top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

אומנויות לחימה מעורבות: השיטה האולטימטיבית להגנה עצמית, כל מה שרציתם לדעת עליה

עודכן: 8 בספט׳ 2021

במאמר זה נעבור על: מה זה אומנויות לחימה מעורבות MMA? מה ההיסטוריה של אומנויות לחימה מעורבות MMA? מה הם חוקים ותקנות באומנויות לחימה מעורבות MMA? מה זה ניצחון באומנויות לחימה מעורבות MMA? מה הן אסטרטגיות קרב באומנויות לחימה מעורבות MMA? מה זה טקטיקת "Sprawl-and-brawl" ב-MMA? מה זה טכניקת "Clinch-fighting" ב-MMA? מה זה טכניקת "Ground-and-pound" ב-MMA? מה זה טכניקת "Lay-and-pray" ב-MMA? מה זה טכניקת "Submission-grappling" ב-MMA? מה לובשים באומנויות לחימה מעורבות? באיזה ציוד מומלץ להשתמש באומנויות לחימה מעורבות?

 

מה זה אומנויות לחימה מעורבות MMA?

טכניקת לחימה "שכב-ותתפלל" הוא ההפך מטכניקת "קרקע-ופאונד". הכוונה לשכב על היריב ולא תעשה שום דבר בתקווה שהוא נכנעה.
הכנעת היריב באמצעות טכניקת «Lay-and-Pray»

אומנויות לחימה מעורבות MMA ספורט לחימה היברידי המשלב טכניקות מאגרוף, היאבקות, ג'ודו, ג'יו-ג'יטסו, קראטה, איגרוף תאילנדי ועוד. אף על פי שבתחילת דרכה היה לה תדמית של ספורט הדמים אכזרי, וללא כללים, הפכה בהדרגה לאחת מענפי הספורט הצומחים ביותר בעולם בתחילת המאה ה - 21. אמנויות לחימה משולבות MMA מהווה קרב פנים אל פנים, שבו מותר השימוש בכל השיטות הקיימות מעולם של אומנויות הלחימה ללא נשק, כאשר החוקים מאפשרים לחימת בעמידה או לחימת קרקע. כאשר מקורה של אומנות לחימה זו מפורטוגל, בקרבות של "Vale Tudo" בתרגום חופשי הכול הולך, ספורט לחימה ללא נשק וללא הגבלות כלשהן, אשר היה מפורסם בברזיל מאז שנות ה- 20. העולם כולו חשק בסגנון לחימה שבו ינצח הטוב מבין כל השיטות הקיימות, ובמשפחת גרייסי הברזילאית הבינו את הדרישה זו והביאו בתחילת שנות ה – 90 ספורט זה לארצות הברית. בצורה זו MMA הגיעה לראשונה לידיעת רבים בצפון אמריקה. בנו של הליו, רויס גרייסי ייצג את המשפחה בטורניר שנערך בדנבר שבקולורדו בשנת 1993, שנקרא UFC 1. השם התייחס לאליפות הלחימה האולטימטיבית UFC, ארגון שהפך למקדם המוביל של אירועי MMA. המטרה המוקדמת ביותר של אירועי UFC הייתה להציב לוחמים בסגנונות שונים אחד נגד השני - כמו מתאבק נגד מתאגרף וקיק בוקסינג נגד ג'ודוקה. בתחילה, החוקים היחידים גזרו על נשיכות וללא עקירת עיניים. על פי כללים, הלחימה הופסקה כאשר אחד הלוחמים נכנע, פונה ללא הכרה או על ידי זרקה המגבת. רויס גרייסי התגלה כאלוף ה - UFC 1, באוקטגון של מדינת דנבר. כאירוע הטלוויזיה בכבלים טורניר הראשון של UFC משך בתשלום כ - 86,000 צופים. מספר זה גדל ל - 300,000 בטורניר השלישי.


מה ההיסטוריה של אומנויות לחימה מעורבות MMA?

מה זה פנקראציה?

סבורים כי אומנויות לחימה מעורבות שואבים את שורשיהם מתקופה של אמצע מחצית השנייה של האלף הראשונה לפני הספירה, ממשחקים האולימפיים העתיקים. כאשר פנקראציה "Pankration" - אימון לחימה של צבאות יוון, נחשב לספורט הקרבי של יוון העתיקה. התחרות האכזרית שילבה בין היאבקות, אגרוף ולחימה ברחוב. מותר היה לבעוט ולהכות יריב שהורד; רק נשיכות ועקירת עיניים נאסרו. בדרך כלל משחק הסתיים כאשר אחד הלוחמים הודה בתבוסה או היה מחוסר הכרה. במקרים מסוימים, המתחרים מתו במהלך המשחקים. פנקראציה הפך לאחד האירועים הפופולאריים ביותר של האולימפיאדה העתיקה.


