top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

טופ טכניקות הגנה עצמית מתקיפת המקל: בקרב מגע ישראלי, מאמר ראשון

עודכן: 8 באפר׳ 2022

במאמר זה נעבור על מהן אסטרטגיות נגד תקיפת מקל? מהן טווחי תקיפה נפוצים? מהו עיתוי תקיפה כנגד מקל בקרב מגע ישראלי? מהן טקטיקות נגד תקיפת מקל בקרב מגע ישראלי? מה לובשים בקרב מגע? מה כולל ציוד מאמן בקרב מגע? מה חשיבותו של ציוד-מגן אישי בקרב מגע? עם איזה ציוד כדאי לתרגל קרב מגע בבית? מה חשיבותה של סיבולת לב-ריאה באימוני קרב מגע?

 
אזהָרָה!
המושגים המוצגים כאן הם למטרות המחשה בלבד. חפשו הכשרה מקצועית ממדריך בעל מוניטין לפני שתנסו כל טכניקה הנדונה או מוצגת בסיפור זה.
 

מהן אסטרטגיות נגד תקיפת מקל?

הגנות נגד תקיפת המקל מלמעלה
הגנות נגד תקיפת המקל מלמעלה

בטכניקות התגוננות נגד מקל, אחד הטכניקות הנפוצות בקרב מגע ישראלי זה שמירת המרחק, ובעיתוי המתאים ביותר ביצוע התקפה מהירה, זריזה ועוצמתית. אך לא צריך להתבלבל חברים, קרב נגד אדם חמוש במקל שונה לחלוטין גם מבחינה אסטרטגית וגם מבחינה טקטית של ניהול קרב מכל קרב אחר. כלומר, הטכניקות שעובדות בקרב כנגד אדם לא חמוש, או חמוש בסכין, לא בדיוק עובדות כאשר מדובר בתקיפת המקל. דהיינו גם בנושא של הגנה נגד מקל וגם בנושא של התקפה נגדו.

כאשר מבחינה אסטרטגית, המטרה העיקרית היא לשמור על המרחק שהתוקף לא יצליח לפגוע בכם עם המקל. כלומר חשיבות רבה מוקנית לעבודת הרגליים בשלב הראשוני, כאשר התוקף זוהה עם כוונתו לפגוע בכם עם המקל. לדינמיקה עבודת הרגליים חשיבות עליונה בדומה לתרחישים כנגד הגנות סכין. כאשר ישנו הבדל מהותי, המקל הוא ארוך יותר מהסכין. אזורי סיכון הם בקצוות של המקל.


מהן טווחי תקיפה נפוצים?

תרחיש א' - הקצה בסוף המקל, הקצה בטווח נגיעתו, כלומר בצד המנוגד ליד שמחזיקה בו. במהלך ביצוע מכת עם תנופה חזקה האנרגיה קינטית היא מקסימאלית על הקצה של המקל. עקב כך, הנזק שהוא גורם הוא פטאלי. דהיינו יכול לשבור עצמות של היד, רגל וראש. מדובר בפגיעה קשה במוטוריקה של גוף האדם ובתנאי שהוא פוגע בראש, ייתכן מוות מידי.

תרחיש ב' - הקצה בתחילת המקל, כלומר בתחילת היד שמחזיקה, כלומר ליד אצבע זרת. ובמקרה זה אנו דנים על תרחיש תקיפה מטווח קצר (אפס). כלומר באמצעות חלק האחורי של המקל. כאשר, מכה זו לא פחות פטאלית מאשר מכה בתרחיש א'.


מהו עיתוי תקיפה כנגד מקל בקרב מגע ישראלי?

