top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

קפואירה: שילוב מנצח של מוזיקה, ריקוד והגנה עצמית

עודכן: 19 באוג׳ 2021

במאמר זה נכיר: מהי קפוארה? איזה סגנונות יש בקפוארה? מה זה רודה בקפואירה? מה זה המשחק בקפואירה? מה זה הברימבאו בקפואירה? למה המוזיקה והשירים חשובים בקפואירה? מה זה מקוללה בקפואירה? איך קפואירה נולדה? מדוע קפואירה הייתה אסורה? האם קפואירה אומנות לחימה פרקטית? מה לובשים בקפואירה? איזה ציוד מגן מומלץ בקפואירה? איזה ציוד כושר ביתי מומלץ בקפואירה? איזה ציוד ביתי נדרש לפיתוח סיבולת לב-ריאה באימוני קפואירה? מה כולל ציוד מאמן בקפואירה?

 

מהי קפואירה?

הסמבה בתוך ה"רודה", יכול להיערך כאשר הרוקדים הם גבר ואישה, במתכונת של ריקוד, פלרטוט וחיזור. רודה זה הוא משחק קפוארה אשר מתבצע במסגרת קבוצה כלשהי, למעשה זהו המעגל אשר הקבוצה יוצרת מסביב לשני שחקנים. המסובבים את ה"רודה" שרים ומוחאים כפיים, וחלקם גם מנגנים בכלים ייחודיים. לרודה יש מנהיג, והוא הלוחם המנוסה ביותר, בסמכותו של מנהיג הרודה לעצור את הקרב בכל שלב שיבחר, וכמו כן הוא זה שמכתיב בדרך כלל את קצב השירה והנגינה. בנוסף לרודה קשור "אַשֶה" אשר פירושו "אנרגיה". האשה מסמל אדרנלין הזורם בגופו של ה"קפואריסטה" בזמן השירה או המשחק.
משחק יריבים, סמבה דה רודה

קפואירה היא אומנות לחימה בעלת שורשים אפריקאים שפותחה במאה ה - 16 בברזיל על ידי עבדים שהובאו לאמריקה. משלבת בתוכה: אגרופים ובעיטות, הטעיות, תנועות סיבוביות מהירות וזריזות, ריקודים, מוזיקה ואקרובאטיקה. מתרגלים של השיטה נקראים "Capoeiristas", והקרב בין היריבים מכונה בשם "משחק". לא מעט אנשים טועים כי קפוארה זה ריקוד, או מניחים שהתנועות שנעשות על ידי שני קפואריסטים זה מול זה מהווה כוריאוגרפיות פשוטה, אך אנדרסון דה סילבה (אלוף UFC מספר פעמים), אדם שמילדות עסק בלימודי קפוארה, אגרוף תאילנדי, טאקוונדו, וגי'ו-ג'יטסו ברזילאי אמר, "שיטת הלחימה נראית דומה לריקוד כדי להטעות את היריב". החל מסוף המאה ה-20, השיטה צברה פופולריות בשאר העולם, לרוב ובזכות מטיילים ששבו מברזיל. בשנת 2014 הוענק לשיטה מעמד של "מורשת תרבותית בלתי מוחשית" על ידי ארגון אונסק"ו.


איך קפואירה נולדה?

עבדים אפריקאים, בכפרים ובאזורים החקלאיים בברזיל אשר עבדו בשדות ובמטעים, בענפי הקפה והסוכר.
עבדים אפריקאים בעבודות כפייה בברזיל העתיקה

קפואירה נולדה כתקווה להישרדות של עבדים נמלטים מחוסרי נשק, אשר השתמשו בה כדי לשרוד בארץ העוינת. יש גם כאלה, שמאמינים שקפואירה הושפע רבות מהאינדיאנים ילידי ברזיל ותרבותם. עבדים שרצו להשתחרר מהעבדות, התאמנו כדי להימלט. אך הם לא יכלו להתאמן באומנות לחימה בגלוי, ולכן שילבו בלימודי הלחימה מוזיקה ותנועות ריקוד, כדי לא לעורר כל חשד. היו לא מעט כאלה שנמלטו מידי חוקים דרקונים של הנוצרים באמצעות בריחה, אלה היו: עבדים נמלטים; ילידי ברזיל; ואף אירופאים אשר עם הזמן הקימו התנחלויות, מה שהביא עם הזמן למדינה רב-אתנית עצמאית בשם "קילומבוס". הם היו צריכים להתגונן מכוחות הקולוניאליים, הפורטוגזיים, ועקב כך יצרו כלי לחימה והישרדות בשם קפואירה.

