top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

קרב מגע הגנה עצמית כדרך יעילה לשיפור תהליכי העבודה בתאגיד

במאמר זה נדון על שאלות מעניינות כגון: מדוע חברות מעבירות סדנאות וסמינרים בקרב מגע לעובדים שלה? האם הסמינרים בקרב מגע הגנה עצמית תורמים לרווחיות של החברה? האם מומלץ לחברות לתת לעובדיה אפשרות לעסוק בקרב מגע במהלך היום? מה היא פילוסופיית קרב מגע ישראלי? מדוע חייבים לדעת הגנה עצמית? מה לובשים בקרב מגע? מה כולל ציוד מאמן בקרב מגע? מה חשיבותו של ציוד-מגן אישי בקרב מגע? עם איזה ציוד כדאי לתרגל קרב מגע בבית? מה חשיבותה של סיבולת לב-ריאה באימוני קרב מגע?

 

מדוע חברות מעבירות סדנאות וסמינרים בקרב מגע לעובדים שלה?

ביצוע השתלטות על היד של התוקף
ביצוע השתלטות על היד של התוקף

מסתבר שלא מעט חברות בעולם מקיימים סדנאות וסמינרים בקרב מגע, הגנה עצמית במקום העבודה שלהם. מסתבר כי סמינרים אלה מועילים לעבודת הצוות ולבניית הצוות. כאשר במספר מפגשים מועברים נושאים בסיסיים של קרב מגע ככלל וקרב מגע טקטי (הנושא יוסבר בהרחבה במאמר הבאה) בפרט, על פי רצונו של הארגון. כאשר הכשרה בסיסית כוללת אמצעי בטיחות ופעולות למניעת סיכוני אלימות בתוך צוות העובדים ובחיי יומיום. האימון מתמקד בהקניית מודעות לשיפור סיבולת לב-ריאה ובשלב מאוחר יותר למידת בסיס של מכות ידיים, בעיטות ושימוש בחפצים נפוצים ככלי נשק הגנתיים. לאלה שיבקשו קורס מתקדם יותר, מועברים נושאים בסיסיים בהגנה עצמית טקטית מפני תקיפות: סכין, אקדח ומקל. מסתבר כי סימולציות של תרחישי תקיפה בקבוצות מסייעות לגיבוש של קבוצה העובדים, ולשיפור מוטיבציית העבודה. כמו כן, מהווים ככל טריגר לשיפור כושר פיזי ובפרט תורמים לאיכות עבודה בצוות.


האם הסמינרים בקרב מגע הגנה עצמית תורמים לרווחיות של החברה?

העובדים הם הנכס עיקרי של חברות בתחומים של טכנולוגיות גבוהות, חברות אבטחה, ארגונים ביטחוניים, ניהול נכסים, בריאות הנפש, צוותים אמבולטוריים ורפואה, צוותי חינוך ועוד... עקב כך, יותר ויותר חברות וארגונים כאלה, דואגים על בריאותם ובטיחותם של העובדים שלהם גם בעבודתם וגם מחוץ לה. כאשר חברות לא ביטחוניות גם הפכו למודעים לצורך בהגנה עצמית שלהם והתחילו בסדנאות של הגנה עצמית עם מטרה ברורה לגרום לעובדים הרגשה של בטיחות, גיבוש בעבודה, עלייה במורל ותחושת השתייכות לארגון בו הם מועסקים. עם זאת, יתר חברות וארגונים הבינו שזו היא הדרך היחידה לשמור על הכשירות מבצעית של העובדים שלהם, ולהיות מעודכנים בתרחישים וסיכונים חדשים בעולם של הגנה עצמית טקטית, ולגרום לגיבוש של הצוות העובדים שלהם. כאשר ייתכן כי לכל ארגון או חברה, סיכונים ותרחישים שונים על פי אופי העבודה או מיקום הגיאוגרפי שלהם. על פי מרק פסלר (דאן 6 בקרב מגע, ויועץ אסטרטגי של חברות בתחומי אבטחה וביטחון בחו"ל), "קרב מגע מועבר על ידי לעובדים בצרפת, במסגרת סדנאות למטרת גיבוש צוות והכשרה בסיסית להגנה עצמית" ומוסיף כי רציונל מאחורי האימונים האלה הם גיבוש צוות עובדים; מתן תחושה של ביטחון, דהיינו החברה דואגת להם; והקניית כלים בסיסיים בהגנה עצמית". מתברר כי עלויות כלכליות בהעסקת שעות מדריך קרב מגע מוסמך ושעות אימון עובדים מהווה נכס אסטרטגי של החברה אשר משפיע בשיפור מתמיד בביצועים הכללי של הצוות העובדים, ומסתכם בעליית התפוקה; פחות אנשים בחופשת מחלה; עלייה ביצירתיות; שיפור בעבודה תחת לחץ; שיפור ביחסי אנוש של העובדים; ירידה באחוז פיטורים עקב אלימות בתוך החברה. בסיכומו של העניין, התועלת היא גבוהה יותר מאשר עלות המושקעת – כתוצאה מזה רווח של החברה.