כניסה בעיתוי מתאים להגנה נגד מקל
כניסה בעיתוי מתאים להגנה נגד מקל

לעיתוי בהגנה עצמית נגד מקל מוקנית חשיבות עליונה בקרב מגע ישראלי. כאשר הקורבן מחליט לתקוף בחזרה את התוקף, הוא חייב לעשות זאת בצורה אינסטינקטיבית. ומה זה אומר? הקורבן שלא מלומד בתרחישים מסוג אלה, לא תמיד מרגיש את הסכנה האמיתי מהמקל, כלומר הוא לא בדיוק מבין שמכת מקל יכולה להיות פטאלית עבורו. כמו כן, הוא לא בדיוק יודע איך להתגונן. לצורך המחשה נניח כי התוקף עם כל הכוח, זריזות ועוצמה מבצע מכת מקל מלמעלה למטה לכיוון הראש שלכם. כלומר, מה הייתם עושים במקרה זה? אם במקרה כזה מוח שלכם מעלה שאלה כזו, תהיו בטוחים המקל פגע בראש. כלומר, אין זמן למחשבה! תגובה חייבת להיות אינסטינקטיבית חייתית. אז מה זה אומר? נניח הקורבן מרים את היד שלו כדי להתגונן, הרי זה אינסטינקט טבעי שלנו... האם הוא השיג מטרה של הגנה עצמית? סביר להניח שלא. קודם כל היד שלו נפגעה אף נשברה, והמכה השנייה תשיג את מטרתה ותפגע בראש כי המוטוריקה הגנתית של היד כבר לא פועלת! אז בואו נראה איך בקרב מגע פותרים את בעיית התקיפה מלמעלה עם המקל.


תזוזה אחורה בעיתוי מתאים לטווח שמכת המקל חולפת

תרחיש א' - אם הקורבן יתחיל לזוז אחורה מאוחר מדי, אז סביר להניח שיחטוף מכת מקל בחלק הכי מסוכן שלו (בקצה בסוף המקל). כלומר, חובה לסרוק את התוקף ולגלות את זמן יציאה של מכת המקל. לעיתוי זה חשיבות עליונה בהגנות נגד מקל. כלומר, איך שהמקל זוהה בתחילת התנועה, מייד חייבים לזוז אחורה. אומנם ישנם גם טכניקות שמלמדות תזוזה הצידה (נתייחס במאמרים הבאים בנושא זה).


התקפה מידית בעיתוי מתאים

בתרחיש א' – אם הקורבן הצליח להתחמק ממכת מקל ראשונה, תהיו בטוחים תגיע מכה שנייה ושלישית עם המקל. כאשר, התוקף בנחישות מתקדם לעבר הקורבן. הייתי רוצה להפנות תשומת לבכם על טראיקטוריית (מסלול) של המקל. דהיינו בעת יציאת המקל, כאשר האנרגיה הפוטנציאלית שלו גבוהה ביותר אך היא גם הכי פחות מסוכנת לנו כי אין בה עדיין מהירות, עוצמה וזריזות. כל המרכיבים האלה נרכשים במהלך התנועה, בקצה הסופי של המקל, כאשר האנרגיה הפוטנציאלית שלו הופכת לאנרגיה קינטית מכסימלית ממוקדת למיקום היעד שלו (לאיפה שהמקל היה אמור לפגוע, ראש, יד, אצבעות, רגליים וכו..). כאשר, בסוף תנועת המקל אנרגיה קינטית שבתנועה היא אפסית. עקב כך, גם מהווה זמן (עיתוי) מועדף ביותר לתקיפה בחזרה.


מהן טקטיקות נגד תקיפת מקל בקרב מגע ישראלי?

