top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

אנליזת איום סכין מוצמד לגרון: בשיטות הגנה עצמית שונות

עודכן: 1 באפר׳ 2022

במאמר זה נדון על אנליזת איום סכין מוצמד לגרון, בשיטות שונות של הגנה עצמית, כמו הקלה, וקרב מגע ישראליות. כאשר המטרה היא לא לגלות מי טוב יותר אלא להראות את אוסף האפשרויות הקיימות. להלן שאלות של שנרצה לענות עליהן: מהו התרחיש הצמדת הסכין לגרון? איך מתמודד נגד תרחיש זה שיטת ה"קלה" ישראלית? איך מתמודד נגד תרחיש זה קרב מגע ישראלית? איזה סוגי סכיני אימון וציוד מגן משתמשים באימוני הגנה עצמית? איזה סוגי סכיני תקיפה אמיתיים יש?

 
אזהָרָה!
המושגים המוצגים כאן הם למטרות המחשה בלבד. חפשו הכשרה מקצועית ממדריך בעל מוניטין לפני שתנסו כל טכניקה הנדונה או מוצגת בסיפור זה.
 

מהו התרחיש הצמדת הסכין לגרון?

הצמדת הסכין לגרון מתרחשת מסיבה פשוטה מאוד, התוקף מאיים על החיים של הקורבן כדי להשיג את דרישתו. מבחינת התרחיש, איום יכול להיות מכל זווית סביב הקורבן כאשר, התוקף מחזיק את הקורבן ביד אחד ועם היד השנייה מאיים מקדימה, מאחורה או מהצדדים; ישנם מקרים נפוצים כאשר איום זה מתבצע בתנועה, כלומר התוקף גם מחזיק עם היד אחד, מאיים עם היד שנייה שאוחזת בסכין ומבצע סוג של דחיפה (הולך יחד עם הקורבן); כמו כן, קיימים מקרים של הצמדה על הקיר ואיום עם הסכין.

במאמר זה, אנו רוצים להציג טכניקות שונות של הגנה עצמית נגד איום סכין זה. כאשר, נתמקד בתרחיש איום קדמי. ננתח מצב שבו הסכין מוצמדת עם יד ימין בצד שמאל של הגרון (בצד הנגדי ליד). כמו כן, ייתכן שהסכין מוצמדת עם יד ימין של התוקף בצד ימין של הגרון (הקורבן). נשתדל להסביר את הטכניקות האלה ואת הרציונל העומד מאחוריהם.


איך מתמודד נגד תרחיש זה שיטת ה"קלה" ישראלית?


תת תרחיש ראשון הצמדת הסכין עם יד ימין (התוקף) לצד שמאל של הגרון (קורבן):

הקורבן ירים את הידיים לאט למעלה, כאשר בשיטת הקלה בניגוד לשיטות אחרות (נראה בהמשך) הידיים צמודות, קרובות אחד לשנייה והיד שמאל חייבת להיות ליד חלק הפנימי של שורש כף היד של התוקף! הקורבן, ישתדל לשדר לתוקף שהוא נכנע לדרישתו "אנא קח את הכל רק אל תפגע בי". בעיתוי מתאים, כאשר התוקף עסוק בשוד, באמצעות יד נגדית לסכין (שמאל מבפנים), ירחיק את הסכין באמצעות תנועה זריזה ועוצמתית של יד שמאל, יעלה אותה קצת למעלה ויכניס יד ימין שלו מתחת לזרוע של היריב במטרה לנעול אותו, כאשר הקורבן עושה צעד עם הרגל הימין שלו כלפי התוקף כדי לצמצם את המרחק. בהמשך התרגיל, יד שמאל נועלת את האמה של היריב כדי לנטרל יכולת של הסכין לפגוע בו באמצעות משיכתו החוצה. בהמשך תרגיל, מתבצעים מכות נטרול באמצעות ברכיים של הקורבן כלפי מפשעת ובטן של היריב, עד שהוא מרפה באחיזת הסכין. התרגיל יכול להסתיים באמצעות פריקת הסכין מהיד של התוקף; המשך השתלטות עליו לשם ביצוע מעצר אזרחי או במקרה שאדם אינו מכיר תרחישי השתלטות מתכנית לימודים של קרב מגע ישראלי, אז עדיף להסתלק ממקום האירוע במהרה.


