top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

אנליזת הצמדת סכין לגרון או צוואר מאחור: בטופ שיטות ישראליות להגנה עצמית, מאמר שני

מאמר זה מהווה משך טבעי של קודמו בנושא "אנליזת איום סכין מוצמד לגרון: בשיטות הגנה עצמית שונות" ולכן מומלץ לפני לעבור עליו. במאמר זה כמו בקודמו נדון על מצבי היחלצות מאירוע זה באמצעות שתי טופ שיטות ישראליות: קרב מגע והקלה. כאשר מטרתנו, לא להגיד מה היא השיטה הטובה ביותר, אלא לשתף דרכים שונות להתמודדות עם מצבים מסוג אלה. במאמר זה נדון על שאלות מהי הצמדה ואיום סכין לגרון או צוואר מאחור? איך אירוע איום סכין מתחיל? מהם שלבים של משחק פסיכולוגי באיום סכין? מהו שלב של ניהול משא ומתן באירוע איום סכין? איזה סוגי סכיני אימון וציוד מגן משתמשים באימוני הגנה עצמית? איזה סוגי סכיני תקיפה אמיתיים יש?

 
אזהָרָה!
המושגים המוצגים כאן הם למטרות המחשה בלבד. חפשו הכשרה מקצועית ממדריך בעל מוניטין לפני שתנסו כל טכניקה הנדונה או מוצגת בסיפור זה.
 

מהי הצמדה ואיום סכין לגרון או צוואר מאחור?

איום סכין מאחור עם כוונה לדקור
איום סכין מאחור עם כוונה לדקור

תרחיש איום עם סכין הוא מצב מסוכן, אך יש להבדילו עם דקירה מיידית שמגיעה בהפתעה. המאמר זה מתבסס על קודמו "אנליזת איום סכין מוצמד לגרון: בשיטות הגנה עצמית שונות" ולכן מומלץ לפני לעבור עליו. נציין כי במהלך דקירה מיידית אין זמן לחשוב על התגובה, כי הדקירה מתבצעת ויש סיכוי כמעט אפסי להיחלץ מאירוע זה בחיים, בתרחיש זה דברנו בהרחבה במספר מאמרים שלנו בנושא סכין, להלן רשימתם ואתם מוזמנים לקורא.

כאשר, במאמר זה אנו ננתח תרחיש איום סכין מתחילתו ועד סופו. נשתדל להתייחס לדרכים של התמודדות מוצעות בטופ שיטות להגנה עצמית ישראליות כמו: קרב מגע והקלה ישראליות. נבחן מה מומחים בתחום ממליצים לעשות או לא לעשות במהלך אירוע זה. נתייחס על אספקט פסיכולוגי להתמודדות עם אירוע זה, ועל חשיבותו עליונה בהכנת חניכים נגד תרחישים מסוג אלה. כאשר, המומחים בתחום ממליצים על מספר כללים באיום סכין כמו: לא למהר לעשות הגנות ותנועות מיידיות! דהיינו, אם התוקף היה רוצה להרוג או לדקור את הקורבן הוא כבר היה עושה את זה. ככל הנראה מדובר בשוד, חטיפה או אונס. כלומר, אם התוקף רוצה מהקורבן משהו כמו טלפון או ארנק, עדיף לתת! זה שווה פחות מהחיים שלכם. אומנם במאמר זה, אנו מתייחסים לתרחיש עם הנחת ייסוד שבו: התוקף לא רק רוצה לשדוד, אלא ייתכן שהתוקף רוצה לאנוס או להרוג; כאשר, הקורבן הוא מוכן פסיכולוגית ופיזית באחד מטופ שיטות להגנה עצמית ישראליות, ומחליט לא להיות קורבן של שוד, אונס או הרג. אומנם לא מעט מאמנים של קרב מגע ישראלי לא יסכימו עם אמירה זו, לדעתם הנחת ייסוד היא לתת הכל כדי לשרוד את התקיפה! לדעתם, בממוצע איום מסוג זה "איום הצמדת סכין לגרון, מקדימה, מאחורה או מהצד" מסתיים לאחר שוד בנאלי. אך תמיד נשאלת השאלה הבאה ומה עם זה לא אירוע בנאלי וממוצע? וכן מתחיל הקושי של התמודדות עם המצב. ניתוח תרחישים מסוג זה לא ניתן למצוא בשיטות קראטה מסורתיות ככלל ובספורט תחרותי בפרט. הם קיימים בשיטות שונות להגנה עצמית יישומיות של התמודדות עם לחימה ברחוב. כאשר, בחלקם לא פחות מסוכן מאשר בשדה הקרב.


איך אירוע איום סכין מתחיל?