בסעיף הקודם חילקנו את מסלול של מכת המקל לשלושה חלקיים העיקריים, וראינו מתי המקל מסוכן ביותר. אנו מרחיבים כאן ומוסיפים כי עקרון שצוין בסעיף הקודם, מתאים להתחמקות והגנה עצמית, מסוגים שונים של תקיפת מקל נפוצים: מלמעלה למטה; מלמעלה למטה באלכסון, מימין או משמאל; מהצד האופקית, מימין לשמאל ולהפך. כאשר, התקפה בדרך כלל מתבצעת בתנועה נחושה מהצד של התוקף והיא מתאפיינת בדינאמיקה של עבודת הרגליים (התקדמות בקו ישר) ותנופת היד של התוקף. כאשר, לתקיפה זו מאפיין חשוב של אינרציה אשר קיימת לתנופת המקל. לא ניתן לעצור אותה ללא מכשול שיבלום את המכה. כאשר מכשול זה יכול להיות גוף הקורבן או כל עצם אחר. למרות שהתנופה מאבדת מעוצמתה בסוף מסלול של מכת מקל. דהיינו, רגעים אלה מלמדים לנצל בקרב מגע ישראלי, לצורך ביצוע התקפה נגדית. כמו כן, ניתן לנצל נקודת התחלה של תנופת המקל, כלומר יציאה. כאשר כל עיכוב בהתקפה נגדית, תגרום לפגיע של המקל בגוף האדם. לכן לתזמון-לעיתוי ביצוע תקיפה נגדית משמעות עליונה. למטה נעבור על טכניקות מסוימות מקרב מגע ישראלי להגנה עצמית נגד מקל.


יציאה מטווח פגיעה של סוף קצה המקל:

כדי להימנע מהתקיפה ניתן לזוז אחורה או לצאת ימינה או שמאלה. כאשר, מקרה ראשון מתאים לכל תקיפת המקל. לעומת זאת, יציאה ימינה או שמאלה (מקרה שני) מתאים יותר לתקיפה מלמעלה למטה ודורש מיומנות, זריזות ומומחיות יוצאת דופן. במקרה ראשון הקורבן מבחינה טקטית ירצה להתחמק מהמכה (מהאינרציה המקסימלית באמצע מסלול התנועה). בדרך כלל, התוקף יבצע תחת אדרנלין עוד מספר תנופות עם המקל, מהן יש להתחמק באותו אופן. בקרב מגע מלמדים למצוא את העיתוי המתאים בין תנופות של המקל ולהיכנס בהתקפה נגדית. כאשר, המקל אמורה להיות ממוקמת בזמן הכניסה של הקורבן למתקפה, בשני מצבים קיצוניים על המסלול של המקל.


מקל נמצא למעלה – מציאת עיתוי מתאים לתקיפת האויב

מטרת הקורבן היא להתקרב לתוקף עד כמה שניתן בעיתוי מתאים, כאשר מקל נמצא בקצה העליון של המסלול שלו. הערה חשובה: כל עיכוב בכניסה לתרגיל זה יגרום לפגיעת המקל בגוף עם עוצמה מסוכנת. אז בואו נראה איך התרגיל מתבצע. כלומר, בעיתוי מתאים כניסה מהירה, זריזה, נחושה ועוצמתית עם רגל נגדית ליד התוקפת לכיוון האויב (אם הוא תוקף עם יד ימין, נכנסים עם רגל שמאל). כאשר, יד ימין שמחזיקה במקל אמורה להיות בעת הכניסה של הקורבן למעלה ממוקמת איפשהו ליד הכתף הנגדי של הקורבן, כלומר מחוץ לאזור פגיעה של המקל. הידיים של הקורבן על פי קרב מגע ישראלי אמורות לבצע אחד מתרגילים למטה:

