top of page
תמונת הסופר/תGil Peleg

טופ 5 אמצעי הגנה עצמית הנשאים על הגוף או בתיק האישה: בקרב מגע ישראלי

עודכן: 16 בפבר׳ 2022

מה כוללים שיעורי קרב מגע טקטי? מה הן אסטרטגיית הערכת סיכונים להגנה עצמית טקטית? מדוע חייבים להכיר אמצעים וכלי נשק שונים למטרת הגנה עצמית? מה הם מיומנויות הגנה ברחוב או במרחב סגור להישרדות? מה הם טופ 5 אמצעים הנפוצים ביותר בהגנה עצמית טקטית אשר ניתן לשאת על גופינו או בתיק אישה? מה זה תרסיס פלפל? איזה סוגים של אקדחי הלם יש? מה זה עט טקטי? מה זה שימוש במפתחות להגנה עצמית? איזה סוגי סכיני אימון וציוד מגן משתמשים באימוני קרב מגע? איזה סוגי סכיני תקיפה אמיתיים יש? איזה סוגי עט טקטי, אקדח הלם ותרסיס פלפל יש?

 

אזהָרָה!

המושגים המוצגים כאן הם למטרות המחשה בלבד. חפשו הכשרה מקצועית ממדריך בעל מוניטין לפני שתנסו כל טכניקה הנדונה או מוצגת בסיפור זה.

 

מה כוללים שיעורי קרב מגע טקטי?

שיעורי קרב מגע טקטי כוללים תכנים אינטנסיביים של תרגילים מיועדים במיוחד להגנה עצמית ברחוב ובמרחבים סגורים, שבה מלמדים את היסודות בהגנות ברחוב ובשדה הקרב, הן בפן פיזי והן נפשית: שיפור סיבולת לב-ריאה וכוח מתפרץ; מודעות פסיכולוגית למצבי הלחץ; עמדות קרב; טווחי לחימה; נקודות תורפה; מכות וחסימות בצורה יעילה וטקטית; שימוש בנשק קר וחם - סכין, אקדח ומקל; קרב בטווח אפס - כולל תרגילי היאבקות השתלטויות, בעמידה ועל הקרקע; שחרורים מהשתלטויות וחניקות בעמידה ועל הקרקע; טכניקות הישרדות; הגנה באמצעות יד ריקה מסכין, מקהל ואקדח; שימוש בחפצים מחיי יומיום כגון: עיתון, תיק אישה, פלאפון, מפתחות ועוד... אימון תרחישים ליחידים ולצוותות עבור כוחות הביטחון; רכיבה מבצעית; ירי מבצעי ועוד... כאשר ישנם בקרב מגע טקטי קורסים ממוקדים בהגנה עצמית טקטית לתחומים שונים עם תרחישים (סצנריו) ממוקדים עבור: אנשי ביטחון - צבא ומשטרה; עבור צוותים של - בתי חולים; דואר; כבאות; מוסדות מוניציפאליים; שדה תעופה; אזרחים שומרי חוק ועוד... ישנם מומחים באבטחה בתחום הגנה עצמית אשר נותנים ייעוץ במניעת תרחישים עתידיים במוסדות שצוינו למעלה ובהערכת סיכונים להתרחשותם העתידי... כאשר למיקום גיאוגרפי של הארגון משמעות רבה בבחירת האסטרטגית להערכת הסיכונים העתידיים להתרחשות אירוע התקיפה או הטרור. על פי מרק פסלר (דאן 6 בקרב מגע), "בקרב מגע מכינים חניכים למצבים, ותרחישי קיצון אשר נלקחו מחיי יומיום אמיתיים, מכתבות שנכתבו בדם של קורבנות תקיפה חפים מפשע" ומוסיף "כל מדינה וארגון על פי חוקים ונורמות התנהגות משלה... ולכן, חשוב להתאים את אימוני קרב מגע לאופי ספציפי של המדינה או המוסד אם זה מדובר במסגרת האזרחית ואם זה במסגרת המקצועית".


מה הן אסטרטגיית הערכת סיכונים להגנה עצמית טקטית?