האם מומלץ לחברות לתת לעובדיה אפשרות לעסוק בקרב מגע במהלך יום עבודתם?

על פי "מגזין לרווחה תאגידית" ההבדל בין חברה עם כוח אדם המורכב מאנשים חיוביים, חזקים ופרודוקטיביים לבין חברה שאינה כזו, ברור. לדעתם מדובר במחסומים רגשיים ופסיכולוגיים להישגים אישיים, אשר יכולים למנוע מהצוות לתפקד בצורה פרודוקטיבית. כאשר לטענתם, אימון הגנה עצמית משפר כישורי פתרון בעיות יצירתיים. על פי מחקרים ניהוליים שבוצעו, אימון הגנה עצמית יכול לעזור לעובדים ללמוד להתגבר בצורה יצירתית על מכשולים להצלחה. אימון מסוג זה יכול לפתח ו/או לשפר יכולות פתרון בעיות, יצירתיות וחשיבה "מחוץ לקופסה". עובדים לומדים לחשוב "אסטרטגית", ומספקים לחברה שלהם את היכולת לזהות סימפטומים וגורמי שורש לבעיות ולקבוע פעולות מתקנות ומניעתיות, מה שמוביל לפחות בזבוז זמן, כסף ומשאבים אחרים. עקב כך, ממליצים על אימוני הגנה עצמית מספר פעמים בשבוע במהלך יום עבודתם. לדעתם, עובדים עשויים לחוות תחושת אושר ושקט נפשי רב יותר. כאשר, עובדים מאושרים יותר מספקים יתרונות רבים עבור החברה שלהם. אנשים שיש להם השקפה בטוחה וחיובית על החיים נוטים פחות להיות מאוימים משינוי, להתגונן מול אחרים, או להתפרץ על אחרים מילולית, פיזית או רגשית כשהדברים לא הולכים חלק. לטענתם, אימון הגנה עצמית מבוסס אומנויות לחימה ידוע כמקור להעצמה וביטחון אישי, המספק לאדם את היכולת לשלוט בעצמו. סוג זה של אנשים נוטה למשוך ולהשפיע על אחרים בצורה חיובית, מה שהופך אותם לנכס בעל ערך לכל חברה.


מה היא פילוסופיית קרב מגע ישראלי?

פילוסופיית קרב מגע אומרת - "שאף תמיד לשליטה עצמית והתחשבות יוצאי דופן בזולת, גם כאשר אתה מתמודד עם עימות אלים". יש לעשות את הכל כדי למנוע אלימות, אך זה לא תמיד אפשרי ולא תמיד תלוי בנו. עקב כך, קיים משפט הבא אשר טוען, אם ישנה סכנה מידית וממשית לחיים של המותקף אז "תקדים את התוקף". בעולם אידיאלי, אף אחד לא יצטרך להפעיל כוח על אדם אחר. עם זאת, אנחנו לא חיים בחברה מושלמת, ואלימות נמצאת מסביבנו כמעט בכל מקום. גם אם תנקטו בכל אמצעי הזהירות, שניתן להעלות על הדעת כדי להימנע מלהגיע למצב בעייתי. דהיינו, כפי שמלמדים בקורסים להכנה פסיכולוגית בקרב מגע, אתם עדיין עלולים להסתבך בצרות. כי יש דברים שאינם תלויים בכם, וישנם מקרים רבים שלא קיים עימות מילולי לפני התקיפה פיזית בפועל.


מדוע חייבים לדעת הגנה עצמית?

צריך לעשות את המקסימום כדי להימנע מלחטוף אגרוף או בעיטה, אך בפועל זה בלתי אפשרי. אם אתם חוטפים אותם, השתדלו לספוג בצורה שתמזער את הפגיעה והנזק. אומנם ישנם שתי בעיות בספיגת אגרופים ובעיטות. מה היכולת שלכם לספוג מכות כאלה? ואם מדובר באישה, סביר להניח שיכולת ספיגה שלה נמוך מאשר אצל הגבר. למטרה זו, בקרב-מגע מלמדים טכניקות התחמקות מהמכה או מזעור פגיעה ממנה באמצעות הגנה והתקפה מידית באזורי תורפה של האויב (לסת, מפשעת ועד...) עם צעדי המשולש. מדובר בהגנה והתקפה מידית, עוצמתית וחדה כאשר התוקף אינו מצפה לה. כדי לפתח מיומנות זו, בקורסים בסיסים של קרב-מגע מלמדים אותם תנועות שבלוניות אלפי פעמיים, עד שהם מגיעים לרמת האינסטינקטים החייתיים. לאחר מהלך מוצלח של ההתקפה, מומלץ מהר מאוד להימלט ממקום האירוע באמצעות הבריחה.