הסבר למה תרגיל נטרול איום סכין מוצמד לגרון לא עובד

הערה חשובה של עידן: באמצעות סרטון למעלה בוצע המחשת טכניקה אשר הייתה אמורה לנטרל איום סכין מוצמד לגרון. כאשר, בתרחיש התבקש התוקף להיות נחוש בניסיון לדקור את הקורבן. כלומר, התוקף מחזיק סכין חזק צמוד לגרון ומאיים. עידן משתדל לבצע נטרול איום סכין על פי שיטה אחרת של הגנה עצמית באמצעות הרמת ידיים למעלה ומשיכה עוצמתית למטה באמצעות שני ידיים של האמה (יד שמחזיקה בסכין). כפי שנראה בסרטון הניסיון לא הצליח, ומיד התוקף השתחרר מנעילת היד של עידן והגיע המשך דקירה לגרון. עידן מוסיף עם הסבר כי התוקף במקרה זה יכול להכות באמצעות יד שמאל, אומנם הוא גם מסביר שבתרגיל שמוצע על ידו גם ניתן להכות באמצעות יד שמאל, ומיד עידן חוזר בשאלה נוספת, אז איפה קשה יותר להכות (לתוקף)? ומיד בהסבר שלו ניתן לראות כי בתרגיל מוצע על ידו הוא ממש צמוד לתוקף, ויד תוקפת עם הסכין נעולה באמצעות שני ידיים. כאשר יד שמאל של הקורבן סביב האמה של התוקף, ובפרק זמן קצר זה ניתן לשחרר את יד ימין של הקורבן לצורך ביצוע הגנה על הראש וביצוע מכות נטרול לאזורי תורפה של התוקף.


תת תרחיש שני הצמדת הסכין עם יד ימין (התוקף) לצד ימין של הגרון (קורבן):

הקורבן יבצע בו זמנית משיכת ראש עם כל הגוף אחורה ולצד ימין; במקביל יד ימין נכנסת מתחת למפרק הזרוע ונועלת אותה באמצעות הצמדתה לכתף שלו עם היד, יחד עם זאת, יד שמאל תופסת את האמה, צמוד לשורש כף יד ימין (של התוקף) ומצמידה לגוף שלו (הקורבן) עם הרחקתו מהגרון. בהמשך של התרגיל מתבצע השתלטות על התוקף, עם הפעלת כוח אדיר על יד ימין (מחזיקה בסכין); עם לקיחת כל המשקל על הכתף של התוקף וניסיון באמצעות תנועה סיבובית להוריד את התוקף עם המשך ביצוע מכות נטרול לפנים, גרון, עיניים וכו.. פעולות אלה ממשיכות עד שהתוקף משחרר את אחיזתו של הסכין. התרגיל יכול להסתיים באמצעות פריקת הסכין מהיד של התוקף; המשך השתלטות עליו לשם ביצוע מעצר אזרחי או במקרה שאדם אינו מכיר תרחישי השתלטות מתכנית לימודים של קרב מגע ישראלי, אז עדיף להסתלק ממקום האירוע במהרה.

הערה חשובה של עידן: אין למשוך את הסכין עם יד ימין לכיוון שמאל למטה, הסיבות לכך: ניתן בקלות לחתוך את העורק הראשי או את הגרון; בתנאי שהקורבן שרד, סיכוי גדול שהתוקף ידקור בצורה ישירה, הרי הגוף שלו (הקורבן) פתוח.

איך מתמודד נגד תרחיש זה קרב מגע ישראלית?


תת תרחיש ראשון הצמדת הסכין עם יד ימין (התוקף) לצד שמאל של הגרון (קורבן):

הקורבן ירים את הידיים לאט למעלה, ישתדל לשדר לתוקף שהוא נכנע לדרישתו "אנא קח את הכל רק אל תפגע בי". בעיתוי מתאים, כאשר התוקף עסוק בשוד, באמצעות יד נגדית לסכין (שמאל) יתפוס בחיבור של אגודל ושורש כף היד. ובאמצעות משיכה למטה יצמיד את היד שלו לגוף. במקביל לפעולה זו חובה לבצע מכות נטרול ללסת, גרון ועיניים של היריב ולשלב עם מכות ברכיים לאזור מפשעת ובטן. שני פעולות אלה ממשיכות עד שהתוקף משחרר את אחיזתו של הסכין. התרגיל יכול להסתיים באמצעות פריקת הסכין מהיד של התוקף; המשך השתלטות עליו לשם ביצוע מעצר אזרחי או במקרה שאדם אינו מכיר תרחישי השתלטות מתכנית לימודים של קרב מגע ישראלי, אז עדיף להסתלק ממקום האירוע במהרה.


