top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

סמבו רוסי: גם השיטה האולטימטיבית להגנה והתקפה וגם זרקור של דרך החיים

עודכן: 19 באוג׳ 2021

במאמר זה נדבר על סמבו רוסי, נשאל שאלות: מה זה סמבו? מה זה פילוסופיית סמבו? מה זה סמבו ספורטיבי קלאסי? למה חשוב ביטוח מקצועי של מאמן בסמבו רוסי? מה זה סמבו קרבי? מה ההבדל בין סמבו ספורטיבי לסמבו קרבי? האם יש ציוד מגן מיוחד בסמבו? מה זה ציוד אימונים בסמבו? מה לובשים באימונים ובתחרויות בסמבו? למה סמבו קרבי מצליח ב-MMA? מהם אנשים סמבו מפורסמים?

 

מה זה סמבו?

בשל יכולות הטכניקה בהם נעשה שימוש בסמבו הקרבי, קרבות נראים דינמיים ולא אורכים זמן רב, מכיוון שלעתים קרובות הם מסתיימים בנוקדאון או נוקאאוט. לאחרונה בעידן של אומנויות לחימה משולבות זכה לפופולאריות עצומה, עקב שימוש בלחימה רב גוני. בסמבו קרבי בנוסף לשימוש בארסנל היאבקות מסמבו קלאסי, מותרת טכניקת התקיפה.
ניסיון זריקה על הקרקע של היריב

סמבו פותח על ידי אנטולי חרלמפייב כספורט קרבי ושיטה להגנה עצמית בברית המועצות לשעבר בשנת 1938 ופירוש השם בתרגום חופשי מהרוסית הוא הגנה עצמית ללא נשק, שורשיה באים מהג'ודו ומהיאבקות, מותר לבצע נעילות ובריחים על הרגליים. הסמבו הספורטיבי שם דגש יוצא דופן על הכושר, כוח, גמישות ואתלטיות. פותח בעיקר לצורכי צבא והמשטרה. השיטה נועדה להיות כלי יעיל בתנאי הקיצון: בחורף, בחדר צפוף וכו'...כוחות הביטחון של ברית המועצות לשעבר, היו צריכים באמצעותה: לנטרל אדם מנשקו ולבצע מעצר של החשוד ללא תוצאה קטלנית, דהיינו גם של החשוד וגם של איש החוק. כתוצאה מכך, בעת פיתוחה שמו דגש מיוחד על מנעולי עמידה, שחרורים מעוצר, תפיסה וליווי של חשוד מבלי להוריד אותו. בשיטה זו משתמשים במגוון סוגים שונים של מנעולי זרוע וקשרים, כמו כן במניפולציות של שרוול וצווארון כדי לשתק את פלג גוף העליון ולהכניע את היריב. סמבו משלב ג'וג'יטסו יפני עם טכניקות היאבקות ואגרוף, והמטרה היא לייצר מענה לתרחיש קיצוני בסגנון של לחימה ללא חוקים ברחוב או במלחמה. סמבו הוא ספורט פופולארי ברוסיה של היום, ועובר תהליכים אבולוציוניים באופן שוטף ומתעדכן, כולל אלפי טכניקות יעילות ותרגילים. הבסיס לארסנל הטכני של סמבו מהווה קומפלקס של השיטות השונות להגנה וההתקפה היעילות ביותר, אשר נבחרו מתוך סוגים שונים של אומנויות לחימה רבים בעולם. שיטת הכשרה בסמבו לאחרונה קבלה הכרה בעולם כולו, ונלמדת ביותר משבעים מדינות בעולם.


מה זה פילוסופיית סמבו?

