top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

קרב מגע ישראלי ככלי יעיל להגנה עצמית - וחובת שיפור מתמיד של השיטה

עודכן: 1 בפבר׳ 2022

האם עבודת קרקע הוא חלק בלתי נפרד בקרב מגע? האם עימות על הקרקע מהווה עקב אכילס של קרב מגע ישראלי? האם כדאי לקחת בחשבון שרוב הקרבות מסתיימים על הקרקע? מדוע סניפי קרב מגע ברחבי העולם משלבים היאבקות, ג'יו-ג'יטסו ברזילאי וג'ודו בקרב מגע? האם טקטיקת ניהול קרב בעמידה בלבד, היא נכונה בעידן שנות אלפיים? מה היא טכניקת קלינצ'? מה זה טכניקת הטלות בהיאבקות ובשטחים הקרובים? מה הם טכניקות כניעה על הקרקע? האם קרב מגע ישראלי בפיגור אחרי סמבו רוסי?

 

האם עבודת קרקע הוא חלק בלתי נפרד בקרב מגע?

לחימת קרקע היא קרב יד ביד המתקיים בזמן שהלוחמים מגיעים על הקרקע. המונח נפוץ בשימוש באומנויות הלחימה מעורבות ובענפי לוחמה וספורט אחרים. מטרת המאמר להביא למודעות של קהל מתאמנים רחב בקרב מגע את מערך הטכניקות ההתמודדות המופעלות על ידי לוחם שנמצא על הקרקע ככלל ובפרט להבין איפה קרב מגע ישראלי עומד מול איומים אלה. כאשר תחום התמודדות עם יריב על הקרקע מהווה התמחות העיקרית של הג'יו-ג'יטסו הברזילאי והוא מופיע במינונים שונים בהיאבקות, ג'ודו, סמבו, קונג-פוו ועוד...

בניגוד לספורט תחרותי כגון סמבו קרבי רוסי, בלחימה בקלינצ', או בלחימה על הקרקע בין שני היריבים, מדובר בצורת לחימה שבה מותר הכל כמו: נשיכה, חנק, ניקור עיניים, נעילות מפרקים, טכניקות נקודת לחץ, מכות שונות, דקירות סכין שימוש במקל, נשק חם ועוד...

אחד הסיבות לכך שאנשי קרב מגע טוענים נגד לחימה על הקרקע היא שאם הלוחם הגיעה לקרב קרקע הוא כבר הפסיד את הקרב. אז מה הכוונה? במשטרת ישראל לדוגמה נחושים כי ניהול קרב על הקרקע מסוכן לשוטר כי יכול להיות שקיימים עוד חשודים בסביבה ועלולים לנצל את המצב שהשוטר בשכיבה ועסוק בקרב/במעצר של החשוד ומהווה מטרה קלה.

כלומר נוצר מצב שבו פשוט לא מלמדים אפילו דברים בסיסיים להגנה עצמית על הקרקע. כתוצאה מכך נשאלת את השאלה הלגיטימית, האם בעידן של שנות אלפיים שכל המועדונים שעוסקים באומנויות לחימה משולבות, ומלמדים את הטכניקות בעיקר להורדה על הקרקע והכנעת יריב במישור זה, האם זו לא טעות להתעלם בקרב מגע ישראלי מעובדות אלה... כתוצאה מכך לא ללמד טכניקות ניהול קרב בשכיבה? על פי מרק פסלר (דאן 6 בקרב מגע ישראלי), "עבודת קרקע חייבת להיות חלק בלתי נפרד מתכנית הכשרה בקרב מגע". ייתכן שבכוחות הביטחון ישנה מגבלת זמן בקורסים בסיסים ומתקדמים בקרב מגע. אך מה קורה עם בתי ספר אזרחים בישראל אשר אמורים להביא את החדשנות, קידמה ושיפור מתמיד לקרב מגע ישראלי. מילים אלה נלקחו מעולם תחרותי בו אין רחמים לחלשים. כל מה שלא משתפר באופן מתמיד מפסיק להתקיים בשלב מסוים על פי "תאוריית מחזוריי חיים בטבע" כאשר השלבים הם ברורים: היוולדות, התבגרות, בשלות ומוות. אז באיזה שלב בדיוק קרב מגע ישראלי נמצא על מחזור חיים זה? אני משאיר לקורא לענות על השאלה זו.


האם עימות על הקרקע מהווה עקב אכילס של קרב מגע ישראלי?

באופן מסורתי ההתמודדות עם היריב על הקרקע מוזנח בקרב מגע ישראלי, אפילו שלחימה על הקרקע הוא היבט חשוב בהגנה עצמית בעידן שנות אלפיים, כאשר חלה פופולריזציה עדירה של לחימה משולבת באמצעות רשתות התקשורת, וכתוצאה מכך, יותר ויותר אנשים נושרים מאומנויות הלחימה המסורתיות לטובת לחימה משולבות.