הבסיס, והליבה הם במינימיזציית סיכוני אבטחה ובבניית: תוכנית בהערכת סיכוני אבטחה מקיפה; תרחישים ייעודיים להתרחשות אירוע תקיפה; סימולציית סצנריו אפשריים של שוד או טרור על פי מיקום הגיאוגרפי ותחום העיסוק של הארגון. כאשר המטרה העיקרית היא לזהות את הנקודות התורפה (מוקדי חולשה בשרשרת האבטחה), ולפיתוח אסטרטגיות וטקטיקות יעילות לצמצום של הסיכון להתרחשות אירוע תקיפה, שוד או טרור. כאשר עלויות העסקת המומחים בתחום זה מינוריות, יחסית למזעור סיכונים של התקיפה, שוד או אירוע טרור אשר ניתן למנוע בעתיד. כאשר באסטרטגיית הערכת סיכונים, חשיבות רבה מוקנית על: המבנה ועל המיקום הגיאוגרפי שלו; מערכות בקרת הגישה, כלומר הטכנולוגיות הנוכחיות המשמשות בתוכניות האבטחה כגון: מערכות האזעקה, כווני מצלמות, נהלי חירום וסיכונים הקשורים לחששות של איומים פנימיים. ארגון אשר דואג לעתיד שלו ושל העובדים שלו, משקיע משאבים כלכליים בפיתוח או שינוי תוכניות פעולה מיושנות אשר נועדו לשעת החירום. דהיינו, מצבי החירום חייבים להיות מתואמים עם הסיכונים והסביבה של הארגון ועובדים בה.


מדוע חייבים להכיר אמצעים וכלי נשק שונים למטרת הגנה עצמית?

בישראל חובה על כל אזרח (גבר ואישה) לעבור שירות צבאי. בשירות צבאי הם לומדים קרב מגע והגנה עצמית טקטית, ברמות שונות על פי סוג שירות שהם אמורים לעשות. כאשר, ישנם חיילים שעוסקים במתן שירות ותחזוקה של יחידות קרביות ואלה שבפועל נלחמים. עקב כך, חלוקה לרמות שונות, ישנן מגוון הכשרות מחודש ימים עד לשנה, על פי תכנית שירות של החיילים בנושא הגנה עצמית. עקב כך, רוב האזרחים ששירתו בצבא ישראלית מכירים היטב בסיס של הגנה עצמית טקטית. לא מעט מהם, לאחר חשיפה לקרב מגע ישראלי טקטי ממשיכים להתאמן בחיים אזרחיים והופכים את החובה הצבאית להרגל של החיים. דהיינו, הם מבינים חשיבות של הכרת הנושא של הגנה עצמית טקטית גם בחיים האזרחיים... כאשר האיום יכול להגיע בכל מקום שאתם נמצאים, אם זה עבודה; ברחוב בדרך לעבודה או אוניברסיטה; במקום בילוי, בבר, בדיסקו וכו... מטרת המאמר הזה הוא לספק לכם מידע על סוגים שונים של כלי נשק נשאה על גופכם או בתיק האישה שבהם אתם עשויים להשתמש להגנה עצמית שלכם או של הקרובים שלכם.


מה הם מיומנויות הגנה ברחוב ובמרחב סגור להישרדות?

