top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

טופ טכניקות שחרורים מחניקות: בקרב מגע ישראלי

עודכן: 19 בפבר׳ 2022

במאמר זה נדון על: מהם חניקות אוויר ונעילות עורקי דם בצוואר בקרב מגע? מה הבדל בין חנק אוויר לנעילת הדם? מהן אחיזות לא פטאליות במאבק? מה זה הגנה נגד חנק אחורי-בעמידה בקרב מגע? מה זה הגנה נגד חנק קדמי-בעמידה בקרב מגע? מה זה הגנה נגד חנק על הקרקע בקרב מגע? מה לובשים בקרב מגע? מה כולל ציוד מאמן בקרב מגע? מה חשיבותו של ציוד-מגן אישי בקרב מגע? עם איזה ציוד כדאי לתרגל קרב מגע בבית? מה חשיבותה של סיבולת לב-ריאה באימוני קרב מגע?

 
אזהָרָה!
המושגים המוצגים כאן הם למטרות המחשה בלבד. חפשו הכשרה מקצועית ממדריך בעל מוניטין לפני שתנסו כל טכניקה הנדונה או מוצגת בסיפור זה.
 

מהם חניקות אוויר ונעילות עורקי דם בצוואר בקרב מגע?

קיימים מגוון רחב של צורות: חניקה, תפיסה ונעילה הנפוצים ביותר בלוחמה ברחוב ככלל ובפרט בסגנון לוחמה אשר מועבר לכוחות הביטחון במסגרת קורס קרב מגע ישראלי. אשר חונקים אותך התגובה צריכה להיות מהירה במיוחד, התוקף עלול בלחיצה על הגרגרת או באמצעות נעילת עורקים הראשיים לגרום למוות. צריך להבין שחלק מהתפיסות והנעילות מסוכנות מאוד לחיי אדם, כמו חניקות, מנעולי ראש וכו... הרבה אנשים לא מודעים לסכנה זו, עד שלא נתקלים במצב שבו הם חסרי עונים, לא מסוגלים לזוז, מרותקים ומאבדים הכרה תוך שניות ספורות. כאשר לשרוד תקיפת החנק מהווה אושר עבור הקורבן.


מה הבדל בין חנק אוויר לנעילת הדם?

חנק מתרחש כאשר הגוף אינו מסוגל לחמצן את הרקמה (כולל איברים). כדי להיות יותר תיאורי, הריאות אינן מסוגלות להשיג חמצן מהאוויר שאנו נושמים ולחמצן את זרם הדם. כלומר ישנו קשר ישיר בין חנק גוף האדם באמצעות נעילת הגרגרת כאשר ריאות אינן מסוגלות לקבל אוויר לבין חנק דם בשני העורקים הראשיים של האדם, כאשר מתרחשת איבוד הכרה מידית כתוצאה מניתוק זרימת החמצן למוח (המשך נעילה גורם למוות מידי של האדם).


מהן אחיזות לא פטאליות במאבק?

אומנם ישנן גם אחיזות לא מסוכנות, כמו אחיזה בכף היד, בחולצה ובשיער. לפעמים המאבק מתפתח לכיוון אלים בו התוקף לא מסתפק באחיזת החולצה, תפיסת שורש כף היד ואפילו במשיכת השיער... אלא מטרתו של התוקף גם להכות או לדחוף אותך, אולי גם להוריד לקרקע ולחנוק. אז איך להתמודד עם בעיות מסוג זו? חשוב לזכור כי בנעילות וחניקות חייבים להיות סופר מקצועיים ומיומנים, כי בקלות ניתן למצוא את עצמינו בכלא עם הפעלת יתר כוח. דהיינו, בקלות ניתן להפוך מקורבן של התקיפה לנשק קטלני על פי החוק, אשר היה יכול למנוע את המשך התדרדרות של אירוע התקיפה, ולהסתפק באיבוד הכרה של התוקף בלבד!