על פי טקטיקת לחימה על הקרקע, מיקום עליון של היריב עדיף על פני מיקום התחתון. הסיבה היא שהלוחם בעמדה העליונה יכול לנצל מרחק וחופש התנועה הדרושים למכות אפקטיביות יחסית ליריב שבשכיבה. דהיינו, הלוחם התחתון מוגבל על ידי הקרקע ועל ידי הלוחם שמעליו. גורם נוסף הוא כוח המשיכה, שהוא לטובת הלוחם העליון, מכוון כלפי מטה. בנוסף, ההשפעה של מכות על הקרקע עשויות להכריע קרב בשניות ספורות. על פי יעילות, ומקצועיות של היריב בעמדה עליונה בהתמודדות הספציפית. במאבק מסוג זה המכות הנפוצות כוללות מרפקים, חבטות ראש, ברכיים ואגרופים.


האם כדאי לקחת בחשבון שרוב הקרבות מסתיימים על הקרקע?

קרב רחוב יד ביד, הכוללת בדרך כלל אחיזה או תפיסה של היריב בעמידה, כתוצאה מהיאבקות, דהיינו מאבק בטווח הקרוב ביותר כדי להשיג יתרון פיזי על פני היריב, על ידי הטלתו לקרקע וכתוצאה מכך, הכנעתו בכל דרך האפשרית על הקרקע. כאשר טכניקות היאבקות מקיפות דיסציפלינות רבות. ניתן לתרגל את הטכניקות הלחימה השונות הללו הן כספורט קרבי והן להגנה עצמית בקרבות רחוב או בלחימה אמיתית בטווח אפס.

ישנם מספר סגנונות לחימה (סמבו רוסי קרבי) או אומנויות לחימה הידועים במיוחד בטכניקות ההיאבקות שלהם, אשר מלמדות טקטיקות הכוללות תקיפות וכלי נשק לצד התמודדות או בשילובים איתה בעמידה ועל הקרקע.


מדוע סניפי קרב מגע ברחבי העולם משלבים היאבקות, ג'יו-ג'יטסו ברזילאי וג'ודו בקרב מגע?

אז התשובה שלהם היא פשוטה

ייתכן קרב קרקע, כמו קרב קרקע סכינים; ייתכן שלוחם נפצע ברגלו וחייב להתמודד על חייו בשכיבה; רוב הקרבות בעידן שנות אלפיים וצפונה מסתיימים על הקרקע. כלומר לא מספיק בעידן שלנו להגיד אני שולט במכות ידיים, רגליים, מרפקים וברכיים אשר כוללים גם סוגי השתלטויות בעמידה. על פי מרק פסלר (דאן 6 בקרב מגע ישראלי), "אנחנו חיים בעולם שבו אומנויות הלחימה אחרות מתפתחות, וחייבים להתאים את עצמינו לדרישות של חדשנות וקידמה בעולם המודרני ככלל בתחום הלחימה ובתחום הספורט בפרט" הוסיף "עקב מדיה, פרסום ואמצעי התקשורת המפותחים, חובה להיות עם יד על הדופק וחייבים לשלב את כל הטכניקות היעילות על הקרקע". הצורך הוא בפיתוח כלים נוספים ויעילים בניהול קרב צמוד בעמידה ועל הקרקע. כאשר ניתן לראות למטה סקירה קצרה ביותר של טכניקות בטווח אפס בעמידה ובשכיבה. אז בואו נעבור:

  • בעמידה: קלינצ'; הורדות והטלות.

  • על הקרקע: השתלטויות והכנעות; הצמדה ושליטה.

כאשר כל טכניקה שצוינה למעלה יכולה לשלב מכות ידיים, מרפקים ובעיטות, כפי שנהוג באומנויות לחימה משולבות או בסמבו קרבי רוסי. הבעיה נוספת היא שימוש בנשק קר או חם על הקרקע במהלך ההיאבקות, מה שמוליד שאלה מידית איך מתגוננים מזה בקרב מגע ישראלי?

האם טקטיקת ניהול קרב בעמידה בלבד, היא נכונה בעידן שנות אלפיים?

כדי לענות על השאלה זו נסקור טכניקות ניהול קרב צמודות (קרב בטווח אפס) ידועות וקיימות באומנויות לחימה משולבות אם זה בעמידה ואם זה בשכיבה. על פי מרק פסלר (דאן 6 בקרב מגע ישראלי), "חובה לקחת בחשבון טכניקות לחימה על הקרקע" והוסיף "חובה לדעת להתמודד על איומים הצפויים בלחימה על הקרקע כדי שהם לא יהפכו לפטאליים". אז בואו נתחיל:


מה היא טכניקת קלינצ'?

