריצות ושחרורים, ואף יש מאמנים שממליצים בחום לבצע ריצות יזומות ללא קשר לחוג.
עבודה על הזריזות, עוצמה וכוח מתפרץ

באימון אגרוף תאילנדי עובדים כל קבוצות השרירים בגוף, מה שתורם לפיתוח סיבולת לב-ריאה ומספק שילוב אולטימטיבי לפעילות אירובית וסטטית, עובדים על הזריזות, עוצמה וכוח מתפרץ. מאמני רבים משלבים בתחילת אימונים ריצות ושחרורים, ואף יש מאמנים שממליצים בחום לבצע ריצות יזומות ללא קשר לחוג. אימוני אגרוף תאילנדי כוללים תרגולים עם סרטי גומי מסוג TRX (אימון דינאמי), הרמת משקולות (אימון סטטי), וכל זה נועד לשם פיתוח שרירים חיוניים ופונקציונאליים. עובדים על השק, מכות ידיים ורגליים סטים עם חזרות רבות על השעון, תרגולי בעיטות ואגרופים עם מאמן אשר מחזיק פדים ועוד. כתוצאה מכך, שריפת קלוריות מואצת, חיטוב גוף ובניית יכולת הגנתית מדהימה. כמו כן, החניכים המתקדמים יותר מבצעים בהשגחת המאמנים קרבות במשך עשר דקות, רבע שעה. פעילות זו תורמת לרכישת יכולות הגנתיות מדהימות של אגרוף תאילנדי. גם מכים וגם שורפים המון קלוריות.


מה זה קרבות באגרוף תאילנדי?

בקרבות משתמשים במגוון רחב של מכות אגרופים, מרפקים, ברכיים, בעיטות ודחיפות רגליים. כאשר דחיפות כף הרגל משמשת על מנת לשלוט במרחק או להוציא את היריב מהאיזון. במהלך הקרב שימוש רב בשרירי הליבה, האגן מייצר מומנטום סיבובי חזק וכתוצאה מכך מהלומה או ההגנה
קרב בין שתי נשים, דחיפה ישירה עם הרגל

בקרבות משתמשים במגוון רחב של מכות אגרופים, מרפקים, ברכיים, בעיטות ודחיפות כף הרגל. כאשר דחיפות כף הרגל משמשת על מנת לשלוט במרחק או להוציא את היריב מהאיזון. במהלך הקרב שימוש רב בשרירי הליבה, האגן מייצר מומנטום סיבובי חזק וכתוצאה מכך מהלומה או ההגנה. המתחרים משחררים בעיטות הרסניות שמקורם בעצם האגן בתנועה עגולה, כתוצאה ממומנטום הסיבובי והתאוצה חסרת תקדים, נוצר כוח אדיר ממוקד בעצם השוקה וכף הרגל. המכה יכולה להיות מכוונת לכול אזור בגופו או בראשו של היריב. כאשר היריבים נצמדים באגרוף תאילנדי, הקרב עובר למישור של מכות מרפקים וברכיים. בדרך כלל במהלך הקרבות שורפים המון קלוריות, היריבים נמצאים כל הזמן בתנועה. כמו כן, הקרב בין היריבים דורש סיבולת לב-ריאה וכושר עצום. בהכנות לקראת התחרויות, מחזקים שרירי הבטן אשר הכרחיים לביצוע בעיטות וחסימות.


איזה סוגי אגרופים יש באגרוף תאילנדי?

מכות ידיים באגרוף התאילנדי זהה לאגרוף המערבי, מתבצעים באגרוף סגור לכיוון ראשו וגופו של היריב. משתמשים ברצועות ובכפפות אגרוף כדי להגן על התוקף וגם על היריב שלו.

ג'אב – האגרוף הקדמי נשלח לכיוון סנטרו, ראשו או גופו של היריב. יכול להתבצע עם או בלי תזוזה של הרגליים והיא הטכניקה החשובה בקרבות מאחר שמאפשרת קביעת המרחק, כלומר בעיתוי מתאים הוצאה של אחת ממכות מצוינות למטה:

קרוס – האגרוף האחורית נשלח ישר לעבר היריב.