פילוסופיית השיטה נועדה לפתח אצל החניכים שלה תכונות ועקרונות של דרך החיים כגון: מוסריות, הישרדותיות ומשמעת עצמית להשגת יעדי חיים. השיטה מכוונת להתייעלות וקידמה, לשיפור מתמיד וחדשנות, לפתיחות כדי לקבל ביקורת. לצד טכניקות משולבות מכל רחבי העולם, ספג סמבו גם את העקרונות המוסריים של העמים שהעבירו את חלקם מתרבותם. ערכים אלה העניקו לסמבו את הכוח לעבור את המבחנים הקשים של הזמן, לעמוד ולהתחשל בהם. דהיינו היום מי שעוסק בסמבו לא רק לומד להגן על עצמו, אלא גם צובר ניסיון בהתנהגות מכובדת המבוססת על ערכי הפטריוטיות והתודעה האזרחית.


מה זה סמבו ספורטיבי קלאסי?

הסגנון נועד למטרה הגנתית יעילה, בסגנון של סמבו ספורטיבי קלאסי יכול להתחיל להתאמן כל אחד. מידי תקופה מועברים תחרויות בין לאומיות. הוכר בתור ספורט אולימפי, אך עדיין לא נכלל בתוך התכנית הרשמית של משחקים אולימפיים. השיטה דומה לג'ודו והיאבקות חובבנית אך עם שינויים בחוקים ובלבוש. לצורך העניין, בסמבו מותר לעשות בריחים על הרגליים ואסור חניקות. לעומת זאת, בג'ודו מותר לעשות חניקות אך אסור בריחים על הרגליים. זהו ספורט בצורתו הטהורה ביותר, כמיטב המסורות של היאבקות בינלאומית. סכנת פציעות במהלך האימונים היא מינימאלית. מתאים למי שיש לו רוצה לשלוט בטכניקות להגנה עצמית, לשפר את הכושר הגופני, לחזק שרירים חיוניים וסיבולת לב-ריאה. כמו כן, ניתן להתאמן בצורה מקצועית לקראת תחרויות בינלאומיות בג'ודו יפני, עקב דמיון רב בין השיטות. פותחו סדרת חוקים מסוימים כאשר המתחרים מסווגים על פי: גיל, מין וקטגוריית המשקל. הניצחון מוענק על פי נקודות אשר המתחרים צברו עבור ביצוע תרגילי כוח כמו: אחיזה כואבת או חניקה, כמו כן ניתן לזכות בניצחון מוקדם בדו קרב גם על ידי זריקה יעילה של היריב על הקרקע.


מה זה סמבו קרבי?

במקור הגרסה הראשונה של הסמבו יועד לספצנאז הרוסי, שזו היא יחידת העילית בסגנון של הי.מ.מ או סיירות שלנו. היה אמורה להיות כלי תקיפה ולא הגנה עצמית. בהמשך הגרסה יועדה להיות חלק מאימוני החובה של רשויות החוק כמו המשטרה ושאר הכוחות של צבא רוסיה. השיטה מכילה טכניקות תקיפה מהירות ויעילות שנועדו לגרום נזק מרבי ואף מוות. בנוסף גם מהווה כלי להגנה יעילה נגד יריב ללא נשק ועם נשק חמוש.

גרסאות שונות של סמבו נלמדות בבתי ספר להגנה עצמית או בבתי ספר לאומנויות לחימה. כאשר פרקים מסוימים של השיטה, עדיין נגישים רק לכוחות המיוחדות ברוסיה. ישנו סגנון של סמבו לאזרחים, הכולל את כל המרכיבים של הגנה עצמית אשר דומה לג'יו ג'יטסו יפני, לאייקידו ולג'ודו, התרגולים בו מועברים בסגנון של קרב מגע ישראלי אשר כוללים בסיס של הגנות נגד תקיפה באגרופים ובעיטות. דהיינו אוסף של טכניקות יעילות מאומנויות לחימה משולבות.


מה ההבדל בין סמבו ספורטיבי לסמבו קרבי? ולמה חשוב ביטוח מקצועי של מאמן בסמבו רוסי?

  • סמבו קרבי פותחה עבור רשויות אכיפת החוק. לאומת זאת, השיטה הקלאסית נועדה להגנה עצמית של האוכלוסייה האזרחית.