מה זה הגנה נגד חנק אחורי-בעמידה בקרב מגע?

הסרטון מתייחס לצורות שונות של חנק ושחרורים בעמידה

התוקף הצליח להגיע לגב שלכם ואז הוא מנסה לבצע חנק דם או נעילת הצוואר. כאשר מבחינה טכנית הוא מכניס את כל הזרוע שלו סביב הצוואר והגרון שלכם, מבצע מכה לכיוון הגרגרת או הצידה (עורק הראשי) עם החלק הפנימי של האמה, ובאמצעות היד השנייה שלו מחזק את הנעילה. דהיינו מבחינה טכנית, כף היד שלו (יד החונקת) מונחת על החלק האחורי של שרירי היד תלת הראשי שלו, והמרפק של אותו היד נסגר בנעילה מאחורי הראש של הקורבן. לאחר גמר נעילה זו, גם למומחים בתחום הגנה עצמית קשה מאוד לצאת מהנעילה זו. עקב כך, המטרה היא קודם כל למנוע של נעילה של היד התוקף מאחורי הראש של הקורבן. אז איך עושים את זה? חובה לפני נעילת היד החונקת לבצע מספר פעולות להלן: הכנסת שני ידיים באמה של היד הנועלת (של התוקף); סיבוב לכיוון היד הנועלת ובמקביל ניסיון לפתוח את הנעילה, כאשר הסיבוב מתבצע סביב ציר של הרגל הקדמית של התוקף. בסוף טריקטוריית היחלצות הקורבן ימצא תשעים מעלות כלפי התוקף; באמצעות מכה עם הרגל (של הקורבן) ברגל הקדמית של התוקף, יבוצע הפעלתו לקרקע; בשלב הסופי הברך של הקורבן נמצאת על בטנו של התוקף בצד והידיים מבצעות נעילת היד התוקפת (נעילת מרפק). כאשר המשך תרגיל יגרום שבירת היד התוקפת. על פי מרק פסלר (דאן 6 בקרב מגע), "בזמן שחונקים מאחורה, לא להכניס בו זמנית שני ידיים מתחת ליד החונקת, כי זה עלול רק לעזור לתוקף בעת החניקה" ומוסיף "כדאי להורית את היד החונקת למטה עם הצמדה של המרפק שלנו לגוף, בצורה זו יש הרבה יותר כוח ומומנטום הסיבובי".


מה זה הגנה נגד חנק קדמי-בעמידה בקרב מגע?

עקב מגוון רחב של שיטות שחרורים מחניקות קדמיות בעמידה קיימות בתחום הגנה עצמית ככלל ובקרב מגע בפרט, במאמר זה נתמקד בשני תסריטים נפוצים ביותר: כאשר חניקה קדמית היא בתנועה; וכאשר חניקה קדמית סטטית במקום.

  • במקרה א' - ניתן לזהות את כוונת התוקף מרחוק, כלומר הוא מתקרב בנחישות ורואים את הכוונה שלו, כלומר הוא מראה סימנים של רצון באמצעות מימיקת הפנים שלו ותנועת הידיים (מתחיל לעלות למעלה). ייתכן מצב שאתם פשוט מודעים על רצון שלו לפגוע בכם... מדובר במקרה קל יחסית לקורבן כי יש לו מידע על כוונת התוקף כמה רגעים לפני. חובה לנצל את המידע זה! אז איך עושים את זה? התגובה הנפוצה והאינסטינקטיבית ביותר, זה לזוז ימינה או שמאלה רגע לפני שהוא תופס את הגרון שלכם, מומלץ לבצע תזוזה בתשעים מעלות כלפי התוקף (צעד משולש) כאשר בסוף טריקטוריית התנועה שלכם אתם ניצבים כלפיו. באופן מידית במקביל לסיבוב שלכם מתבצע בלימת הידיים שלו באמצעות האמה שלכם, אשר נמצאת באותו הצד של הרגל הקדמית. באמצעות תנועה זו קודם כל נמנע ניסיון תפיסה שלכם. כמובן שבשלב השני יש צורך לנטרל את התוקף, וכאן יש מגוון רחב של אפשרויות לבחירה. בדרך כלל מכות בנקודות התורפה של התוקף יעילות ביותר. כלומר, מכה חזקה בברך; לגרון, עיניים; במפשעת וכו... כאשר אנשים מתורגלים בתסריטים אלה בקרב מגע מבצעים את התרגילים האלה באופן אינסטינקטיבי, עקב המון חזרות באימונים.