בין פולחני הריקוד ניתן היה למצוא ריקוד שמקורה ב"מקומבה" באפריקה, ושמה "קפואירה", אחד מהריקודים הנהוגים בפולחן דתות, שהומצא על ידי העבדים האפריקנים במאה ה–16. הם החלו לפתח אותה כדרך יעילה להתאמן בלחימה, במסווה של ריקוד. שילוב המוזיקה ותנועות הריקוד עזרו לעבדים להסוות את כוונתם האמיתית ולקבל אישור מהקפיטנים להמשיך בפעילות זו.
ריקוד קפואירה, תמונה של אוגוסטוס ארל (1793-1838)

העבדים האפריקנים קיימו מסורות ופולחנים אשר היו נהוגים בארץ מולדתם - באפריקה, וביניהם היה הריקוד המסורתי. אחד מהטקסים הפולחניים היה ריקוד אשר אותו הנהיג אחד מראשי קהילת העבדים שהיה לבוש באופן מסורתי. בין פולחני הריקוד ניתן היה למצוא ריקוד שמקורה ב"מקומבה" באפריקה, ושמה "קפואירה", אחד מהריקודים הנהוגים בפולחן דתות, שהומצא על ידי העבדים האפריקנים במאה ה–16. הם החלו לפתח אותה כדרך יעילה להתאמן בלחימה, במסווה של ריקוד. שילוב המוזיקה ותנועות הריקוד עזרו לעבדים להסוות את כוונתם האמיתית ולקבל אישור מהקפיטנים להמשיך בפעילות זו. אומנם היו הגבלות ואיסורים על סוגי הריקוד המותרים לעבדים. הקפיטנים חששו מאוד מריקודים מסוג זה והחלו לחלק ל"טובים" ו"רעים", כאשר את ה"רעים" אסרו עקב היותם מסוכנים לסדר החברתי. אימוני הקפוארה תרמו למרידות השונות בכך שהכשירו את העבדים בטכניקות לחימה וכושר פיזי.


מדוע קפואירה הייתה אסורה?

עם ביטול העבדות בברזיל בשנת 1888, יצאו עבדים אפריקאיים מהמחתרת בה התקיימו. בשל מחסור בתעסוקה נוצרו כנופיות פשע, מורכבים מעבדים משוחררים אפריקאים אשר המשיכו לתרגל קפואירה. הדבר הוציא לשיטת הלחימה שם רע אשר הוביל להוצאת קפואירה מחוץ לחוק בשנת 1892. למראות זאת, המשיכו תרגולי קפואירה במחתרת. החוק בברזיל אסר עיסוק באומנות לחימה זו עד שנת 1920. עם חלוף הזמן, באמצע מאה ה- 19 הסנאט בברזיל העביר חוק המכריז על הקפואירה כספורט לאומי. היום קפואירה נפוצה בברזיל ובכל רחבי העולם.


איזה סגנונות יש בקפואירה?

הקפוארה מחולקת לשני סגנונות עיקריים: אנגולה ורג'יונאל. בסגנונות אלה נעשה שימוש נרחב בקרקע, בהטעיות, בעיטות, הכשלות ונגיחות.

קפואירה אנגולה - נתפסת בתור הסגנון הראשוני ומתאפיינת בקרב קרקע נמוך, איטי ומדויק יותר, הדורש ערמומיות ותכסיסנות מסוימת. ומעניק תשומת לב ייחודית למסורת וטקסיות. תלמידי האנגולה רובם מתאמנים בחולצות צהובות, בהתאם למסורת אותה הנהיג מסטרה וינסנט פריירה פסטיניה (1889-1981). אומנם גם בשיטה זו, מתנהלים קרבות רחוב מהירים, מדובר בסגנון מתפתח אשר נלמד באקדמיות לקפואירה בברזיל ובכל העולם.