טכניקת קלינצ': מתרחשת כששני המתחרים או הלוחמים עומדים על רגליהם באמצעות אחיזות קלינצ' (קרב בטווח אפס) שונות המופעלות על פלג גוף העליון של היריב. בזמן הקלינצ', המיקום של זרועות הלוחם חשוב ביותר. כלומר המטרה לשמור על זרועותיו בחלק הפנימי של יריבו, מה שמאפשר לו ללחוץ את המרפקים שלו זה לזה ולבנות אחיזה הדוקה יותר. עבודת קלינצ' משמשת בדרך כלל כדי להתגונן מפני הטלה על הקרקע או לשמש כפלטפורמה להורדה או הטלת יריב לקרקע למטרת המשך הכנעה בפוזיציה מועדפת. כאשר במהלך הקלינצ' נפוץ שימוש בברכיים, מרפקים ואגרופים. לחימת קלינצ' מפותחת בענפי ספורט במגע מלא כגון: סמבו קרבי רוסי, אגרוף תאילנדי, ג'ודו ואומנויות לחימה מעורבות. אופי לחימה בקלינצ' תלוי בכללים הכרוכים בענפי הספורט השונים. לצורך העניין באגרוף תאילנדי דגש רב על חבטות בקלינצ', בעוד שהג'ודו מתמקד בהטלות. כאשר בסמבו רוסי ניתן לשלב בין חבטות והטלות בדומה לאומנויות לחימה מעורבות.


מה זה טכניקת הטלות בהיאבקות ובשטחים הקרובים?

הטלות משמשות בתחומי היאבקות כדי להעביר יריב ממשור של העמידה למישור של הקרקע. כאשר טכניקת הטלה נועדה לאפשר ללוחם להוציא מהאיזון את יריבו ולתמרן אותו בכוח באוויר או על הקרקע. על הקרקע כללי לחימה משתנים ואף אדם קטן יחסית אך מיומן בעבודת קרקע יכול לנצח יריבו גדול וחזק פיזית, אשר לא מכיר טכניקות ניהול קרב בשכיבה.


מה הם טכניקות כניעה על הקרקע?

בדרך כלל יש שני סוגים של כניעות: אלו שנועדו לחנוק את היריב על הקרקע; ואלה שנועדו לגרום לפציעות במפרקים או בחלקי גוף אחרים באמצעות נעילות מפרקים. בהתמודדות ספורטיבית, מתחרה צפוי להיכנע, בין אם מילולית או על ידי הקשה על היריב, ולהודות בתבוסה כאשר הוא נתפס בתרגיל הכנעה, ושאינו יכול להימלט ממנו. מתחרים שמסרבים להיכנע מסתכנים באיבוד הכרה או בפציעה חמורה. הערה: במאבק על חיים ומוות אין למי להיכנע, אלא יש צורך להכיר טכניקות שיאפשרו להשתחרר מסוגים מגוונים של נעילות מפרקים וחניקות או שלא להגיע אליהם באמצעות פעולות מונעות על הקרקע.

בחנק דם אשר מיושם כהלכה, ימנע את זרימת הדם אל המוח וממנו, וכתוצאה מכך חוסר הכרה תוך כ-4 עד 10 שניות. כאשר המשך תרגיל מהווה סכנת חיים עבור היריב.

מנעולי מפרקים אינם השיטה המועדפת לתקיפת אויב, מכיוון שהם אינם משביתים את האויב לחלוטין. נעילות המפרקים אכן גורמות לכמויות גדולות של כאב ויכולות להבטיח ציות מצד האויב. זה הופך אותם לשימושיים במיוחד בשליטה ביריבים במהלך פעולות של בקרת קהל או כאשר מישהו מאיים בבירור. נעילת המפרק במלואה, עלולה לגרום לשבר עם הפעלת כוח מעבר למה שנדרש להכנעת היריב. על פי מרק פסלר (דאן 6 בקרב מגע ישראלי), "חובה לקחת בחשבון שרוב הקרבות מסתיימים על הקרקע".


האם קרב מגע ישראלי בפיגור אחרי סמבו רוסי?

כדי לענות על השאלה זו נחזור לשאלה שהועלתה במאמרים קודמים כגון מה זה קרב מגע וסמבו רוסי ולשם מה הם נועדו במקור? אז בואו נתחיל:

קרב מגע ישראלי מהווה אוסף תנועות וטכניקות יעילות ומהירות מכל אומנויות הלחימה הקיימות. דהיינו הלוחמים היהודים היו צריכים תוך זמן קצר לעבור קורס הכשרה ללחימה אפקטיבית כנגד אויב גדול, עוצמתי, חזק וגם ללא נשק חם. לא היה זמן להשקיע שנים בלימודי טכניקות מורכבות ומסובכות. מטרת השיטה ישראלית הייתה להיות יחסית קלה לקליטה וגם קטלנית.