  • במקרה ב' - כאשר התוקף מחזיק בגרון שלכם כי עובדה, יש לכם זמן ממש קצר להגיב לפני איבוד הכרה. וכאן יש מספר טכניקות להיחלצות יעילה, כאשר לגישות אלה יש משמעות שמדובר בהבדל גדול במשקל ובמין, בין התוקף לקורבן, אנו נתייחס למספר גישות אלה (כאשר יש גישות נוספות): כאשר התוקף גדול וחזק יותר, זה אומר הזרועות שלו ארוכות יותר מאשר של הקורבן! עקב כך, ניסיון לפגוע בעיניים או בגרגרת שלו מיותרים לחלוטין כי פשוט לא תגיעו לשם פיזית! אז מה עושים? ישנה אפשרות של שימוש בכל הזרועה שלכם עם תנופת הגוף מהירה, זריזה, ועוצמתית. כאשר הזרועה שלכם עולה מעל הידיים החונקות של התוקף, כך שהמרפק שלכם נמצא מעל הידיים שלו. בשלב השני בוצע תנועה סיבובית של הגוף שלכם בתשעים מעלות עם מכה חזקה של המרפק בידיים של התוקף. דהיינו אם התרגיל בוצע בצורה נכונה, מאפשר להשתחרר מחניקת ידיים. בהמשך התרגיל מתבצעות מכות נטרול בדרך כלל בנקודות התורפה של התוקף. כלומר, מכה חזקה בברך; לגרון, עיניים; במפשעת וכו... כאשר אנשים מתורגלים בתסריטים אלה בקרב מגע מבצעים את התרגילים האלה באופן אינסטינקטיבי, עקב המון חזרות באימונים.

הערה: גם במקרה א' וגם במקרה ב' ניתן לסיים את המאבק הזה בשני אופנים: א' לאחר נטרול של התוקף עזיבת מקום האירוע מידית. במקרה ב' המשך השתלטות על התוקף עם מטרה להעביר לכוחות משטרה. כאשר המשך השתלטות דורשת ידע וניסיון בתרחישים אלה, ולא מומלץ לאנשים שלא מכירים היטב איך לבצע אותם בצורה נכונה ובטוחה, קודם כל עבור החיים שלהם ובנוסף כדאי לציין כי אם האיום פסק מצד התוקף, ובוצע תרגיל שיגרום לו (לתוקף) נזק, המצב עלול להתפרש בתור הפעלת כוח בלתי סביר ממומחה בתחום הגנה עצמית, ולכן כדאי להיזהר.


מה זה הגנה נגד חנק על הקרקע בקרב מגע?

הסרטון מתייחס לצורות שונות של חנק ושחרורים בשכיבה

קודם כל כדאי לעשות את כל המאמץ למנוע את הקרב על הקרקע. אך זה לא תמיד אפשרי, ואם אתם כבר שם אז כדאי להכיר טכניקת היחלצות ממצב זה. דהיינו, התוקף משתמש בטכניקת חנק בשני ידיים, נמצא מעליכם-מלמעלה ומהצד על הקרקע. נסו לעשות פעולת חסימה ביד אחת בזמן שהיד השנייה דוחפת בחוזקה לשקע שבין עצמות הצווארון; לפעמים אפשר להכות ביד זו; מייד לאחר מזה הרימו שתי ברכיים, הצמודות ונסו לדחוף את התוקף בחזה; בתנאי שהמכה עבדה והיריב נזרק אחורה, בעטו בנקודות הפגיעות בגופו. לאחר מכן קומו והמשכו לפי הצורך, התקפות נוספות, או התרחקו מאזור הסכנה. על פי מרק פסלר (דאן 6 בקרב מגע), "אם כבר הגענו לקרקע בנושא של שחרורים מחניקות רק דברים אינסטינקטיביים יעבדו, אשר תורגלו המון פעמים באינטראקציה בקבוצה".