קפואירה רג'יונאל - סגנון האנגולי המקורי אשר פותח על ידי מסטרה בימבה (1900-1974), על מנת להרחיב את התחום ולהפוך אותו לנגיש יותר לציבור הרחב, מטרתו העיקרית הייתה, לנתק קפואירה מההקשר הבעייתי לפשע. החזון של בימבה הסתכם, ביצירת סגנון מהיר ומורם יותר מהקרקע המתאפיין בארבעה חלקים העיקריים: תנועות אקרובטיות, גמישות, כוח פיזי וטכניקת לחימה יישומית. כאשר הוקדשה חשיבות רבה לפיתוח טכניקה יישומית ולכושר פיזי. דהיינו, ביצירת שיטת לחימה פרקטית באמצעות עקרונות להלן:

  • כושר פיזי - פיתוח שרירים פונקציאונליים וגמישות, הקניית מסגרת מוגדרת לאימונים כאוטיים שהיו בעבר. המטרה הייתה להפוך לוחם קאפואירה לאתלט בעל יכולות של: זריזות, עוצמה, סיבולת לב-ריאה וגמישות.

  • טכניקת לחימה יישומית - הייצוג בפועל של האימונים הסיסטמתיים באמצעות שמונה הסיקוונציות המפורסמות של בימבה. כאשר בפיתוח שיטת אימון שולבו הטלות, תנועות שונות מקראטה, ג'יו-ג'יטסו ואגרוף מה שהפך את אומנות הלחימה להרבה יותר יישומית ויעילה להגנה עצמית.


מה זה רודה בקפואירה?

זה הוא משחק קפואירה אשר מתבצע במסגרת קבוצה כלשהי, למעשה זהו המעגל אשר הקבוצה יוצרת מסביב לשני השחקנים. אלה המסובבים את ה"רודה/הודה" שרים ומוחאים כפיים, וחלקם גם מנגנים בכלים ייחודיים.
משחק ב"רודה" בין שני גברים

"רודה/הודה" - זה הוא משחק בקפואירה אשר מתבצע במסגרת קבוצה כלשהי, למעשה זהו המעגל אשר הקבוצה יוצרת מסביב לשני השחקנים. אלה המסובבים את ה"רודה/הודה" שרים ומוחאים כפיים, וחלקם גם מנגנים בכלים ייחודיים. לרודה יש מנהיג, והוא הלוחם המנוסה ביותר, בסמכותו של מנהיג הרודה לעצור את הקרב בכל שלב שיבחר, כמו כן הוא זה שמכתיב בדרך כלל את קצב השירה והנגינה. בנוסף, רודה קשור ל"אַשֶה" אשר פירושו אנרגיה. האשה מסמל אדרנלין הזורם בגופו של ה"קפואריסטה" בזמן השירה או המשחק. כאשר מוזיקת "סמבה" מנגנת בתוך ה"רודה"("סמבה דה רודה") בזמן הריקודים בין גבר ואישה, מסמל בדרך כלל משחק של ריקוד, פלירטוט וחיזור. כאשר המשחק מתנהל בין שני הגברים, מסמל את הקרב בין השניים. ה"סמבה דה רודה" נולדה ב"קצ'ואירה" שבמדינת "באהיה" הברזילאית, ולה קשר הדוק להיסטוריית סחר העבדים, נתפסת כריקוד העם הפשוט. מהווה ביטוי לתרבות האפרו-ברזילאית.


מה זה המשחק בקפואירה?

המשחק בקפואירה מהווה קרב של שני היריבים, מקביל לקרב "קומיטה" בקראטה. המשחק בדרך כלל אינו כולל מגע מלא. שחקן מנוסה יעדיף לסמן ליריבו תנועה אחר תנועה את עליונותו על ידי בלימתה בשבריר השנייה שלפני המגע, ותוך התחמקות עקבית מהתקפות היריב. קוראים לצורה זו של הלחימה - משחק, למראות שהמשחק במובן הזה עשוי לשמש גם לקרבות רציניים. ישנם גם קרבות עם מגע מלא, בדרך כלל תלוי בסגנון המשחק וקצבו.


האם קפואירה אומנות לחימה פרקטית?