מה זה "Vale Tudo"?

סגנון לחימה זה צץ מאוחר יותר במאה ה - 20 בברזיל באמצעות ספורט קרבי המכונה "ואלה טודו" בתרגום חופשי "הכל הולך". הוא פורסם והפך להיות פופולארי על ידי האחים קרלוס והליו גרייסי, שפתחו בית ספרם לג'יו-ג'יטסו ברזילאי בריו-דה-ז'ניירו בשנת 1925.
«Vale Tudo» קרב ברזילאי-הכל הולך

בשנת 393 לספירה הקיסר הרומי תאודוסיוס הראשון אסר על המשחקים האולימפיים, ובכך סימן את סוף הפנקראציה כספורט פופולארי. עם זאת, סגנון לחימה זה צץ מאוחר יותר במאה ה - 20 בברזיל באמצעות ספורט קרבי המכונה "Vale tudo" ("הכל הולך"). הוא פורסם והפך להיות פופולארי על ידי האחים קרלוס והליו גרייסי, שפתחו בית ספרם לג'יו-ג'יטסו ברזילאי בריו-דה-ז'ניירו בשנת 1925. האחים זכו לתשומת לב על ידי פרסום "אתגר גרייסי" בעיתוני אזורי "Area Newspapers", והצהירו בפרסומות: "אם אתה רוצים זרוע או צלע שבורים, צרו קשר עם קרלוס גרייסי. האחים משכו לענף המאתגר שלהם את כל חובבי לחימה אמיתית. בצורה זו תחרויות שלהם הפכו להיות כל כך פופולאריים, עד שהיו צריכים להעביר אותם לאצטדיוני כדורגל גדולים בכדי להכיל את ההמונים.


איך ג'יו-ג'יטסו ברזילאי הגיעה לארה"ב?

הטרנד של לחימה מעורבות תפס תאוצה מהר מאוד בארה"ב ובשנת 1993 פרץ לתודעת הציבור הרחב, כאשר לראשונה נערכה אליפות העולם בלחימה אולטימטיבית UFC. הגדולה של האליפות זו הייתה טמונה בכך שהייתה פתוחה לספורטאים מכל סוגי אמנויות הלחימה הקיימות, ונתן להם סיכוי להוכיח מי טוב מבינם במעשים ולא בתיאוריה יבשה. הלוחמים התחרו זה בזה כמעט ללא הגבלות, כדי לקבוע מיהו הטוב ביותר. רב גוניות של הקרבות הדהימה רבים בציבור, הקהל חשק לראות קרב במגע מלא, ולמעשה זה מה שהם קיבלו מבחינת רמת האלימות שהייתה בקרבות. כלומר קרבות שאינם הופסקו אף שהיריבים מלאים בדם.


למה ארגון UFC נאלצה לשנות תדמית של MMA?

ארגון יו.אפ.סי. שיווקה בתחילה את לחימה מעורבת כספורט בלתי מוגבל שבו הכל יכול לקרות. האכזריות שלה העלתה את זעמם של רבים, כולל פוליטיקאים בארה"ב. אף סנאטור ג'ון מקיין, כינה את הלחימה באוקטגון בתור "קרב תרנגולים אנושי" וביקש לאסור אתו.
קרב לחימה מעורבת שהסתיים בנוקאאוט

ארגון UFC שיווקה בתחילה את המוצר שלה - MMA כספורט בלתי מוגבל שבו הכל יכול לקרות. האכזריות שלה העלתה את זעמם של רבים, כולל פוליטיקאים בארה"ב. אף סנאטור ג'ון מקיין, כינה את הלחימה באוקטגון בתור "קרב תרנגולים אנושי" וביקש לאסור אתו. בשנת 2001 יצרה הנהלת UFC חדשה כללים כדי להפוך את הספורט לפחות מסוכן. היא הוסיפה שיעורי משקל, סיבובים ומגבלות זמן והרחיבה את רשימת העבירות בזירה. עם הזמן עלתה דרישה להפוך לחימה משולבת לספורט תחרותי עם כללים מוגדרים מראש. עקב כך, הוכנסו בהדרגה חוקים אשר הגבילו אותה, זאת במטרה להפוך את אומנות הלחימה לספורט לגיטימי ובטוח יותר. שינויים אלו גרמו לענף לצמוח במהירות, ומבחינת הפופולאריות אף הגיע לרמה של תוכניות טלוויזיה ותיקות ופופולאריות בדומה לענפי ספורט כמו אגרוף והיאבקות מקצועית.