תסריטים כאשר התוקף נמצא על הגב שלכם עם נעילת רגליים שלו סביבכם:

  • טכניקה א' - המטרה העיקרית של התוקף קודם כל לא לתת לכם להסתובב, דבר שני באמצעות מכות חזקות בראש שלכם גורם לכם להרפות הגנת הצוואר ולהכניס את כל הזרוע שלו סביב הצוואר והגרון שלכם, מבצע מכה לכיוון הגרגרת או הצידה (עורק הראשי) עם החלק הפנימי של האמה, ובאמצעות היד השנייה שלו מחזק את הנעילה. דהיינו מבחינה טכנית, כף היד שלו (יד החונקת) מונחת על החלק האחורי של שרירי היד תלת הראשי שלו, והמרפק של אותו היד נסגר בנעילה מאחורי הראש של הקורבן.

  • טכניקה ב' – המטרה העיקרית של התוקף להפוך אתכם באמצעות גלגול בצד, כאשר רגליים שלו ננעלות סביב המותניים שלכם ומרתמים אתכם, הוא מכניס את היד שלו סביב הצוואר והשכמות שלכם מבצע את הגלגול לצד היד הנעולה שלו, מייד עם השלמת הסיבוב לגב היד נועלת רק את הצוואר. כאשר התוקף מכניס את כל הזרוע שלו סביב הצוואר והגרון שלכם, מבצע מכה לכיוון הגרגרת או הצידה (עורק הראשי) עם החלק הפנימי של האמה, ובאמצעות היד השנייה שלו מחזק את הנעילה. דהיינו מבחינה טכנית, כף היד שלו (יד החונקת) מונחת על החלק האחורי של שרירי היד תלת הראשי שלו, והמרפק של אותו היד נסגר בנעילה מאחורי הראש של הקורבן.

חוות דעת המומחה: על פי מרק פסלר (דאן 6 בקרב מגע), "עבודת הקרקע מהווה חלק אינטגרלי של נושא שחרורים בשכיבה" ומוסיף "ללא ידע בעבודה על הקרקע, אין שום סיכוי להשתחרר מחניקה בשכיבה, עקב כך מהווה רובד חשוב בהגנה עצמית ככלל ובקרב מגע בפרט".

 

מה לובשים בקרב מגע?

בהתאם להיסטוריית היווצרותה של השיטה, נועדה לשרת כוחות הביטחון של מדינת ישראל, ולכן הלבוש הפורמלי היה מדים. אומנם ישנם בתי ספר אשר מלמדים עם מכנס בצבע שחור בסגנון נינגי'טסו וחולצת טישירט שחורה, בדרך כלל, חובה לשים נעלי ספורט. הערה חשובה: ציוד נשים וגברים זהה לחלוטין בשיטה זו. להלן צורף רשימת לבוש מומלצת, באימוני קרב מגע:

  • מכנס קצר לנשים ולגברים.

  • מכנס ארוך לנשים ולגברים.

  • חולצה קצרה לנשים ולגברים.

  • נעל אומנויות לחימה.

  • תומך קרסול.






מה כולל ציוד מאמן בקרב מגע?

