top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

טאיקוונדו: השיטה הוורסטילית והעתיקה

עודכן: 19 באוג׳ 2021

במאמר זה נשאל השאלות הבאות: מה זה טאיקוונדו? מה היסטוריית טאיקוונדו? מה ההיסטוריה המודרנית של טאיקוונדו? מה זה הוארנג? מה זה חוסינול? מה זה הפקידו? מה היא פילוסופיית הפקידו? מה זה שיטת הניקוד בטאיקוונדו תחרותי? מה לובשים בטאיקוונדו? איזה ציוד מגן אלקטרוני משתמשים בקרבות בטאיקוונדו? מה זה חגורות ודירוגים בטאיקוונדו?

 

מה היסטוריית טאיקוונדו?

הצורה הגבוהה ביותר של האומנות העתיקה הושגה בממלכת שילה. ממלכה קטנה אשר התמודדה עם מתקפות מאזורים גדולים וחזקים יותר. כתוצאה מכך, הקים המלך ג'ין הונג קבוצת אליט של הלוחמים בשם "הוארנג" או "הפרח של הנוער". הם אלה שמהווים בסיס לפילוסופיית השיטה ככלל ובפרט להיווצרות של אומנות לחימה טאיקוונדו על פי צורתה של היום.
לוחם הוארנג עתיק מבני-אצילים בממלכת שילה

הצורה הגבוהה ביותר של האומנות העתיקה הושגה בממלכת סילה. ממלכה קטנה אשר התמודדה עם מתקפות מאזורים גדולים וחזקים יותר. כתוצאה מכך, הקים מלך ג'ינג'יאנג (533 - 576) לספירה, קבוצת אליט של הלוחמים בשם "הוארנג" או "הפרח של הנוער". הם אלה שמהווים בסיס לפילוסופיית השיטה ככלל ובפרט להיווצרות של אומנות לחימה טאיקוונדו על פי צורתה של היום.

בעקבות שושלת סילה הגיעה שושלת קוריו בשנים 935 - 1352 לספירה, ממנה לוקחת קוריאה את שמה. אמנויות לחימה זכו לפופולאריות רבה כספורט מאורגן בתקופה זו, פותחו אף כללים מפורטים. משפחה המלכותית "קוריו" נתנה חסות לתחרויות, וכתוצאה מכך, אומנויות הלחימה נעשו שזורים עמוקות בתרבות הקוריאנית.


מה ההיסטוריה המודרנית של טאיקוונדו?

בעיטה תוך כדי קפיצה
לוחם טאיקוונדו מודרני

בשנת 1945 לאחר כניעת יפן במלחמת העולם השנייה. חזרו לקוריאה הרבה מומחים באומנויות לחימה שגלו ליפן בתקופת הכיבוש והתמחו בשיטות לחימה היפניות עקב כך, בכל רחבי המדינה הוקמו מועדונים שונים שבכל אחד מהם נלמדה אמנות לחימה ייחודית. בשנת 1965 אוחדו רוב השיטות לשיטה אחת בשם טאיקוונדו. בשנת 1973 הוקמה ההתאחדות העולמית לטאיקוונדו ונערכה אליפות העולם הראשונה בסאול. בשנת 1988 הוצג הטאיקוונדו כספורט באולימפיאדת סאול ובשנת 2000 באולימפיאדת סידני הוכר כספורט אולימפי רשמי.

קיימים מספר ארגונים של טאיקוונדו. הראשונה הפדרציה הבינלאומית לטאיקוונדו (ITF) הוקמה בשנת 1966, ואחריו בשנת 1973 הוקמה הפדרציה העולמית לטאיקוונדו (WTF) הארגון הגדול המוכר כענף ספורט רשמי באולימפיאדה. כיום כמעט לכל מדינה בעולם יש התאחדות לטאיקוונדו, כולל לישראל.


מה זה טאיקוונדו?

טאיקוונדו היא השיטה להגנה העצמית שמקורה בקוריאה. מוכרת בתור אחת הצורות העתיקות ביותר של אומנויות לחימה בעולם, בעלת היסטוריה של יותר מ-2,000 שנה. השם נבחר לתיאור המתאים של האומנות: טא (רגל), קוון (יד), דו (אומנות). דהיינו ניתן לתרגם כ"דרך החיים של הבעיטה והאגרוף", מבוססת על כוח שנוצר כתוצאה מתנופה של מסת הגוף ושמה דגש פחוּת על כוח ישיר.


מה זה הוארנג?