שימוש בעט טקטי להגנה עצמית
שימוש בעט טקטי להגנה עצמית

חשיבות רבה מוקנית בהגנה טקטית להכנה מנטאלית במצבים של מצוקה. כלומר כאשר אנו נכנסים ללחץ, סביר להניח שהפסדנו את המאבק. עקב כך, בתור בסיס בקרב מגע טקטי מלמדים להימנע מאגרסיה ומאסקלציה של האירוע. מלמדים אם זה אפשרי: לדבר עם התוקף, לתת להרגיש לו שאתם אינכם מהווים סכנה עבורו ורצונכם לסיים את האירוע בשלום ;לפעמים עדיף להתנצל ולהגיד סליחה מאשר להיות מעורב בקרב רחוב שעלול להסתיים בבית חולים או אף גרוע יותר. אך לא תמיד זה אפשרי, דהיינו כאשר ישנה כוונה ברורה לתקוף אתם חייבים להתגונן. לצורך כך, שימוש של כל אמצעי שנמצא בידיים שלכם ויכול לסייע לכם להיחלץ מהאירוע מתקבל בברכה. תמיד עדיף להיות מוכנים לסצנריו הגרוע ביותר, בו אתם חייבים להגן על עצמכם נגד תוקף אחד או מספר תוקפים בעלי כוונה ברורה לפגוע בכם; לשדוד אתכם וכו... כאשר אסטרטגיית הגנה נגד תוקף אחד היא שונה לחלוטין מאשר נגד מספר תוקפים. כאשר מדובר במספר תוקפים ניהול מאבק חייב להתבצע בעמידה. הרציונל לכך, על הקרקע עם יותר מאויב אחד לא ניתן לנהל קרב יעיל. מסיבה זו בקרב מגע פותחו מיומנויות הגנה אשר כוללים יכולת לנטרל את האויב בעמידה עם ובלי נשק: בקרב מגע עובדים על מכות ידיים, מרפקים, בעיטות וברכיים. כאשר טכניקות מבוססות על מכות אלה נועדו לנטרל איום מרחוק של מספר תוקפים. הטכניקות מוכרות מאומנויות לחימה כמו קראטה, אגרוף תאילנדי, קונג פוו ועוד... עם זאת, לפעמים נדרש להשתמש באמצעים נפוצים להגנה עצמית כדי להגדיל סיכוי להישרדות באירוע תקיפה עם מספר תוקפים. בקרב מגע טקטי מלמדים להשתמש למטרת הגנה עצמית, בחפצים כמו: מפתחות, טלפון נייד, תיק, עט או עיפרון, כרטיס אשראי, עיתון ועוד... כמו כן, שימוש בכלי הגנה טקטיים נישאים על הגוף או בתיק של האישה כגון: עט טקטי, אקדח הלם ותרסיס פלפל. כאשר בקורסים ממוקדים להגנה עצמית טקטית תשומת לב מופנית על תרחישים נפוצים אשר קרו, ותרחישים שסיכוי לקרות גבוה. המדריכים מביאים את החניכים לרמת ביצוע הגנות והתקפות שבלויות של תרחישים אלה ברמת אינסטינקטים חייתיים. כאשר אין פשרה על מהירות, נחישות, עוצמה וכוח בעת ביצוע תרגיל כזה או אחר. התרגילים אלה נגד מספר תוקפים משלבים: משחק מצד המותקף; התקפה אינסטינקטיבית בעיתוי אופטימאלי באמצעות חפצים בהישג היד או אמצעים טקטיים אשר צוינו לפני.


מה הם טופ 5 אמצעים הנפוצים ביותר בהגנה עצמית טקטית אשר ניתן לשאת על גופינו או בתיק האישה?

בקרב מגע פיתחו שיטות ייחודיות למיצוי השימוש בחפצים יומיומיים זמינים להגנה עצמית. כלומר הגנה עצמית בכל רגע נתון, דהיינו הסביבה הקרובה שלנו שופעת חפצים שונים שניתן להשתמש בהם במצב לחימה כגון: אבנים, מקלות, כיסאות, עיתון, עט ועוד... ככלל השימוש בחפצים זמינים בקרב מגע מתחלק לשני חלקים עיקריים: חפצים בלתי ניתנים להזזה כמו: דלת, שולחן כבד ועוד...; ובפרט חפצים אשר ניתן להזזה כמו: עיתון מגולגל, פנס, מפתחות, תיק, רצועה, ועוד... אשר בהם משמשים בעיקר להתקפה והגנה. כמו כן, ישנם אמצעי הגנה עצמית אשר ניתן לרכוש במיוחד למטרה זו כגון: סכין, תרסיס פלפל, אקדח הלם, עט טקטי ועוד... אומנם במאמר זה אנו מעלים מודעות לחפצים יומיומיים אשר נשאים על גוף האדם או בתיק האישה, למטרת הגנה עצמית טקטית. במאמרים הבאים נדון על יתר חפצים שצוינו למעלה.


קבוצת כלי הגנה/נשקים שניתן לשאת על גופינו או בתיק אישה לא קטלניים:

מה זה תרסיס פלפל?

תרסיס פלפל: (נשק להגנה עצמית לא קטלנית) מדובר בחומר חזק מספיק, כדי לשמש כהגנה יעילה אפילו נגד הדובים. כוחות הביטחון משתמשים בו בצבא ומשטרה כנגד אדם אלים אשר לא חמוש בנשק חם או קר אך עדיין מהווה סכנה לסובבים אותו. ההשפעה הדלקתית שלו גורמת לעיניים להתנפח ולהיסגר, מה שהופך את המשך התקיפה לבלתי אפשרית. עם זאת, לתרסיס פלפל יש מספר חסרונות. כאשר יורים צרור בפניו של התוקף, סביר להניח שחלק ממנו יגיע גם עליכם. אנשים עם קשיי נשימה נמצאים כאן בסיכון. יתר על כן, מכיוון שתרסיסי פלפל עשויים מכימיקלים שאינם יכולים לעמוד בחום גבוה או קור, הם פג תוקף עם הזמן.