  • תרגיל א' תרחיש תקיפה מלמעלה באלכסון: הקורבן יבצע, כניסה עם יד שמאל פתוחה (נגדית ליד ימין תוקפת עם מקל) נכנסת יחד עם יד ימין סגורה באגרוף המבצעת מכת נטרול ללסת של התוקף. כאשר, יד מחזיקה במקל של התוקף אמורה להחליק דרך האמה השמאלית של הקורבן. הערה חשובה: בעת כניסה בצורת עיפרון חד הראש נמצא כמה שיותר למטה, כאשר הכתפיים שומרות עליו. אז בהמשך תרגיל זה, יד שמאל של הקורבן נועלת את האמה של היד התוקפת ובמקביל מתבצעים מכות נטרול לפנים עם יד ימין. כאשר, ניתן לשלב גם מכות ברכיים לכיוון הבטן של התוקף. המטרה היא להרפות את אחיזת המקל וכתוצאה מכך, באמצעות תנועה חדה וסיבובית פנימה, עם הכתף שמאל לפרוק את המקל מידו של התוקף. חסרון של התרגיל א' – לא ניתן לדעת אם המקל מגיע מלמעלה או מהצד באלכסון: ימין או שמאל. כלומר, הוא עלול להיכנס במרווח בין שני הידיים שלנו ואז מכה לראש בלתי נמנעת. ייתכן גם שהתוקף יבצע תזוזה אחורה וימשיך להניף מקל ועדיין אנו עלולים לקבל מכת מקל.

  • תרגיל ב' תרחיש תקיפה מהצד: הקורבן יבצע, כניסה עם רגל נגדית ליד התוקפת בדומה לתרגיל א', כאשר הידיים יבצעו תנועה מתוזמנת שונה לחלוטין. אז בואו נראה, יד שמאל של הקורבן (מנוגדת ליד התוקפת) נועלת את האמה של יד המחזיקה במקל, במקביל מתבצע מכת נטרול עם מרפק יד ימין של הקורבן לתוך הלסת של התוקף. כאשר ניתן לשלב עם מכות ברכיים לבטן. כאשר בסופו של התרגיל יבוצע פריקת המקל מהיד של התוקף. הערה חשובה: הידיים בעת הכניסה (רגע לפני בלימת היד התוקפת עם המקל), יד שמאל מיושרת כלפי מטה ומוכנה לתפוס ולנעול את האמה של היד התוקפת. בו זמנית, יד ימין מגנה באמצעות כף יד פתוחה על הפנים, כאשר הראש נמצא כמה שיותר למטה בין הכתפיים. לתרגילים א' ו-ב' יש חיסרון משותף, לא ניתן לדעת זווית של התקיפה, כלומר אם התקיפה מלמעלה למטה או מהצד באלכסון. עקב כך, פותחה טכניקה שאמורה לפתור את הבעיה. אז בואו נראה בתרגיל ג'.

  • תרגיל ג' תרחיש תקיפה מלמעלה או אלכסונית: הידיים בעת הכניסה בצורה של עיפרון חד צמודים אחד לשני, כאשר הראש למטה בין הכתפיים. מתבצעת כניסה מהירה, זריזה ועוצמתית בדומה לפריצה, כלפי התוקף. כאשר המשך תרגיל ג' דומה לתרגיל ב', כלומר יד שמאל נועלת את האמה הנגדית של התוקף, מבוצעים מכות ברכיים ופריקת המקל. במאמרים הבאים נדון בטכניקות הגנה נגד מקל כאשר הוא נמצא למטה או בצד, כלומר בקצה השני של המסלול.

 

מה לובשים בקרב מגע?

בהתאם להיסטוריית היווצרותה של השיטה, נועדה לשרת כוחות הביטחון של מדינת ישראל, ולכן הלבוש הפורמלי היה מדים. אומנם ישנם בתי ספר אשר מלמדים עם מכנס בצבע שחור בסגנון נינגי'טסו וחולצת טישירט שחורה, בדרך כלל, חובה לשים נעלי ספורט. הערה חשובה: ציוד נשים וגברים זהה לחלוטין בשיטה זו. להלן צורף רשימת לבוש מומלצת, באימוני קרב מגע:

  • מכנס קצר לנשים ולגברים.

  • מכנס ארוך לנשים ולגברים.

  • חולצה קצרה לנשים ולגברים.

  • נעל אומנויות לחימה.

  • תומך קרסול.






מה כולל ציוד מאמן בקרב מגע?