"הוארנג" היה מורכב מבני-אצילים בממלכת שילה. הם נבחרו בקפידה והוכשרו רשמית בכל היבטי המיומנויות הצבאיות, כולל קרב לא חמוש. הוורסטיליות שלהם כללה פיתוח יכולות פיזיות ומנטאליות כאחד, בנוסף לטכניקות הלחימה למדו היסטוריה, שירה ופילוסופיה. לוחמי "הוארנג" צברו כישורים לא רק לקרב, אלא גם לחיי היום יום. הדבר מתייחס ישירות להכשרה המודרנית של טאיקוונדו, המספקת יכולות הגנה עצמית וכן לאופי משופר, למשמעת עצמית ולביטחון שניתן להחיל על כל משימה.


מה זה חוסינול?

"חוסינול" היא טכניקת ההגנה העצמית של טאיקוונדו, נועדה לשם הגנה עצמית יעילה מול התוקף אשר חמוש בנשק קר או חם. החניכים נדרשים להגיע לרמת מיומנות כזו, שמכה אחת שלהם תהיה מסוגלת לסיים את המאבק או את הקרב. סוג זה של העוצמה, מיקוד, שליטה ודיוק מהווים תוצאה של שנים רבות של אימונים אינטנסיביים, ולא כול אחד מגיע לזה. הגנה עצמית בשיטה זו, כוללת נעילות מפרקים וחניקות, עבודת קרקע, לימוד נקודות רגישות ועוד... כמו כן, נלמד לעומק נושא של נשק חם וקר ואיך להתמודד מול אדם חמוש ולנטרל אותו.


מה זה הפקידו?

"הפקידו" מהווה אמנות לחימה קוריאנית נוספת, ולעתים קרובות דומה מאוד לאספקטים של ההגנה העצמית של טאיקוונדו. מקור הפקידו הוא בקבוצת קוריאנים לאומנים בתקופה שלאחר הכיבוש היפני של קוריאה. ל"הפקידו" יש מאות שילובים של התקפות והגנות שבלוניות בסגנון של קרב מגע ישראלי. כאשר בונים תסריטים לתקיפות נפוצות, ומתרגלים אותם עד שהתגובה הופכת להיות אינסטינקטיבית לחלוטין. תגובות שבלוניות אלה מבוססות על ידע בסיסי באמנויות לחימה נפוצות בעולם כמו אייקידו וג'יו ג'יטסו יפני."הפקידו" משלבת טכניקות "קשות" כגון בעיטות הדומות לטאיקוונדו וטכניקות "רכות" המנצלות את המומנטום של היריב נגדו. בשיטה משולבים בצורה יעילה הפלות ובריחים בסגנון של אייקידו, ג'יו ג'יטסו יפני ועוד...


מה היא פילוסופיית הפקידו?

הפקידו היא אומנות לחימה משולבת עם ידע חיצוני נרחב משיטות אחרות, כך שכל בית ספר ומורה מדגיש ומלמד טכניקות שונות, אך מציית לשלושה עקרונות פילוסופיים בסיסיים כמו עקרון העדר התנגדות, עקרון המעגל ועקרון המים או הַרמוֹנִיָה. הפילוסופיה של אי התנגדות פירושה כי אין להתנגד ישירות להתקפה. עקרון המעגל משתמש בזרימת האנרגיה הטבעית, כלומר בתנועה מעגלית כדרך לנוע למצב מועדף יותר, להגדיל את האינרציה, תאוצת הגוף. ואילו, עקרון אי ההתנגדות ועקרון המעגל משולבים. פילוסופיה של עקרון המים וההרמוניה, המבוססת על השימוש בזרימת כוח האויב. במקום לנסות לעבור דרך האויב, עליכם לעקוף את ההתקפות שלו באותה צורה בה מים עוקפים את סלעי המפגש.


מה זה שיטת הניקוד בטאיקוונדו תחרותי?

לפי החוקים האולימפיים של ה- (WTF) המנצח נקבע על פי צבירת הנקודות. רשמית מתחרים שלושה סיבובים, שנמשכים 2 דקות כל אחד. במצב של שוויון נקודות בסוף הקרב, ממשיכים לסיבוב "נקודת הזהב", כלומר המתחרה הראשון שזוכה בנקודה מנצח. בקרב יש אפשרות לבעוט בכל חלקי הגוף אך לא מתחת לחגורה ומאחורי הגוף. אזהרות ניתנות על מכות באחורי הגוף, מכה מתחת לחגורה, מכות בלי שליטה ויציאה מהזירה. שני אזהרות מצטברות גורם להורדת נקודה למתמודד. אסור משיכה בשיער, הפלה לרצפה, בעיטה לאחר עצירת הקרב ועוד...ניצחון בקרב במצב של נוקאאוט, כאשר יריב לא יכול להמשיך את הקרב. דהיינו לרוב חוטף היריב בעיטה לראשו או לאזור אחר חוקי. נוקדאון מתרחש כאשר היריב מקבל מכה שמהממת אותו, אך התעשת לפני תום עשר שניות המותרות. בעיטה לבטן שווה שני נקודות; אגרוף תקני לאזור הבטן שווה נקודה אחת; שלוש נקודות מקבלים על בעיטה סיבובית. מכות לראש עם היד אסורות; מותר לדחוף אך ורק בעזרת אגרופים ולתת אגרופים למגן הבטן. אסורה הרמה של אגרוף מעל גובה הכתף, לאחר עשר אזהרות נפסל היריב אוטומטית.