הערה: שימוש בחלב מהווה השיטה היעילה לעזור לאדם שנפגע מהתרסיס פלפל, אבל זה בהחלט לא תרופה מידית. בניגוד לכך, שימוש במים יכול להחמיר את המצב מבלי לנטרל את החומר הפעיל.


מה זה אקדח הלם?

אקדח הלם: (נשק להגנה עצמית לא קטלנית) מהווה תחליף פנטסטי לתרסיס פלפל מכיוון שהוא יכול לעבוד גם במזג האוויר סוער או גשום. כוחות הביטחון משתמשים בו בצבא ומשטרה כנגד אדם אלים. אפילו המראה של הבזק החשמלי עשוי להספיק כדי להפחיד את התוקפים ללא שימוש בו. בהחלט לא נעים לקבל אלפי וולטים של חשמל ולהיות מרותק ללא יכולת תזוזה. אז איזה סוגים של אקדחי הלם יש?

דגמים מודרניים של מכשירים כאלה דומים: לפנס, שפתון, טלפון נייד, אקדח ומסווה אחרים. מומחים מבטיחים כי הופעה כזו מאפשרת לייצר אפקט של הפתעה ולזכות בתוספת זמן.

רוב המכשירים משתמשים במגעים חיצוניים אשר צריך להצמיד על גוף היריב וללחץ על כפתור ההפעלה. זוהי שיטת פעולה ישירה. אבל ישנם דגמים שיורים מחטים. לפיכך, אין צורך למגע עם התוקף.

כעקרון קיימים מכשירי הלם בשלוש עוצמות שונות: עם בעל עוצמה נמוכה ניתן להפחיד את התוקף. בעל עוצמה בינונית מאפשרים נטרול התוקף עד 5 דקות. ולבסוף, בעל עוצמה החזקה ביותר מכה את התוקף עד לאובדן הכרה לזמן ממושך. כאשר האפשרות הראשונה מומלצת רק לאיומים. סביר להניח כי נגד בריון רציני, כלי כזה עלול רק להכעיס אותו. לפיכך, היקף המכשירים בעלי הספק נמוך הוא קטן.

אזהָרָה!: מבחינה משפטית יש להתעדכן על מגבלות חוקיות קיימות לרכישה ונשיאה של המכשירים אלה. כמו כן, מומלץ לעבור קורס הכשרה קצר לצורך שימוש במכשירים מסוג אלה.


קבוצת כלי הגנה/נשקים שניתן לשאת על גופינו או בתיק ושעשויים להיות קטלניים:

מה זה סכין טקטי מתקפל?

סכין: הנשק הבסיסי ביותר אשר ניתן למצוא כמעט בכל מקום, ולמעשה לכל אחד יש לפחות כמה, בין אם מדובר בסכין צבאי או סכין מטבח רגיל. כאשר סכין טקטי מתקפל ניתן לקנות בכל חנות נשק, ומהווה הסכנה הגדולה ביותר עבור הנתקף. במרחב סגור/צפוף, סכין עשויה להיות קטלנית יותר מאקדח. כאשר תכונות ייעודיות של סכין מתקפלת הם: ניתנת לפתיחה מהירה; בעלת להב משונן עם אחיזה ארגונומית.

אזהָרָה!: מבחינה משפטית יש להתעדכן על מגבלות חוקיות קיימות לרכישה ונשיאה של סכין למטרת הגנה עצמית, בכל מקום בעולם עשויים להיות תקנות והגבלות שונות. כמו כן, מומלץ לעבור קורס הכשרה בסיסי בקרב מגע לצורך שימוש יעיל של הסכין במצבי קיצון של תקיפה למטרת הגנה עצמית.


מה זה עט טקטי?

עט טקטי: הוא פריט הישרדותי יעיל, וחשוב להבהיר שאימון בעט טקטי דורש לימוד ותרגול מעמיק. האם ניתן ללמוד את הטכניקות הנדרשות לשימוש בעט טקטי ללא הכשרה רשמית? ניתן באמצעות סרטוני הדרכה ותיאוריה. עם זאת, כדי לתרגל את המגע עם היריב ותרחישי מציאות, מומלץ לעשות זאת, עם חברים באולם אימונים, ותחת פיקוח מאמן מוסמך.


מה זה שימוש מפתחות להגנה עצמית?