 

מה לובשים בקרב מגע?

בהתאם להיסטוריית היווצרותה של השיטה, נועדה לשרת כוחות הביטחון של מדינת ישראל, ולכן הלבוש הפורמלי היה מדים. אומנם ישנם בתי ספר אשר מלמדים עם מכנס בצבע שחור בסגנון נינגי'טסו וחולצת טישירט שחורה, בדרך כלל, חובה לשים נעלי ספורט. הערה חשובה: ציוד נשים וגברים זהה לחלוטין בשיטה זו. להלן צורף רשימת לבוש מומלצת, באימוני קרב מגע:

  • מכנס קצר לנשים ולגברים.

  • מכנס ארוך לנשים ולגברים.

  • חולצה קצרה לנשים ולגברים.

  • נעל אומנויות לחימה.

  • תומך קרסול.







מה כולל ציוד מאמן בקרב מגע?

עקב ורסטיליות של השיטה, על פי ייעודה, והיסטוריית היוולדותה, חשיבות רבה מוקנית בהיווצרותם של שרירים פונקציונליים. מצד אחד יש צורך לעבוד על מהירות וזריזות בתנועה, מצד השני לפתח שרירים לכוח ועוצמה. לצורך העניין, כדי להצליח במשימה זו: כדאי לעבוד עם משקולות קטנים, הרבה חזרות בכל סט; כמו כן, לשלב עם אימוני (כוח אימוני משקולות), אשר מהווים הכנה פיזית סטטית טובה, כדאי להקפיד על עומסים מתאימים ולהתייעץ עם המאמן כדי לא לגרום נזקים לרצועות שרירים; מומלצת עבודה עם מרחיב קרפאל וגומי אימונים נמתח; עם חבל אימונים כבד; המון חזרות על שק כבד וקל; עם שק זריזות ועוד...חובה לתרגל הטלות, חניקות, נעילות, מכות רגליים וידיים עם המאמן, ועם ציוד מתאים לכך. לצורך העניין מכות ידיים וברכיים לכיוון הבטן, ניתן לבצע רק עם יש למאמן מגן בטן מתאים ובטוח! באימוני קרב מגע טקטית, בעת תרגולים של הגנות כנגד סכיני גומי, מקל גומי ועוד..., כדאי להשתמש בציוד בטוח! אשר עבר מבדקי בטיחות קפדניים. כאשר מגיעים לבית הספר, והחלטתם להירשם תבדקו אם הרצפה שלהם מוגנת היטב, ועם ריפוד הגנה מתאים בפני נפילות, הטלות, זריקות וכו...בבתי ספר יוקרתיים, קיים אזור ממודר כמו זירת אגרוף (אוקטגון). להלן צורף רשימת ציוד מומלצת למאמן, באימוני קרב מגע:

  • מקל מרופד.

  • חבטות אגרוף.

  • חבל פיטנס כבד.

  • מגן מכות ובעיטות בטן.

  • שק אגרוף כבד.

  • שק אגרוף קל.

  • שק אגרופים ובעיטות עומד.

  • גומי מוצק לאימונים.

  • מחזק קרפאל.

  • ריצוף חדר כושר.

  • זוג כריות לבעיטות.

  • רפידת בעיטות ואגרוף.

  • משקולת אוניברסלית.

  • סט משקולות קל.

  • חבל קפיצה.

  • שק אגרופים לזריזות.

  • ציוד אגרוף, ספינינג בר.

  • זירת קרבות אוקטגון.


מה חשיבותו של ציוד-מגן אישי בקרב מגע?

