top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

הגנה עצמית נגד איום עם אקדח מוצמד לראש סטטי בקרב מגע ישראלי: שתי תתי תרחישים א'1 ו-א'2

עודכן: 21 במרץ 2022

במאמר זה נעבור על מה זה איום באמצעות האקדח? איזה סוגי תרחישי תקיפה קיימים באירועים של איום אקדח? מה הבדל בין איום באמצעות האקדח לבין כוונה תחילית לרצוח? מהי הגנה מאיום אקדח - קדמית סטטית, תתי תרחישים א'1 ו-א'2? מהי הכנה פסיכולוגית בקרב מגע ישראלית? מה חשיבותו של ציוד-מגן אישי בקרב מגע?

 
אזהָרָה!
המושגים המוצגים כאן הם למטרות המחשה בלבד. חפשו הכשרה מקצועית ממדריך בעל מוניטין לפני שתנסו כל טכניקה הנדונה או מוצגת בסיפור זה.
 

מה זה איום באמצעות האקדח?

איום באמצעות אקדח מהווה סוג כזה של אירוע אשר התרחש בעבר, מתרחש ויתרחש תמיד בעתיד, כל עוד באמצעות כך, הפושע רוצה להשיג משהו מהקורבן. התרחיש מסוג זה נפוץ אצל השוטרים, כאשר התוקף מאיים עם האקדח ודורש שייתנו לו משהו תמורת חייו של הקורבן. כמו כן, תרחיש זה נפוץ כאשר התוקף רוצה באמצעות האיומים לשדוד או לאנוס. הערה חשובה: אם התוקף היה רוצה להרוג אותך, הוא פשוט היה ניגש אליך ויורה בך ללא אזהרה מוקדמת. לרוב האנשים שיפנו אליך אקדח, עושים כדי להפחיד ולאיים.


ניתוח תרחיש איום באמצעות האקדח:

בואו נסתכל על שני יריבים, דהיינו על התוקף ועל הקורבן בצורה פשוטה: האקדח מכוון אל הקורבן. באירוע כזה בדרך כלל הקורבן מופתע, והתוקף טוען את דרישותיו, ואז ממתין לתגובה הצפויה של הקורבן. בתרחיש א' - לאירוע זה הקורבן יכול: לציית או להילחם. בקרב מגע ישראלי קיימים בתי ספר טקטיים שמלמדים את התרחישים אלה לרמה של אינסטינקטים חייתיים, כלומר מלמדים את דינמיקת זמן תגובה האנושי, ומכינים פסיכולוגית לאירוע כזה. בדרך כלל אדם לא מיומן נכנס ללחץ אטומי באירוע כזה, עקב כך סיכוי שלו לשרוד את האירוע זה נמוך מאוד. הערה חשובה: גם אם הקורבן לא עושה שום פעולה נגדית לתוקף, חשוב להיות מוכן פסיכולוגית ונפשית. כלומר להירגע ולציית להוראות של התוקף בצורה רגוע. אומנם התוקף לא תמיד מסתפק בחפצים שהוא דורש, ולפעמים התקיפה עוברת למישור של אונס. בשלב זה, לא כל אחד מוכן להשלים, ולכן טוב לדעת להתגונן באירוע כזה ובמיוחד כאשר התוקף הוא לא מרוכז בתקיפת האקדח, אלה במעשים מגונים שלו. ייתכן שבשלב זה ניתן יהיה למצוא את העיתוי הנכון לתקוף אותו ולהוציא את האקדח מהידיים שלו. בכל מקרה נדרשים אימונים אינטנסיביים וממוקדים בהגנה עצמית טקטית כדי להגיע לרמת מיומנות זו. בקרב מגע ישראלי קיימים קורסים ממוקדים אשר תפקידם להתרכז לאירוע ספציפי זה, וללמד את החניכים איך ניתן לשרוד את האירוע חסר כבוד זה בחיים.


איזה סוגי תרחישי תקיפה קיימים באירועים של איום אקדח?

ישנם שני תרחישים העיקריים של איום אקדח: מצב סטטי, ונפוץ יותר מצב איום עם אקדח בתנועה יחד עם הקורבן. שני תרחישים אלה מתחלקים לתתי תרחישים, כלומר שלושה כיווני איום עיקריים, דהיינו איום אקדח: קדמית, אחורית ומהצד:

  • הגנה מאיום אקדח – קדמית סטטית.

  • הגנה מאיום אקדח – אחורית סטטית.

  • הגנה מאיום אקדח – מהצד סטטית.

  • הגנה מאיום אקדח - קדמית בתנועה.

  • הגנה מאיום אקדח - אחורית בתנועה.