  • בסמבו קלאסי ההגנה מתבצעת "ברכות" מבלי לתקוף, לעומת זאת, בסמבו קרבי מבוסס על התקיפות, תוך כדי שימוש בכל האמצעים לשם נטרול מוחלט ומהיר של האויב. למעשה זו המשימה העיקרית של שיטה קרבית. מסיבה זו, השיטה ממותגת בעולם המערבי כסוג של אומנות לחימה מעורבת.

  • ניתן להתאמן בסגנון סמבו קלאסי ללא ידע מוקדם ובכול גיל. לעומת זאת, כאשר עוברים לסמבו קרבי כדאי להגיע עם ידע מוקדם ובסיס טוב מסמבו קלאסי.

  • מבחינת היופי והדינאמיות, סמבו קרבי במקום ראשון, אומנם ישנם פציעות רבות יחסית לסמבו קלאסי בו מיקרים אלה נדירים מאוד.

בכל מקרה גם בסמבו קלאסי וגם בסמבו קרבי ישנם אלמנטים מסוכנים במהלך האימונים, אשר לא תמיד בשליטת המאמן! עקב כך, מומלץ ואף חובה לכל מאמן באנף זה להיות מבוטח בביטוח מקצועי.


האם יש ציוד מגן מיוחד בסמבו?

בסמבו מנהלים קרבות בסגנון אומנויות לחימה משולבות (MMA). עקב כך, חייבים להתגונן בפני פציעות קשות. אסור לאפשר הדגמות וקרבות ללא ציוד מגן מתאים. אם מדובר בהגנות ידיים אז יש צורך להגן על אותו אזור שמקבל מכה ואותו דבר בהגנות רגליים, בדרך כלל מדובר במגנים לא יקרים יחסית לנזק גופני שהם מונעים. כמו כן, נכנס כן נושא של ביטוח מקצועי של המאמנים. ללא ציוד מגן אין ביטוח! כאשר נותנים מכות לשק אגרוף, אם זה מכת ג'אב, קרוס, הוק, חצי וו או אפרקט חייבים להשתמש בכפפות אגרוף. ולפני כן לשים לב גם על הנושא של רצועות אגרוף, יש לבצע סגירת אגרוף בצורה נכונה. במהלך הקרבות מומלץ לשים מגן גוף כדי להפחית נזקים בעת קבלת מכות בגוף, מגנים אלה שומרים על שלמות צלעות ומקטינים סיכויים של פגיעות קשות במהלך הקרבות. חשיבות רבה לשמור על הראש שלנו, וכמובן על השיניים בפני פגיעות לא רצויות, ולכן כדאי ומומלץ להשתמש במגן ראש ומגן שיניים. להלן רשימת מגנים מומלצים באימוני סמבו ככלל ובפרט באימוני-MMA:

 

מה זה ציוד אימונים בסמבו?

בסמבו מנהלים קרבות בעמידה ובשכיבה. עקב כך, חשיבות רבה להתאמן על הרצפה שמונעת פציעות בעת הטלות וזריקות של הספורטאים. כמו כן, חשיבות רבה לאיכות הציוד של המאמן, כמו רפידות ידיים ובטן בעת עבודה פרונטלית על המכות עם החניכים. חובה לחזק שרירי בטן פונקציונליים באמצעות כפיפות בטן עם חזרות רבות, וכדי לא לגרום נזקים לגב, כדאי להשתמש באימוני בית במזרן מתאים לכך. כדי לפתח מיומנויות עבודה על הקרקע, יש צורך לחזק שרירים שקשורים לכך על ידי ציוד הבא: גומיות לחיזוק-ידיים ומשקולות קלים, בובות הטלה ושקי מכות כבדים על הרצפה אשר מדמים את האויב. להלן רשימת ציוד מומלצת באימוני סמבו ככלל ובפרט באימוני-MMA:

 

מה לובשים באימונים ובתחרויות בסמבו?

סגנון לבוש בסמבו הושפע היסטורית מג'ודו וג'יו-ג'יטסו יפני, ולכן רוסים יצרו לבוש דומה מצד אחד לחליפת בג'ודו וחגורה, וגם שונה מהצד השני, דהיינו המכנס חייב להיות קצר. לעיתים קרובות, לובשים באימונים חולצה ומכנס קצר בלבד בסגנון של MMA. חובה ללבוש נעלי סמבו בניגוד למה שקורה בג'ודו וג'יו-ג'יטסו יפני. להלן רשימת לבוש מומלצת בסמבו רוסי:



 

למה סמבו קרבי מצליח ב-MMA?