בתי ספר טובים מבינים חשיבותו של הציוד מגן באימוני אומנויות לחימה ככלל ובקרב מגע בפרט. חייבים להתגונן בפני פציעות קשות של החניכים. אסור לאפשר הדגמות וקרבות ללא ציוד מגן מתאים! בדרך כלל מדובר במגנים לא יקרים יחסית לנזק גופני שהם מונעים. כמו כן, נכנס כן נושא של ביטוח מקצועית של המאמן. ללא ציוד מגן אין ביטוח! כאשר נותנים מכות לשק אגרוף, אם זה מגת ג'אב, קרוס, הוק, חצי וו או אפרקט; יש לבצע סגירת אגרוף בצורה נכונה; חייבים לעטוף רצועת אגרוף (תחבושת אגרוף) ולהשתמש בכפפות אגרוף. מומלץ בקרב מגע מלא: להשתמש במגן גוף, אשר שומר על שלמות צלעות; במגן ראש; מגן שיניים; מגן אמה; מגן מפשעת; מגן שוקה; מגן רגל ותומך קרסול. להלן צורף רשימת ציוד-מגן אישי מומלץ, באימוני קרב מגע:

  • תחבושת ידיים.

  • מגן רגל.

  • קאפה.

  • מגן גוף.

  • מגן ראש.

  • כפפות קלות.

  • כפפות אגרוף.

  • שומר שוקה.

  • שומר יד וזרוע.

  • מגן מפשעת.


עם איזה ציוד כדאי לתרגל קרב מגע בבית?

כדי ללמוד קרב מגע, חייבים לתרגל את אותו הדבר אלפי פעמים עם החברים בקבוצה. תחום זה אינו תיאורטי, לעומת אומנויות לחימה אחרות, בהם יש קאטות וניתן ללמוד מהמאמן בצפייה ישירה דרך המחשב. כך שחשיבות עליונה לתרגולים ואינטראקציות תחת פיקוח. אומנם כדאי, ואף מומלץ לעבוד בבית על מכות ידיים ובעיטות, אימון משקולות וכו'... לצורך כך, ניתן לרכוש ציוד אישי מינימלי אשר לא טופס מקום רב, מהווה אימון ביתי מושלם ומכין את החניך פיזית לאימונים מתקדמים בחוגים, בהם נדרשת אינטראקציה עם האנשים, כוח, גמישות, סיבולת לב-וריאה ועוד...להלן רשימת ציוד מומלצת, לתרגולים בבית:

  • מזרן יוגה.

  • משקולת אוניברסלית.

  • ספסל משקל מתכונן.

  • שק אגרופים לזריזות.

  • שק אגרופים ובעיטות עומד.

  • ציוד אגרוף, ספינינג בר.

  • סט משקולות קל.




מה חשיבותה של סיבולת לב-ריאה באימוני קרב מגע?

קודם כול זה בריאות, דבר שני בקרב, שלא הסתיים תוך זמן קצר מנצח מי שבעל סיבולת לב-ריאה. למטרה מומלץ לעשות הליכות מהירות, לשלב עם ריצות להגביר ולהוריד קצב. ריצות כאלה ניתן לעשות בטבע, בטיילת או בבית על מסלול ריצה או אופני ספינינג, שניהם מעולים למטרת שיפור הכושר. כדאי לשמור על הגב ולהשתמש בנעליים מתאימות בזמן הריצה. מומלץ לתעד ולעקוב אחרי שריפת הקלוריות ודופק-לב שלכם באמצעות שעונים חכמים, גם שבאמצעותם קל מאוד לראות שיפורים שלכם בסיבולת לב-ריאה, שריפת קלוריות, משך זמן אימון ועוד...למעשה כל פעילותכם מתועדת באמצעות מחשב, וקיימת היסטוריית אימונים. עקב כך, מדובר בכלי ניטור ובקרת בריאות יעיל במיוחד, דהיינו סוג של מאמן אישי ורופא ביחד. להלן צורף רשימת ציוד אישי מומלץ באימוני בית, לפיתוח סיבולת לב-ריאה ולניטור ובקרת הישגים:

  • אופני ספינינג.

  • מסלול ריצה.

  • שעון חכם.

  • נעלי ריצה לגבר ולאישה.




 


מסקנות לנושא קרב מגע הגנה עצמית כדרך יעילה לשיפור תהליכי העבודה בתאגיד

במאמר זה סרקנו מספר מקורות מעולם של קרב מגע הגנה עצמית והקשר לשיפור תהליכי העבודה בתאגיד, ראינו כי ישנם עובדות מוצקות לכך שחברות ותאגידים מסוימים מאמצים שיטת אימונים בתור סמינרים וסדנאות חד פעמיים או מחזוריים כי דרך חיים בריא של החברה או תאגיד. המטרה שלהם לשפר את הביצועים של החברה במגוון רב של מישורים באמצעות השקעה מינורית של משאבים יחסית לתועלת שהם מקבלים. כמו כן, עברנו על פילוסופיה של קרב מגע ישראלי ועל צורך במיומנויות של הגנה עצמית בחיי יומיום.


 

נכתב על ידי גיל פלג.

יועץ מקצועי בתחום קרב מגע מרק פסלר.


Comments


bottom of page