עקב ורסטיליות של השיטה, על פי ייעודה, והיסטוריית היוולדותה, חשיבות רבה מוקנית בהיווצרותם של שרירים פונקציונליים. מצד אחד יש צורך לעבוד על מהירות וזריזות בתנועה, מצד השני לפתח שרירים לכוח ועוצמה. לצורך העניין, כדי להצליח במשימה זו: כדאי לעבוד עם משקולות קטנים, הרבה חזרות בכל סט; כמו כן, לשלב עם אימוני (כוח אימוני משקולות), אשר מהווים הכנה פיזית סטטית טובה, כדאי להקפיד על עומסים מתאימים ולהתייעץ עם המאמן כדי לא לגרום נזקים לרצועות שרירים; מומלצת עבודה עם מרחיב קרפאל וגומי אימונים נמתח; עם חבל אימונים כבד; המון חזרות על שק כבד וקל; עם שק זריזות ועוד...חובה לתרגל הטלות, חניקות, נעילות, מכות רגליים וידיים עם המאמן, ועם ציוד מתאים לכך. לצורך העניין מכות ידיים וברכיים לכיוון הבטן, ניתן לבצע רק עם יש למאמן מגן בטן מתאים ובטוח! באימוני קרב מגע טקטית, בעת תרגולים של הגנות כנגד סכיני גומי, מקל גומי ועוד..., כדאי להשתמש בציוד בטוח! אשר עבר מבדקי בטיחות קפדניים. כאשר מגיעים לבית הספר, והחלטתם להירשם תבדקו אם הרצפה שלהם מוגנת היטב, ועם ריפוד הגנה מתאים בפני נפילות, הטלות, זריקות וכו...בבתי ספר יוקרתיים, קיים אזור ממודר כמו זירת אגרוף (אוקטגון). להלן צורף רשימת ציוד מומלצת למאמן, באימוני קרב מגע:

  • מקל מרופד.

  • חבטות אגרוף.

  • חבל פיטנס כבד.

  • מגן מכות ובעיטות בטן.

  • שק אגרוף כבד.

  • שק אגרוף קל.

  • שק אגרופים ובעיטות עומד.

  • גומי מוצק לאימונים.

  • מחזק קרפאל.

  • ריצוף חדר כושר.

  • זוג כריות לבעיטות.

  • רפידת בעיטות ואגרוף.

  • משקולת אוניברסלית.

  • סט משקולות קל.

  • חבל קפיצה.

  • שק אגרופים לזריזות.

  • ציוד אגרוף, ספינינג בר.

  • זירת קרבות אוקטגון.

מה חשיבותו של ציוד-מגן אישי בקרב מגע?

בתי ספר טובים מבינים חשיבותו של הציוד מגן באימוני אומנויות לחימה ככלל ובקרב מגע בפרט. חייבים להתגונן בפני פציעות קשות של החניכים. אסור לאפשר הדגמות וקרבות ללא ציוד מגן מתאים! בדרך כלל מדובר במגנים לא יקרים יחסית לנזק גופני שהם מונעים. כמו כן, נכנס כן נושא של ביטוח מקצועית של המאמן. ללא ציוד מגן אין ביטוח! כאשר נותנים מכות לשק אגרוף, אם זה מגת ג'אב, קרוס, הוק, חצי וו או אפרקט; יש לבצע סגירת אגרוף בצורה נכונה; חייבים לעטוף רצועת אגרוף (תחבושת אגרוף) ולהשתמש בכפפות אגרוף. מומלץ בקרב מגע מלא: להשתמש במגן גוף, אשר שומר על שלמות צלעות; במגן ראש; מגן שיניים; מגן אמה; מגן מפשעת; מגן שוקה; מגן רגל ותומך קרסול. להלן צורף רשימת ציוד-מגן אישי מומלץ, באימוני קרב מגע:

  • תחבושת ידיים.

  • מגן רגל.

  • קאפה.

  • מגן גוף.

  • מגן ראש.

  • כפפות קלות.

  • כפפות אגרוף.

  • שומר שוקה.

  • שומר יד וזרוע.