בשל יכולות הטכניקה בהם נעשה שימוש בסמבו הקרבי, קרבות נראים דינמיים ולא אורכים זמן רב, מכיוון שלעתים קרובות הם מסתיימים בנוקדאון או נוקאאוט. לאחרונה בעידן של אומנויות לחימה משולבות (MMA) זכה לפופולאריות עצומה, עקב שימוש בלחימה רב גונית. בסמבו קרבי, בנוסף לשימוש בארסנל היאבקות מסמבו קלאסי, מותרת טכניקת התקיפה. ישנן מגבלות גיל קפדניות לשימוש בטכניקות מכאיבות ומחניקות. ניתן לתת מכות עם כול חלקי הגוף על כול גופו של היריב, למעט נקודות תורפה אסורות.


מהם אנשי סמבו מפורסמים?

  • ולדימיר פוטין – ראש ממשלת רוסיה ונשיא רוסיה מספר קדנציות.

  • חביב נורמגומדוב – אלוף בלתי מנוצח בלחימה משולבת, השתתף ב-29 קרבות עם 29 ניצחונות.

  • אולג טקטארוב – שחקן מפורסם ואלוף לחימה משולבות לשעבר מספר פעמים.


סיכום על סמבו רוסי

לאחר סקירת המאמרים הסתבר כי לסמבו רוסי שורשים יפנים, באומנויות לחימה כמו: ג'ודו, ג'יו ג'יטסו, אייקידו, קראטה ועוד...במקור אומנות לחימה זו נוצרה לשם צבא ומשטרה של הרוסיים. במקור בצבא אדום חל שימוש בשיטה זו אצל כוחות המיוחדים ככלי התקפה קטלני. במקביל הייתה דרישה ליצור כלי להגנה עצמית עבור משטרת רוסיה. סמבו היה אמור לתת מענה לתרחישים קשים כמו, נטרול אדם חמוש בנשק קר או חם ומזעור סכנות קטלניות בזמן מעצר חשוד משני הצדדים. עם הזמן סמבו הפך להיות פופולארי מאוד ברוסיה ככלל וברחבי העולם בפרט, רוסים יצרו לבוש מסורתי לסמבו, ונוצר פיצול של השיטה לשניים: סמבו ספורטיבי קלאסי וסמבו קרבי. כאשר הראשון אפשר היה ללמוד לאזרחים ונועדה יותר להגנה עצמית ולתחרויות. לעומת זאת, השיטה השנייה נועדה להתקפה בלבד והשתמשו בה בעיקר כוחות הביטחון.

עם חלוף הזמן, גם סמבו קרבי התחילו ללמד בבית הספר האזרחיים. אך עדיין נשארו פרקים מהשיטה אשר מועברים לכוחות הביטחון בלבד. סמבו קרבי מיתגה את עצמה כשיטה וורסטילית, יעילה, מתפתחת וקטלנית. עם חלוף הזמן ספורטאים מצטיינים מהשיטה התחילו לנצח בקרבות לחימה משולבות בעולם. ישנם לא מעט כאלה, אך המפורסמים שביניהם: חביב נורמגומדוב ואולג טקטארוב. נציין כי נשיא רוסייה מספר פעמים ולדימיר פוטין מחזיק בדרגה גבוהה בסמבו רוסי. השיטה קיבלה הכרה וכבוד בקרב אנשי לחימה משולבות והיום ביותר משבעים מדינות בעולם מלמדים את השיטה. כמו כן, נציין כי פילוסופיית סמבו מכוונת לשיפור מתמיד ומסייעת לחניכיה לסלול דרכם בחיים באמצעות שאיפה למצוינות ויכולת קבלת ביקורת בונה.

 

נכתב על ידי גיל פלג



Comments


bottom of page