  • הגנה מאיום אקדח - קדמית, הצמדה לקיר של הקורבן.

  • הגנה מאיום אקדח - אחורית, הצמדה לקיר של הקורבן.

חשוב לציין כי טווח איום אקדח מתחלק לשלושה: א'- טווח איום ארוך, כאשר מדובר במרחק של מספר מטרים עד התוקף; ב' - טווח איום בינוני, כאשר האקדח מכוון ממרחק של עד מטר אחד והקורבן לא יכול לגעת בו פיזית; ג' - טווח איום קצר או אפס, דהיינו הצמדת אקדח פיזית לגופו של הקורבן. מקרה א' ו - ב' נמצאים מחוץ ליכולת התמודדות של הקורבן, ולא משנה עד כמה הוא מיומן, בדרך כלל חובה להניח שהאקדח הוא טעון ודרוך. אומנם ניתן ממקרה ב' לעבור למקרה ג' באמצעות: צמצום יזום של הטווח, דהיינו על ידי הקורבן או כאשר התוקף מתקרב בנחישות כלפי הקורבן ובאמצעות כך מצמצם לטווח אפס (לנגיעת הקנה של האקדח לגוף של הקורבן). במאמר זה נתייחס בשתי תתי תרחישים (א'1 ו-א'2 בהמשך המאמר) של הגנות מאיומים אקדח על הראש – קדמית סטטית. במאמרים הבאים נתייחס לסעיפי איום אחרים בהדרגה.


מהו הבדל בין איום באמצעות האקדח לבין כוונה תחילית לרצוח?

באירוע כזה חשוב לדעת כי המצב יכול להתפתח לשני תרחישים קיצוניים כאשר: התוקף רוצה לרצוח את הקורבן, ובמקרה זה סיכוי לצאת מהאירוע שואף לאפס או אפסי, כלומר הוא פשוט רוצח ובורח מהמקום; מקרה בו ניתן לעשות משהו כדי להתגונן הוא כאשר הכוונה של התוקף לא לרצוח, אלא רק לשדוד ולברוח מהאירוע. הערה חשובה: במקרה כזה אדם לא מיומן יעדיף לתת את הכל כדי להישאר בחיים. אומנם לפעמים מדובר לא רק בשוד אלא באונס. עקב כך, לא כל אחד יוכל להיות עם תקרית זו, ויעדיף אם ביכולתו להתגונן. אומנם אדם שמחליט להתגונן בתרחיש זה, לוקח את הסיכון של חייו, כלומר התוקף פשוט יוכל ללחוץ על ההדק של האקדח ובשנייה הכל נגמר. בתקרית כזו גם אדם מיומן בהגנה עצמית יכול לא לשרוד. במאמר זה אנו נעבור על טכניקות קרב-מגע ישראלי במגוון תרחישי איום שיכולים לקרות. דבר אחד הוא בטוח, עדיף להיות מוכנים פיזית ונפשית לאירוע כזה, וייתכן שיש סיכוי לעבור אותו בחיים.


מהי הגנה מאיום אקדח - קדמית סטטית?

בתרחיש זה, חובה לקורבן של התקיפה לבצע מספר פעולות לצורך פירוק של האקדח מהתוקף. כאשר אנו מבינים שהקורבן קיבל החלטה להתנגד לאיום תקיפה זה. כלומר מדובר באדם סביר שמבין כי כל טעות קטנה יכולה להיות פטאלית עבורו. הקורבן במקרה של הגנה עצמית טקטית עושה ארבעה שלבים בסיסיים: בשלב א' – הוא משדר סימנים של ציות והכנעה. כלומר, אני מוכן לעשות הכל רק אל תפגע בי. אם התוקף מסתפק בכסף שלכם, אז תתנו לו ותסתלקו משם, ואם זה תסיימו את האירוע הזה. בתנאי שהתוקף לקח את הכסף ולא משחרר אתכם, אז אין דרך אחרת לעבור מתכנית של הגנה עצמית פסיבית לתכנית של הגנה עצמית אקטיבית. דהיינו לשלב ב'.

בשלב ב' – הוא מתקרב לאקדח בצורה איטית מאוד כאשר הידיים מורמות וצמודות לגוף שלו. בשלב ג' – מוציא עיתוי מתאים כדי לפרוק את האקדח מידו של התוקף ולבצע מכות נטרול באמצעות אותו אקדח כלפי פניו של התוקף. כאשר שלב הרביעי נתון למחלוקת: להסתלק ממקום האירוע או לבצע השתלטות על התוקף עם כוונה ברורה, למסור אותו לשלטונות לביצוע משפט הוגן. כאשר האחרון דורש ידע מעמיק בקרב מגע ישראלי, בנושא ביצוע השתלטויות והכנעה. הערה חשובה: אדם ללא מומחיות בנושא פירוק נשק והמשך ביצוע השתלטות ברמת אינסטינקטים חייתיים, לא מומלץ לנסות אפילו תרגיל זה. אז בואו נעבור על טכניקת ביצוע פריקה של האקדח (לנושא השתלטויות יפורטו במאמרים הבאים), בהנחה שהתוקף מחזיק את האקדח עם יד ימין.