בדרך כלל, התוקף משתלט על הקורבן בהפתעה. עקב כך, אירוע זה שונה מתקיפת סכין בנאלית. כתוצאה מכך, תחילת אירוע תקיפה זו, דהיינו השתלטות של התוקף על הקורבן באחד מהצורות שצוינו לפני. מדובר בשלב קריטי במיוחד, עבור הקורבן ולמה? הקורבן עלול לעשות תנועות חדות עקב לחץ אטומי שמופעל עליו; ייתכן שלמד אומנויות לחימה שונות, ובטוח שהמצב קטן עליו; ייתכן שהוא לא עבר הכנה פסיכולוגית באחד מטופ השיטות הישראליות להגנה עצמית; ייתכן שהוא לא מודע לסכנה מיידית וממשית שטמונה במצב זה וכו... כל אלה יחד או לחוד עלולים לגרום לקורבן לעשות תנועה חדה ולא רצויה בתחילת אירועה זה, והתוצאה לרוב מוות מידי עקב איבוד דם. כדי להימנע ממצב זה, נהוג בטופ שיטות ישראליות להגנה עצמית כמו: קרב מגע והקלה לשחק משחק בו הקורבן מוכן להכול כדי לשרוד את התקיפה, דהיינו הקורבן לא עושה תרגילים בפתאומיות, כדי שהתוקף לא יעשה תנועה קטנה עם הסכין בו הוא חותך לקורבן את הגרון. כלומר, בשלב זה סיגנל יחיד שהקורבן משדר הוא "קח את הכל, רק אל תפגע בי".


מהם שלבים של משחק פסיכולוגי באיום סכין?

שלב משחק פסיכולוגי מתחיל מרגע שהקורבן בכניעות מתחנן לתוקף "קח את הכל רק אל תפגע בי". שלב זה מכונה גם שלב של "משא ומתן". בשלב של משא ומתן הקורבן מעביר מסרים של אתה השולט במצב, אני וכל מה שיש לי לרשותך! וכאן עולה שאלה חשובה ביותר, האם התוקף בולע את הפיתיון? הקורבן במקרה של הצלחה במשא ומתן, מייד ירגיש הסטה של תשומת ליבו של התוקף לפיתיון של אונס או שוד. בגלל שמוח שלנו אינו מסוגל לבצע שני דברים בו זמנית, בצורה טבעית התוקף ירפה על אחיזת הסכין כדי לקחת את מה שהוא רוצה. כאשר, זה שלב בו התוקף הרגיש את עליונותו ושליטתו במצב, לרוב הוא מרפה באחיזת הסכין ומפנה את תשומת ליבו לפיתוי של שוד, אונס או כל דבר אחר שהוא רצה להשיג דרך האיום. כאשר, מבחינת הקורבן זה הוא חלון הזדמנויות שיש לנצל! בו שלב של משא ומתן נגמר! וחובה לעבור לשלב של התקפת נגד ונטרול איום סכין באמצעות פעולה.


מהו שלב של ניהול משא ומתן באירוע איום סכין?

בשיטת בקרב מגע ישראלי?

בקרב מגע ישראלי התייחסות לבעיה של משא ומתן קיימת, בהכנה פסיכולוגית מלמדים את הצורך להיכנע לתוקף כדי בעיתוי המתאים לתקוף אותו בחזרה. אחד היסודות של ניהול משא ומתן זה הרמת ידיים למעלה קרוב לסכין וכמובן משחק של קורבן מבוהל אשר מתחנן להישאר בחיים. דהיינו, מחזיקים את הידיים קרוב ובגובה יד התוקפת (סכין) כך בעיתוי המתאים, ההגנה שלכם תהייה מהירה יותר כי הטווח שאתם צריכים לעבור קצר יותר. שימו לב! עושים את עצמכם מבוהלים ולא סתם מרימים ידיים בפתאומיות. כאשר, בקרב מגע מדגישים לא לתת מכה נטרול לתוקף לפני שמשתלטים על היד שמחזיקה בסכין! מכיוון שמהמכה יכולה למשוך או לדחוף את היד עם הסכין וכתוצאה מכך לשסף, לדקור או לחתוך את גרונכם או צווארכם! כאשר, על שלב של פעולה נדון במאמר הבא.


בשיטת הקלה ישראלית?