תת תרחיש שני הצמדת הסכין עם יד ימין (התוקף) לצד ימין של הגרון (קורבן):

הקורבן ירים את הידיים לאט למעלה, ישתדל לשדר לתוקף שהוא נכנע לדרישתו "אנא קח את הכל רק אל תפגע בי". בעיתוי מתאים, כאשר התוקף עסוק בשוד, באמצעות יד נגדית לסכין (שמאל) יתפוס את שורש כף היד, ובאמצעות משיכה למטה ינעל את היד שלו ליד רגל ימין שלו. במקביל לפעולה זו חובה לבצע מכות נטרול ללסת, גרון ועיניים של היריב. שני פעולות אלה ממשיכות עד שהתוקף משחרר את אחיזתו של הסכין. התרגיל יכול להסתיים באמצעות פריקת הסכין מהיד של התוקף; המשך השתלטות עליו לשם ביצוע מעצר אזרחי או במקרה שאדם אינו מכיר תרחישי השתלטות מתכנית לימודים של קרב מגע ישראלי, אז עדיף להסתלק ממקום האירוע במהרה.

 

איזה סוגי סכיני אימון וציוד מגן משתמשים באימוני הגנה עצמית?

חשיבות רבה לתרגל הגנה עצמית באמצעות סכיני אימון מגומי ועוד יותר חשוב במהלך האימונים להיות לבושים בציוד מגן מתאים: כגון משקפיים שנועדו להגן על העיניים וציות מגן גוף וראש כנגד קבלת מכה לא רצויה. להלן צורפה רשימת ציוד מומלצת בלימודי הגנות נגד סכין:

  • סכין גומי.

  • מגן מפשעת.

  • מגני רגל.

  • מגני האמה.

  • מגן גוף.

  • מגן ראש.

  • כפפות אומנויות לחימה מעורבות.





איזה סוגי סכיני תקיפה אמיתיים יש?

אזהָרָה!: למטה צורפו סכיני קרב אמיתיים ומסוכנים, אין להשתמש בהם למטרת האימונים! אין להשתמש בהם כדי לפגוע בכוונה במישהו! הם נועדו להמחשה בלבד! דהיינו, כדי להכיר איומים קיימים ולהיות מוכנים להם! להלן צורפה רשימת סכיני תקיפה אמיתיים להמחשה בלבד (ישנם עשרות סוגים שונים של סכיני תקיפה):

  • סכין טקטי מידה אחת.

  • סכין כיס מתקפל.

  • סכין ראפטור קראמביט.

  • סכין הישרדות מפלדת דמשק.





 

סיכום נושא אנליזת איום סכין מוצמד לגרון: בשיטות הגנה עצמית שונות

במאמר זה בוצע אנליזת איום סכין מוצמד לגרון, בשיטות שונות של הגנה עצמית, כמו הקלה, וקרב מגע ישראליות. כאשר המטרה הייתה לא לגלות מי טוב יותר אלא להראות את אוסף האפשרויות הקיימות. השתדלנו לענות על מספר שאלות כגון: מהו התרחיש הצמדת הסכין לגרון, הסתבר לנו שישנם מספר כיווני איום, כמו כן האיום יכול להיות בתנועה; ראינו איך מתמודד נגד תרחיש זה בשיטת הקלה הישראלית ובקרב מגע ישראלית; ראינו איזה סוגי סכיני אימון וציוד מגן משתמשים באימוני הגנה עצמית; כמו כן, ראינו איזה סוגי סכיני תקיפה אמיתיים יש.

 

הכתבה של גיל פלג.

יועץ מקצועי בנושא שיטת הקלה, עידן אבולניק.

יועץ מקצועי בתחום קרב מגע ישראלי מרק פסלר.


Comments


bottom of page