תרחיש א' – האקדח מוצמד על הראש

הביאו את ידכם לקרבה של האקדח, כלומר במקרה שלנו ליד הראש. כאשר, התנועה זו חייבת להיות הכי איטית והכי טבעית שאפשר לעשות. בתנוחה כנועה וצייתנית. תעמידו פנים שהתוקף שולט בכם ואתם מצייתים לו בצורה מלאה. בעיתוי מתאים הקורבן יבצע מספר פעולות בתזמון מלא לשם פירוק של האקדח, להלן נעבור על שני תתי תרחישים א'1 ו- א'2 אשר מהווים פתרון אופטימאלי לתרחיש א' - על פי קרב מגע ישראלי. אז בואו נתחיל:


תת תרחיש א'1 – פתרון אופטימאלי לתרחיש א':

פעולה א' - היד שמאל של הקורבן תופסת את היד (חלק עצמות המסרק) יד ימין מחזיקה את האקדח. פעולה ב' - במקביל לפעולה א' באמצעות יד ימין יתפוס הקורבן את הקנה של האקדח. פעולה ג' - מהווה שילוב מלא ומתוזמן של פעולה א', ב' ו-ג'. כאשר הקורבן לוקח רגל ימין אחורה עם התכופפות למטה כדי לצאת מאזור סכנה של הירי, ובו זמנית מבצע המשך פעולה א' וב', כלומר באופן מהיר ועצמתי מושך את הקנה למעלה ובאמצעות הורדה של היד הימין יחד עם האקדח למטה, דהיינו מבצע פעולת התלישה של האקדח. אם התרגיל בוצע בצורה הנכונה, אז האצבע של התוקף נשבר במהלך התלישה (פריקה) של האקדח. מייד יבוצעו מכות נטרול באמצעות האקדח לכיוון הראש של התוקף.

אזהרה: אין לבצע את התרגיל ללא השגחת המדריך המוסמך! אין לבצע אותו עם אקדח אמיתי! במהלך האימון ניתן להשתמש באקדח גומי, ואין להחזיק אצבע על ההדק (צד התוקף) אלא בצורה ישרה וצמודה על אקדח גומי!

תת תרחיש א'2 – פתרון אופטימאלי לתרחיש א':

פעולה א' - היד שמאל של הקורבן תופסת את הקנה של האקדח. פעולה ב' - באותו העיתוי היד ימין שלנו נותן מכה נגדית לשריר הכופף שורש היד הגומדי של התוקף (המחזיקה באקדח). פעולה ג' - כאשר במקבלי אנו מבצעים תזוזת ראש בכיוון המנוגד (לצד הימין), באמצעות כך אנו יוצאים מאזור סכנה של האקדח. באמצעות פעולה ד' – אנו משלבים את שלושת הפעולות א', ב' ו - ג' ופורקים את האקדח מהיד של התוקף באמצעות פעולה מתוזמנת של מכת היד הימין לשריר הכופף שורש היד הגומדי (פעולה א'); משיכת הקנה של האקדח למעלה באמצעות היד שמאל (פעולה ב'); תזוזת ראש ימינה (פעולה ג') וסיום שלב פריקת האקדח (פעולה ד') כאשר בסופו של התהליך האקדח נמצא ביד שמאל שלנו (מוחזק בקנה). אנו מבצעים תזוזה מהירה אחורנית עם סריקת שטח לגילוי איומים נוספים. כאשר, פעולה ה' – ניתן לחלק לשני חלקים: חלק 1 – מסתלקים עם הנשק ממקום האירוע ומעבירים אותו לשלטונות (משטרה); חלק 2 – מבצעים נועל מעצר אזרחי של התוקף לשם העברתו לשלטונות (משטרה). כאשר חלק 2 – דורש ידע מעמיק בביצוע נועל מעצר חשוד ואדם שלא עבר הכשרה מתאימה (קורס של כוחות הביטחון – בהגנה עצמית טקטית) לא מומלץ להסתכן בכך.

אזהרה: אין לבצע את התרגיל ללא השגחת המדריך המוסמך! אין לבצע אותו עם אקדח אמיתי! במהלך האימון ניתן להשתמש באקדח גומי, ואין להחזיק אצבע על ההדק (צד התוקף) אלא בצורה ישרה וצמודה על אקדח גומי!