עקב ורסטיליות של השיטה, על פי ייעודה, והיסטוריית היוולדותה, חשיבות רבה מוקנית בהיווצרותם של שרירים פונקציונליים. מצד אחד יש צורך לעבוד על מהירות וזריזות בתנועה, מצד השני לפתח שרירים לכוח ועוצמה. לצורך העניין, כדי להצליח במשימה זו: כדאי לעבוד עם משקולות קטנים, הרבה חזרות בכל סט; כמו כן, לשלב עם אימוני (כוח אימוני משקולות), אשר מהווים הכנה פיזית סטטית טובה, כדאי להקפיד על עומסים מתאימים ולהתייעץ עם המאמן כדי לא לגרום נזקים לרצועות שרירים; מומלצת עבודה עם מרחיב קרפאל וגומי אימונים נמתח; עם חבל אימונים כבד; המון חזרות על שק כבד וקל; עם שק זריזות ועוד...חובה לתרגל הטלות, חניקות, נעילות, מכות רגליים וידיים עם המאמן, ועם ציוד מתאים לכך. לצורך העניין מכות ידיים וברכיים לכיוון הבטן, ניתן לבצע רק עם יש למאמן מגן בטן מתאים ובטוח! באימוני קרב מגע טקטית, בעת תרגולים של הגנות כנגד סכיני גומי, מקל גומי ועוד..., כדאי להשתמש בציוד בטוח! אשר עבר מבדקי בטיחות קפדניים. כאשר מגיעים לבית הספר, והחלטתם להירשם תבדקו אם הרצפה שלהם מוגנת היטב, ועם ריפוד הגנה מתאים בפני נפילות, הטלות, זריקות וכו...בבתי ספר יוקרתיים, קיים אזור ממודר כמו זירת אגרוף (אוקטגון). להלן צורף רשימת ציוד מומלצת למאמן, באימוני קרב מגע:

  • מקל מרופד.

  • חבטות אגרוף.

  • חבל פיטנס כבד.

  • מגן מכות ובעיטות בטן.

  • שק אגרוף כבד.

  • שק אגרוף קל.

  • שק אגרופים ובעיטות עומד.

  • גומי מוצק לאימונים.

  • מחזק קרפאל.

  • ריצוף חדר כושר.

  • זוג כריות לבעיטות.

  • רפידת בעיטות ואגרוף.

  • משקולת אוניברסלית.

  • סט משקולות קל.

  • חבל קפיצה.

  • שק אגרופים לזריזות.

  • ציוד אגרוף, ספינינג בר.

  • זירת קרבות אוקטגון.

מה חשיבותו של ציוד-מגן אישי בקרב מגע?

בתי ספר טובים מבינים חשיבותו של הציוד מגן באימוני אומנויות לחימה ככלל ובקרב מגע בפרט. חייבים להתגונן בפני פציעות קשות של החניכים. אסור לאפשר הדגמות וקרבות ללא ציוד מגן מתאים! בדרך כלל מדובר במגנים לא יקרים יחסית לנזק גופני שהם מונעים. כמו כן, נכנס כן נושא של ביטוח מקצועית של המאמן. ללא ציוד מגן אין ביטוח! כאשר נותנים מכות לשק אגרוף, אם זה מכת ג'אב, קרוס, הוק, חצי וו או אפרקט; יש לבצע סגירת אגרוף בצורה נכונה; חייבים לעטוף רצועת אגרוף (תחבושת אגרוף) ולהשתמש בכפפות אגרוף. מומלץ בקרב מגע מלא: להשתמש במגן גוף, אשר שומר על שלמות צלעות; במגן ראש; מגן שיניים; מגן אמה; מגן מפשעת; מגן שוקה; מגן רגל ותומך קרסול. להלן צורף רשימת ציוד-מגן אישי מומלץ, באימוני קרב מגע:

  • תחבושת ידיים.

  • מגן רגל.

  • קאפה.

  • מגן גוף.