סמבו רוסי השיטה שנועדה להיות כלי יעיל בתנאי הקיצון: בחורף, בחדר צפוף וכו'...כוחות הביטחון של ברית המועצות לשעבר, היו צריכים באמצעותה: לנטרל אדם מנשקו ולבצע מעצר של החשוד ללא תוצאה קטלנית, דהיינו גם של החשוד וגם של איש החוק. סמבו משלב ג'וג'יטסו יפני עם טכניקות היאבקות ואגרוף, והמטרה היא לייצר מענה לתרחיש קיצוני בסגנון של לחימה ללא חוקים ברחוב או במלחמה. עובר תהליכים אבולוציוניים באופן שוטף ומתעדכן, כולל אלפי טכניקות יעילות ותרגילים. הבסיס לארסנל הטכני של סמבו מהווה קומפלקס של השיטות השונות להגנה וההתקפה היעילות ביותר, אשר נבחרו מתוך סוגים שונים של אומנויות לחימה רבים בעולם.

אז בואו נשווה בין שני שיטות פופולאריות בעולם בהגנה עצמית:

  • המטרה של שני שיטות דיי זהה – להיות כלי הגנה והתקפה אשר משלב את הטכניקות הידועות והיעילות בעולם (ללא הגבלה).

  • סמבו רוסי המשיך להתפתח עם הזמן, ישנן תחרויות ממלכתיות ובינלאומיות בשיטה זו והיא גם פוצלה לשניים: לסמבו קרבי ואזרחי. כאשר סמבו משלב את כל ההגנות הידועות בקרב מגע ישראלי כולל הגנות מנשק חם וקר.

  • בקרב מגע ישראלי יחסית לסמבו רוסי כמעט לא משקיעים על עבודת קרקע, מה שגורם לכך שאין לנו מתחרים באומנויות לחימה משולבות. על פי מרק פסלר (דאן 6 בקרב מגע ישראלי), קרב מגע ישראלי בפיגור רב בתחום עבודת הקרקע יחסית לסמבו הקרבי-הרוסי".

  • בקרב מגע ישראלי אין תחרויות, אפילו שהשיטה היא נועדה לאותה מטרה בדיוק כמו סמבו רוסי. כלומר להיות כלי הגנה והתקפה יעיל. על פי מרק פסלר (דאן 6 בקרב מגע ישראלי), "חובה לקיים תחרויות תרחישים כדי לראות איזה תרגילים באמת עובדים" כמו כן הוסיף, "מאפשר לצאת ממסגרת של המועדון... ולראות מה קורה במועדונים אחרים".

אז נשאלת שאלה מתבקשת, מדוע אנו לא מפתחים קרב מגע ישראלי לרמה של סמבו ואולי יותר? על שאלה זו עונים בכל רחבי העולם חברים ותומכים של קרב מגע ישראלי באמצעות הפצת סרטונים אשר כוללים ניסיונות לשלב קרב מגע ישראלי עם תחומי היאבקות שונים. כאשר ברובם ניסיונות דיי מוצלחים של שילובים אלה. כמו כן, מנסים לעשות תחרויות של תרחישים אשר נועדו לשפר ולחדד תנועות אינסטינקטיביות בקרב מגע, להכניס טכניקות יעילות חדשות ולראות באמצעות תחרויות מה באמת עובד ומה לא.


מסקנה על חובת שיפור מתמיד של קרב מגע ישראלי

במאמר זה הועלו מספר שאלות חשובות בנוגע לעתיד של קרב מגע ישראלי אשר דנו על חובת שיפור טכניקות לחימה על הקרקע בקרב מגע ישראלי; על הצורך לקיים תחרויות תרחישים וקרבות בקרב מגע ישראלי; כאשר התחרויות ללחימה בקרב מגע ניתן לאמץ מסמבו קרבי-רוסי; ניסינו לענות על השאלה האם לחימה על הקרקע הוא חלק בלתי נפרד בעידן של שנות אלפיים וצפונה; בוצע השוואה בין קרב מגע ישראלי וסמבו רוסי, מקורות היוולדות ואיפה כל אחד מהם נמצא היום מבחינת פיתוח ושיפור מתמיד של השיטה; סרקנו טכניקות לחימה צמודות בטווח אפס בעמידה ועל הקרקע כדי להבין איפה קרב מגע ישראלי נמצא יחסית אליהם.

 

הכתבה של גיל פלג.

יועץ מקצועי בתחום קרב מגע ישראלי וכותב שני מרק פסלר.







Comments


bottom of page