מהי הכנה פסיכולוגית בקרב מגע ישראלית?

יש צורך להכין את המתאמן, קודם כל, להיבט הפסיכולוגי, לעמידות במתח במקרים של תקיפה בשימוש בנשק. לשם כך מבוצעים תרגילים וחזרות רבות באמצעות ציוד גומי המדמה התקפות שונות ונפוצות מאוד, עד שהתגובה הופכת לאינסטינקט הגנתי. כאשר מאוימים על ידי האויב חמוש באקדח, בדרך כלל, חייבים לקבל את ההחלטה לגבי פעולה כזו או אחרת ברמת האינסטינקטים חייתיים. עקב כך, יש צורך להכין את המתאמן, קודם כל, להיבט הפסיכולוגי, לעמידות במתח במקרים של תקיפה בשימוש בנשק. מתאמנים עוברים חזרות רבות תחת לחץ אדומי, כדי להתכונן לתרחישי התקפה כאלה. מחקרים רבים מעידים כי, המוח שלנו מפסיק לחשוב כשאירוע כזה מתרחש, והקרב האמיתי מסתיים תוך שניות ספורות. עקב כך, בקורסים אלה מלמדים קודם כל לכבות את התודעה כשאתם באירוע זה, אחרת המצב הלחוץ לא יאפשר המשך התמודדות. חובה ללמוד תרחישים כאלה מהמומחים בתחום אחרת תשיגו ידע שגוי או כזה שלעולם לא תצטרכו בפועל, ותת המודע שלכם ימצא פתרונות שגויים במצב הכי לחוץ בחיים שלכם. זה עלול לגרום לתוצאות מצערות, במיוחד מכיוון שאנו מדברים על אויב חמוש באקדח. כל טעות יכולה להוביל לתוצאה קטלנית. אימון כזה מגדיל מאוד את סיכויי ההישרדות. בצבא ובמשטרה ישראלית, הגנה עצמית טקטית היא קורס חובה לצוערים, ויחידות מבצעיות שונות זוכות להכשרה כזו ברמות שונות לחלוטין.

 

מה חשיבותו של ציוד-מגן אישי בקרב מגע?

בתי ספר טובים מבינים חשיבותו של הציוד מגן באימוני אומנויות לחימה ככלל ובקרב מגע בפרט. חייבים להתגונן בפני פציעות קשות של החניכים. אין להשתמש באקדח אמיתי בזמן הדגמה אלא באקדח גומי, אסור לאפשר הדגמות וקרבות ללא ציוד מגן מתאים! בדרך כלל מדובר במגנים לא יקרים יחסית לנזק גופני שהם מונעים. כמו כן, נכנס כן נושא של ביטוח מקצועית של המאמן. ללא ציוד מגן אין ביטוח! כאשר נותנים מכות לשק אגרוף, אם זה מכת ג'אב, קרוס, הוק, חצי וו או אפרקט; יש לבצע סגירת אגרוף בצורה נכונה; חייבים לעטוף רצועת אגרוף (תחבושת אגרוף) ולהשתמש בכפפות אגרוף. מומלץ בקרב מגע מלא: להשתמש במגן גוף, אשר שומר על שלמות צלעות; במגן ראש; מגן שיניים; מגן אמה; מגן מפשעת; מגן שוקה; מגן רגל ותומך קרסול. להלן צורף רשימת ציוד-מגן אישי מומלץ, באימוני קרב מגע:

  • תחבושת ידיים.

  • מגן רגל.

  • קאפה.

  • מגן גוף.

  • מגן ראש.

  • כפפות קלות.

  • כפפות אגרוף.

  • שומר שוקה.

  • שומר יד וזרוע.

  • מגן מפשעת.

  • אקדח גומי.

 

סיכום: הגנה עצמית נגד איום עם אקדח מוצמד לראש סטטי בקרב מגע ישראלי: שתי תתי תרחישים א'1 ו-א'2

במאמר זה התחלנו לדון על נושאים רחבים של: הגנות נגד איום באמצעות האקדח; סוגי תרחישי תקיפה קיימים באירועים של איום אקדח; הבדל בין איום האקדח לבין כוונה תחילית לרצוח; הגנה מאיום אקדח - קדמית סטטי תת תרחיש א'1 ו-א'2; הכנה פסיכולוגית בקרב מגע ישראלית וחשיבותו של ציוד-מגן אישי בקרב מגע ישראלי.

 

הכתבה של גיל פלג.

יועץ מקצועי בתחום קרב מגע ישראלי מרק פסלר.

コメント


bottom of page