בשיטת הקלה ישראלי התייחסות לבעיה של משא ומתן קיימת, והיא אף מודגשת יותר מאשר בקרב מגע רגיל, ומה הכוונה? שיטת הקלה נוצרה מקרב מגע ישראלי על ידי עידן אבולניק, אך עברה אבולוציה עקב צורך של שימושה בפועל במקומות עוינים ברחבי העולם. כלומר, אומנם העקרונות בין השניים זהים לחלוטין, הביצוע בפועל שונה לחלוטין! קראו לגבי שיטת הקלה במאמר שלנו בנושא "שיטת הקלה ככלי להגנה עצמית אולטימטיבית". בשיטת הקלה שלב של משא ומתן הוא קריטי ומפורט הרבה יותר מאשר בשיטת קרב מגע ישראלית, שבה הנושא הוא יותר תיאורטי! בהכנה פסיכולוגית בשיטת הקלה, מלמדים את הצורך להיכנע לתוקף כדי שבעיתוי המתאים לתקוף אותו בחזרה בדומה לקרב מגע ישראלי רגיל. אחד היסודות של ניהול משא ומתן זה הרמת ידיים למעלה קרוב לסכין וכמובן משחק של קורבן מבוהל אשר מתחנן להישאר בחיים. דהיינו, מחזיקים את הידיים קרוב ובגובה היד התוקפת (סכין) כך בזמן הצורך ההגנה שלכם תהייה מהירה יותר כי הטווח שאתם צריכים לעבור קצר יותר. שימו לב! עושים את עצמכם מבוהלים ולא סתם מרימים ידיים בפתאומיות. כאשר, גם בשיטת הקלה מדגישים לא לתת מכה נטרול לתוקף לפני שמשתלטים על היד שמחזיקה בסכין! כאשר, הנחות יסוד של השיטה נבנו על טכניקת השתלטות על היד התוקפת כבסיס. וגם השיטה מדגישה כי המכה יכולה למשוך או לדחוף את היד עם הסכין וכתוצאה מכך לשסף, לדקור או לחתוך את גרונכם או צווארכם! כאשר, על שלב של פעולה נדון במאמר הבא.

 

איזה סוגי סכיני אימון וציוד מגן משתמשים באימוני הגנה עצמית?

חשיבות רבה לתרגל הגנה עצמית באמצעות סכיני אימון מגומי ועוד יותר חשוב במהלך האימונים להיות לבושים בציוד מגן מתאים: כגון משקפיים שנועדו להגן על העיניים וציות מגן גוף וראש כנגד קבלת מכה לא רצויה. להלן צורפה רשימת ציוד מומלצת בלימודי הגנות נגד סכין:

  • סכין גומי.

  • מגן מפשעת.

  • מגני רגל.

  • מגני האמה.

  • מגן גוף.

  • מגן ראש.

  • כפפות אומנויות לחימה מעורבות.





איזה סוגי סכיני תקיפה אמיתיים יש?

אזהָרָה!: למטה צורפו סכיני קרב אמיתיים ומסוכנים, אין להשתמש בהם למטרת האימונים! אין להשתמש בהם כדי לפגוע בכוונה במישהו! הם נועדו להמחשה בלבד! דהיינו, כדי להכיר איומים קיימים ולהיות מוכנים להם! להלן צורפה רשימת סכיני תקיפה אמיתיים להמחשה בלבד (ישנם עשרות סוגים שונים של סכיני תקיפה):

  • סכין טקטי מידה אחת.

  • סכין כיס מתקפל.

  • סכין ראפטור קראמביט.

  • סכין הישרדות מפלדת דמשק.





 

סיכום נושא: אנליזת הצמדת סכין לגרון או צוואר מאחור: בטופ שיטות ישראליות להגנה עצמית, מאמר שני

במאמר זה, אשר מהווה משך טבעי של קודמו בנושא "אנליזת איום סכין מוצמד לגרון: בשיטות הגנה עצמית שונות" ולכן מומלץ לפני לעבור עליו. דננו כמו בקודמו על מצבי היחלצות מאירוע זה באמצעות שתי טופ שיטות ישראליות: קרב מגע והקלה. כאשר מטרתנו הייתה, לא להגיד מה היא השיטה הטובה ביותר אלא לשתף דרכים שונות להתמודדות עם מצבים מסוג אלה. במאמר זה התמקדנו על שאלות מהי הצמדה ואיום סכין לגרון או צוואר מאחור? איך אירוע איום סכין מתחיל? מהם שלבים של משחק פסיכולוגי באיום סכין? מהו שלב של ניהול משא ומתן באירוע איום סכין? כאשר, ראינו מה מאחד את השיטות האלה ומה בכל זאת מבדיל אותם, כמו מבחן של אמת במקומות עוינים בה שיטת הקלה מתמודדת ושורדת כבר יותר משתי עשורים.

 

הכתבה של גיל פלג.

יועץ מקצועי בנושא שיטת הקלה, עידן אבולניק.

יועץ מקצועי בתחום קרב מגע ישראלי מרק פסלר.


Comments


bottom of page