התנועות ההתקפיות של הקפואירה מורכבות מבעיטות והכשלות, כשקיים שימוש גם בידיים ואגרופים. בנוסף משולבים בקרב תרגילי אקרובאטיקה וגמישות שנועדו לתמרן סביב ה"רודה" והיריב. תרגילים רבים משלבים התקפה, עמידות ידיים וראש, גלגלונים, סחרורים, קפיצות, פליק פלקים, סלטות עם בעיטות ואגרופים. אצל הקפואריסטים המתקדמים ניתן לראות גם קומבינציות (הסיקוונציות) מרשימות של תנועות מהירות ומדויקות. שיטת קפואירה רג'יונאל, פותחה על ידי מסטרה בימבה (1900-1974) במטרה להיות יישומית, וכוללת בה הרכב של תנועות מאומנויות לחימה פרקטיות כגון: קראטה, ג'יו-ג'יטסו ואגרוף מה שהופך אותה לאומנות לחימה יעילה להגנה עצמית. כמו כן, בשיטה זו תשומת לב מופנית לפיתוח שרירים פונקציונליים, סיבולת לב-ריאה וכושר גוף. עקב כך, בה כל המרכיבים של לחימה משולבת (MMA).


מה זה הבירימבאו בקפואירה?

קפוארה היא אומנות לחימה בעלת שורשים אפריקאים שפותחה במאה ה- 16 בברזיל על ידי עבדים שהובאו לאמריקה, המשלבת בתוכה ריקודים מוזיקה ואקרובאטיקה. לא מעט אנשים טועים כי קפוארה זה ריקוד, או מניחים שהתנועות שנעשות על ידי שני קפואריסטים זה מול זה מהווה כוריאוגרפיות פשוטה, אך זה לא המקרה. אנדרסון דה סילבה אדם שמגיל שלוש עסק בלימודי קפוארה אמר שיטת הלחימה נראית דומה לריקוד כדי להטעות את יריב.
שרים ומנגנים על ברימבאו לפני התחלת המשחק של קפוארה

הבירימבאו הוא כלי נגינה חד-מיתרי, נראה כמו קשת, כיום נפוץ בברזיל, אך במקור הוא מאפריקה. הבירימבאו מהווה חלק בלתי נפרד בפרקטיקה של קפואירה האפרו-ברזילאית, הבירימבאו מוביל את תנועת הקפואריסטים ברודה (במעגל) - ככל שהבירימבאו מנגן מהר יותר כך הקפויריסטה (הלוחם) נע מהר יותר במשחק (בקרב). המוזיקה והשירה מהווים חלק חשוב בקביעת הקצב בזמן הקרב. הקצב משתנה במהלך הקרבות בהתאם לקצב השירים, החל מאיטי מאוד ועד מהיר מאוד. במהלך הקרב נמצא השחקן מול יריבו מוקף ב"רודה", כאשר הסובבים שרים, מתופפים ומוחאים כפיים.


מה זה מקוללה בקפואירה?

ריקוד באמצעות "Maculelê" - מהווה משחק עם מקלות שמקורו מתקופת האינדיאנים העתיקים, משבט "קוקומביס", לריקוד זה שורשים אפרו – אינדיאנים, בו המשתתפים מנופפים במקלות עץ ומכים אותם זה בזה. מקורו מאזור באהיה שבברזיל והוא פותח על ידי עבדים אפריקאים (האפרו - ברזילאים). האפרו - ברזילאים למדו מהתרבות האינדיאנית שימוש במקלות ושילבו אותה בקפואירה. כאשר הריקוד מתנהל לפי קצב התוף (אטאבקי) והשירה. לעתים בריקוד זה משולבים מספר מרכיבים כגון: אקרובטיקה, אש, מקלות, וחרבות. הריקוד נועד מצד אחד לפתח זריזות, קואורדינציה והגמישות ומצד השני לשלב הגנות והתקפות עם שימוש במקל. ריקוד זה מורכב: מקצב של ארבעה רבעים; בשלושה הראשונים הרוקדים מבצעים צעדי המקוללה; ברביעי מכים מקלות זה בזה ושרים שירים בהנחיית המנהיג רודה.


מה לובשים בקפואירה?