וו - האגרוף האחורית נשלחת מגובה הכתף מכופפת בתנועה מעגלית לכיוון ראשו או גופו של היריב.

אפרקט - האגרוף האחורי יוצא מלמטה כלפי מעלה לעבר סנטרו של היריב.


איזה סוגי בעיטות יש באגרוף תאילנדי?

בעיטה נמוכה – התוקף משתמש בשוק הרגל כדי להכות את הירך של היריב. המטרה העיקרית להמם אותו ולגרום לחוסר יציבות. בתנאי שהבעיטה נכנסה מספר פעמים ברצף לאותו המקום, הדבר עלולה לגרום לנזק רב לעצם, לרצועה או למפרק.

בעיטת גוף - התוקף משתמש בשוק הרגל כדי להכות את הגוף של היריב.

טיפ – בעיטת דחיפה של היריב.


איזה ציוד מגן מומלץ באגרוף תאילנדי?

כדי לשמור על הבטיחות באימונים באגרוף תאילנדי, חייבים להתגונן בפני פציעות קשות של החניכים. עקב כך, אסור לאפשר הדגמות וקרבות ללא ציוד מגן מתאים! בדרך כלל מדובר במגנים לא יקרים יחסית לנזק גופני שהם מונעים. כמו כן, נכנס כן נושא של ביטוח מקצועי של המאמן. ללא ציוד מגן אין ביטוח! בקרבות מגע מלא, כדאי להשתמש במגנים כדי למזער טראומות מכל סוג בקרב. להלן רשימת מגני גוף מומלצים:

  • תחבושת ידיים.

  • מגן רגל.

  • קאפה.

  • מגן גוף.

  • מגן ראש.

  • כפפות קלות.

  • כפפות אגרוף.

  • שומר שוקה.

  • שומר יד וזרוע.

  • מגן מפשעת.

  • מכנסי קצר גבר ואישה.

  • תומך קרסול.

איזה ציוד כושר ביתי מומלץ באגרוף תאילנדי?

מומלץ לעבוד בבית כדי לחזק: מכות ידיים ובעיטות; שרירים פונקציונליים באמצעות אימון משקולות וכו'... לצורך כך, ניתן לרכוש ציוד אישי מינימלי אשר לא טופס מקום רב, מהווה אימון ביתי מושלם ומכין את החניך פיזית לאימונים מתקדמים בחוגים, בהם נדרשת אינטראקציה עם האנשים, כוח, גמישות, סיבולת לב-וריאה ועוד... להלן רשימת ציוד כושר מומלצת, לתרגולים בבית:

  • מזרן יוגה.

  • משקולת אוניברסלית.

  • ספסל משקל מתכונן.

  • שק אגרופים לזריזות.

  • שק אגרופים ובעיטות עומד.

  • ציוד אגרוף, ספינינג בר.

  • סט משקולות קל.

  • כדור רפלקס אגרוף.



איזה ציוד פיטנס ביתי נדרש לפיתוח סיבולת לב-ריאה באימוני אגרוף תאילנדי?

קודם כול זה בריאות, דבר שני בקרב, שלא הסתיים תוך זמן קצר מנצח מי שבעל סיבולת לב-ריאה. למטרה זו מומלץ לעשות הליכות מהירות, לשלב עם ריצות להגביר ולהוריד קצב. ריצות כאלה ניתן לעשות בטבע, בטיילת או בבית על מסלול ריצה או אופני ספינינג, שניהם מעולים למטרת שיפור הכושר. כדאי לשמור על הגב ולהשתמש בנעל מתאימה בזמן הריצה. מומלץ לתעד ולעקוב אחרי שריפת הקלוריות ודופק-לב שלכם באמצעות שעונים חכמים, גם כן שבאמצעותם קל מאוד לראות שיפורים שלכם בסיבולת לב-ריאה, שריפת קלוריות, משך זמן אימון ועוד...למעשה כל פעילותכם מתועדת באמצעות מחשב, וקיימת היסטוריית אימונים. עקב כך, מדובר בכלי ניטור ובקרת בריאות יעיל במיוחד, דהיינו סוג של מאמן אישי ורופא ביחד. להלן צורף רשימת ציוד אישי מומלץ באימוני בית, לפיתוח סיבולת לב-ריאה, לניטור ובקרת הישגים:

  • אופני ספינינג.