מה הם חוקים ותקנות באומנויות לחימה מעורבות MMA?

ה - UFC קידמה מערך כללים לסטנדרטיזציה של הספורט בעולם, ועד לשנת 2009 גופים רגולטורים בארצות הברית אימצו סטנדרטים אלה, אשר גם מכונים "כללים המאוחדים של אומנויות לחימה מעורבות". במטרה למנוע קרבות ארוכים, חולקו הקרבות על פי רוב לשלושה סיבובים של חמש דקות עם הפסקה של דקה בין כל סיבוב, או חמישה סיבובים במקרה של קרב אליפות או קרב ראשי. נוסף על כך, במקרה והלוחמים מתגוששים בסטטיות, ולא משפרים את עמדתם, על השופט להקים את הלוחמים למצב ההתחלתי, כלומר עמידה. על פי כללים אלה, משתתפי MMA מתחרים בטבעת או בשטח מגודר (אוקטגון), והם נלחמים באמצעות כפפות מרופדות ללא אצבע אך אינם נועלים נעליים או כיסויי ראש. על פי כללים החדשים המתחרים יכולים להכות, לבעוט, לזרוק את היריב גם במצב עמידה וגם על הקרקע. עם זאת, כבסיס אסור להכניס אצבעות לעין, נשיכות, משיכת שיער ומכות כל שהן במפשעת. החוקים לגבי המכות האסורות אינם קבועים ומשתנים בהתאם לתחרות, אך כמעט בכל תחרות מודרנית קיימים החוקים הבאים אשר אוסרים: על נגיחות, נשיכות, שריטות, צביטות, יריקות, קללות; אצבעות לעיניים; ומשיכות בשיער; מכות לגרון; החדרת אצבעות לפה; מכות לחוליות או לעורף; פגיעה במפשעה; בעיטה או ברכיה לראש כאשר היריב נמצא על הרצפה; מכות מרפק בתשעים מעלות לראש היריב כאשר הוא נמצא על הרצפה; משיכה או היאחזות במכנסי היריב או בכפפות; אחיזה בכלוב.


מה זה ניצחון באומנויות לחימה מעורבות MMA?

לוחם יכול לגבור על יריבו במספר דרכים: הכנעה - טכניקת הכנע באמצעות בריח או חניקה. נוקאאוט - מצב שבו אחד המתמודדים איבד את הכרתו כתוצאה מזעזוע מוח. נוקאאוט טכני - מצב שבו אחד המתמודדים לא יכול להמשיך להילחם, מצב זה נגרם על ידי שבר או חתך פתוח. החלטת שופטים - אם כל סיבובי הקרב הסתיימו ללא הכרעה, שלושת שופטי הצד מכריזים על המנצח. עצירת רופא - רופא הזירה מחליט להפסיק את הקרב. עצירת פינה - אנשי הפינה של אחד המתמודדים מסמנים לשופט על ידי זריקת מגבת לתוך הזירה שהמועמד שלהם אינו יכול להמשיך את הקרב. פעולה פסולה - יריב ביצע מהלך לא חוקי או הפגין חוסר נכונות להילחם.


מה הן אסטרטגיות קרב באומנויות לחימה מעורבות MMA?

הטכניקות הנהוגות בתחרות אומנויות לחימה מעורבות מתחלקות בדרך כלל לשתי קטגוריות: טכניקות מכה כגון בעיטות, ברכיים וחבטות, שנמצאות בשימוש באיגרוף תאילנדי, קיק-בוקסינג, קראטה, טאקוונדו ועוד; וטכניקות התמודדות כגון אחיזות, הצמדות, החזקות כניעה, סחיפות, הורדות והטפות, הנמצאות בשימוש בהיאבקות, ג'ודו, ג'יו-ג'יטסו ברזילאי, סמבו ועוד. הכללים בסיסיים בתחרויות MMA נקבעים, על פי פדרציה בינלאומית לספורט ולחימה International Sport Combat Federation - ISCF. עם זאת, כללים מסוימים של תחרות כגון מכות במרפק, חבטות ראש ומנעולים בעמוד השדרה עשוים להשתנות מתחרות לתחרות. אך קיים איסור אוניברסאלי בכל תחרות על נשיכות, מכות במפשעה, עקיצת עיניים, ומניפולציות במפרקים קטנים.