דמיינו שזו היא פעם הראשונה שאתם צריכים להגיע לשיעור קפוארה, ואין לכם מוסג מה ללבוש. ברשימה למטה תוכלו להשתמש, כדי לבחור לבוש שהכי מתאים לכם באימונים. בדרך כלל זה תלוי במזג האוויר, חם או קר, דהיינו עם שרוול קצר או ארוך. כעיקרון הלבוש חייב להיות נוח, אין אחידות ספציפית, אלא אם כן בקבוצת האימונים משתמשים במשהו מסוים מתוך הרשימה להלן:

  • מכנסי גבר ואישה.

  • חולצות לגבר ולאישה.

  • נעל אימון לגבר ולאישה.








איזה ציוד מגן מומלץ בקפואירה?

כדי לשמור על הבטיחות באימונים בקפואירה, לא מומלץ להתאמן עם תכשיטים מכל סוג ומשקפי שמש. כמו כן, חייבים להתגונן בפני פציעות קשות של החניכים, עקב כך אסור לאפשר הדגמות וקרבות ללא ציוד מגן מתאים! בדרך כלל מדובר במגנים לא יקרים יחסית לנזק גופני שהם מונעים. כמו כן, נכנס כן נושא של ביטוח מקצועי של המאמן. ללא ציוד מגן אין ביטוח! בקרבות מגע מלא, כדאי להשתמש במגנים כדי למזער טראומות מכל סוג אצל היריבים במשחק (קרב). להלן רשימת מגני גוף מומלצים:

  • תחבושת ידיים.

  • מגן רגל.

  • קאפה.

  • מגן גוף.

  • מגן ראש.

  • כפפות קלות.

  • כפפות אגרוף.

  • שומר שוקה.

  • שומר יד וזרוע.

  • מגן מפשעת.


איזה ציוד כושר ביתי מומלץ בקפואירה?

כדי ללמוד קפואירה, חייבים לתרגל את אותו הדבר אלפי פעמים. תחום זה מתחלק לשניים: 1) חלק תיאורטי עם המון תרגילים אקרובטיים, בעיטות, מכות ידיים וכו... 2) חלק מעשי עם קרבות ב"רודה". חלק ראשון דומה במהותו לקאטות בקרטה, וניתן אפילו ללמוד מהמאמן בצפייה ישירה דרך המחשב. אך חלק השני, מהווה בחלק מהמקרים קרב במגע מלא, עקב כך חשיבות עליונה לתרגולים ואינטראקציות תחת פיקוח! אומנם כדאי, ואף מומלץ לעבוד בבית כדי לחזק: מכות ידיים ובעיטות; שרירים פונקציונליים באמצעות אימון משקולות וכו'... לצורך כך, ניתן לרכוש ציוד אישי מינימלי אשר לא טופס מקום רב, מהווה אימון ביתי מושלם ומכין את החניך פיזית לאימונים מתקדמים בחוגים, בהם נדרשת אינטרקציה עם האנשים, כוח, גמישות, סיבולת לב-וריאה ועוד...להלן רשימת ציוד מומלצת, לתרגולים בבית:

  • מזרן יוגה.

  • משקולת אוניברסלית.

  • ספסל משקל מתכונן.

  • שק אגרופים לזריזות.

  • שק אגרופים ובעיטות עומד.

  • ציוד אגרוף, ספינינג בר.

  • סט משקולות קל.




איזה ציוד ביתי נדרש לפיתוח סיבולת לב-ריאה באימוני קפואירה?

קודם כול זה בריאות, דבר שני בקרב, שלא הסתיים תוך זמן קצר מנצח מי שבעל סיבולת לב-ריאה. למטרה זו מומלץ לעשות הליכות מהירות, לשלב עם ריצות להגביר ולהוריד קצב. ריצות כאלה ניתן לעשות בטבע, בטיילת או בבית על מסלול ריצה או אופני ספינינג, שניהם מעולים למטרת שיפור הכושר. כדאי לשמור על הגב ולהשתמש בנעל מתאימה בזמן הריצה. מומלץ לתעד ולעקוב אחרי שריפת הקלוריות ודופק-לב שלכם באמצעות שעונים חכמים, גם כן שבאמצעותם קל מאוד לראות שיפורים שלכם בסיבולת לב-ריאה, שריפת קלוריות, משך זמן אימון ועוד...למעשה כל פעילותכם מתועדת באמצעות מחשב, וקיימת היסטוריית אימונים. עקב כך, מדובר בכלי ניטור ובקרת בריאות יעיל במיוחד, דהיינו סוג של מאמן אישי ורופא ביחד. להלן צורף רשימת ציוד אישי מומלץ באימוני בית, לפיתוח סיבולת לב-ריאה, לניטור ובקרת הישגים:

  • אופני ספינינג.