מפתחות: הם כלי הגנה עצמית יעיל אשר נמצא אצל כל אחד בכיס או בתיק אישה. ניתן להשתמש בהם בתור פגיון דקירה. עם זאת, כדאי לציין כי הם לא חדים כמו פגיון/סכין אמיתי, אבל עם שימוש בכוח מספיק, הם יכולים לגרום נזק משמעותי לתוקף. בידיים של אדם מיומן הם הופכים להיות לנשק קטלני להגנה עצמית. בקרב מגע ישראלי מועבר קורס קצר במסגרת הכשרה טקטית אשר כולל שימוש יעיל במפתחות בעירוים של תקיפה ברחוב וחללים סגורים. על פי מרק פסלר (דאן 6 בקרב מגע), "כמעט כל דבר יכול לשמש כנשק במצב קיצון, עיתון מקופל, צרור מפתחות, עט רגיל וכו'..." ומוסיף "היות ולא בכל המקומות בחו"ל המאבטחים חמושים בנשק, אנו מעבירים בהדרכות שלנו פרקים של הגנה עצמית עם חפצים מחיי יומיום, אשר בהם ניתן לאלתר בסביבתם, כולל עט רגיל ולא במיוחד טקטי".

 

איזה סוגי סכיני אימון וציוד מגן משתמשים באימוני קרב מגע?

חשיבות רבה לתרגל קרב מגע באמצעות סכיני אימון מגומי ועוד יותר חשוב במהלך האימונים להיות לבושים בציוד מגן מתאים: כגון משקפיים שנועדו להגן על העיניים וציות מגן גוף וראש כנגד קבלת מכה לא רצויה. להלן צורפה רשימת ציוד מומלצת בלימודי הגנות נגד סכין בקרב מגע ישראלי:

  • סכין גומי.

  • מגן מפשעת.

  • מגני רגל.

  • מגני האמה.

  • מגן גוף.

  • מגן ראש.

  • משקף מגן.

  • כפפות אומנויות לחימה מעורבות.



איזה סוגי סכיני תקיפה אמיתיים יש?

אזהָרָה!: למטה צורפו סכיני קרב אמיתיים ומסוכנים, אין להשתמש בהם למטרת האימונים! אין להשתמש בהם כדי לפגוע בכוונה במישהו! הם נועדו להמחשה בלבד! דהיינו, כדי להכיר איומים קיימים ולהיות מוכנים להם! להלן צורפה רשימת סכיני תקיפה אמיתיים להמחשה בלבד (ישנם עשרות סוגים שונים של סכיני תקיפה):

  • סכין טקטי מידה אחת.

  • סכין כיס מתקפל.

  • סכין ראפטור קראמביט.

  • סכין הישרדות מפלדת דמשק.





איזה סוגי עט טקטי, אקדח הלם ותרסיס פלפל יש?

אזהָרָה!: למטה צורפו פריטים טקטיים אמיתיים ומסוכנים, אין להשתמש בהם למטרת האימונים! אין להשתמש בהם כדי לפגוע בכוונה במישהו! הם נועדו להמחשה בלבד! דהיינו, כדי להכיר איומים קיימים ולהיות מוכנים להם:

  • אקדח הלם עם ובלי הצמדה על הגוף.

  • תרסיס פלפל.

  • עט טקטי.







 

סיכום טופ 5 אמצעי הגנה עצמית הנשאים על הגוף או בתיק האישה

במאמר זה עברנו על :מה כוללים שיעורי קרב מגע טקטי ומה הן אסטרטגיית הערכת סיכונים להגנה עצמית טקטית; מדוע חייבים להכיר אמצעים וכלי נשק שונים למטרת הגנה עצמית ומה הם מיומנויות הגנה ברחוב או במרחב סגור להישרדות; מה הם טופ 5 אמצעים הנפוצים ביותר בהגנה עצמית טקטית אשר ניתן לשאת על גופינו או בתיק אישה: תרסיס פלפל, סוגים של אקדחי הלם, עט טקטי, מפתחות וסכין מתקפלת. כמו כן, ראינו איזה בסוגי סכיני אימון וציוד מגן משתמשים באימוני קרב מגע; איזה סוגי סכיני תקיפה אמיתיים יש; איזה סוגים של עט טקטי, אקדח הלם ותרסיס פלפל קיימים.

 

הכתבה של גיל פלג.

יועץ מקצועי בתחום קרב מגע ישראלי מרק פסלר.

יועץ מקצועי בתחום קרב מגע ישראלי שיהאן ארמן אוונוב.






Opmerkingen


bottom of page