  • מגן מפשעת.


עם איזה ציוד כדאי לתרגל קרב מגע בבית?

כדי ללמוד קרב מגע, חייבים לתרגל את אותו הדבר אלפי פעמים עם החברים בקבוצה. תחום זה אינו תיאורטי, לעומת אומנויות לחימה אחרות, בהם יש קאטות וניתן ללמוד מהמאמן בצפייה ישירה דרך המחשב. כך שחשיבות עליונה לתרגולים ואינטראקציות תחת פיקוח. אומנם כדאי, ואף מומלץ לעבוד בבית על מכות ידיים ובעיטות, אימון משקולות וכו'... לצורך כך, ניתן לרכוש ציוד אישי מינימלי אשר לא טופס מקום רב, מהווה אימון ביתי מושלם ומכין את החניך פיזית לאימונים מתקדמים בחוגים, בהם נדרשת אינטראקציה עם האנשים, כוח, גמישות, סיבולת לב-וריאה ועוד...להלן רשימת ציוד מומלצת, לתרגולים בבית:

  • מזרן יוגה.

  • משקולת אוניברסלית.

  • ספסל משקל מתכונן.

  • שק אגרופים לזריזות.

  • שק אגרופים ובעיטות עומד.

  • ציוד אגרוף, ספינינג בר.

  • סט משקולות קל.




מה חשיבותה של סיבולת לב-ריאה באימוני קרב מגע?

קודם כול זה בריאות, דבר שני בקרב, שלא הסתיים תוך זמן קצר מנצח מי שבעל סיבולת לב-ריאה. למטרה מומלץ לעשות הליכות מהירות, לשלב עם ריצות להגביר ולהוריד קצב. ריצות כאלה ניתן לעשות בטבע, בטיילת או בבית על מסלול ריצה או אופני ספינינג, שניהם מעולים למטרת שיפור הכושר. כדאי לשמור על הגב ולהשתמש בנעליים מתאימות בזמן הריצה. מומלץ לתעד ולעקוב אחרי שריפת הקלוריות ודופק-לב שלכם באמצעות שעונים חכמים, גם שבאמצעותם קל מאוד לראות שיפורים שלכם בסיבולת לב-ריאה, שריפת קלוריות, משך זמן אימון ועוד...למעשה כל פעילותכם מתועדת באמצעות מחשב, וקיימת היסטוריית אימונים. עקב כך, מדובר בכלי ניטור ובקרת בריאות יעיל במיוחד, דהיינו סוג של מאמן אישי ורופא ביחד. להלן צורף רשימת ציוד אישי מומלץ באימוני בית, לפיתוח סיבולת לב-ריאה ולניטור ובקרת הישגים:

  • אופני ספינינג.

  • מסלול ריצה.

  • שעון חכם.

  • נעלי ריצה לגבר ולאישה.




 

סיכום: טופ טכניקות שחרורים מחניקות

במאמר זה דיברנו על: חניקות אוויר ונעילות עורקי דם בצוואר בקרב מגע; מה הבדל בין חנק אוויר לנעילת הדם; מהן אחיזות לא פטאליות במאבק; איך ניתן להתגונן נגד חנק אחורי-בעמידה ונגד חנק קדמי-בעמידה בקרב מגע; איך ניתן להתגונן נגד חנק על הקרקע בקרב מגע; ראינו מה לובשים באימוני קרב מגע; איזה ציוד מומלץ למאמן אישי ואיזה ציוד כדאי להחזיק בבית לשיפור סיבולת לב-ריאה וכוח מתפרץ. כמו כן, קיבלנו חוות דעת מקצועית של המומחה בתחום קרב מגע ישראלי.

 

הכתבה של גיל פלג.

יועץ מקצועי בתחום קרב מגע ישראלי מרק פסלר.

יועץ מקצועי בתחום קרב מגע ישראלי שיהאן ארמן אוונוב.

Comments


bottom of page