כיום, אמני לחימה מעורבים חייבים להתאמן במגוון סגנונות כדי להתמודד עם נקודות החוזק של היריב ולהישאר יעילים בכל שלבי הלחימה. למשל, ללוחם בעמידה תהיה הזדמנות מועטה להשתמש בכישוריו כנגד אמן כניעה שהתאמן גם בהורדות על הקרקע. בענף זה ישנם שלושה יסודות לחימה בולטים: קרב עמידה בו נלחמים במצב עמידה עם האגרופים, הבעיטות, המרפקים והברכיות. היסוד השני הוא יסוד הקלינץ' כאשר המטרה העיקרית היא לעבור ממצב עמידה לקרקע. היסוד השלישי ואחרון הוא יסוד הקרקע בו מנהלים קרב על הקרקע ונאבקים עם תרגילים שונים כגון: ריתוקים, בריחים וחניקות.


מה זה טקטיקת "Sprawl-and-brawl" ב-MMA?

טקטיקת לחימה "Sprawl-and-brawl" בתרגום חופשי "התרחשות וקטטה" נועדה לנהל קרב יעיל בעמידה ולהימנע מלחימה על הקרקע. סגנון לחימה זו הומצא על ידי קיק בוקסרים, מתאגרפים תאילנדיים או לוחמי קראטה כדי להימנע מהורדות על הקרקע ולאפשר לקרב להימשך בעמידה. לעתים קרובות, לוחמים אלה ילמדו את היאבקות הכניעה כדי להימנע מכפייה בכניעה, אם ימצאו את עצמם על הקרקע. סגנון זה יכול להיות שונה באופן משמעותי מסגנונות לחימה בעמידה מסורתיים, מכיוון ש- Sprawlers חייבים להתאים את הטכניקות שלהם להגנות כנגד מתקפה של מתאבקים עם התקפות יעילות בעמידה.


מה זה טכניקת "Clinch fighting" ב-MMA?

לחימה בקלינצ' ואיגרוף מלוכלך הן טקטיקות המורכבות משימוש באחיזת כדי למנוע מהיריב להתרחק לטווח פגיעה רחוק יותר, תוך כדי ניסיון להוריד ולהכות את היריב באמצעות ברכיים, מרפקים וחבטות. הקלינצ' משמש לעתים קרובות על ידי מתאבקים שהוסיפו למיומנויות שלהם מרכיבים של אגרוף תאילנדי. עשויים להשתמש בלחימת קלינקצ' כדרך לנטרל את כישורי התקפות הגבוהים של לוחם בעמידה או כדי למנוע הורדות על הקרקע על ידי לוחם קרקע מעולה.


מה זה טכניקת "Ground-and-pound" ב-MMA?

טקטיקת לחימה "Ground-and-pound" בתרגום חופשי "לחבוט ולהכות על הקרקע" המורכבת מלקיחת יריב על הקרקע באמצעות הורדה או זריקה, השגת עמדה עליונה או דומיננטית ולאחר מכן ביצוע מכות וחבטות על מנת להכניע, בעיקר באגרופים ובמרפקים. בשלב הבא מנצלים את הפוזיציה לשם הכנעת היריב באמצעות נעילות וחניקות.


מה זה טכניקת "Lay-and-pray" ב-MMA?

טכניקת לחימה "Lay-and-pray" הוא ההפך של טכניקת "Ground-and-pound". בתרגום חופשי "שכב והתפלל", הכוונה לשכב על היריב ולא לעשות שום דבר בתקווה שהוא נכנעה.


מה זה טכניקת "Submission grappling" ב-MMA?

טקטיקת לחימה "Submission grappling" בתרגום חופשי "התמודדות עם הגשה" מתייחסת לטקטיקה של לחימה על הקרקע המורכבת מהורדת יריב באמצעות ההטלה או זריקה ולאחר מכן כניעה באמצעות נעלות או חניקות, מה שמאלץ את היריב להגיש.


איזה ציוד מגן ולבוש משתמשים באומנויות לחימה מעורבות MMA?