  • מגן ראש.

  • כפפות קלות.

  • כפפות אגרוף.

  • שומר שוקה.

  • שומר יד וזרוע.

  • מגן מפשעת.

עם איזה ציוד כדאי לתרגל קרב מגע בבית?

כדי ללמוד קרב מגע, חייבים לתרגל את אותו הדבר אלפי פעמים עם החברים בקבוצה. תחום זה אינו תיאורטי, לעומת אומנויות לחימה אחרות, בהם יש קאטות וניתן ללמוד מהמאמן בצפייה ישירה דרך המחשב. כך שחשיבות עליונה לתרגולים ואינטראקציות תחת פיקוח. אומנם כדאי, ואף מומלץ לעבוד בבית על מכות ידיים ובעיטות, אימון משקולות וכו'... לצורך כך, ניתן לרכוש ציוד אישי מינימלי אשר לא טופס מקום רב, מהווה אימון ביתי מושלם ומכין את החניך פיזית לאימונים מתקדמים בחוגים, בהם נדרשת אינטראקציה עם האנשים, כוח, גמישות, סיבולת לב-וריאה ועוד...להלן רשימת ציוד מומלצת, לתרגולים בבית:

  • מזרן יוגה.

  • משקולת אוניברסלית.

  • ספסל משקל מתכונן.

  • שק אגרופים לזריזות.

  • שק אגרופים ובעיטות עומד.

  • ציוד אגרוף, ספינינג בר.

  • סט משקולות קל.




מה חשיבותה של סיבולת לב-ריאה באימוני קרב מגע?

קודם כול זה בריאות, דבר שני בקרב, שלא הסתיים תוך זמן קצר מנצח מי שבעל סיבולת לב-ריאה. למטרה מומלץ לעשות הליכות מהירות, לשלב עם ריצות להגביר ולהוריד קצב. ריצות כאלה ניתן לעשות בטבע, בטיילת או בבית על מסלול ריצה או אופני ספינינג, שניהם מעולים למטרת שיפור הכושר. כדאי לשמור על הגב ולהשתמש בנעליים מתאימות בזמן הריצה. מומלץ לתעד ולעקוב אחרי שריפת הקלוריות ודופק-לב שלכם באמצעות שעונים חכמים, גם שבאמצעותם קל מאוד לראות שיפורים שלכם בסיבולת לב-ריאה, שריפת קלוריות, משך זמן אימון ועוד...למעשה כל פעילותכם מתועדת באמצעות מחשב, וקיימת היסטוריית אימונים. עקב כך, מדובר בכלי ניטור ובקרת בריאות יעיל במיוחד, דהיינו סוג של מאמן אישי ורופא ביחד. להלן צורף רשימת ציוד אישי מומלץ באימוני בית, לפיתוח סיבולת לב-ריאה ולניטור ובקרת הישגים:

  • אופני ספינינג.

  • מסלול ריצה.

  • שעון חכם.

  • נעלי ריצה לגבר ולאישה.




 

סיכום: טופ טכניקות הגנה עצמית מתקיפת המקל: בקרב מגע ישראלי, מאמר ראשון

במאמר זה עברנו על אסטרטגיות נגד תקיפת מקל; טווחי תקיפת מקל נפוצים; מהו עיתוי תקיפה כנגד מקל בקרב מגע ישראלי; טקטיקות נגד תקיפת מקל בקרב מגע ישראלי; כמו כן, ראינו מה לובשים בקרב מגע ומה כולל ציוד מאמן; התעמקנו בחשיבותו של ציוד-מגן אישי בקרב מגע ועם איזה ציוד כדאי לתרגל קרב מגע בבית; כמו כן, ראינו מה חשיבותה של סיבולת לב-ריאה באימוני קרב מגע.

 

הכתבה של גיל פלג.

יועץ מקצועי בתחום קרב מגע ישראלי מרק פסלר.

Commenti


bottom of page