  • מסלול ריצה.

  • שעון חכם.

  • נעלי ריצה לגבר ולאישה.




מה כולל ציוד מאמן בקפואירה?

עקב ייחודיות של השיטה, על פי ייעודה, והיסטוריית היוולדותה, חשיבות רבה מוקנית בהיווצרותם של שרירים פונקציונליים. מצד אחד יש צורך לעבוד על מהירות וזריזות בתנועה, מצד השני לפתח שרירים לכוח ועוצמה. כדי להצליח במשימה זו: כדאי לעבוד עם משקולות קטנים, הרבה חזרות בכל סט; כמו כן, לשלב עם אימוני כוח (אימוני משקולות), אשר מהווים הכנה פיזית סטטית טובה, כדאי להקפיד על עומסים מתאימים ולהתייעץ עם המאמן כדי לא לגרום נזקים לרצועות שרירים; מומלצת עבודה עם מרחיב קרפאל וגומי אימונים נמתח; עם חבל אימונים כבד; המון חזרות על שק כבד וקל; עם שק זריזות ועוד... מכות רגליים וידיים עם המאמן, ועם ציוד מתאים לכך. לצורך העניין מכות ידיים וברכיים לכיוון הבטן, ניתן לבצע רק עם יש למאמן מגן בטן מתאים ובטוח! כאשר מגיעים לבית הספר, והחלטתם להירשם תבדקו אם הרצפה שלהם מוגנת היטב, ועם ריפוד הגנה מתאים בפני נפילות, הטלות, זריקות וכו... להלן צורף רשימת ציוד מומלץ למאמן, באימוני קפואירה:

  • מקל מרופד.

  • חבטות אגרוף.

  • חבל פיטנס כבד.

  • מגן מכות וביעיטות בטן.

  • שק אגרוף כבד.

  • שק אגרוף קל.

  • שק אגרופים ובעיטות עומד.

  • גומי מוצק לאימונים.

  • מחזק קרפאל.

  • ריצוף חדר כושר.

  • זוג כריות לבעיטות.

  • רפידת בעיטות ואגרוף.

  • משקולת אוניברסלית.

  • סט משקולות קל.

  • חבל קפיצה.

  • שק אגרופים לזריזות.

  • ציוד אגרוף, ספינינג בר.

  • מקוללה.

  • אטאבקי.

  • בירימבאו.

  • תיק עבור בירימבאו.

  • מחרוזת ארמה עבור בירימבאו.

 

סיכום נושא קפואירה

לאחר סקירת המאמר הסתבר כי, קפוארה היא בעלת היסטוריה מרשימה של רצון הישרדותי אשר טמון בבני אדם, מקורה ברוח אנושית להיות חופשי, לרקוד, לשיר ולהתגונן בכבוד. שיטת הלחימה מיוחדת במינה שמהווה חלק בלתי נפרד מהיסטורית ברזיל. שיטה שהתחילה באפריקה, הגיע לברזיל והתפתחה אצל עבדים במחתרת למטרת הישרדותם. שיטה שהייתה אסורה במשך אשרות שנים, אחרי ביטול חוק עבדות בברזיל. התמודדה עם השמצות גינויים, שם רע, רדיפת חוק והצליחה לשרוד ולהתפתח עקב שילובים של מוזיקה וריקודים בתנועותיה. הם אלה סייעו לה להתחמק מרדיפות של החוק, ובסופו של דבר הוכרה בתור אומנות לחימה לאומית בברזיל. כמו כן, עברנו על רשימת לבוש וציוד מיגון אישי מומלץ באימוני קפואירה, הבננו חשיבות רבה של אימוני בית עם ציוד מתאים לצורך פיתוח סיבולת לב-ריאה וכושר, ראינו מה כולל ציוד של המאמן בקפואירה.

 

הכתבה של - גיל פלג.






Comments


bottom of page