חייבים להתגונן בפני פציעות קשות. אסור לאפשר הדגמות וקרבות ללא ציוד מגן מתאים. אם מדובר בהגנות ידיים אז יש צורך להגן על אותו אזור שמקבל מכה ואותו דבר בהגנות רגליים, בדרך כלל מדובר במגנים לא יקרים יחסית לנזק גופני שהם מונעים. כמו כן, נכנס כן נושא של ביטוח מקצועי של המאמנים. ללא ציוד מגן אין ביטוח! כאשר נותנים מכות לשק אגרוף, אם זה מכת ג'אב, קרוס, הוק, חצי וו או אפרקט חייבים להשתמש בכפפות אגרוף. ולפני כן לשים לב גם על הנושא של רצועות אגרוף, יש לבצע סגירת אגרוף בצורה נכונה. במהלך הקרבות מומלץ לשים מגן גוף כדי להפחית נזקים בעת קבלת מכות בגוף, מגנים אלה שומרים על שלמות צלעות ומקטינים סיכויים של פגיעות קשות במהלך הקרבות. חשיבות רבה לשמור על הראש שלנו, וכמובן על השיניים בפני פגיעות לא רצויות, ולכן כדאי ומומלץ להשתמש במגן ראש ומגן שיניים. להלן רשימת מגנים ולבוש מומלצים באימוני -MMA:

  • מגן ראש.

  • מגן אמה.

  • מגן שוקה.

  • מגן גוף.

  • מגן רגליים.

  • כפפות MMA קלות.

  • כפפות בוקס.

  • רצועות ידיים.

  • מגני שיניים.

  • מגן אשכים.

  • חולצה לגברים ונשים.

  • מכנס קצר לנשים וגברים.

מה זה ציוד אימונים באומנויות לחימה מעורבות MMA?

ב-MMA מנהלים קרבות בעמידה ובשכיבה. עקב כך, חשיבות רבה להתאמן על הרצפה שמונעת פציעות בעת הטלות וזריקות של הספורטאים. כמו כן, חשיבות רבה לאיכות הציוד של המאמן, כמו רפידות ידיים ובטן בעת עבודה פרונטלית על המכות עם החניכים. חובה לחזק שרירי בטן פונקציונליים באמצעות כפיפות בטן עם חזרות רבות, וכדי לא לגרום נזקים לגב, כדאי להשתמש באימוני בית במזרן מתאים לכך. כדי לפתח מיומנויות עבודה על הקרקע, יש צורך לחזק שרירים שקשורים לכך על ידי ציוד הבא: גומיות לחיזוק-ידיים ומשקולות קלים, בובות הטלה ושקי מכות כבדים על הרצפה אשר מדמים את האויב. להלן רשימת ציוד מומלצת באימוני-MMA:

  • משקולות קלים.

  • גומיות לחיזוק שרירי ידיים.

  • רפידות אגרוף, עבור מאמן.

  • רצפת אימונים.

  • מזרן אימונים.

  • רפידות ידיים, עבודה עם מאמן.

  • חגורת בטן, לספיגת מכות לאזור הבטן.

  • בובת מכות לאימונים אינדיבידואלית.

  • שק אגרוף כבד.

  • שק אגרוף קל.

  • מחזק שורש כף היד.

  • תיק אגרוף עצמאי.

  • אחיזה לתלייה על מוט אופקי.

  • ציוד אגרוף, ספינינג בר.

  • שק אגרוף מהירות.

  • חבל קפיצה.

  • חבל שרוול, לפיתוח יכולות תפיסת היריב.

  • אחיזה לגומי.

 

סיכום אומנויות לחימה מעורבות

במאמר זה עברנו על רב גוניות של אומנויות לחימה מעורבות, שיטה שכוללת בה את כל המרכיבים היעילים בלחימה ללא נשק מכל אומנויות הלחימה הקיימות, בעמידה ובשכיבה. דנו על היסטוריית היוולדות של פנקראציה אומנויות לחימה מעורבות מיוון העתיקה ממשחקים האולימפיים העתיקים; איך היא נשכחה ביוון וצצה בצורות שונות ברחבי העולם השונים ובעיקר בברזיל מתחילת מאה ה - 20, כאשר בשנות ה - 90 משפחת גרייסי הביאה אותה לארה"ב והפכה במאה – 21 לספורט תחרותי עם כללי לחימה מוגדרים; עברנו על אסטרטגיות לחימה מעורבת ועל דקויות להכנעת היריב; מה לובשים באומנויות לחימה מעורבות ובאיזה ציוד כושר מומלץ להשתמש.

 

הכתבה - גיל פלג.




Comments


bottom of page