  • מסלול ריצה.

  • שעון חכם.

  • נעלי ריצה לגבר ולאישה.





מה כולל ציוד מאמן באגרוף תאילנדי?

עקב ייחודיות של השיטה, על פי ייעודה, והיסטוריית היוולדותה, חשיבות רבה מוקנית בהיווצרותם של שרירים פונקציונליים. מצד אחד יש צורך לעבוד על מהירות וזריזות בתנועה, מצד השני לפתח שרירים לכוח ועוצמה. כדי להצליח במשימה זו: כדאי לעבוד עם משקולות קטנים, הרבה חזרות בכל סט; כמו כן, לשלב עם אימוני כוח (אימוני משקולות), אשר מהווים הכנה פיזית סטטית טובה, כדאי להקפיד על עומסים מתאימים ולהתייעץ עם המאמן כדי לא לגרום נזקים לרצועות שרירים; מומלצת עבודה עם מרחיב קרפאל וגומי אימונים נמתח; עם חבל אימונים כבד; המון חזרות על שק כבד וקל; עם שק זריזות ועוד... מכות רגליים וידיים עם המאמן, ועם ציוד מתאים לכך. לצורך העניין מכות ידיים וברכיים לכיוון הבטן, ניתן לבצע רק עם יש למאמן מגן בטן מתאים ובטוח! כאשר מגיעים לבית הספר, והחלטתם להירשם תבדקו אם הרצפה שלהם מוגנת היטב, ועם ריפוד הגנה מתאים בפני נפילות, הטלות, זריקות וכו... להלן צורף רשימת ציוד מומלצת למאמן, באימוני אגרוף תאילנדי:

  • חבטות אגרוף.

  • חבל פיטנס כבד.

  • מגן מכות וביעיטות בטן.

  • שק אגרוף כבד.

  • שק אגרוף קל.

  • שק אגרופים ובעיטות עומד.

  • גומי מוצק לאימונים.

  • מחזק קרפאל.

  • ריצוף חדר כושר.

  • זוג כריות לבעיטות.

  • רפידת בעיטות ואגרוף.

  • משקולת אוניברסלית.

  • סט משקולות קל.

  • חבל קפיצה.

  • שק אגרופים לזריזות.

  • ציוד אגרוף, ספינינג בר.

 

סיכום על אגרוף תאילנדי

עברנו על ההיסטוריה המרשימה של אגרוף תאילנדי, הסתבר כי מואי טאי אחד האומנויות הלחימה הקשוחות בעולם, מפתח יכולות הגנתיות מדהימות, תורם רבות לפיתוח שרירים אפקטיביים בכל הגוף. האימונים כוללים: תרגולי משקולות, אירוביים וסטאטיים; המון עבודה על השק עם ידיים ורגליים; עבודה עם מאמן על הפדים; קרבות למתקדמים; תרגילי גמישות ופיתוח סיבולת לב-ריאה. למתאמנים שרוצים לרדת במשקל ישנה הזדמנות מצוינת להכות בשומנים. במאמרים הבאים נקדיש זמן רב כדי להסביר את חשיבותו של התזונה הנכונה להפחתת המשקל ככלל ובפרט בשילובו עם אימונים מתאימים. כמו כן, ראינו באיזה ציוד מגן חובה להשתמש; איזה ציוד ביתי מומלץ לרכוש לאימוני בית לפיתוח כושר גוף וסיבולת לב-ריאה; מה כולל ציוד מאמן באגרוף תאילנדי.

 

הכתבה של - גיל פלג.



פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page