מה לובשים בטאיקוונדו?

בטאיקוונדו לובשים חליפה לבנה ארוכה ודקה בעלת נפח רב בשם "דובוק". צווארון על החולצה מסמל את רמתו של המתאמן. מתאמן עד לדרגת דאן 1 (חגורה שחורה), לובש חליפה עם צווארון אדום שחור, אלה שקיבלו דאן 1, יהיו רשאים לצווארון שחור. השרוולים ומכנס בעלי נפח רב כדי לאפשר הכנסה של מגן אמה מתחת לשרוול, את מגן האשכים ומגן השוק מתחת למכנס. ציוד של המתאמן כולל מגן גוף, מגן שיניים ומגן ראש פתוח. ישנו מגן ראש סגור המיועד לאימונים ותחרויות דרג ב', מגן לכפות הרגליים וכפפות ידיים. נעליים מיוחדות, בעלות סוליה חלקה והם לרוב ללא שרוכים, או עם שרוך בודד. הן ננעלות באימונים בלבד ומטרתן היא מניעת פציעות. הקרבות בטאיקוונדו נערכים על מעין מזרנים אולימפיים בצורת פאזל, המזרנים מספקים הגנה לכף הרגל של המתחרים ומגנים על הלוחמים מפני נפילות.


איזה ציוד מגן אלקטרוני משתמשים בקרבות בטאיקוונדו?

החל מתחרויות העולמית של 2011, ועם כניסתו של תקן לשימוש שוטף של המגנים האלקטרוניים, מגני כפות הרגליים ומגני הגוף הם רגישים למגע. החיישנים המובנים במגן כף הרגל ועל מגן הגוף, מתריעים באופן אוטומטי על פגיעה של בעיטה במגן הגוף. בשנת 2016 נכנס מגן הראש האלקטרוני לשימוש באופן רשמי בתחרויות אולימפיות.


מה זה חגורות ודירוגים בטאיקוונדו?

רמתם של המתאמנים נקבעת בסדרת מבחנים כאשר חגורה סביב למותן מייצגת את רמתו של הלוחם. סדר החגורות בטאיקוונדו הוא: לבן-לבן פס צהוב-צהוב, צהוב פס ירוק-ירוק, ירוק פס כחול-כחול, כחול פס אדום-אדום, אדום פס - חום -שחור-שחור, שחור דאן 9,8,7,6,5,4,3,2,1. כאשר הלוחם מגיע לחגורה השחורה, יעניקו לו דאן 1 במידה שעבר את המבחן. כתוצאה מכך, יקבל פס אחד בצבע זהב על חגורתו.


סיכום על טאיקוונדו

במאמר זה צללנו בתוך היסטוריה אשירה בת 2300 שנה של טאיקוונדו, ראינו עד כמה היא קשורה להישרדותה של קוריאה העתיקה. איזה שלבים היא עברה מהיוולדותה, התבגרותה ועד היום. כאשר היא כל הזמן בתהליך אבולוציוני ומתפתחת. דנו על לוחמי "הוארנג" ועל הוורסטיליות הנדרשת מהם בקוריאה העתיקה. ראינו שפותחו שיטות להגנה עצמית משולבות ופרקטיות: "חוסינול" ו"הפקידו" שמקורם בשיטות שונות של יפן. הסתבר כי טאיקוונדו הוכר כי ספורט אולימפי ויש התאחדות העולמית, כאשר ישראל חברה בה. עברנו על צורך במגנים ככלל ועל מגנים אלקטרוניים בפרט, אשר מאפשרים בצורה הממוחשבת ובאמצעות החיישנים לספור נקודות בקרב. ראינו מה שיטת הדירוג בטאיקוונדו ומה לובשים באימונים ובקרבות.

 

נכתב על ידי גיל פלג







Comments


bottom of page